پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نکاتی در مورد تمیز کننده های دندان


نکاتی در مورد تمیز کننده های دندان
بطور کلی می توان گفت خمیر دندان فرآورده ای است که برای تمیز کردن سطوح دندان از باقیمانده های مواد غذایی و سایر مواد چسبنده به انها ،براق و سفید کردن مینای دندان ،کاستن بوی دهان ،حفظ سلامت لثه ها و دندانها همچنین ایجاد حالت تمیزی و تازگی در دهان بکار میرود.
● انواع خمیر دندان ها :
خمیر دندان ها از لحاظ شکل ظاهری فرآورده می توانند به اشکال مختلفی مانند انواع ژله ای،مایع ، خمیری وغیره وجود داشته باشند.امروزه با پیشرفت تکنولوژی انواع مختلف خمیر دندان از لحاظ فرمولاسیون و کارایی در بازار موجود است که به چند مورد از آنهادر ذیل اشاره می گردد.
۱) خمیر دندان ضد پوسیدگی:
در این خمیر دندان ها از ترکیبات فلوراید به عنوان ماده ضد پوسیدگی استفاده می شود این ماده با اضافه شدن به مینای دندان باعث استحکام دندان ها ، کند یا متوقف شدن فرآیند پوسیدگی دندانها و افزایش مقاومت آنها در برابرمواد تولید شده از باکتری های مضر درون دهان می گردند.
۲) خمیر دندان های ضد جرم:
در این نوع خمیر دندان ها که بهتر است آن را خمیر دندان مخصوص پیشگیری از تشکیل جرم نامیده می شود از موادی(مانند انواع پیروفسفاتها)استفاده می شودکه قادر هستند فرآیند تشکیل رسوبات و چسبیدن آنها بر روی دندان ها کندتر نماید.
۳) خمیر دندان های ضد پلاک:
در این نوع خمیر دندان ها از مواد ضد میکروبی (مانند تری کلوزان)به منظور به تاخیر انداختن ایجاد پلاک استفاده می گردد
۴) خمیر دندان های ضد حساسیت:
در بعضی از افراد دندانهای حساس وجود دارد که با خوردن غذاهای شیرین یا ترش و یا مواد سرد و گرم احساس درد ایجاد می شود. این نوع خمیر دندان ها این حساسیت را کاهش می دهد.
۵) خمیر دندان های بچه:
این نوع خمیر دندانها مناسب استفاده کودکان بوده که دارای فرمولاسیون خاص و واجد ویژگیهای ظاهری مانند طعم و رنگ مورد علاقه آنها میباشد و جهت استفاده کودکان پیشنهاد میگردد.
● شرایط نگه داری:
این فرآورده باید در دمای ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی گراد(جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم آفتاب) نگه داری شود.
● خصوصیات یک خمیردندان خوب
۱)دارای قدرت پاک کنندگی مناسب بوده و هیچ گونه آسیبی برای مینای دندان ،لثه،لایه های مخاطی و یا دهان ایجاد ننموده و با پوست و مخاط دهان سازگار باشد.
۲) دارای بافت نرم و یکنواخت بوده ودر اثر فشار معمولی و در دمای اتاق به راحتی از تیوپ خارج شده و برروی مسواک پخش شود.
۳) دارای بسته بندی مناسب و سالم باشد.
۴) در مدت زمان مصرف از لحاظ فیزیکی و شیمیای پایدار بوده و تغییری در شکل ظاهری آن پدیدار نگردد.
● توصیه ها:
▪ بعد ازهر بار استفاده از خمیر دندان حتماً در آن را بسته تامانع خشک شدن و آلودگی فرآورده گردد.
▪ بعد از هر وعده غذایی با کمک مسواک و خمیر دندان مناسب وبه میزان کافی دندانهاتمیز شود.
▪ کودکان باید روش صحیح استفاده از خمیر دندان را فرا گرفته به نحوی که بعد از استفاده آن را از دهان خود بیرون بریزندتا بلعیدن آن به حداقل برسد.
▪ در کودکان به منظور پیشگیری ازعوارض نامطلوب حتما از خمیر دندان مخصوص این گروه سنی استفاده گردد.
▪ به منظور دستیابی نتایج بهتر در استفاده از خمیر دندانهایی مانند ضد جرم ،ضد پلاک ، ضد حساسیت و غیره با دندانپزشک مشورت نمایید.
▪ در هنگام مصرف خمیر دندان به اطلاعات مندرج در روی فرآورده و چگونگی مصرف صحیح آن توجه نمایید و از بلعیدن خمیر دندان خودداری نمایید.
منبع : ایرانیان انگلستان


همچنین مشاهده کنید