جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


غول کوکائین در غرب


غول کوکائین در غرب
غول اعتیاد در غرب همچنان به رشد شوم خود ادامه می دهد.بسیاری از نوجوانان آمریکایی و اروپایی در مدارس خود تحت تاثیر ضد فرهنگ رایج در کشورهای خود قرار گرفته و رو به اعتیاد آورده اند.سست بودن بنیان خانواده و عدم کنترل والدین بر رفتار کودکان و فرزندان خود در تسریع این روند تلخ موثر بوده است.این در حالیست که کشورهای غربی سعی دارند عامل اصلی اعتیاد در کشورهای خود را مخفی نمایند.این کشورها همواره مدعی هستند که مواد مخدر از کشورهایی مانند افغانستان یا کشورهای آمریکای لاتین وارد کشورشان می شود.این در حالیست که فعالیت گسترده باندهای قاچاق مواد مخدر در غرب به سبب تقضای داخلی این کشورها،خصوصا جوانان رو به افزایش است.
برنامه های رسانه ای و تلویزیونی غرب نیز فساد و اعتیاد را در بین جوانان غربی ترویج می کنند.همین مسئله سبب بروز آسیبهای اجتماعی مختلف در این کشورها شده است.نباید فراموش کرد که کشورهای غربی به عنوان مدعیان دموکراسی و آزادی هم اکنون با بحرانهایی زیرساختی و اخلاقی رو به رو شده اند که حل آنها با توجه با بافت این کشورها امکانپذیر نیست.حتی در مرحله ای بالاتر شاهد افزایش آمار فساد و مصرف مواد مخدر در این کشورهای مدعی هستیم.انتشار آمار اخیر مربوط به مصرف کوکائین در غرب نشان دهنده اوج فاجعه در آمریکا و اروپاست.
شمار مصرف‌کنندگان کوکائین دراروپااز ۵/۳به ۵/۴میلیون نفر افزایش یافته است .این افزایش یک میلیون نفری نتیجه سیاست گذاریهای تبلیغاتی نادرست غرب و تغییر الگوی مصرف در این کشورهاست.بر این اساس مصرف زدگی کلی در غرب افزایش پیدا نموده است و دامنه آن تامصرف مواد مخدر نیز گسترش یافته است.در برخی کشورهای غربی شبکه های قاچاق در ارتباطی مخفیانه و وقیحانه با پلیس و مسئولان امنیتی این کشورها قرار دارند و همین مسئله دامنه فعالیت آنها را گسترده تر می سازد.
افزایش مصرف کوکائین در قاره اروپا بی‌سابقه است و ۵/۴میلیون نفر در یکسال گذشته اقرار کردند که حداقل یک بار آن را استعمال کرده‌اند. همواره جوانان و نوجوانان بیشتری به کوکائین رو می‌آورند و ایتالیااز این نظر در مکان نخست در اروپا قرار دارد.
البته مصرف سایر مواد مخدر مانند قرص‌های اکستازی و یا مواد شیمیایی که توسط نو جوانان ۱۲ - ۱۱ساله استعمال می‌شود نیز افزایش یافته است. همان گونه که از دل آمار و ارقام قابل استنباط می باشد،قربانیان اصلی مواد مخدر و کوکائین در اروپا جوانان و نوجوانان کم سن و سال و حتی در برخی مواقع کودکان می باشند.این نشان دهنده اوج پسرفتی است که غرب در خصوص مبارزه با مواد مخدر داشته است.
سازمان اروپایی نظارت بر معتادان و مواد مخدر در گزارش خود می گوید که اروپا هرگز مانند امروز این چنین معتاد نشده بود.
در ایتالیا ۵/۷میلیون نفر بین سنین۱۵تا ۳۴سالگی حداقل یکبار از کوکائین مصرف کرده‌اند که خود بخش قابل توجهی ازجوانان این کشور را شامل می شود. درحالی که درسال ۱۹۹۴کمتراز یک درصد جوانان ایتالیایی کوکائین مصرف می‌کردند. در ماه ژوئن گذشته مرکز ملی تحقیقات ایتالیا که اقدام به‌اندازه‌گیری میزان ذرات معلق و آلودگی هوای رم کرده بود کشف کرد که در برخی مناطق این شهر تمرکز بالای ذرات کوکائین در هوا وجود دارد.
مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در این قاره که از سال‌ها رو به کاهش بود به‌نظر می‌رسداز سرگرفته شده‌باشد و ۴درصد کل مرگ و میرهای سال ۲۰۰۴تا ۲۰۰۵را شامل می‌شود.
غول اعتیاد در غرب و کشورهای اروپایی به حیات شوم خود ادامه می دهد و هر روزه جوانان و نوجوانان بیشتری را به کام خود می کشاند.در این میان تکلیف آینده مبهم اروپا چیست؟پاسخ این سوال را مسئولان اتحادیه اروپا نیز نمی دانند.
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید