جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ / Friday, 19 October, 2018

موسیقی زیر زمینی


موسیقی زیر زمینی
مترادف اصطلاح موسیقی زیرزمینی music unbergroun واژه فرهنگ متقابل Lnlture Counter است که به درستی برای مخاطبان معنا نشده است و عمده برداشت مخاطبان از چنین اصطلاحی منحصر می شود به آن چه که در رسانه های جمعی به نمایش گذاشته می شود.
همان طور که در یک مقاله از کتاب مفاهیم کلیدی در موسیقی مردمی آمده است، رسانه های جمعی صرفا به برخی از نکات منفی فرهنگ متقابل گرایش نشان داده اند، در صورتی که فرهنگ زیرزمینی یا متقابل دارای ویژگی های مهمی است که بهتر است از نظر اقتصادی به بررسی آنها پرداخت; چرا که پس از نظریه پرداز مهم مکتب فرانکفورت، تئودورآدورنو، مهم ترین روش برای طبقه بندی سبک های مختلف موسیقی، طبقه بندی اقتصادی است.
موسیقی زیرزمینی یا متقابل مجموعه ای از سبک های موسیقی است که در زمان تولید خود مورد توجه تهیه کنندگان و ناشران قرار نمی گیرند و معمولا با سبک زندگی ارزش های طبقه متوسط دنیای سرمایه داری در تضاد است.
این سبک های موسیقی معمولا پس از آن که توسط افراد و شرکت های مستقل کوچک به عموم مردم عرضه می شود، از سوی جمع (و حتی طبقه متوسط) مورد پذیرش قرار می گیرد و شرکت های مهم ضبط و پخش موسیقی، روی به عرضه گسترده آن آثار می آورند.
آن دسته از ویژگی های فرهنگ متقابل که اما از سوی رسانه های گروهی معمولا مورد توجه قرار می گیرد مربوط به هنرمندان این سبک هاست. از نسل بیت ها به بعد عمده هنرمندان و مخاطبان فرهنگ متقابل به استفاده از واژه های نامطلوب رسانه های رسمی و مواد مخدر شهرت داشته اند.
این شهرت عمدتا موجب می شود ارزش های موسیقایی و جامعه شناختی این گروه ها (حتی به رغم توجه افرادی ماند مارکوزه به این جنبه ها) مغفول باقی بماند و وقتی در رابطه با این موضوع به ایران نگاه کنیم، می بینیم که اوضاع قدری پیچیده تر هم می شود.
در ایران قسمت کمی از تبلیغات رسانه های جمعی غرب (که معمولا باز هم بیشتر به جنبه های منفی سبک زندگی هنرمندان فرهنگ متقابل اشاره دارد) به مخاطبان این فرهنگ منتقل می شود. به این ترتیب چهره هنرمندان فرهنگ متقابل در ایران به کلی چهره ای مخدو ش، نامطلوب و نامتناسب با جامعه ما جلوه داده می شود.
این در حالی است که بسیاری از ناشران و فعالان عرصه نشر در ایران، به صورتی کاملا منفعلانه با تقریبا همه انواع موسیقی نامتعارف سر ناسازگاری می گذارند و نتیجه فعالیت آنها در عرضه محصولات زیرزمینی بسیار اندک است.
مشکل اصلی جامعه موسیقی جامعه تهیه کنندگان و جامعه مخاطبان موسیقی در ایران را می توان در اصطلاح رجوع به خاطره خلاصه کرد. آن دسته از هنرمندان موسیقی در ایران که معمولا دارای توان پیداکردن تهیه کننده و عرضه آثار بر جامعه اند به زنده کردن خاطرات مردم گرایش فراوانی دارند.
بسیاری از هنرمندان به بازخوانی آثار گذشتگان می پردازند و بسیاری دیگر، دست به ارائه کپی های دست چندم از آثار اصلی تولیدشده در گذشته می زنند. حتی کار به جایی رسیده است که در هنگام بررسی یک اثر موسیقی که بدیهی است (و حتی ممکن است جالب هم نباشد، اما دارای مولفه های تکراری از اجراهای قدیمی نیست) منتقدان و مخاطبان به جای آن که به توصیف ویژگی های موسیقایی فرد نوآور بپردازند، صرفا وی را با عبارت هایی از قبیل شبیه کسی اجرا نمی کند و طرح ژنریک نیست توصیف می کنند.
تهیه کنندگان که چندان میلی به ریسک کردن ندارند نیز در عمده موارد دل می بندند به امنیت ناشی از قطعیت فروش آثار هنرمندان زنده کننده خاطره و در این میان حاشیه عظیمی از هنرمندان تولید می شود که نمی توانند صدای خود را به گوش مخاطبان برسانند.
در اروپا و در ایران، گذشته موسیقی زیرزمینی خیلی درخشان نبود. هنرمندهایی که به فعالیت در این سبک ها مشغول بودند فقط از راه های سنتی برای عرضه آثار خود به مخاطبان بهره می بردند. آنها مجبور بودند خود را باب میل و سلیقه مسوولان رادیو و تلویزیون ها ویرایش کنند تا آثارشان از رادیوها و تلویزیون ها پخش شود یا باید قدری با تهیه کننده ها کنار می آمدند و صدایی را تولید می کردند که تهیه کننده ها میلی به شنیده شدن آن داشتند و راه سوم البته در غرب این بود که گروه های موسیقی به آرامی در گوشه و کنار کافه ها و تالارهای کوچک اجرای موسیقی، برای مخاطبی چند صد نفره بنوازند و دل خوش کنند که دارند موسیقی می نوازند. اما اتفاقی که در صنعت ضبط و پخش موسیقی اتفاق افتاد ناگهان همه چیز را عوض کرد.
فقط با عرضه نوارهای کاست در غرب، هنرمندان موسیقی زیرزمینی وسیله ای را به دست آوردند که اولا ارزان قیمت بود، ثانیا کارکردن با آن راحت بود و ثالثا تکثیر آن در هر خانه ای ممکن بود.
به این ترتیب در دهه ۱۹۸۰ میلادی در هر گوشه ای از شهرهای مهم فرهنگ متقابل، عده ای از جوانان که تا چندی قبل نمی دانستند چگونه می توانند صدای خود را به مخاطب هایشان برسانند، دور هم جمع شدند تا با وسایلی که امروزه ابتدایی به نظر می رسد، صدایی را تولید کنند که گرچه در استودیو تولید نشده بود و کیفیت استاندارد آثار رسمی را نداشت، اما پر بود از شور و هیجان و نوآوری و صدالبته متفاوت بود.
این صدای متفاوت ظرف چندین سال راه خود را به صحنه های اجرای موسیقی در رادیو و تلویزیون و تالارهای بزرگ و حتی استادیوم های ورزشی گشود و الان، تهیه کننده ها عموما آن قدر با فروش های چشمگیر و غیرقابل انتظار گروه های زیرزمینی روبرو شده اند که دیگر خود چراغ به دست هنرمندان زیرزمینی را جست و جو می کنند.
در عین حال با اجرای مکرر ترانه هایی که روزگاری زیرزمینی تلقی می شدند، شاهد این پارادوکس هستیم که آثار زیرزمینی قدیمی، آثار معیار ورسمی به شمار می آیند و مدام آثار زیرزمینی دیگری که تولید می شوند به رقابت با این کلاسیک ها برمی خیزند و این شده است که هر چند سال به مرور آثار زیرزمینی به آثار مورد توجه طبقه متوسط تبدیل می شوند و دقیقا در این تغییر مخاطب است که تعریف قدیمی از آنها دیگر با واقعیت امروزی آنها جور درنمی آیند.
حالا ببینیم در ایران چه رخ داده است و چه چیز در حال رخ دادن است؟ گفتن خاطره در موسیقی در ایران را احتمالا هنوز از یاد نبرده اید. تعدادی از تهیه کننده های بزرگ که از قبل از انقلاب به فعالیت موسیقی مشغول بوده اند که امروز نیز در حال تولید موسیقی اند. با استثنا»هایی اندک، تهیه کننده های جدید هم به همان سبک قدیمی و امن تهیه کننده های کهنسال ارادت دارند و طبق همان سبک کار می کنند. از سوی دیگر میانگین سنی جامعه ما کم است و جوانان فراوان جامعه ما در حال رویارویی با وضعیت های جدیدی (هم در حوزه های فردی و هم در حوزه های اجتماعی) هستند که در نسل های قبلی سابقه نداشته است.
به این ترتیب حتی اگر بپذیریم که تولیدات رسمی سنتی و کلاسیک موسیقی در جامعه ما در زمان های گذشته به لطایف الحیل می توانست پاسخگوی نیازهای جامعه و صدای واقعی جامعه باشد، امروزه دیگر با وضعی مواجهیم که موسیقی جدید و نویی را می طلبد.
در سوی دیگر قضیه، این واقعیت وجود دارد که تعداد جوانانی که به هر دلیل روی به موسیقی می آورند بسیار چشمگیر است. آمار غیررسمی واردات سازها و همچنین میزان قابل توجه تولید ساز در ایران نشان می دهد که در کنج خانه ها، هنرمندان فراوان به کار مشغول اند و از میان این تعداد فراوان هنرمندها، لاجرم تعدادی اثر جالب توجه تولید می شود که این آثار به دست مخاطبان نمی رسد.
من فقط درباره تکنولوژی نوار کاست در غرب صحبت کردم، اما امروزه با ورود تجهیزات و امکانات کامپیوترهای خانگی، هر کس به محض خریدن یک میکروفون مناسب می تواند یک استودیوی خانگی ضبط موسیقی داشته باشد و با توجه به حجم کم آهنگ ها در فرمتMp۳، آهنگ های خود را به راحتی از طریق اینترنت، سی دی و روش های متنوع دیگر به گوش دیگر افراد برساند.

نویسنده : ادیب وحدانی

منبع : روزنامه مردم سالاری

مطالب مرتبط

درباره بتهوون و سمفونی نه، به بهانه اجرای ارکستر سمفونیک

این بار رهبری اركستر سمفونیك تهران را رهبر مشهور ایرانی یعنی «علی رهبری» برعهده گرفته بود. علی رهبری كه از او در جوامع بین المللی موسیقی، با نام «الكساندر رهبری» یاد می شود در سال ۱۳۲۷ در تهران متولد شد و از كودكی در رشته موسیقی به فعالیت پرداخت و پس از اتمام دوره هنرستان به اتریش سفر كرد و در آكادمی موسیقی وین به تحصیل پرداخت و سپس در كسوت رهبر اركستر و آهنگساز به فعالیت پرداخت. او بین سالهای ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۷ موفق به كسب چند مدال از سوی كمیته حقوق بشر و نیز مسابقات رهبری اركستر درفرانسه و سوئیس گشت و سال بعد فرصتی یافت تا اركستر فیلارمونیك برلین را رهبری كند. گفته می شود كه وی از سوی رهبر سرشناس اتریشی یعنی هربرت فون كارایان مورد حمایت قرار گرفت وسپس طی چند دهه با اركسترهای معتبری همچون اركستر سمفونیك نورنبرگ، فیلارمونیك BRT (بلژیك)، فیلارمونیك چك، فیلارمونیك زاگرب، فیلارمونیك مالاگا (اسپانیا) و بالاخره اركستر سمفونیك تهران در سمت های گوناگون همكاری داشته است.
علی رهبری در كار ضبط آثار موسیقی كلاسیك نیز بسیار پركار بوده و نزدیك به یكصدوپنجاه CD از اجراهای او به بازارهای جهانی راه پیدا كرده است كه نزدیك به چهل CD از این مجموعه به اجرای آثار اپرایی اختصاص دارد.آثار مهم تصنیف شده توسط رهبری عبارتند از سمفونی برای سیاهان آفریقا، خون ایرانی، قدرت فلامنكو، نوحه خوان، بیروت ۱۳۶۲ و آثار بی شمار دیگر.چندی پیش علی رهبری پس از چند دهه دوری از وطن، به رهبری اركستر سمفونیك تهران پرداخت و آثاری از چایكوفسكی و دورژاك را اجرا كرد و این بار و در این هفته به اجرای اثر بزرگی همچون سمفونی شماره ۹ بتهوون پرداخت.به نظر می رسد با حضور علی رهبری، تحول چشمگیری در روندكاری اركستر سمفونیك تهران رخ داده و برنامه كاری آن نظم و ترتیب خاص و بی سابقه ای به خود گرفته است.
بتهوون و سمفونی شماره ۹
لودویگ ون بتهوون در سال ۱۷۷۰ در آلمان چشم به جهان گشود. هیچ یك از آهنگسازان موسیقی كلاسیك به اندازه بتهوون برای مردم عادی شناخته شده نیستند. با این حال بتهوون نزد متخصصان موسیقی نیز جایگاه ویژه ای یافته است. بتهوون نخستین دروس موسیقی را زیر نظر پدرش فراگرفت وبعدها به مكتب موتسارت وهایدن راه یافت و آثار بی شماری تصنیف كرد كه در بیشتر آنها رگه هایی از شخصیت منحصر به فرد بتهوون دیده می شود. او در فرم سمفونی توانست تحولی ژرف به پاكند تا جایی كه در هر یك از سمفونی هایش عرصه ای نو در نگرش به این فرم موسیقایی، گشایش یافته است. علاوه بر این، بتهوون آثار بی شمار دیگری در فرم های مختلف از جمله سونات، تریو، كوارتت، كوئینتت، سكستت، كنسرتو، اپرا، اورتور، اوراتوریو، مس، لید و غیره خلق كرده است. درمورد سمفونی نهم بتهوون اولین نكته حایز اهمیت این است كه برای نخستین بار در تاریخ موسیقی، صدای انسان در فرم سمفونی به كار رفته است، چرا كه فرم سمفونی به طور كلی فرمی است سازی و نه كوازی و تمامی آثار سمفونیكی كه پیش از انتشار این قطعه تصنیف گشته بودند، تنها از صدای سازی بهره گرفته بودند. لیكن بتهوون در اینجا به یكباره تصمیم گرفت تا شعری از شاعر آلمانی زبان، شیللر را در قسمت پایانی سمفونی نهم خود بگنجاند. نكته دیگری كه در رابطه با سمفونی نهم می توان ذكر كرد این است كه بتهوون در طول ساختن این اثر به طور كامل ناشنوا بود. در این باره توضیح اینكه اولین نشانه های ناشنوایی در او از سن حدود ۲۷ سالگی ظاهر شد و پس از گذشت زمان ناشنوایی اش شكل حادتری به خود گرفت تا جایی كه به كری كامل منجر شد.نتیجه اینكه بتهوون، خالق سمفونی نهم، هیچگاه نتوانست حتی یك نت از این شاهكار بی همتا را بشنود، تراژدی ای كه هچگاه از این قطعه برجسته، جدایی پذیر نمی نماید. در آن هنگام، تنگ دستی بتهوون و نیز كشمكش هایی كه بر سر سرپرستی برادرزاده اش بدانها مواجه بود همگی دست به دست هم داده بودند تا سمفونی نهم در بحرانی ترین مقاطع زندگی آهنگساز پا به عرصه هستی بگذارد. به هر حال سمفونی نهم به اعتبار موومان آخرش كه همان منظومه شادی شیللر است، اثری خوانده می شود كه انسانها را به آزادگی، شادی و برادری فرامی خواند. در اصل عنوانی كه به كنسرت هفته جاری اركستر سمفونیك تهران داده شده همان شعری است كه تمام ایرانیان آن را از بر هستند:
بنی آدم اعضای یكدیگرند
كه در آفرینش زیك گوهرند
چو عضوی به دردآورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
جملات زیر نیز در بروشور این كنسرت به چشم می خورد:
«بتهوون از دنیایی كه در عالم خاموشی ساخته بود هر چند یك بار برای مردمی كه می شنیدند، تحفه ای می آورد. البته تحفه گرانبهایی بود، گرانبهاترین تحفه ای كه برای ابنا بشر به یادگار مانده است. سمفونی نهم در آن روزهای سخت تصنیف شد و شگفت آن است كه در بیان شادی و برای تسكین اندود دردمندان به وجود آمد. واقعاً این علو روحی از كسی كه تیره روزترین مردم عصر خود بود عجیب به نظر می رسید، معهذا بتهوون مانند پیامبری مردم را به پاكبازی و صمیمیت دعوت می كند تا غمهای خود را فراموش كنند و برادروار همدیگر را دوست بدارند.»البته جملات فوق كه در بروشور كنسرت آمده از متن كتاب تفسیر موسیقی، نوشته سعدی حسنی گرفته شده كه جا داشت مسؤولین تنظیم بروشور به این نكته توجه بیشتری كرده و آن را اعلام می داشتند.طبق برنامه اعلام شده از سوی ارگانهای مربوطه، كنسرت هفته جاری اولین بخش از مجموع حدوداً كنسرتی است كه قرار است توسط اركستر سمفونیك تهران و به رهبری علی رهبری اجرا شود. قرار است در كنسرتهای آینده قطعاتی از موتسارت، چایكوفسكی، وردی، دورژاك، الگار، پوچینی، ارف و دیگر آهنگسازان اجرا شود كه این خود طیف وسیعی را كه قرار است بدان پرداخته شود نشان می دهد.در اینجا جا دارد كه از اجرای اعضای گروه كر تالار وحدت نیز كه علی رغم برخورداری از حداقل امكانات و مواجهه با بی برنامگی های همیشگی، این اثر جدی را اجرا كردند نیز یاد كرد. باشد كه با برنامه ریزی هایی كه علی رهبری از روی آگاهی، جهت سر و سامان بخشی به گروه كر تالار وحدت می كند ما بیش از پیش شاهد هنرنمایی ایشان باشیم و برای ایشان نیز از شرایط مساعدتری نسبت به گذشته جهت فعالیت دراین حوزه برخوردار گردند.

طاها پیشوا

وبگردی
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟ - فیلم - پدری که در برنامه «فرمول یک» علی ضیا ادعا کرد به خاطر تامین هزینه‌های درمان فرزندش اقدام به فروش کلیه‌اش کرده، مردم را فریب داده است.
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه!
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه! - مثلاً سنت های الهی که در این سند آمده، در کتاب های درس بینش اسلامی دوره دبیرستان هم وجود دارد... واقعاً هزاران جلسه تشکیل داده اند که بدیهیاتی مانند خانواده بنیادی ترین واحد تشکیل دهنده جامعه است، انسان دارای اختیار است، جهان دارای نظام علّی - معلولی است، خداوند رحمان و رحیم است و ... را در سند بازنویسی کنند؟!
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت - صحبتهای کنایه آمیز یک بازرگان با وزیر صنعت
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد - ۱- خب چی میشه ولایتی بجای توصیه به لُنگ پوشی، بملت توصیه کنه تو سعدآباد مالک خونه بشن ویک سومشو وقف کنن؟ ۲- اینجور واینجا صاحبخونه شدن و بعد توجیه وقف، آدمو یادحافظ میندازه: فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد که می‌حرام، ولی بِه زمالِ اوقاف است
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند - حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند؟مردم نیازی به این توصیه‌هاندارند اگرلازم باشد آن‌قدر شرف دارندکه از خودشان دفاع کنند ولی این دفاع،منحصربه دفاع دربرابر دشمنان خارجی نمی‌شود که باید وضعیت خیلی‌ها رادر داخل هم بررسی کرد.
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید!
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید! - فیلم - حمله فرد متهم در بازار پرنده فروشان اهواز به پلیس آگاهی منجر به درگیری مرگبار شد.
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد - ماجرای عجیب دو منزل مسکونی در همسایگی کاخ سعدآباد و حسین فریدون و نهاد ریاست جمهوری
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+)
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+) - فیلم - به تازگی شخصی در فضای مجازی فیلمی منتشر کرده که مردی ادعا می کند در پارکینگ خانه اش مورد حمله جن ها قرار گرفته است.
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد!
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد! - فیلم - پاول یک توریست اهل چک است که با موتورسیکلتش دنیا را می گردد و یک هفته در ایران اقامت داشته است. ویدئوی سلفی که او در طبیعت ایران از خود و اقدام پسندیده اش منتشر کرده برای همه ایرانیان جای تامل دارد.
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+)
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+) - فیلم - قتل مدل و ملکه زیبایی عراق از روز گذشته سوژه رسانه ها شده و پلیس تحقیقات ویژه ای را برای دستگیر قاتل وی انجام داده است. تصاویر منتشر شده از جنازه غرق در خون وی را در ویدئوی زیر می بینید.
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز - عکس این بنرکه گفته می‌شود نمایشگر تصویری از سربازان رژیم صهیونیستی است طی روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شد و واکنش‌هایی به همراه داشت.
عکسی آموزنده از سفر نیویورک
عکسی آموزنده از سفر نیویورک - پوشه‌های پُر از برنامه فرانسوی‌ها در برابر دستان خالی تیم ایرانی. به کاغذ ها و پرونده های موجود روبه روی تیم فرانسه دقت کنید!
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی