چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

در محضر امام رضا (ع)


در محضر امام رضا (ع)
۱۴۸ سال بعد از هجرت پیامبر گرامی (ص ) از مکه به مدینه فرزندی از صلب پاک امامان معصوم (ع ) به دنیا آمد که پدر بزرگ او امام صادق (ع ) دیدن و زیارتش را آرزو می کرد و مکرر به فرزندش امام کاظم (ع ) می فرمود :
« عالم آل محمد(ص ) در صلب توست و ای کاش او را درک می کردم و حتما او همنام امیر المومنین علیه السلام است » . حضرت نجمه مادر گرامی و با فضیلت امام رضا(ع ) درباره فرزند ش فرمود :
« در دوران حمل هیچگونه احساس سنگینی در خود نکردم و همینکه به خواب می رفتم صدای تسبیح و تهلیل و تمجید خداوند را از شکم خود می شنیدم وقتی فرزندم متولد شد همسرم موسی ابن جعفر(ع ) فرمود : گوارا باد ترا ای نجمه . آنگاه پسرم را در پارچه ای سفید پیچیدم و به دست امام کاظم دادم آن بزرگوار در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت و آب فرات طلبید و کامش را با آن آب برداشت و به دست من داد و فرمود :
« این نوزاد حجت خدا بعد از من در روی زمین است » . (۱ )
بدون شک یکی از الطاف و عنایات خداوند بر ملت ایران که مهر افتخار پیروی از مکتب اهل بیت گرامی نبی مکرم اسلام بر پیشانی خویش دارد این است که قبر و بارگاه نورانی امام هشتم علی ابن موسی الرضا(ع ) را در کشور عزیز ایران قرار داده تا به برکت آن وجود مقدس کشور ما از بالاترین نعمات مادی و معنوی برخوردار باشد.
امروزه اگر چه تهران پایتخت رسمی کشور و ملت ایران است اما کیست که نداند که این بارگاه ملکوتی است که قبله آمال و آرزوهای اوست . عشق به امام رضا(ع ) تاج افتخار این ملت و تمام ایمان اوست عشق به امام هشتم دار و ندار این مردم و همه هستی اوست . قلب تک تک ایرانیان خانه و آشیانه اوست . امام رضا پناهگاه این ملت و باب الحوائج اوست . ملت ایران امروز بدلیل همجواری با امام هشتم مورد غبطه سایر مسلمانان جهان هستند. امروزه آرزوی زیارت امام هشتم برای مسلمانان عراق کمتر از آرزوی زیارت امام حسین (ع ) توسط ایرانیان نیست . عشق و محبت مسلمانان سایر کشورها نسبت به امام رضا علیه السلام نیز همچون ملت ایران در اوج خود قرار دارد.
به شکرانه این نعمت خداوندی بر ما ایرانیان فرض است همچنانکه وجود ما مالامال از محبت به آن امام همام است ظرف وجودی خویش را از معرفت مکتب آن عزیز مالامال نمائیم . درست است که مکتب تشیع مکتب عشق و دلدادگی است اما تقویت شناخت و معرفت نسبت به خاندان نبوت امری است که خود آن عزیزان از شیعیان خویش خواسته اند چرا که عشق بدون شناخت به تنهایی نمی تواند سازنده و نجات بخش باشد. این معرفت است که به انسان ثبات قدم در مسیر و قدرت و بینش تشخیص حق از باطل می دهد. معرفت در واقع چنان بصیرتی به آدمی میدهد که همچون چراغ روشنی راه او می گردد پیامبر گرامی (ص ) تکیه گاه دین را فهم دقیق می داند و عابدی را که دین شناس نباشد همچون کسی میداند که شب می سازد و روز ویران می کند. وقتی انسان به دین خود معرفت پیدا می کند. خطر انحراف به حداقل می رسد و به تعبیر حضرت علی علیه السلام شبهات به کسی که زمان خود را بشناسد یورش نمی آورند معرفت به دین افرادی همچون ابوذر می سازد که در برابر امواج سهمگین حوادث و فتنه ها تا آخر عمر بر صراط مستقیم باقی بماند. امام صادق فرمود : « بیشترین عبادت ابوذر اندیشیدن و پند گرفتن بود. بیداری در دین بقول حضرت امیر نعمتی است برای کسی که روزی اش شده است . اصولا کسی که به مسائل دینی معرفت پیدا نکرده دین را هرگز نمی تواند یاری برساند.
اگر مردم آگاه به امور دین باشند دیگر عوام فریبان میدانی برای جولان و سو استفاده از احساسات پاک آنها پیدا نمی کنند. خرافات زمانی فرصت برای رواج پیدا می کنند که مردم از حقیقت یک امری مطلع نباشند.
متاسفانه آنچه باعث شده در طول تاریخ پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام و دیگر مصلحان در مظلومیت قرار بگیرند عدم شناخت و معرفت کافی مردم از مکتب و مرام آن بزرگان بوده است . برگزاری جشنها و اظهار شادی بمناسبت اعیاد اسلامی و بویژه میلاد ائمه اطهار عمل پسندیده و مبارکی است اما این کافی نیست . حال که بحمد الله یک نظام اسلامی بر این کشور حاکم است جادارد بیش از این نسبت به تقویت فهم و معرفت دینی مردم و مکتب ائمه هدی بویژه نور تابان این مرز و بوم همت شود.
صدا و سیما که در حکم دانشگاه عمومی است در چنین مناسبت هایی نباید به پخش چند مداحی و مدیحه سرایی قناعت کرده و وظیفه خود را تمام شده حساب کند بلکه این رسانه ملی وظیفه دارد در قبال بودجه ای که در واقع از جیب مردم دریافت می نماید نسبت به تهیه و ساخت برنامه های محتوایی در همه ابعاد جهت بالا بردن سطح آگاهی جامعه اقدام نماید. هر کدام از احادیث نقل شده از معصومین می تواند محور موضوعی برای تهیه یک برنامه و حتی ساخت یک فیلم اثر بخش و فرهنگ ساز باشد. تاکی باید مشاهده کنیم گفته ها و رهنمودهای معصومین همچنان در کتاب ها خاک بخورند. این رهنمودها باید در متن زندگی مردم کار بردی شده و جاری و ساری گردد. امید است روزی شاهد عمق بخشیدن به سطح معرفت و فرهنگ دینی جامعه باشیم .
در پایان در چند کلام گهربار از امام علی بن موسی الرضا(ع ) توجه و نظر دقیق می کنیم :
▪ هدیه کینه ها را از دل می زداید . (۲ )
▪ کسی که اندوه مومنی را بگشاید خدا روز قیامت از قلبش اندوه را می زداید . (۳ )
▪ از ما نیست آن که دنیای خود را برای دینش و دین خود را برای دنیایش ترک گوید . (۴ )
▪ عبادت به بسیاری روزه و نماز نیست بلکه به بسیار اندیشیدن در کار خداست . (۵ )
▪ کسی که از خدا توفیق بخواهد ولی تلاش نکند خود را مسخره کرده است . (۶ )
▪ از ما نیست کسی که همسایه اش از شر او در امان نباشد . (۷ )
▪ بهترین مال آن است که آبرو با آن حفظ شود . (۸ )
▪ آن که صاحب نعمت است باید بر هزینه خانواده اش وسعت بخشد . (۹ )
▪ بیست سال دوستی موجب خویشاوندی است و علم بیش از نسبت پدری صاحبانش را با هم پیوند می دهد . (۱۰ )
▪ در هر زمان که مردم گناه جدیدی را رایج کنند خداوند تبارک و تعالی بلای جدیدی که تا آن زمان سابقه نداشته بر آنها نازل می سازد . (۱۱ )
▪ ثروت جمع نمیشود مگر به ۵ علت :
۱) بخل شدید
۲) آرزوی طولانی
۳) حرص غالب
۴) قطع رحم و ندادن حقوق ارحام
۵) انتخاب دنیا بر آخرت . (۱۲ )
ناصر سعد
پاورقی :
۱ ـ عیون اخبار الرضا
۲ ـ مسند الرضا
۳ ـ کافی ۲۰۰ ۲
۴ ـ بحارالانوار ج ۷۸
۵ ـ تحف العقول ص ۴۴۲
۶ ـ بحارالانوار ج ۷۸
۷ ـ عیون اخبار الرضا ج ۱
۸ ـ بحارالانوار ج ۷۸
۹ ـ بحارالانوار ج ۷۸
۱۰ ـ عیون اخبار الرضا ۱۳۱ ۲
۱۱ ـ مسند الرضا
۱۲ ـ مسند الرضا
منبع : آتی بان


همچنین مشاهده کنید