جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

شبکه یی با صد میلیارد سلول


شبکه یی با صد میلیارد سلول
بیماری آلزایمر یک اختلال مغزی است که به نام پزشک آلمانی که در سال ۱۹۰۶ این بیماری را کشف کرد، نامگذاری شده است. آلزایمر سلول های مغزی را نابود می کند و سبب مشکلات حافظه و تفکر می شود.
این بیماری همچنین سبب اختلال های رفتاری می شود که روی کار، تفریح و زندگی خصوصی و اجتماعی فرد اثر می گذارد.
مشکلات شدید حافظه، گیجی و تغییرات اساسی کارکرد ذهن، نشانه های از کار افتادن سلول های مغزی هستند. مغز صد میلیارد سلول عصبی دارد که هر سلول عصبی با سلول های عصبی دیگر در ارتباط است و بدین ترتیب شبکه عصبی به وجود می آید. شبکه سلول های عصبی کارهای خاصی را برعهده دارند، برخی در کار تفکر، آموزش و حافظه دخالت دارند و برخی به دیدن، شنیدن و بوییدن کمک می کنند و بقیه نیز حرکت ماهیچه ها را برنامه ریزی می کنند. برای انجام این فعالیت ها سلول های مغزی همانند یک کارخانه کوچک عمل می کنند. همچنین کار پردازش و ذخیره اطلاعات هم برعهده این سلول ها است. مغز هم مانند دیگر اندام های بدن با بالا رفتن سن، دچار تغییراتی می شود که اغلب سبب مشکلاتی در حافظه می شود، اما این تغییرات و مشکلات با مشکلات اساسی بیماری آلزایمر متفاوت است و نباید آنها را اشتباه گرفت. برای درک بهتر ده نشانه بیماری آلزایمر و تفاوت آن با مشکلات حافظه ناشی از افزایش سن ارائه می شود.
۱) از دست دادن حافظه؛ فراموش کردن اطلاعات جدیدی که به تازگی فرد شنیده یا آموخته است یکی از شایع ترین نشانه های زوال مغزی است. فرد اطلاعات را فراموش می کند و بعداً هم توانایی به خاطر آوردن آن اطلاعات را ندارد.
شکل طبیعی (ناشی از افزایش سن) آن چیست؟ فراموش کردن گاه گاه اسامی یا قرارها.
۲) مشکل در انجام وظایف روزانه؛ این افراد اغلب برای برنامه ریزی یا انجام کارهای روزانه دچار مشکل می شوند.
شکل طبیعی آن؛ گاهی اوقات فراموش کردن علت رفتن به اتاقی یا فراموش کردن گفتن حرفی.
۳) مشکل در زبان؛ افراد مبتلا به بیماری آلزایمر اغلب واژه های آسان را فراموش می کنند و به جای آن از واژه های غیرعادی برای گفتار و نوشتار استفاده می کنند که درک آن را مشکل می سازد، مثلاً کلمه «مسواک» را فراموش می کنند و احتمالاً می گویند «آن چیزی که برای دهانم بود.»
شکل طبیعی آن؛ گاهی برای پیدا کردن واژه صحیح و مناسب دچار مشکل می شوند.
۴) گم کردن زمان و مکان؛ این افراد ممکن است در محله خودشان هم گم شوند زیرا فراموش می کنند که کجا هستند، چگونه به آنجا رفته اند و چگونه می توانند به خانه برگردند.
شکل طبیعی آن؛ فراموش کردن روزهای هفته یا فراموش کردن محلی که می خواستند بروند.
۵) ضعف و کاهش قدرت تشخیص؛ افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است در یک روز گرم، لباس های ضخیم و زیادی بپوشند، اما در یک روز سرد با یک لباس نازک بیرون بروند، یا ممکن است متوجه مبلغ پولی که پرداخت می کنند، نباشند.
شکل طبیعی آن؛ گاهی برای تصمیم گیری در مورد این مسائل در ذهن خودشان دچار شک و تردید می شوند.
۶) مشکل در درک مفاهیم انتزاعی؛ در واقع ذهن توانایی انجام وظایف پیچیده ذهنی را از دست می دهد مثلاً این افراد فراموش می کنند که اعداد نماد چه مفهومی است و چه کاربردی دارد.
شکل طبیعی آن؛ تنظیم یا تراز دسته چک و کارهای بانکی برایشان دشوار می شود.
۷) در جای نامناسب قرار دادن وسایل؛ این افراد وسایل را در جاهای غیرعادی و نامناسب قرار می دهند مثلاً اتو را در فریزر یا کمربند را در جا شکری می گذارند.
شکل طبیعی آن؛ فراموش کردن جای کلید یا کیف پول به شکل موقتی.
۸) تغییر حالات یا رفتار؛ افراد مبتلا به آلزایمر سریع تغییر حالت می دهند. ممکن است از حالت آرام به گریه و عصبانیت تغییر حالت دهند، البته بدون هیچ دلیل واضحی.
شکل طبیعی آن؛ گاهی فرد بدون هیچ دلیلی بد خلق و عبوس است.
۹) تغییر ویژگی های شخصیتی؛ ویژگی های شخصیتی این افراد به نحو شگفت انگیزی تغییر می کند مثلاً این افراد ممکن است به شدت آشفته و پریشان یا بدگمان و ظنین یا ترسو شوند یا به شدت به اعضای خانواده وابسته شوند.
شکل طبیعی آن؛ ویژگی های شخصیتی با افزایش سن تا اندازه یی تغییر می کند.
۱۰) بی تفاوتی و کم تحرکی؛ افراد مبتلا به آلزایمر منفعل می شوند یعنی ساعت ها بدون حرکت جلوی تلویزیون می نشینند، بیش از حد معمول می خوابند و علاقه یی به فعالیت های روزانه ندارند.
شکل طبیعی آن؛ گاهی برای انجام کار یا تعهدات اجتماعی احساس خستگی و کسالت می کنند.
ترجمه؛ فرانک باجلان
www.healingdaily.com
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید