چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

انتخابات امریکا، انتخابات ایران


انتخابات امریکا، انتخابات ایران
همزمان با افزایش هشدارها نسبت به احتمال نفوذ مجدد اصلا‌ح طلبان به مجلس و ابراز نگرانی از احتمال تکرار مجلس ششم، رئیس جمهور ایران سخنان جالبی در خصوص انتخابات امریکا گفته است. احمدی نژاد با اشاره به پیروزی گروه‌ حماس در فلسطین، اظهار داشته است: <هر جا که یک انتخابات آزاد برگزار شود نتیجه‌ای مانند انتخابات فلسطین به وجود می‌آید. اگر در خود امریکا نیز یک انتخابات آزاد برگزار شود و اجازه بدهند که ما بر آن انتخابات نظارت کنیم، شما مشاهده خواهید کرد که مردم چه کسانی را انتخاب می‌کنند.> سخنان دیروز رئیس جمهور، در واقع ابلا‌غ این دیدگاه بود که با تغییر شرایط در جهان، حقیقت‌یابی و حقیقت خواهی ملت‌های جهان به نقطه‌ای مطلوب رسیده است و می‌توان با اطمینان به آنها، امکان حاکمیت بهترین‌های هر جامعه‌ای را فراهم کرد. به عبارت دیگر اگر مانعی بر سرانتخابات اصلح وجود دارد، حکومت‌هایی هستند که حقایق را از مردم خود پنهان می‌کنند و یا آنها را از انتخاب آزادانه محروم می‌نمایند.
براساس ا ظهارات دیروز احمدی نژاد، <هر جای دنیا انتخابات آزاد برگزار شود، انسان‌های آگاه، آزاد و انقلا‌بی بر سر کار می‌آیند.> این سخن به آن مفهوم است که اکثریت انتخاب کنندگان در کشورهای مختلف، علا‌وه بر اتکا به خصلت آزادیخواهی به سطحی از آگاهی رسیده‌اند که در شرایط برگزاری انتخابات آزاد، بهترین‌ها را انتخاب خواهند کرد و به نظر رئیس جمهور ایران، ملت امریکا نیز از این قاعده مستثنی نیست. احمدی نژاد یکسال پیش نیز در هشتم آذرماه ۸۵ دیدگاه خود نسبت به ملت امریکا را در قالب پیامی که برای امریکایی‌ها فرستاد بیان کرده بود: <هر دو ملت - ایران و امریکا - خداپرست، حقیقت‌جو و عدالت طلب و خواهان شرف و عزت و کمال هستند> اکنون می‌توان از رئیس جمهور ایران سوال کرد که <اگر خصلت خداپرستی، حقیقت‌جویی و عدالت طلبی امریکایی‌هاآنها را در یک انتخابات کاملا‌ً آزاد به انتخاب انسان‌های آزاده و آگاه رهنمون می‌شود، رفتار انتخاباتی ملت ایران را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟>
البته تردیدی وجود ندارد که احمدی‌نژاد، ملت ایران را از این جهت در مرتبه‌ای بالا‌تر از امریکایی‌ها می‌داند اما متاسفانه به نظر می‌رسد برخی از سیاستمداران و تریبون‌داران، در این مورد با احمدی نژاد اختلا‌ف نظر دارند. آنها نه تنها ملت ایران، بلکه نخبگان ملت را نیز در تمیز انسان‌های سالم از فاسد، ناتوان می‌بینند. به اعتقاد برخی از آنها، اکثریت ملت ایران قادر به احراز صلا‌حیت عرفی کاندیداها نمی‌باشند و این امر بایستی قبلا‌ً توسط برخی نهادهای مسئول انتخاباتی احراز شود. این گروه، مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص احراز <عدم صلا‌حیت> کاندیداها توسط نهادهای چهارگانه(قوه قضائیه، نیروی انتظامی، وزارت اطلا‌عات و سازمانثبت احوال) را ناکارآمد می‌دانند و معتقدند که ممکن است مواردی از عدم صلا‌حیت‌ وجود داشته باشد که این چهار نهاد مهم آن را کشف نمی‌کنند. عدم ایمان به تشخیص صحیح ملت ایران در انتخابات نمایندگان خود تا جایی پیش رفته است که بعضی از تریبون‌داران، حتی روش‌های سخت‌گیرانه احراز صلا‌حیت و شناسایی فاقدان صلا‌حیت را نیز کافی نمی‌دانند و در آستانه انتخابات مجلس هشتم به مردم هشدار می‌دهند که <تندروها، به دنبال فتح مجلس هستند>، <اگر هشیار نباشیم مجلس ششم تکرار می‌شود> و <معتدل‌های دوم خرداد از افراطی‌های آنها خطرناک‌تر هستند> و ...
به عبارت دیگر در حالی که رئیس جمهور ایران به طور مطلق از انتخاب صالحان توسط مردم در سایر کشورها - به شرط آزادی انتخابات- ابراز اطمینان می کند، عده‌ای در ایران همچنان نگران هستند که حتی از میان کاندیداهای فیلتر شده نیز ممکن است مردم کسانی را انتخاب کنند که نسبتی با اسلا‌م و انقلا‌ب و مبانی آزادیخواهانه انقلا‌ب ندارند!
در این شرایط که سخن رئیس جمهور ایران در خصوص صلا‌حیت انتخاباتی سایر ملت‌ها در سراسر دنیا منعکس شده است، او وظیفه دارد علا‌وه بر انجام بر تکلیف مندرج در قانون اساسی برای دفاع از <حق انتخاب کردن و انتخاب شدن همه شهروندان> از نفوذ خود برای قبولا‌ندن دیدگاه اخیر به سایر کارگزاران حکومتی نیز استفاده کند. در غیر این صورت مشخص خواهد شد که از میان دو ملت امریکا و ایران که هر دو <خداپرست، حقیقت‌جو، عدالت طلب و خواهان شرافت و عزت و کمال> هستند تنها یکی قادر است در یک انتخابات کاملا‌ً آزاد، انسان‌هایی آگاه و ا نقلابی را برگزیند و دیگری، حتی پس از اعمال نظارت‌های سخت‌گیرانه، ممکن است به گمراهی بیفتد و کسانی را انتخاب کند که ارزش‌های ملی و مذهبی را نادیده می‌گیرند!
منبع : روزنامه آفتاب یزد


همچنین مشاهده کنید