شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اولین دوره بازی‌های المپیک، ۱۸۹۶ آتن (یونان)


اولین دوره بازی‌های المپیک، ۱۸۹۶ آتن (یونان)
▪ زمان برگزاری: ۶ - ۱۵ آوریل ۱۸۹۶
▪ تعداد کشورهای شرکت ‌کننده: ۱۳ کشور
▪ تعداد ورزشکاران: ۳۱۱ نفر
▪ تعداد رشته‌های ورزشی: ۹ رشته
▪ تعداد رویدادها: ۴۳ رویداد
▪ رشته‌های ورزشی:
دو و میدانی، دوچرخه ‌سواری، شمشیربازی، ژیمناستیک، تیراندازی، شنا، تنیس، وزنه‌ برداری و کشتی.
بازیهای المپیک نوین از جایی آغاز شد که ۱۵ قرن پیش از آن تعطیل شده بود. پاریسی‌ها از میزبانی اولین دوره المپیک ترسیدند و شانه خالی کردند تایونانی ها با شوقی فراوان میزبان شوند. الهام‌بخش این بازیها، بارون پیردوکوبرتن فرانسوی بود و بیشتر هزینه آن را جورجیوس اورف معمار یونانی تأمین کرد. با تلاش آنها المپیک مدرن در استادیوم پاناتنیک آتن که به آن شکل مدرنی بخشیده بودند افتتاح گردید.
فروش تمبر، مدال‌های یادبود، بلیط ورودی برای دیدن پیکارها قسمتی از هزینه‌ها را تأمین کرد.
پیست ورزشگاه خاکی بود و برای ورزشکاران چندان مناسب نبود، به علت تندی پیچ‌ها دوندگان مجبور بودند برای گذشتن از آنها سرعت خود را کم کنند. ۳۱۱ ورزشکار از ۱۳ کشور جهان در این دوره حضور داشتند که اغلب از کشورهای اروپایی بودند. ورزشکاران آن سوی اقیانوس به علت دوری مسافت، دیر به آتن رسیدند. با مقیاس‌های امروزی، این دوره از بازی‌ها نوعی سرهم‌بندی به حساب می‌آمد. یونانی‌ ها با ۱۸۱ ورزشکار بیشترین شرکت‌کننده را داشتند.
بازیها در روز ششم آوریل ۱۸۹۶ با حضور پادشاه یونان و بیش از ۵۰ هزار تماشاگر افتتاح شد. اولین قهرمان المپیک مدرن، یک دانشجوی ۲۷ ساله از دانشگاه‌ هاروارد ایالات متحده بود که بدون اجازه دانشگاه و با هزینه شخصی به آتن آمد و در پرش جفت (دوگام دورخیز چیزی شبیه پرش سه گام) با ثبت رکورد ۷۱/۱۳ متر به مقام قهرمانی رسید. معروفترین قهرمان اولین دوره المپیک، یک چوپان یونانی به نام اسپیریدون لوئیس بود که در دو ماراتن به مقام قهرمانی رسید. لوئیس که کارش دنبال کردن گاری آب‌کش بود و هر روز چهار بار فاصله آتن تا دهکده‌ای را که آب خنک داشت به دنبال اسب می‌دوید. اولین قهرمان دو ۱۰۰ متر المپیک یک آمریکایی به نام توماس بورک بود که این مسافت را در ۱۲ ثانیه دوید. ورزشکاران ایالات متحده در دوومیدانی بیشتر مقام‌ها را بدست آوردند.
در ژیمناستیک آلمانیها ۴ مدال طلا از ۵ مدال طلا را به دست آوردند. شومان از آلمان در مسابقات کشتی که در رشته فرنگی و بصورت بی‌وزن انجام می‌شد به قهرمانی رسید، در حالیکه آن زمان از تشک کشتی خبری نبود و ورزشکاران روی خاک کشتی می‌گرفتند. شومان یک مدال طلا هم در رشته ژیمناستیک به دست آورد. مشعل نخستین دوره بازیهای المپیک نوین در روز ۱۵ آوریل با قهرمانی ایالات متحده خاموش شد.
● رده بندی توزیع مدال های اولین دوره بازی های المپیک ۱۸۹۶ آتن
منبع : سایت پارس اسپورت


همچنین مشاهده کنید