جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷ / Friday, 22 February, 2019

دولت و دانشگاه آزاد، ‌اصلاح یا تخاصم؟


دولت و دانشگاه آزاد، ‌اصلاح یا تخاصم؟
مراکز تعلیم و تعلم در ایجاد و اعتلای تمدن‌ها، نقش بسزایی داشته‌اند. در این باره، دانشمندان یکی از مهمترین علل رونق تمدن اسلامی در قرون گذشته را کثرت تعداد مراکز آموزشی و راحتی استفاده همه مردم از این مراکز دانسته‌اند. ساخت مسجد از نخستین کارهای مسلمانان در سرزمین‌های فتح شده بود و بنا به سیره رسول اکرم (ص)، مساجد تنها مراکزی برای عبادت نبود، بلکه تعلیم علوم گوناگون دینی و غیردینی، آرام آرام در مساجد شکل گرفت. علما و دانشمندان در مساجد گوناگون بر کرسی تدریس می‌نشستند و ورود به این جلسات درس آزاد بود و هر کس به قدر فهم خویش از آن بهره می‌برد.
همچنین معلمان بردبار و متعلمان کوشا برای یادگیری علوم و دیدار با علمای فرهیخته دیگر بلاد، از شهری به شهری در سفر بودند و به این ترتیب، فضای دانشجویی و دانش‌پژوهی، وسعت جغرافیایی تمدن اسلامی را در بر گرفت و موجبات شکوفایی آن را فراهم کرد. بدیهی است هر چه دسترسی به علم آسانتر و عمومی‌تر باشد، استعدادهای خلاق و جان‌های بی‌ریا زودتر مکشوف و در عرصه اجتماعی مفید واقع می‌‌شوند. تاریخ نشان داده است که هر گاه زمینه ارتقای علمی در جامعه‌ای محدود به طبقه و یا افراد خاصی بوده، هرگز پیشرفت علمی نداشته است.
و چنین بوده است که بوعلی سینا، ابوریحان، فارابی و ده‌ها دانشمند بزرگ ایرانی در این فضای شاداب علمی رستند و بر فر و شکوه تمدن اسلامی افزودند.
اینک در بسیاری از کشورهای پیشرفته، ورود به دانشگاه آسان و همگانی است. بدیهی است همه کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند، انیشتین نخواهند شد، اما در میان افرادی که اینک از سراسر جهان به این کشورها سرازیر شده و طالب تحصیلند، همیشه چهره‌های مستعد و خلاق شناسایی می‌شوند. شاید بتوان گفت، یکی از دلایل شکوفایی تمدن غرب، رونق فعالیت‌‌های دانشگاهی است که البته به دلیل گرفتن شهریه‌های کلان، سبب رونق اقتصادی هم شده است.
در بین دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در ایران، دانشگاه آزاد اسلامی، راه‌ همگانی شدن دانش را هموار کرده است و وجود مراکزی برای تحصیل علم در بیشتر شهرها و شهرستان‌های کشور، موجبات رشد علمی و ارتقای شغلی بسیاری از آحاد جامعه را فراهم کرده است؛ وظیفه بزرگی که وزارت علوم در سالیان طولانی پیش و پس از انقلاب از انجام آن عاجز بوده است. دانشگاه آزاد اسلامی، امکان تحصیل را با شهریه‌ای که برای اداره دانشگاه کم و برای مردمی با سقف کوتاه معیشت زیاد است، در اختیار عموم قرار داده است.
به رغم انتقادات و لزوم پاره‌ای اصلاحات در این نهاد عظیم دانشگاهی، برخوردهای جنجال‌آفرین و بنیان‌برافکن، نتایج بدی به بار خواهد آورد. اکنون مسئله این است که دشمنی‌های سیاسی نباید ساحت علم را مخدوش کند و وجود اشخاصی که در دولت و دانشگاه، تاب تحمل یکدیگر را ندارند، نباید زمینه‌ساز تندروی‌ها و اهانت‌ها علیه دانشگاه شوند. بسیاری از نخبه‌های علمی و فرهنگی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی، مشغول به تدریس و تحقیقند و شماری از آنان، خود در مقطعی فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد بوده‌اند و طبعا از نزدیک با وضعیت دانشگاه‌های دولتی و آزاد آشنایند. به زیر سؤال بردن اشخاص با ظن سیاسی، نبایدحریم یک نهاد بزرگ آموزشی و فرهنگی را لوث کند. این بدترین نوع رویارویی است که قطعا بیش از هر کس و هر چیز، شأن عالم و متعلم تنزل یافته و شالوده فرهنگی جامعه آسیب خواهد دید و در درازمدت بر سیر تحولات علمی و فرهنگی ایران اسلامی تأثیر منفی خواهد گذاشت.
دانشگاه آزاد با نادیده گرفتن برخی معیارهای توسعه علمی و سیاست‌زدگی، نیاز به اصلاحاتی دارد، اما راه‌‌های انجام آن قطعا سخنرانی، شعار و تهدید نیست، بلکه دلسوزی، دوستی و حمایت است. نباید فضای فرهنگی کشور را آلوده کرد تا هر کس تجارب تلخ و ناگفتنی‌های گزنده را به زبان آورد. در هیچ کجای دنیا با یک نهاد علمی و فرهنگی اینچنین اعلام جنگ سیاسی نمی‌کنند؛ بنابراین، بر دولتمردان و مدیران دانشگاه آزاد است که افکار عموم ملت ایران را میدان مجادلات خود نکنند و از بروز فاجعه‌ای که نتایج خسارتبار آن مشهود است، جلوگیری کنند.

فهیمه مخبر دزفولی

مطالب مرتبط

استکبار جهانی و دانشگاه آزاد

استکبار جهانی و دانشگاه آزاد
یکی از موضوعاتی که از زمان به روی کار آمدن دولت نهم ظرف قریب به ۳۰ ماه پیش تا به امروز در صدر لیست دستور رسیدگی قرار داشته، <دانشگاه آزاد> بوده است. در همان روزهای نخست دولت نهم، یک رشته حملا‌ت شدید نسبت به مدیریت و عملکرد آن از سوی جناب احمدی‌نژاد و سایر مسوولا‌ن ارشد دولت صورت گرفت.
شدت حمله به این دانشگاه به گونه‌ای بود که همگان بر این تصور شدند که رئیس‌جمهور عنقریب مسوولا‌ن آن را همانند سایر مدیران اجرایی کشور کنار گذارده و افراد جدیدی را منصوب خواهند نمود. ظرف این ۳۰ ماه موضوع <تغییرات در دانشگاه آزاد> و رسیدگی به آن همچنان در دستور کار دولت باقی ماند و هر از گاهی این آتش فوران می‌کرد. آخرین باری که باز <پرونده رسیدگی به دانشگاه آزاد> مطرح گردید، در جریان مصاحبه مطبوعاتی آقای احمدی‌نژاد در پایان جلسه چند روز قبل هیات محترم دولت بود. خبرنگاری دو موضوع پرونده حسین موسویان و دانشگاه آزاد را طی یک سوال از جناب احمدی‌نژاد جویا می‌شود و رئیس‌جمهور نیز در پاسخ <این مسائل (یعنی از جمله دانشگاه آزاد) را در راستای مقابله دولت با استکبار جهانی> توصیف می‌کنند.
در همان مصاحبه و در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون دانشگاه آزاد و اینکه <توقف فعالیت‌های ایشان پیرامون دانشگاه آزاد، باعث ناامید شدن دانشجویان شده>، می‌فرمایند: <بحث دانشگاه آزاد در دستورکار شورای‌عالی انقلا‌ب فرهنگی قرار گرفته> و ادامه می‌دهند <رسیدگی به دانشگاه آزاد به هیچ روی خاتمه نیافته و این موضوع پیگیری می‌شود.> طی این دو سال و اندی، البته حملا‌ت و انتقادات زیادی از سوی دولت نهم به دانشگاه آزاد صورت گرفته بود اما این نخستین بار بود که سطح این دانشگاه به مرحله هم‌ردیف شدن با استکبار جهانی ارتقا می‌یافت. یقینا دانشگاه آزاد فعالیت‌هایی دارد که مصداق اهداف و امیال استکبار جهانی است و ملت از آن بی‌خبرند.
هم‌سنگری با استکبار جهانی به جای خود، ای کاش اعضای دولت نهم برای یک بار هم که شده ظرف این ۳۰ ماه برای مردم روشن می‌کردند که آن خبط و خطاها، آن پلیدی‌ها و پلشتی‌ها، آن انحرافات و کژی‌ها که در دانشگاه آزاد صورت می‌گیرد، یا روسا و مسوولا‌ن آن مرتکب شده‌اند کدامند؟ چه چیزی، کدام مساله، کدام امر خطا و فاحش در دانشگاه آزاد وجود دارد که <مردم بی‌صبرانه از دولت اصولگرا می‌خواهند آن را اصلا‌ح نماید>؟ آن امور خلا‌ف، ناشایست و هولناکی که در این دانشگاه جریان دارد و رئیس‌جمهور قبلا‌ وعده مبارزه با آنها را داده بودند <اما اکنون به دلیل توقف فعالیت‌هایشان در این راستا مردم یا دانشجویان این دانشگاه (از رئیس‌جمهور) ناامید شده‌اند> کدام است؟ آن موضوعاتی که باید در دانشگاه آزاد رسیدگی می‌شده (اما نشده) و آقای احمدی‌نژاد اظهار می‌دارند که <مساله از نظر ما خاتمه نیافته> کدام مسائل بوده‌اند؟
حسب اعلا‌م رئیس‌جمهور، قرار شده شورای‌عالی انقلا‌ب فرهنگی چه چیزی را در مورد دانشگاه آزاد مورد رسیدگی قرار دهد؟ در همان هفته‌های نخست آغاز به کار دولت نهم که موج نخست حملا‌ت علیه دانشگاه آزاد به راه افتاد، بنده در یادداشتی نوشتم، با عدد و رقم نشان دادم اگر مساله شهریه است که دانشگاه آزاد نه‌تنها شهریه بالا‌یی دریافت نمی‌کند بلکه میزان شهریه دریافتی آن بعضا یک‌سوم دانشگاه‌های دولتی یا حتی کمتر می‌باشد. بنابراین اگر قرار است شهریه دانشگاه آزاد کاهش یابد و این کار شدنی است، به مصداق چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، چرا دولت نهم از شهریه دانشگاه‌های دولتی که دست خودش است شروع نمی‌کند؟ اگر مسوولا‌ن دولت نهم معتقدند دانشگاه آزاد شهریه گزافی از دانشجویانش دریافت می‌کند، روشن شدن این امر پیچیدگی ندارد.
حداقل تشکیلا‌ت بازرسی و نظارتی در کشور وجود دارد که خیلی راحت می‌توانند میزان شهریه‌های دریافتی این دانشگاه را در برابر هزینه‌های آن قرار دهند. چرا به جای طرح موضوعاتی به این صورت که دانشگاه آزاد را به مثابه یک باند مافیا، یا بخشی از عقبه مفسدین اقتصادی، ستون پنجم دشمن یا استکبار جهانی جلوه می‌دهد، درآمدهای این دانشگاه را به همراه هزینه‌های آن به اطلا‌ع مردم نمی‌رسانیم؟ کدام دفعه مسوولا‌ن دولت نهم یا دستگاه‌های ذیربط محاسباتی کشور از جمله مجلس اصولگرا خواستار رسیدگی به حساب کتاب‌های دانشگاه آزاد شدند و مسوولا‌ن این دانشگاه تن به این کار ندادند؟ کدام اسناد مالی، ذیحسابی، حساب‌های بانکی، پرداخت‌ها و دریافت‌ها، دفاتر یا هر علم و اطلا‌ع دیگری از دانشگاه آزاد خواسته شد و آن دانشگاه آنها را ارائه نداد؟
این همه پر و بال دادن به دانشگاه پیام‌نور و اینکه ماه‌ها است عده‌ای بر سر هر کوچه و برزنی دارند بروشورهای رنگی و سیاه و سفید این دانشگاه را به زور به مردم می‌دهند چه هدفی دارد؟ روییدن قارچ‌گونه دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی، نوبت دوم، شبانه و... در هر شهر و شهرستانی از سوی وزارت علوم، چه هدفی جز تخریب دانشگاه آزاد در سر دارد؟ منتها اشکال آن است که از قضا <سرکنگبین صفرا فزوده.> رشد قارچ‌گونه این موسسات به همراه دانشگاه پیام نور، بدون تامین کادر مجرب و تحصیلکرده هیات علمی، آنچنان باعث افت علمی این موسسات شده که دانشگاه آزاد در مقایسه با آنها حکایت دانشگاه صنعتی شریف و دانشکده مهندسی دانشگاه آزاد فلان شهر دورافتاده را پیدا کرده. کدام آدم منصف و مملکت‌دوستی می‌تواند منکر نقش بنیادی دانشگاه آزاد در توسعه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور ظرف دو دهه گذشته شود؟ هیچکس نمی‌گوید دانشگاه آزاد <فرشته> است، اما اگر تربیت افراد تحصیلکرده و متخصص را یکی از ملزومات توسعه کشوری بدانیم، آیا کسی می‌تواند منکر نقش دانشگاه آزاد در فرآیند توسعه کشور بعد از انقلا‌ب شود؟ در این صورت چرا این همه اصرار بر تخریب آن؟

وبگردی
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی
گاف حسین شریعتمداری با کامپیوتر 30 میلیونی آمریکایی - مدیر مسئول کیهان در حالی مدعی است که سیستم «مکینتاش» بیش از ۴۰ سال است که در کیهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که این سیستم اساسا از سال ۱۹۸۴ یعنی ۵ سال پس از انقلاب تولید و نمی‌توانسته است زودتر از این تاریخ در کیهان مورد استفاده قرار گیرد.
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ /  دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ...
آقای روحانی! نمی دانید یا تجاهل می کنید؟ / دلار تک نرخی 4200 ! گوسفند بوئینگ سوار ! پراید ... - اخیراً رئیس جمهور حسن روحانی در توضیح علت قاچاق گفته است: علت قاچاق ارزانی است، وقتی جنسی در داخل ارزان است و در خارج گران، خود به خود قاچاق آن به خارج صورت می گیرد. به عنوان مثال چون الان گوشت در عراق گران تر از ایران است، از کشورمان به آنجا قاچاق می شود. درباره قاچاق بنزین نیز همین موضوع مصداق دارد.
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است
راز میتوانیم موشک و نمیتوانیم خودرو در اقتصاد است - مشکل تولید فقط به سطح فناوری مربوط نیست. ما می‌توانیم یک وسیله و کالای باکیفیت بالا را تولید کنیم، ولی با قیمت بسیار گران که خریداری نخواهد داشت. در واقع اگر بتوانیم چنین کالایی را وارد کنیم در مقایسه با تولید آن به شدت به‌صرفه است. ولی در جریان تولید موشک با وضعیت دیگری مواجهیم. اول اینکه موشک را بدون قید و شرط نمی‌فروشند یا برخی کشور‌ها به دلایل امنیتی علاقه ندارند که در تامین نیازشان به این کالا‌ها…
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد
جمهوری اسلامی عمق حکمرانی اقتصادی ندارد - برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته با حضور عادل پیغامی اقتصاددان و سیداحسان خاندوزی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
داستان قالیچۀ حضرت سلیمان و سامانۀ نیما
داستان قالیچۀ حضرت سلیمان و سامانۀ نیما - ساز و کاری که بانک مرکزی تحت عنوان نیما برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اندیشیده اند و با خوارشماری صادر کنندگان با تجربه و خوشنام و بی اعتنائی به نظرات معقول و دلسوزانۀ آنان به راهی خطرآفرین پا گذاشته، بی تردید محکوم به ناکامی است و پیامدهای ناگوار آن، که در درجۀ اول از دست دادن بازارهای صادراتی دیرینه است، به راحتی قابل جبران نخواهد بود.
کپی‌برداری «عین‌به‌عین»
کپی‌برداری «عین‌به‌عین» - انتظار می‌رفت که علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن «عین‌به‌عین» برنامه‌اش و شباهت آن با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های احتمالاً متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید؛ علیخانی اما ترجیح داد در این زمینه حرفی نزند!
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان - مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان.
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی!
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی! - در ویدیویی که در فضای مجازی داغ شده شاهد پخش کیک 40 سالگی جمهوری اسلامی
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.