جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

افغانستان در حال سقوط به دست طالبان


افغانستان در حال سقوط به دست طالبان
بر اساس گزارش یک سازمان مستقل که تجربه ای طولانی در افغانستان دارد طالبان حضور نیرومند در ۵۴ درصد خاک افغانستان دارد و این کشور در معرض خطر جدی سقوط به دست طالبان است.
شورای سنلیس در گزارش خود می نویسد: علی رغم حضور ده ها هزار نیروی تحت رهبری ناتو و پرداخت میلیاردها دلار کمک به این کشور، شورشیان، که امریکا در حمله سال ۲۰۰۱ خود آنان را از قدرت به زیر کشید "قسمت های وسیعی از این سرزمین، از جمله بخش‌های روستایی، بعضی از مراکز و راه های مهم آن را در دست دارند.
این شورا، برمبنای آنچه که تحقیقات انحصاری می نامد، هشدار می دهد شورشیان از نظر روانی از کنترل فراوانی برخوردارند و در حال کسب مشروعیت سیاسی روزافزون در ذهن مردم افغان هستند که تاریخی طولانی از تغییر اتحاد و تغییر رژیم دارند.
شورای فوق می گوید سرزمین تحت کنترل طالبان افزایش یافته و خط مقدم جبهه مدام به کابل نزدیک تر می شود، هشداری که سازمان ملل هم وقتی اعلام می کند: مناطق ممنوعه برای گروه های غربی فعال در زمینه کمک و توسعه مدام بیشتر می شود، آن را تایید می کند.
این شورا تا آنجا پیش می رود که می گوید: این سند غم انگیزی از اوضاع جاری در افغانستان است و حالا پرسش این نیست که آیا طالبان به کابل باز می گردد یا نه، بلکه این است که در چه زمانی و در چه شکلی باز می گردد.
امروز ادعای همیشگی طالبان که هدفش رسیدن به این شهر در سال ۲۰۰۸ است واقعی تر از همیشه به نظر می رسد و این به عهده جامعه بین المللی است که تا دیر نشده با اجرای برنامه استراتژیک تازه ای مانع از تحقق آن شود.
انتشار گزارش ۱۱۰ صفحه ای این شورا، با هشدار جدی مشابه از طرف سازمان اکسفام همراه بود. این سازمان بشردوستانه و کمک دهنده در گزارشی برای کمیته توسعه بین المللی مجلس عوام انگلیس هشدار داد اوضاع امنیتی در افغانستان به علت تشدید مشکلات کشور بر اثر فساد در دولت مرکزی و دولت های محلی به نحو چشمگیری در حال بدتر شدن است.
فرماندهان نظامی ارشد انگلیسی و امریکایی علی رغم تاکید علنی خود درباره موفقیت های کوتاه مدت علیه طالبان، به طور خصوصی موافق این ادعا هستند.
شورای سنلیس، که دفتری در کابل و محققانی در استان های هلمند و قندهار در جنوب افغانستان دارد، می گوید شورش شامل ۲ بخش مهم است: مردم فقر زده عادی و گروهی متمرکز از مبارزان اسلامی تندرو.
این شورا می گوید نیروی امنیتی بین المللی تحت رهبری ناتو با حدود ۴۰ هزار نظامی باید حداقل به ۲ برابر افزایش یابد و نیروهایی از کشورهای اسلامی و همچنین کشورهای عضو ناتو که از اعزام نیرو به افغانستان امتناع کرده‌اند به آنان ملحق شوند. هیچ نشانی از اعزام نیروهای تقویتی به افغانستان در ناتو به چشم نمی خورد.
در حالی که دولت های غربی، مانند شورای سنلیس و اکسفام، مدام از فقدان کارآیی دولت حامد کرزای ابراز نگرانی می کنند، درباره چگونگی حل مشکلات توافقی وجود ندارد.
اکسفام هشدار می دهد برای جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان که میلیون ها نفر از مردم آن «با دشواری های جدی قابل مقایسه با منطقه صحرای آفریقا» مواجه هستند، انجام اقدامات فوری لازم است. به گفته اکسفام اگرچه این کشور از سال ۲۰۰۱ بیش از ۱۵ میلیارد دلار کمک دریافت کرده، این پول ها صرف طرح هایی نمی شود که می تواند باعث بهبود مداوم زندگی مردم شود.
به گزارش اکسفام در سال جاری تاکنون حداقل ۱۲۰۰ غیر نظامی در این کشور کشته شده اند که عامل قتل نیمی از آنان عملیات نیروهای خارجی یا دولت افغانستان بوده است اکسفام می گوید بمباران هوایی نیروهای بین المللی در افغانستان ۴ برابر بمباران های عراق است.
شورای سنلیس می خواهد نیروهای ناتو و گروه های بازسازی استانی آن نقش بزرگتری در توزیع کمک ها به عهده بگیرند و اکسفام می گوید ارتش باید به تامین امنیت بپردازد.
مترجم: علی کسمایی
منبع: گاردین
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید