جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دکو، بازی ساز تیم ملی پرتغال


دکو، بازی ساز تیم ملی پرتغال
فوتبال مطرح ترین رشته ورزشی سراسر دنیا است که توانسته هواداران مشتاق را درهر نقطه کره خاکی جذب خود کند. بر این اساس رقابت های بین المللی این رشته نیز از حساسیت های خاص خود برخوردار است که مشتاقان را به تماشای آنها وادار کرده است. در اکثر موارد فوتبال دوستان طرفدار تیمی از کشوری دیگر هستند و حتی تیم ملی کشوری دیگر را نیز حمایت می کنند. این موضوع بر جذابیت هرچه بیشتر فوتبال می افزاید و موجب می شود بیشتر استادیوم های فوتبال نیز مملو از جمعیت باشند. همان طور که می دانید جام جهانی مهم ترین رویداد در زمینه فوتبال است که هر ۴ سال یکبار به میزبانی یک کشور برگزار می شود. به غیر از آن، تیم های ملی کشورها یک قاره در قالب مسابقاتی به نام جام ملت ها با یکدیگر رقابت می کنند که حساسیت این مسابقات نیز کمتر از جام جهانی نیست. در این بین جام ملت های اروپا مهم ترین و یا به نوعی اصلی ترین رقابت قاره ای تیم های فوتبال لقب گرفته است. چرا که تیم های صاحب نامی در اروپا وجود دارد و صاحب سبک نیز هستند.
جام ملت های اروپا با تمام جذابیت هایش، در صورتی می تواند توجه تمامی فوتبال دوستان را به خود جلب کند که بزرگان فوتبال اروپایی نیز در آن حضور داشته باشند. تیم هایی همچون ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، پرتغال و … که ارکان اساسی این رویداد اروپایی را تشکیل می دهند. حال تصور این جام بدون آنها بسیار سخت خواهد بود، همان طور که حذف نابهنگام انگلیس، به عقیده بسیاری می تواند تاثیرات بسیاری در این دوره داشته باشد. اما قطعا حضور تیم هایی که پیش از صعودشان به مرحله نهایی، به عنوان تیم های درجه دوم اروپا تلقی می شدند، می تواند جذابیت های خاصی به آن ببخشد.
پرتغال از مدعیان همیشگی جام ملت ها، با تمام تلاشی که کرد نتوانست به عنوان تیم اول گروه صعود کند. چرا که همگروهی به نام لهستان داشت که البته خوش بین ترین هوادار لهستانی نیز تصور نمی کرد که بتوانند بالاتر از پرتغال قرار بگیرند. آنها در بازی آخر در برابر صربستان قرار گرفتند و به رغم تساوی ۲ بر ۲ نتوانستند با کسب ۲۸ امتیاز صعود خود به دور بعد آن هم به عنوان تیم نخست را مسجل کنند. پرتغال تیم دوم گروه نیز به مصاف فنلاند رفت و در یک بازی دور از انتظار با تساوی صفر - صفر مقابل تیم مهمان متوقف شد و اندوخته های خود را به عدد ۲۷ رساند.
● دکو، بازی ساز پرتغال
دکو، بازیکن خط میانی پرتغال، در حال پشت سر گذاشتن مصدومیت خود است. این بازیکن برزیلی الاصل که در جریان دیدار داخلی تیمش (بارسلونا) مصدوم شد، اولین بازی ملی اش را در مارس ۲۰۰۳ برابر برزیل انجام داد که با حرف و حدیث های بسیاری روبه رو شد. به نظر می رسد روزهای اوج او در بارسلونا به پایان رسیده و مصدومیت او نیز فرصت را به نیمکت نشینانی چون اینیستا داده تا از وضعیت او کمال استفاده را ببرند.
گرچه رایکارد هلندی سرمربی کاتالان ها بارها حمایت خود را از دکو اعلام کرده اما کماکان منتقدان انتظارات بیشتری از او دارند. اخیرا او شروع حالی از خود و تیم ملی پرتغال را در سایت رسمی یوفا قرار داده است که در زیر مختصری از آن را می خوانید.
● رقابت تنگاتنگ
همه می دانند که من اصلیتی برزیلی دارم ولی در تیم ملی پرتغال عضویت دارم. کشوری که مرا به دنیای فوتبال معرفی کرد و از من بازیکنی مطرح ساخت و دیگر همه با این مساله کنار آمده اند. در بازی های آخر به کشورم نرفته بودم و تنها از طریق تلفن با هم تیمی هایم و سرمربی تیم در ارتباط بودم.
این دوره رقابت ها خیلی فشرده و نزدیک به هم بود و اصلا فکر نمی کردم کار ما برای صعود تا این اندازه دشوار باشد.
بازی های سختی را پشت سر گذاشتیم و به طور کلی خوش شانس نبودیم بالاخص در دیدارهای خانگی که با صربستان و لهستان داشتیم.
می بایست از آن دو بازی امتیاز کامل را می گرفتیم. ولی تنها دو تساوی کسب کردیم.
سرانجام تلاش ما به ثمر رسید و به دور نهایی صعود کردیم و با افتخار عنوان می کنم که شا یستگی آن را داشتیم.
● بهتر از همیشه در یورو ۲۰۰۸
به عقیده من نسل حاضر در تیم ملی کنونی، بهترین تیم را در ادوار گذشته کل داده است و قطعا بهتر از جام جهانی ۲۰۰۶ ظاهر خواهیم شد. اغلب بازیکنان تجربه کافی را کسب کرده اند و از طرفی بازیکنان جوانی نیز به جمع ما پیوستند که خلاقیت بالایی دارند از جمله میگوئل ولوسو و نانی.
متاسفانه دیگر نمی توانیم از وجود لوئیز فیگو کاپیتان ارزنده پرتغال در تیم ملی بهره ببریم.
اما کریستیانو رونالدو بازیکن کلیدی منچستر و تیم ملی توانسته جایگزین خوبی برای او باشد.
● مصدومیت، بلای جان دکو
دوران نقاهت را سپری می کنم اما نباید زیاد به خودم فشار بیاورم زیرا در بسیاری از موارد بازیکن تصور می کند مصدومیتش برطرف شده و به سرش می زند که در ترکیب اصلی شرکت کند اما زمانی که پا به زمین می گذارد، متوجه آماده نبودن بدنش می شود که خود این امر ممکن است منجر به مصدومیت های جدی شود.
گمان می کنم تا چند روز آینده تمریناتم را با هم تیمی هایم آغاز کنم. دیگر از این که از دور بازی ها را تماشا کنم، خسته شده ام.
خیلی سخت است که همه در حال تمرین باشند ولی تو نتوانی به آنها بپیوندی.
● پیروزی در نیوکمپ
بارسلونا وقتی در خانه بازی می کند به راحتی نتیجه می گیرد اما مشکل اصلی بازی های خارج از خانه است. گرچه به مرور زمان و با تمرینات جدی تر این مشکل برطرف خواهد شد اما این موضوع خود مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده چرا که از طرف هواداران و مطبوعات تحت فشار هستیم.
خوشبختانه مشکلی از نظر بازیکن نداریم و فوتبالیست های مطرحی از جمله رونالدینهو، لیونل مسی و تیری هانری در ترکیب هستند.
همین امر موجب شده که روحیه تیم مضاعف شود و به جرات می توانم بارسلونا را مدعی اصلی قهرمانی در لیگ قهرمانان معرفی کنم.
در پایان می خواهم از بوخان کرکیچ جوان یاد کنم که برای بارسلونا یک نعمت محسوب می شود. به نظر وقتی بازیکنی جوان بتواند در کنار معروف ترین فوتبالیست های دنیا در ترکیب اصلی جای داشته باشد، بدون شک دلیل قانع کننده ای وجود دارد که سرمربی اعتماد کافی به او کرده است.
او جوانی متفکر و در عین حال باتجربه است و در آینده ای نزدیک درخشش بیشتری از او شاهد خواهیم بود.
شیوا نوروزی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید