جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اظهارات سانچز


اظهارات سانچز
در ایالات متحده آمریکا،زمانی که فرماندهان نظامی یا سیاستمداران در قدرت قرار دارند خطاهای زیادی را مرتکب می شوندو با دولت متبوع خود همراهی کاملی دارند،اما زمانی که به هر دلیلی از قدرت کنار می روند به اصلی ترین منتقدان دولت خود تبدیل می شوند.پس از اشغال عراق توسط نومحافظه کاران آمریکا شاهد همراهی نظامیان،نمایندگان کنگره و حتی برخی از دموکراتها با این اقدام غیر قابل توجیه بودیم.اما هم اکنون این اکثر این افراد به مخالفان جنگ عراق تبدیل شده و جهت فریب افکار عمومی مردم و پاکسازی چهره مخدوش خود به انتقاد از سیاستهای بوش می پردازند.از این رو بسیار از این انتقادات جنبه ای کاملا صوری داشته و برمبنای آگاهی و اعتقاد صورت نمی گیرند.البته برخی انتقادات،از نوع انتقاداتی که کارتر،برژینسکی و چامسکی به دولت بوش وارد می سازند جنبه ای مستند دارند و می توان به آنها استناد نمود.اخیرا ریکاردو سانچز سعی نموده است به جمع منتقدان صوری جنگ عراق بپیوندد وتا شاید از این طریق آینده نظامی و سیاسی خود را در واشنگتن تا حدودی تضمین نماید.
فرمانده‌ نیروهای آمریکایی در عراق طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ قرار است از جانب دموکرات‌های آمریکا در حمایت از لایحه‌ بودجه‌ جنگ مجلس نمایندگان که ارائه‌ هر گونه بودجه را مشروط به پذیرش بازگشت تعداد زیادی از سربازان از عراق تا پایان سال آینده توسط بوش کرده، سخنرانی کند. سانچز که پیش از این به طور علنی از عملکرد دولت بوش در جنگ عراق به شدت انتقاد کرده استراتژی کنونی آمریکا در عراق را محکوم به شکست خوانده است. این در حالی است که طی سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ شاهد همراهی مطلق سانچز با نومحافظه کاران جنگ طلب واشنگتن بودیم.دقیقا مانند چهره ای که امروزه پترائوس در آمریکا دارد.
سانچز معتقد است که آمریکا، تنها به شیوه‌ نظامی نمی‌تواند در عراق پیروز شود و باید برای تقویت امنیت داخلی هر چه سریعتر سربازان را به کشور بازگرداند.
بر اساس آنچه سانچز سعی در تبیین آن دارد، نیروهای مسلح آمریکایی به دلیل سیاست غلط جنگ بسیار ناتوان شده‌اند و لایحه‌ بودجه‌ جنگ مجلس نمایندگان که بازگشت نیروهای آمریکایی و دیگر اقدامات پنتاگون را شرط ارائه‌۵۰ میلیارد دلار بودجه کرده، یک اقدام بسیار مناسب است.
قسمتی دیگر از نظرات سانچز در خصوص جنگ عراق بسیار قابل توجه است:
“ارتش و تفنگد‌اران ما با برنامه‌های دائما تغییر یافته‌ استقرار مواجهند امری که آمادگی رزمی آنها، آموزش آنها و صبر آنها را به پایان برده است ومنجر به مرگ هر روزه‌ تعداد زیادی از نیروهای ما شده است. این امر سرانجام باعث خواهد شد که ما برای بهبود و مرمت ارتش و رساندن نیروهایمان به آمادگی کامل حداقل به یک دهه زمان نیاز داشته باشیم، چرا که این نیروها پس از جنگ ویتنام هم اکنون به پایین‌ترین سطح آمادگی رسیده‌اند. همزمان توان نیروهای نظامی ما برای حفظ امنیت ملی مورد شک وتردید قرار گرفته است. “
فرسودگی نظامی آمریکا بارها از سوی نظامیان ارشد آمریکایی و سیاستمداران نزدیک به ارتش در کاخ سفید مورد تائید قرار گرفته است.واقعیت امر این است که کاخ سفید چاره ای جز بازگشت از عراق ندارد،زیرا در غیر این صورت بر میزان تلفات نظامی و استراتژیک واشنگتن در بغداد و دیگر نقاط عراق افزوده خواهد شد.سانچز از سال ۲۰۰۴ پس از افشای رسوایی زندان ابوغریب بغداد به یک چهره‌ بسیار جنجالی تبدیل شد. گفته می‌شود که وی سرگرم نوشتن کتابی در خصوص تجربیات خود در ارتش می‌باشد.
علی عظیمی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید