جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

چگونه رتبه برتر کنکور شویم ؟


چگونه رتبه برتر کنکور شویم ؟
نگرش و نظر دانش آموزان درباره مدرسه بر چگونگی مطالعه و درس خواندن و حتی رفتار او تاثیر دارد بعضی از دانش آموزان به درس و کلاس نگرش منفی دارند و به اصطلاح به درس و کلاس و معلم مدرسه خوشبین نیستند طبیعی است که این گروه از دانش آموزان توجه زیادی به یادگیری و مطالعه نشان نمیدهند و در نتیجه موفقیت های چندانی نیز کسب نمی کنند بدین ترتیب نگرش مثبت داشتن یا خوشبینی نسبت به مدرسه میتواند باعث موفقیت در مدرسه و کنکور و یا امتحانات ورودی هر موسسه ای گردد.
گاه ممکن است دچار وسوسه شوید که کلاس درس وقتتان را تلف میکند و حضور در مدرسه سبب کمبود وقت برای مطالعه آن دسته از کتابهای درسی میگردد که برای شما در کنکور مهم است ولی اشتباه همین جا است که با این تصور از کلاس غیبت میکنید و یا با تاخیر به کلاس میروید و از نکات مهمی که ممکن است در جمع کلاس به ذهن خود و دوستانتان برسد غافل میشوید مطمئن باشید اکثر طراحان خود معلم بوده و هستند و سوالات را بر اساس سوالاتی که ممکن است به ذهن شما خطور کند طراحی میکنند . اگر چه گاهی در این کلاس ها درباره درسها اطلاعات کم و یا تکراری به دست می آورید ولی همین شما را بس است که یک نکته که ممکن است جزو سوالات کنکور باشد در آنجا پیدا کنید . وقتی بطور منظم به کلاس ها میروید خبرها و اطلاعات ضروری و مفید مربوط به درس و تکلیف و امتحان را دریافت می کنید . یادداشت برداری هم یکی از نکات اساسی است که به شما کمک می کند تمرکز کنید و هر آنچه در کلاس می گذرد از ذهنتان دور نگردد.
● سوال کنیم
نکته دیگر که حائز اهمیت است این است که چگونه سوال کنیم . گاه نسبت به موضوع مورد بحث در کلاس آگاهی و تسلط دارید ولی برای روشن تر شدن مساله لازم است یک سوال مطرح کنید. سوال کردن جزو مهم زندگی دانش آموزی و دانشجویی است و باعث افزایش تمرکز فکر ، افزایش سرعت یادگیری و جلوگیری از به خواب رفتن و خیال پردازی در کلاس درس میشود.
● چگونه گوش کنیم؟
نکته سومی که می بایست خوب به آن توجه کنید این است که خوب گوش کردن را یاد بگیرید . از آنجا که انسان در سراسر زندگی بیشتر از راه شنیدن یاد میگیرد تا از راه مطالعه ، ممکن است شما فکر کنید گوش کردن کاری آسان است اما باید به شما یادآوری کنم که خوب گوش کردن و یادداشت برداشتن دو مهارت وابسته به یکدیگرند . اگر شما گوش کردن را به خوبی یاد نگیرید نمی توانید به خوبی یادداشت بردارید . یادگیری از طریق خوب گوش کردن به دلایل ذیل اهمیت دارد:
۱) به جهت تقویت حافظه شنیداری یعنی آنچه را که شما از راه شنیدن در حافظه خود ثبت می کنید .
۲) در بیشتر موارد شما جز با استفاده از روش خوب گوش کردن راهی برای ضبط و ثبت گفته ها ندارید آن چیزهایی که خوب گوش کردن را در حافظه شما تقویت میکند این است:
۱) قبل از رفتن به کلاس مطالب را بخوانید این عمل در بهتر درک کردن مطالب به شما کمک میکند.
۲) به موقع در کلاس درس حاضر شوید چون بیشتر مطالب مهم و خلاصه موضوع درسی ، در اول کلاس ارائه میشود.
۳) سعی کنید مشکلات و مسائل شخصی خود را در طول کلاس از ذهن دور کنید.
۴) اگر میتوانید در ردیف اول کلاس بنشینید، در این صورت گوش کردن آسانتر میشود.
۵) اگر از عینک استفاده میکنید حتما در کلاس آن را به چشم بزنید.
۶) آغاز و پایان صحبت های معلم را با دقت بیشتری گوش کنید.
۷) به عبارتهایی که معلم روی آن تاکید دارد بیشتر توجه کنید . یک مطلب عبارت است از مقدمه ، متن یا مطلب اصلی و نتیجه گیری . بدین ترتیب در این سه مرحله نکات گنجانده میشوند ، پس به دقت و خوب گوش کنید و یادداشت بردارید.
۸) هر سوالی که در ذهنتان تداعی میشود یادداشت کنید و بعد از کلاس بپرسید.
۹) در پایان اگر نتوانستید تحت هیچ شرایطی به کلاس بروید از یادداشتهای دوستان استفاده کنید.
● انگیزه
انگیزه یکی از عوامل مهم یادگیری است و دشوارترین بخش هر کاری شروع آن است . فرد باید بر خود مسلط شود و به هر شکل ممکن کار را شروع کند برای انجام بسیاری از کارها یک دوره آمادگی لازم است که طی آن فرد به کاری که باید انجام دهد آشنایی پیدا میکند و بتدریج به بالاترین سطح بازدهی میرسد . قطع کردن بی موقع کار یا مطالعه بازدهی را کاهش میدهد ، چون دوباره باید خود را گرم کند . این نکته بسیار مهم است که وقتی شاداب و سرحال هستید مطالعه را شروع کنید و با شدت به مطالعه ادامه دهید بهتر است مطالعه در مدت مناسبی مثلا یکی – دو ساعت پیگیری شده و با شدت ادامه یابد و بعد از تنفس و استراحت دوباره از سر گرفته شود .
مطالعه طولانی و شبانه روزی باعث کسالت و خستگی میشود . خستگی کم را میتوان با تغییر کتاب درسی مورد مطالعه جبران و برطرف کنید اما خستگی زیاد با تغییر موضوع مطالعه برطرف نمیشود به خاطر داشته باشید که خواب کافی و استراحت و تفریح برای حفظ هوشیاری کامل و سر حال بودن ضروری است . هر قدر میزان تمرکز و دقت در زمان مطالعه بیشتر باشد میزان یادگیری افزایش می یابد ، به علاوه پیگیری در مطالعه باعث میشود که علاقه و اشتیاق زیادتر شود و همین علاقه زیاد به نوبه خود انگیزه و شوق یادگیری را افزایش میدهد.
برازجانی
منبع : نشریه بازدم


همچنین مشاهده کنید