پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

شمارش معکوس برای انتخابات امریکا


شمارش معکوس برای انتخابات امریکا
کمتر از دو ماه تا آغاز اولین دور انتخابات حزبی امریکادر دو ایالت ایووا و نیوهمپشایر باقی مانده است. بنابراین نامزدها انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ این کشور سطح تبلیغات خود را در این دو ایالت افزایش داده اند تا از حذف شدن خود در دورهای بعدی رقابت جلوگیری کنند.
این رقابت های در حالی ادامه دارد که همچنان گمانه زنی ها در مورد موضوعات اصلی مورد بحث در انتخابات ۲۰۰۸ امریکا ادامه دارد. موضوعات مختلف داخلی و خارجی متعددی تاکنون مطرح شده است اما با اعلام نتایج نظرسنجی تازه ای که توسط موسسه گالوپ در مورد میزان محبوبیت رئیس جمهور امریکادر این کشور منتشر شده باعث شده که عملکرد وی به عنوان یکی از موضوعات بحث برانگیز در این انتخابات تبدیل شود.
بر اساس نتایج نظر سنجی موسسه گالوپ ( معتبرترین موسسه نظرسنجی در امریکا) و روزنامه یو اس ای تودی میزان نارضایتی از جورج بوش در میان مردم امریکانسبت به روسای جمهور پیشین این کشور بسیار بی سابقه است.
این نظرسنجی نشان می دهد که اکثریت مردم امریکا یعنی ۷۲ درصد از وضع موجود کشورشان ناراضی هستند. یو اس ای تودی توصیه کرده است که با این شرایط روحی مردم کشور باید به ۱۹۹۲ سال یعنی پایان دوره کاری جورج بوش پدر بازگردد تا دوباره ملتی سرزنده از مردم امریکاساخته شود.
نظرسنجی روزنامه واشنگتن پست و شبکه خبری ABC هم که چندی پیش منتشر شد حاکی است که اکثریت عظیمی از مردم امریکا خواستار اصلاح وضع موجود کشورشان هستند و حدود سه چهارم آنان یعنی۷۴ درصد معتقدند که کشورشان به سمت بدی هدایت می شود.
▪ نامزدهای برتر
با این وجود هنوز نمی توان گفت که در انتخابات ۲۰۰۸ چه حزبی پیروز میدان خواهد بود و وقایع پیش رو در این مورد بسیار تعیین کننده خواهند بود. این در حالی است که هنوز نامزد نهایی دو حزب اصلی در امریکامشخص نشده و نظر اعضای این دو حزب در ایالات بسیار تعیین کننده خواهد بود.
بر همین اساس بسیاری از چشم ها اکنون به دو ایالت ایووا و نیوهمپشایر دوخته شده است تا بدشانس ترین نامزدها مشخص شده و از دور رقابت خارج شوند. سپس انتخابات حزبی در سایر ایالات امریکانامزدهای نهایی را در این دو حزب را مشخص خواهند کرد. این موضوع باعث شده است تا نامزدهای اولیه انتخابات ۲۰۰۸ امریکا برای جلب نظر هم حزبی های خود در انتخابات حزبی ۳ ژانویه در ایووا و نیوهمپشایر مبارزات تبلیغاتی خود را شدت بخشند. در انتخابات امریکا ابتدا رقابت میان نامزدهای هر حزب برگزار می شود و در نهایت نامزد برتر هر حزب برای رقابت با حزب رقیب معرفی می شود.
هم اکنون رقابت در حزب دموکرات عملا میان هیلاری کلینتون، باراک اوباماو وجان ادواردز است و در اردوگاه حزب جمهوریخواه نیز رودی جولیانی جان مک کین پیشتاز هستند. گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که در نهایت رقابت میان کلینتون و جولیانی خواهد بود اما عملکرد و اظهارات کلینتون به ویژه هم سویی او با سیاست های بوش در هفته های اخیر باعث شده تا به طور محسوسی با ریزش آراء مواجه شود و به همان نسبت بخت اوباما افزایش یافته است. از سویی دیگر نتایج یک نظرسنجی مشترک روزنامه واشنگتن پست و شبکه خبری ای. بی. سی امریکانشان می دهد برای نخستین بار طی ۳۰ سال گذشته هنوز نامزد اول حزب جمهوریخواه نامعلوم است. این نظرسنجی آشکار می کند هر چند آرای جولیانی در حال حاضر ۱۰ درصد بیشتر از سایر نامزدهای حزب جمهوری خواه است اما عمده حامیان او گفته اند تا حدی از او حمایت می کنند. طبق این نظرسنجی جمهوریخواهان کمتر از دموکرات ها ازنامزدهای انتخاباتی خود راضی هستند.
عمده ترین عدم این گرایش بد عمل کردن جورج بوش در دوران ریاست جمهوری اش و ناراضی بودن مردم امریکااز سیاست های وی ارزیابی شده است. روزنامه واشنگتن پست با اشاره به این نظرسنجی نوشته است که از سال ۱۹۷۹ تاکنون سابقه نداشته که حزب جمهوریخواه از حمایت کمتر از ۴۰ درصد مردم برخوردار باشد.
▪ مبارزه بسیار نزدیک
بر اساس این نظر سنجی روزنامه واشنگتن پست که با تماس تلفنی از ۱۱۳۱ پاسخ دهنده صورت گرفته است مبارزات انتخاباتی حزب جمهوریخواه در سال جاری از این نظر قابل توجه است که نامزد اول در سطح کشور در هیچ یک از دو ایالت ایووا و نیوهمپشایر رای اول را ندارد.
در این نظرسنجی یک سوم جمهوریخواهان و افراد مستقل که به سمت آنها گرایش دارند معتقدند در صورتی که امروز انتخابات مرحله اول انجام شود به جولیانی رای خواهند داد که احتمال انتخاب او را ۱۴ درصد بیشتر از جان مک کین و ۱۷ درصد بیشتر از فرد تامپسون می کند.
با این حال جولیانی در سطح ایالت های امریکا از سایر نامزدها رای بیشتری دارد علت اصلی آن اعتقاد جمهوریخواهان به این نظریه است که جولیانی می تواند نامزد دموکرات را شکست دهد.
هفت نفر از هر۱۰ جمهوریخواه نظر مثبتی نسبت به جولیانی دارند با این که اکثریت پروتستان های سفید پوست اوانجلیکال نسبت به او نظر مثبت دارند حمایت این گروه و محافظه کاران از جولیانی به شدت روبه کاهش است.
مک کین یک سری مشکلات مالی و شخصی در تابستان گذشته داشت اما از ۱۲ درصد محبوبیت به ۱۹ درصد رسیده است. حمایت از تامپسون از دو ماه قبل کمی تغییر کرده و محبوبیت او در حال حاضر ۱۶ درصد است.
این فشردگی رقابت در میان نامزدهای دموکرات هم به چشم می خورد. در اردوگاه دموکرات ها هیلاری کلینتون با ۴۹ درصد باراک اوباما با ۲۶ درصد و جان ادواردز با ۱۲ درصد پیشتاز هستند. با این که کلینتون در عمده نظرسنجی ها برتری دو رقمی نسبت به سایر نامزدهای دموکرات داشته در ایووا رقابت سختی با هم حزبی های خود خواهد داشت.
سه چهارم دموکرات ها نسبت به کلینتون ۶۷ درصد نسبت به اوباما و ۶۲ درصد نسبت به ادواردز نظر مثبت دارند. اکثریت دموکرات ها کلینتون را به عنوان قویترین رهبر در بین نامزدهای انتخاباتی می بینند. دوسوم معتقدند که او می تواند به بهترین نحو اوضاع عراق و دخالت ایران را حل کند.
▪ وقایع تعیین کننده دیگر
هرچند که از این نظرسنجی ها پیرامون نامزدهای برتر دو حزب اصلی امریکا تا حدی می توان نامزد نهایی دو حزب جمهوریخواه و دموکرات را پیش بینی کرد با این حال باید منتظر وقایع آتی در مورد پیروز نهایی این انتخابات بود. وقایعی که می تواند بر گرایش مردم امریکابه حزب دموکرات و جمهوریخواه تاثیر شگرف و حتی غیرمنتظره ای داشته باشند.
نتایج نظرسنجی جدیدی در این مورد نشان می دهد که با وجود افزایش نارضایتی آنها از عملکرد یک ساله دموکرات ها در کنگره در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ به دموکراتها رای خواهند داد.
در این نظرسنجی که توسط مرکز تحقیقات نظرسنجی پیو در اواخر ماه گذشته میلادی انجام شده تنها۳۱ درصد از پرسش شوندگان عملکرد حزب دموکرات را در یک سال ریاستش بر کنگره امریکاتایید کردند که این رقم ۱۰ درصد کاهش را نسبت به رقم مزبور در ماه فوریه گذشته نشان می دهد.
دموکراتها در انتخابات میان دوره ای کنگره در پاییز سال گذشته توانستند با پیروزی بر حزب جمهوریخواه اکثریت کنگره(سنا و مجلس نمایندگان) را به دست گیرند. با وجود این طبق نتایج این نظرسنجی ۵۴ درصد از مردم همچنان خوشحال هستند که دموکرات ها سال گذشته جمهوریخواهان را شکست دادند و کنترل مجالس سنا و نمایندگان را به دست گرفتند. تا زمان برگزاری انتخابات نهایی امریکا در نوامبر سال ۲۰۰۸ در حدود یک سال باقی است و تا آن زمان بی شک بر فهرست موضوعات تعیین کننده و مورد بحث در این انتخابات افزوده خواهد شد. فهرستی که موضع سیاست خارجی نامزدها در قبال ایران هم از موضوعات آن است. باید دید که دولت کنونی امریکا چه اقدام جدیدی را در مورد ایران در دستور کار قرار خواهد داد که توازن میان نامزدها در این مورد را تغییر دهد.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارش چندی پیش خود با طرح این سوال که در صورت عدم حمله بوش به ایران چه اتفاقی می افتد نوشت: این خبر برای دموکرات ها بسیار ناگوار است. در صورتی که ایالات به جنگ ایران برود انتخابات به رفراندومی درباره جنگ تبدیل خواهد شد و جمهوری خواهان صرف نظر از نامزدشان پیروز خواهند بود.
یادداشت نویس نیویورک تایمز ادامه داد اما در صورتی که بوش به ایران حمله نکند دموکرات ها ناگزیر از اتخاذ موضع شفاف در مورد ایران خواهند بود اما مساله این جاست که هیلاری کلینتون نامزد اصلی دموکرات ها هنوز موضع روشنی دراین باره ندارد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید