پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


اختلال زیاد هم بد نیست!


اختلال زیاد هم بد نیست!
"در روز عید سعید فطر مشترکان اپراتور اول با مشکلی در ارسال SMS و برقراری مکالمات روبرو نخواهند شد ... ظرفیت مراکز پیام کوتاه برای میزان SMSهای ارسالی کافی بوده و پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص صورت گرفته است."
این بخشی از اظهارات معاون نظارت و مدیریت شبکه ارتباطات سیار است که ۷۲ ساعت پیش از عید فطر به موبنا گفته می‌شود. خبر روی خروجی پایگاه قرار می‌گیرد. آنهایی که خبر را در روزنامه های فردا صبح تهران می‌خوانند، با وجودی که سال‌هاست به وعده‌های "این چنینی" عادت کرده‌اند،از ته دل شاد می‌شوند.
به خاطر این که یک بار دیگر به وعده‌های مخابرات دولتی اعتماد کرده‌اند، نفس عمیقی می‌کشند و قصد می‌کنند، با ارسال یک پیامک، فرارسیدن عید سعید فطر را به دوستان و آشنایان و تمام کسانی که می‌شناسند تبریک بگویند.
به همین دلیل ۱۹ میلیون مشترک همراه اول ناگهان دست به یکی می‌کنند تا سرجمع ۹۰ میلیون پیامک برای هم بفرستند و مدیران و کارشناسان شرکت ارتباطات سیار با وجودی که از پیش آمادگی‌شان را اعلام کرده‌اند، رو دست می‌خورند چون فکر می‌کردند فقط ۷۰ میلیون پیامک جابه‌جا می‌شود.
درست از بعد از ظهر جمعه قبل از عید تا ساعات پایانی شنبه، رقم هنگفتی به حساب محققان و دانشگاهیان کشور واریز می‌شود و به این ترتیب مردم با یک تیر دو نشان می زنند، اول، به رسم مالوف عید را به هم تبریک می گویند و دیگر این که با این اقدام خیرخواهانه (ارسال پیامک)، بر حسب دستور رییس‌جمهوری چرخ تحقیقات علمی و تکنیکی کشور را روغن کاری می‌کنند تا روان‌تر بچرخد.
اما از جایی که بدون هماهنگی قبلی و به طور ناگهانی مبادرت به این کار کرده‌اند، پیش‌بینی و تمهیدات اپراتور اول کارساز نمی‌شود و باز هم "فریاد" مشترکان محترم به آسمان می‌رود. مخصوصا وقتی در نیمه‌های شب پیامک تبریکی را دریافت می‌کنند که ظهر روز قبل برایشان ارسال شده است!
معاون نظارت و مدیریت شبکه ارتباطات سیار که قبلا گفته بود: "در روز عید سعید فطر مشترکان تلفن همراه شاهد شبکه‌ای بدون اختلال خواهند بود" یک روز بعد از عید، در حالی که به نظر می‌رسد هنوز هم سری به صندوق پیشنهادات و انتقادات مردمی نزده می‌گوید: "ارسال و دریافت پیام کوتاه در روز عید سعید فطر بدون اختلال بود و تاکنون در این خصوص گزارشی دریافت نکرده ایم"
وی در ضمن این را هم اضافه می‌کند: "آماری که از بعدازظهر روز جمعه تا ظهر روز شنبه به دست آمده است نشان از وضعیت مطلوب شبکه دارد." با این حال اگر نامه‌های داخل صندوق پیشنهادات و انتقادات هم چیزی غیر از این بگویند پاسخ از پیش آماده شده این است: "رفتار مشترکان محترم همراه قابل پیش‌بینی نیست"
شبکه پیامک با وجودی که از قبل آماده شده بود، مثل همیشه بازی درآورد و علاوه بر آن که پیام‌های تبریک مردم را در میانه راه گم و گور کرد، دست اپراتور دولتی را هم در حنا گذاشت و باعث شد تا مدیران آن یک بار دیگر از سر ناچاری خبر مربوط به اختلال در ارسال و دریافت پیامک را تکذیب کنند.
● نتیجه اخلاقی:
شبکه پیامک اپراتور اول، اگرچه برای مشترکان و مدیران مخابرات هیچ آبی ندارد. با این حال اینقدرها هم بد نیست چرا که دست‌کم اختلالات آن برای محققان دانشگاهی و عرصه علمی کشورمان کلی نان دارد، چیزی در حدود یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان به ازای ۲۴ ساعت تبریک پرانی!
کورش شمس
منبع : اخبار فناوری اطلاعات ایتنا


همچنین مشاهده کنید