جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ / Friday, 19 January, 2018

تفاوت‌های ایران با کره‌شمالی


تفاوت‌های ایران با کره‌شمالی
فرض کنید دولت بوش از ادامه تلاش‌های خود برای تحریم اقتصادی ایران صرف‌نظر کند و یا از تهدید حمله نظامی دست بردارد و انجام مذاکرات مستقیم برای حل مسأله هسته‌ای این کشور را آغاز کند. همچنین فرض کنید بوش پیش شرط این مذاکره را تعلیق غنی‌سازی اورانیوم قرار دهد. آیا در این صورت، ایران هم مانند کره شمالی که روز سیزدهم فوریه سال جاری با آمریکا به توافق رسید، به حذف برنامه هسته‌ای خود اقدام خواهد کرد - اقدامی که می‌تواند تضمین عدم حمله آمریکا، عادی شدن روابط اقتصادی و دیپلماتیک و حذف از لیست کشورهای حامی تروریزم ایالات متحد را در پی داشته باشد.
با توجه به مذاکرات سطح بالایی که طی هفته‌های اخیر در تهران صورت گرفته، پیش‌بینی‌ها و برآوردها حاکی از آن هستند که تهران درخواست‌هایی مهمتر از تعطیلی نیروگاه هسته‌ای دیمونای اسراییل و یا دریافت تضمین از آمریکا برای عدم استفاده از سلاح‌ هسته‌ای در خلیج فارس خواهد داشت.
مخالفان برنامه هسته‌ای ایران، نگران این مسأله هستند که در اختیار داشتن فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای، در مراحل بعدی به ساخت سلاح‌های هسته‌ای منجر شود. اما تهران عجله چندانی برای رفتار ملایم و یا صرف‌نظر کردن از احقاق حقوق هسته‌ای خود نشان نمی‌دهد - گرچه به نظر می‌رسد ایرانی‌ها آماده‌اند تضمین مشخصی بدهند که درصدد دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای نیستند.
بسیاری از کارشناسان و متخصصان معتقدند این‌گونه طرح‌ها و تهدیدها باید به مرحله عمل برسند، نه این ‌که آمریکا به طور خودسرانه‌ دنبال عملیات نظامی مخفیانه یا تغییر نظام در ایران باشد.‌
آقای علیرضا اکبری، معاون سابق وزیر دفاع و مشاور شورای عالی امنیت ملی ایران که جزو اولین کسانی است که پیشنهاد تعطیلی رآکتور هسته‌ای دیمونا را ارایه کرده معتقد است آمریکا باید ارایه برخی تضمین‌ها از جمله عدم استفاده و یا انبار نکردن سلاح‌های هسته‌ای در خلیج فارس را قبول کند. وی همچنین گفته است: “ما چه طور مطمئن شویم آن چهار هواپیمابر آمریکایی که در نزدیکی سواحل ایران قرار دارند، حامل سلاح‌های هسته‌ای نیستند؟”
با وجود این، حداقل به سه دلیل می‌توان گفت وادار نمودن ایران به تعطیلی برنامه‌های هسته‌ایش، بسیار سخت‌تر از راضی کردن کره شمالی است.
۱) اول این‌ که ایران دارای ثروت سرشار نفتی بوده و برخلاف پیونگ‌یانگ، دلیلی برای معامله برنامه هسته‌ایش به خاطر کسب منافع اقتصادی نمی‌بیند.
۲) دوم این ‌که جنگ ایران و عراق که تقریباً۲۰۰ هزار نفر از ایرانی‌ها را به کام مرگ کشاند، هنوز در یاد و خاطره آنها باقی مانده است. امیر محبیان، روزنامه‌نگار، در این زمینه می‌گوید: اگر ما بمب هسته‌ای داشتیم، صدام جرات حمله کردن به ما را نداشت. ‌
۳) دلیل سوم این است که ایران، تاریخی پر از افتخار و غرور دارد که به هویت ملی ایرانیان بر‌می‌گردد. به همین علت، افزایش قدرت و تبدیل شدن به یک ابرقدرت منطقه‌ای و بین‌المللی با تاریخ ایران عجین شده است.
در واقع، ۳۴ سال پیش محمدرضا پهلوی، شاه مخلوع ایران، برنامه هسته‌ای را با کمک آمریکا و شرکت‌های اروپایی آغاز کرد تا بدین وسیله بتواند با معرفی خود به عنوان یک فرد ناسیونالیست وطن‌پرست و تجددطلب، موقعیت منطقه‌ای برتر ایران را تثبیت کند. به موازات، اسراییل با توسعه سلاح‌های هسته‌ای، امنیت ایران را تهدید می‌کند.
جعفر ندیم، از مسؤولان سابق وزارت خارجه ایران، در سال ۱۹۷۸ گفته بود: “شاه می‌خواست با نمایش پیشرفت‌های آشکار کشور در زمینه هسته‌ای، موقعیت سیاسی داخلی خود را تحکیم ببخشد. این کار همچنین می‌توانست برتری تکنولوژیک پارسی‌ها بر اعراب را هم به نمایش بگذارد. در واقع، تحقق این هدف می‌توانست به دولتمردان ایران کمک کند تا بار دیگر مورد احترامی قرار بگیرند که شایسته مردم ایران است. شما باید بدانید که ایرانی‌ها بسیار متمدن بوده و از فرهنگی غنی برخوردارند. اما ما ایرانی‌ها مورد اهانت‌ و حملات زیادی قرار گرفته‌ایم. اکنون نوبت ما است که به پا خیزیم.”
بعد از روی کار آمدن آقای احمدی‌نژاد در سال ۲۰۰۵، وی بر تلاش‌های ایران برای بهره‌برداری از برنامه‌های هسته‌ای افزوده است. حتی رییس‌جمهور ایران از احساسات ضد آمریکایی ایرانی‌ها برای مقابله با فشارهای ایالات متحد و ارتقای موقعیت خود استفاده می‌کند.
بدین ترتیب، می‌توان گفت هرگونه تلاش برای تشدید تحریم‌های ایران، تنها موقعیت آقای احمدی‌نژاد را تقویت می‌کند. بنابراین به جای حرکت به سوی تحریم‌های اقتصادی شدیدتر و تهدید حمله نظامی، بهتر است آمریکا در مذاکرات مستقیم دو یا چند جانبه، به نگرانی‌های ایران در مورد نیروگاه دیمونا و حضور نظامیان آمریکایی در خلیج فارس پاسخ دهد. ‌


منبع : ماهنامه اقتصاد ایران

مطالب مرتبط

برآورده نشدن انتظارات از شورای همکاری خلیج‌فارس


برآورده نشدن انتظارات از شورای همکاری خلیج‌فارس
پس از گذشت ۲۵ سال از تأسیس شورای همكاری خلیج فارس این شورا نتوانسته است آرزوهای ساكنان كشورهای خلیج فارس را برآورده سازد. شورای همكاری خلیج فارس كه با توافق كشورهای خلیج فارس ایجاد شد تا امروز تنها تجربه كشورهای عربی است كه بقا و استمرار خویش را با وجود موانع و حوادثی كه در منطقه خاورمیانه و بویژه خلیج فارس رخ داده حفظ كرده است.
با نگاهی به تركیب كشورهای حوزه خلیج فارس و سازمان های سیاسی و اقتصادی به این نتیجه می رسیم همه عوامل تكامل و وحدت منطقه به طور كامل برای خدمت به مصالح مردم و دستیابی به اهدافی كه عمران كشورهای تأسیس كننده شورای همكاری خلیج فارس آن را مدنظر داشتند به كار گرفته نشده اند.
با وجود پیشرفت هایی كه در روند حركتی كشورهای عضو این شورا حاصل شده ولی این شورا با چالش ها و تحولات سیاسی مختلف مواجه بوده است.
با ایجاد نظام بین المللی جدید، مفاهیم جهانی سازی و مكانیزم های مربوط به آن مانند سازمان تجارت جهانی، توافقنامه های گروهی و فردی و تجارت آزاد، افق ها و موانع در مسیر تكامل شورای همكاری خلیج فارس را نمی توان بدون در نظر گرفتن بعد اقلیمی و بین المللی آن مشخص كرد.
بنابراین می توان با بررسی توافقنامه های امضا شده توسط سران كشورهای شورای همكاری خلیج فارس میزان تحولات و تغییراتی را كه بر توافقنامه های اقتصادی كشورهای خلیج فارس از زمان ایجاد شورای همكاری خلیج فارس پدید آمده، مشخص كرد.
توافقنامه اقتصادی میان كشورهای شورای همكاری خلیج فارس كه در بیست ویكمین نشست این شورا در ۳۱ دسامبر ۲۰۰۱ كه در مسقط عمان امضا شد تحول گسترده و كاملی را در توافقنامه اقتصادی در نوامبر ۱۹۸۱ ایجاد كرد. این توافق قواعد روابط اقتصادی میان دولت های عضو را تحكیم بخشید و به تبع آن منطقه آزاد تجاری برای كشورهای شورای همكاری خلیج فارس پدید آمد. امضای توافقنامه سال ۱۹۸۱ ناشی از شرایط اقتصادی آن زمان بود و موجب توسعه روابط اقتصادی میان كشورهای عضو و حمایت از آن شد و تقریباً بر تمام سیاست های اقتصادی، مالی، پولی، قوانین تجاری، صنعتی و سازمان های گمركی تأثیر گذاشت.
این شورا در نشست های سالیانه اش تصمیم های مهمی را در زمینه اقتصادی اتخاذ می كرد و در راستای فعالیت اقتصادی مشترك گام های بلندی برمی داشت. شاید تصمیم هایی كه درباره اتحادیه گمركی و بازار مشترك عربی گرفته شد از مهم ترین مصوبه های آن باشد.
توافقنامه امضا شده در مسقط شیوه های فعالیت مشترك را از نظر كیفی مورد بحث قرار می دهد و فقط بر تشویق همكاری و هماهنگی میان كشورهای عضو بسنده نمی كند بلكه با صراحت بر این نكته تأكید می كند كه تكامل اقتصادی كشورهای عضو شورا تنها از طریق اجرای برنامه مشخص و مكانیزم های قابل اجرا امكان پذیر است. به منظور تحقق چشم اندازها و آرزوهای مردم كشورهای حوزه خلیج فارس در داشتن حق برابر در كار و فعالیت، سرمایه گذاری، آموزش، بهداشت، خدمات اجتماعی و سكونت؛ توافقنامه ۳ مورد مهم را مورد توجه قرار داده است كه ماده های اصلی توافقنامه به حساب می آیند:
۱) اتحادیه گمركی
تبادل تجاری میان كشورهای عضو را یك اتحادیه گمركی انجام می دهد كه از ابتدای ژانویه سال ۲۰۰۳ به مرحله اجرا درآمده است و بر موارد زیر تأكید دارد:
الف) برقراری تعرفه های گمركی واحد در قبال جهان خارج توسط اعضای شورا
ب) داشتن سازمان ها و انجام اقدام های گمركی واحد
ج) دریافت تعرفه های گمركی یكسان
د) نقل و انتقال كالا میان كشورهای عضو بدون داشتن قید و بندهای گمركی و غیرگمركی.
هـ) با كالاهای تولید شده در هر كدام از كشورهای عضو باید مانند كالاهای ملی برخورد شود.
۲) روابط اقتصادی بین المللی
با هدف ایجاد فضای مناسب تر برای تعامل اقتصادی بین المللی دولت های عضو این شورا سعی می كنند تا سیاست ها و روابط اقتصادی خویش را به صورت گروهی در قبال دولت ها، بلوك ها، كشورهای منطقه و سازمان های منطقه ای و بین المللی ترسیم كنند. كشورهای عضو برای تحقق این هدف تدابیر لازمه زیر را اتخاذ می كنند:
الف) پیگیری استراتژی مذاكرات گروهی
ب) عقد توافقنامه های اقتصادی با شركای تجاری به صورت گروهی
ج) انجام اقدام ها و تدابیر واحد و سازماندهی واردات و صادرات
د) برقراری سیاست واحد تجاری با جهان خارج
۳) برخورد بدون تبعیض با شهروندان كشورهای عضو در زمینه های اقتصادی
این برخوردها عبارتند از: نقل و انتقال، فعالیت در بخش های دولتی و داخلی، تأمین اجتماعی و بازنشستگی، انجام شغل ها و حرفه ها، انجام فعالیت در تمامی بخش های اقتصادی، سرمایه گذاری و خدماتی، تملك املاك، حمل ونقل سرمایه، مالیات، خرید و فروش سهم و تأسیس شركت ها، تعلیم، آموزش و خدمات اجتماعی. همچنین كشورهای عضو توافق كرده اند كه قواعد اجرایی این شورا را تكمیل و بازار مشترك خلیج فارس را محقق سازند.
پس از گذشت ۵ سال از امضای این توافقنامه كارشناسان و ناظران معتقدند تنها بخش اندكی از این توافقنامه اجرایی نشده است و شكایت ها درباره اقدام های گمركی روزبه روز در حال افزایش است. اصول سرمایه گذاری درباره كالاها با توافقنامه امضایی مطابقت ندارد، و براساس اظهارات رسمی مسئولان اماراتی در پایان ماه آوریل ۲۰۰۶ تعدادی از كالاها به خاطر توقف طولانی در مرزهای این كشورها قابلیت مصرف خویش را از دست داده و تلف شدند.
بانك ها و شركت های مالی همچنان جز در موارد استثنایی قادر به خروج از مرزها نیستند و جز در برخی از موارد نادر مذاكرات تجاری با جهان خارج به طور گروهی انجام نمی شود. با توجه به آنچه عنوان شد مشخص می شود شورای همكاری خلیج فارس در مرحله حساس و خطرناكی قرار گرفته كه خروج از آن به اراده قوی و نگاه واقع گرایانه به مسائل در میان متغیرهای خطرناك منطقه ای و بین المللی بستگی دارد.

وبگردی
کشتی قرآن مطلا و واقعیت جامعه
کشتی قرآن مطلا و واقعیت جامعه - خبر «قرآن مطلا» در روزهای اخیر احساسات بسیاری را جریحه­ دار کرده است. اگربه جامعه و واقعیت ­های آن سری بزنیم چه می توانیم بگوییم؟ گیریم که قران مطلا کار درستی است. آیا با توجه به وجود فقط 100 خانوادۀ زیر فقر در جامعه، باز هم باید برخلاف سیره رسول خدا و امیرمومنان(علیهما السلام) آنان را نادیده گرفت و به کاری ازین دست پرداخت؟ در آن صورت، آیا قرآن مطلا با سیره و سنت رسول...
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس
ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس - 38 شرکت که جزء بزرگترین کارتل های اقتصادی کشور هستند، متعلق به آستان قدس است. بنابراین آستان قدس کنونی، آستان قدسی نیست که حضرت امام در نامه خود از آن سخن گفته‌اند.
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها