جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بررسی ورزش زنان مسلمان در گاردین


بررسی ورزش زنان مسلمان در گاردین
کمتر از یک زن از ۵ زن، به فعالیت های ورزشی و جسمانی به اندازه کافی و استاندارد می پردازند تا از سلامت کافی برخوردار باشند! و حتی بین اقلیت های قومی، آمار کمتر از این میزان را نشان می دهد و تنها ۱۳.۲% از زنان مسلمان، به میزان توصیه شدهء انجام فعالیت ورزشی، یعنی روزانه ۳۰ دقیقه در طی روزهای هفته (۵روز)، عمل میکنند. بر طبق این بررسی، شرایط حتی رو به بدتر شدن نیز پیش می رود که بنا به اظهارات سو تیبالز، مدیر اجرایی WSF ، این کم توجهی جای نقد و بحث فراوان دارد.
یقیناً مذهب و باورهای فرهنگی، می توانند باعث بوجود آمدن موانعی بر سر راه ورزشکاران گردند. به طور کلی، در جوامع اسلامی، زنان مجازند که به فعالیت های ورزشی بپردازند و در حقیقت، اسلام، توصیه اکیدی به انجام فعالیت های فیزیکی برای هر دو جنس دارد. اما در برخی کشورهای اسلامی، حضور و مشارکت زنان در ورزش و فعالیت های آمادگی جسمانی، تنها منوط به تبعیت از قوانین و قواعد مذهبی است. برای بسیاری از زنان مسلمان فرصتهای محدودی برای انجام فعالیت های فیزیکی و ورزشی وجود دارد البته به غیر از برنامه های تربیت بدنی مدارس؛ گفتنی است برخی زنان مسلمان، اجازه شنا در استخرهای عمومی و همچنین هیچ گونه فعالیت های فیزیکی و ورزشی با حضور مردان را ندارند.
رمیلا اختر، رئیس فدراسیون ورزش زنان مسلمان، MWSF، می گوید:" برخی از روی عقاید مذهبی خود، می پندارند که ورزش، فعالیت مطلوبی برای زنان نیست، اما شواهد نشان می دهد که نسل جدید، در حال متحول ساختن اینگونه عقاید و سنتها هستند."
فدراسیون ورزش زنان مسلمان، MWSF ، هر هفته، در شمال لندن، جلسات آموزش دو ساعته ای را با هدف شناسایی و جذب زنان فوتبالیست برگزار می کند. در مسجد غرب لندن نیز، مرکز ورزشی حیا، کلاسهای یوگا، کیک بوکسینگ و ... تشکیل می دهد. زینب شیرجی، ۲۳ ساله که مرتباً در این جلسات و کلاسها شرکت می کند، می گوید:" سختیِ پیدا کردن مراکز ورزشی مناسب به این معنی است که در گذشته بسیاری از دختران جوان مسلمان، هیچ گونه فعالیت ورزشی نداشتند. اما امروز که دختران و زنان مسلمان مشتاقانه بدنبال فعالیت های ورزشی هستند، هنوز هم مکانها و مراکز بسیار محدودی وجود دارند که آنها می توانند مراجعه کنند."
در شهر بیرمنگهام انگلیس، با افتتاح "مرکز ورزشی خواهران" در سال گذشته، زنان مسلمان فرصتی مناسب برای شرکت در کلاسهای ورزشی و آمادگی جسمانی ِ مخصوص زنان یافتند که دیگر با اصول اسلامی آنها مغایرت نداشت. اختر معتقد است زمانیکه بریتانیا، به عنوان نخستین کشور غیر مسلمان، در مسابقات قهرمانی زنان مسلمان (که هر چهار سال یکبار برگزار می گردد) شرکت کرد، یک اتفاق و شکاف بزرگ ورزشی رخ داد. بسیاری از کسانیکه در رقابتهای سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۴ حضور داشتند، از جمله رمیلا اختر، معتقدند ظهور و درخشش زنان مسلمان و ورزشکار برجسته دیگر کشورها، انگیزه زیادی برای آنها ایجاد کرد که فعالیت های ورزشی خود را جدی تر دنبال کنند. زنان ورزشکار شناخته شده و مشهوری چون نوال المتوکل از مراکش و هسیبا بولمرکا از الجزایر، دو زن مسلمانی که در رقابتهای دو و میدانی المپیک مدال طلا را به خود اختصاص دادند، ورزشکاران محبوب و الگوی زنان مسلمان بشمار می روند. با این حال بولمرکا، بعد از آنکه به خاطر پوشیدن زیرپوش و شورت در هنگام تمرین، مورد انتقاد قرار گرفت، اغلب مجبور بوده فعالیت های ورزشی اش را در خارج از کشور خود دنبال کند.
در بازیهای المپیک ۲۰۰۴ آتن، زنان ورزشکار کشورهای مسلمانی چون عراق، افغانستان، بحرین، کویت و سومالی نیز حضور داشتند؛ و به عنوان مثال، راکیا القیصر، ۱۸ساله از بحرین، توجه بسیاری را به خود جلب کرد؛ وی در حالی در رقابتهای دو ۱۰۰ متر المپیک، حاضر شد که تنها صورت خود را نپوشانده و پوشش اسلامی خود را کاملاً حفظ کرده بود.
سندی دیگر بر این مدعا که یک جهش و ارتقای فرهنگی قریب الوقوعی در پیش داریم، این است که سالانه بودجه ای بالغ بر ۱۶۰ میلیارد پوند به صنعت تولید پوشاک ورزشی، که اخیراً توجه و قدرت خود را برای تامین پوشاک ورزشی بیش از ۶۵۰ میلیون زن مسلمان بکار گرفته است، تخصیص می یابد. تولیدکنندگان بدنبال آغاز تولید انبوه یونیفورم های ورزشی هستند که تماماً بدن ورزشکار را می پوشانند و سال گذشته، شرکت نایک و یونایتد نیشنز، با همکاری یکدیگر، یونیفورمی برای زنان والیبالیست کشور سومالی طراحی و تولید کردند که سر و بدن آنها را به طور کامل می پوشاند. در بازیهای آسیایی دوحه سال گذشته نیز، شاهد حضور ورزشکاران مسلمان دیگر، با پوششی مشابه بودیم.
آحدا زانتی، یک طراح لباس استرالیایی، توانسته لباس شنایی طراحی کند که هم از سوی زنان نجات غریق مسلمان استرالیایی و هم از جانب برخی شناگران مسلمان حاضر در المپیک، پذیرفته شده است. وی همچنان بدنبال طراحی لباسهای راحت و مناسب برای زنان مسلمان است و می گوید:" به عنوان یک دختر مسلمان فعال، انجام فعالیت های ورزشی با آنهمه لباس و پوشش، را بسیار مشکل می بینم و بهمین خاطر سعی می کنم در عین حفظ اصول زنان مسلمان، لباسهایی طراحی کنم که مانع فعالیت و شکوفایی استعدادهای بالقوه زنان ورزشکار مسلمان نشود."
از مرجان نمازی
منبع : هفته نامه شیرزنان


همچنین مشاهده کنید