پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به تعلیق پیمان نیروهای متعارف اروپا


نگاهی به تعلیق پیمان نیروهای متعارف اروپا
مقامهای پارلمانی و کارشناسان سیاسی روسیه، تعلیق اجرای «پیمان نیروهای متعارف در اروپا» توسط روسیه که «ولادیمیر پوتین» امروز دستور آن را صادر کرد، تصمیمی بموقع و صحیح دانستند. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با تأیید این اقدام رئیس جمهوری روسیه گفت: پیمان نیروهای متعارف در اروپا که در سال ۱۹۹۰ امضا شده کهنه شده بود.
لاوروف در جمع خبرنگاران در مادرید با اشاره به این که دستور تعلیق کامل پیمان نیروهای متعارف در اروپا در تاریخ ۱۲ دسامبر اعتبار اجرایی می یابد گفت: برای مذاکره به منظور جستجوی راههای حفظ ثبات راهبردی پس از این تاریخ آماده هستیم. «سرگئی میرونف» رئیس شورای فدراسیون روسیه در جمع خبرنگاران تعلیق اجرای پیمان نیروهای متعارف در اروپا توسط روسیه را اقدام سنجیده دانست و گفت: روسیه به دلیل این که مفاد پیمان محدودیت های غیرمنصفانه برایش بوجود آورده بود به تعلیق اجرای آن پرداخت. وی شرایط پیمان نیروهای متعارف در اروپا را برای روسیه استعماری خواند که بر اساس آن، روسیه حتی یک نفربرزرهی اضافی نمی توانست در محدوده قلمرو خود مستقر کند. میرونف اجرای این پیمان را باتوجه به تصمیم آمریکا برای ایجاد سپر موشکی خود در اروپای شرقی برای روسیه غیرقابل قبول خواند. رئیس جمهوری روسیه روز جمعه دستور تعلیق کامل «پیمان نیروهای متعارف در اروپا» توسط روسیه که قبلا قانون آن به تصویب دومای روسیه و شورای فدراسیون رسیده بود امضا کرد.
«ولادیمیر پوتین» علت این تصمیم را عدم مطابقت آن پیمان با واقعیت های جهان معاصر عنوان کرده و گفته است: در شرایطی که پیمان «ورشو» دیگر وجود خارجی ندارد، «ناتو» در نزدیکی مرزهای روسیه پایگاههای نظامی و دفاع ضد موشکی مستقر ساخته اما روسیه حتی برای جابجایی نیروهای مسلح در داخل خاک خود نیز محدودیت دارد. وی افزود: تا زمانی که همه کشورهای عضو ناتو «پیمان نیروهای متعارف در اروپا» را امضا نکرده و مانند روسیه دقیقا اجرا نکنند، تعلیق اجرای آن را ازسوی روسیه اعلام می نماییم. «میخاییل مارگلیف» رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه نیز با تأیید دستور رئیس جمهوری روسیه برای تعلیق اجرای کامل «پیمان نیروهای متعارف در اروپا»، این اقدام را تنها راه برای دفاع از منافع راهبردی کشور عنوان کرد. وی کشورهای ناتو که پیمان نیروهای متعارف در اروپا را تصویب نکرده اند متهم کرد که پایگاههای نظامی جدید در مجاورت مرزهای روسیه ایجاد کرده و توانمندیهای نظامی خود را گسترش می دهند و روسیه با اجرای پیمان نمی تواند به تنهایی در برابر آنها بایستد. این مقام پارلمانی روس گفت: روسیه با اجرای یکجانبه پیمان نیروهای متعارف در اروپا در موقعیت بازنده قرار گرفته و نمی توانست بطور مؤثر با تروریسم بین المللی در مناطق جنوبی و اروپایی خود مبارزه کند.
«لیوبوف سلیسکا» معاون دومای روسیه نیز با استقبال از دستور رئیس جمهوری روسیه در مورد تعلیق کامل اجرای «پیمان نیروهای متعارف در اروپا» توسط روسیه گفت: این اقدام ممکن است نخستین گام در جهت تجدیدنظر در مشارکت روسیه در قراردادهای بین المللی باشد که مورد پسند این کشور نیست. وی در جمع خبرنگاران در مسکو گفت: من فکر می کنم این کار صحیحی است و از مدتها پیش باید به آن دست می زدیم. این مقام روس گفت: در واقع ما بر اساس مفاد پیمان اصلاح نشده، محدودیت استقرار نیروهای نظامی را در خاک خود رعایت کرده و اجازه بازرسی از مراکز نظامی خود را به بازرسان بین المللی دادیم. پیمان نیروهای متعارف در اروپا در سال ۱۹۹۰ در پاریس توسط ۲۲ کشور امضا شد و در سال ۱۹۹۹ در استانبول اصلاح شد.
کشورهای روسیه، بلاروس، اوکراین و قزاقستان این پیمان را تصویب کردند و کشورهای عضو ناتو، حضور نیروهای روسیه در گرجستان و مولداوی را دستاویز قرار داده و از تصویب و اجرای آن خودداری کردند. این پیمان تعداد سلاح های عادی شامل هواپیما، تانک، نفربرزرهی و توپ را در مناطق اروپایی روسیه محدود کرده بود و مراکز نظامی روسیه در این مناطق بطور منظم مورد بازرسی قرار می گرفتند. «کنستانتین کاساچیف» رئیس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه نیز اعلام تعلیق کامل اجرای «پیمان نیروهای متعارف در اروپا» اقدام کاملا صحیح دانست و گفت: با این عمل موفق شدیم توجه شرکای غربی را به لزوم تصویب پیمان جلب کنیم. وی درخواست آمریکا از روسیه برای اجرای توافق های استانبول مبنی بر خروج نیروهای روسی از مولداوی و گرجستان را که شرط آمریکا و سایر اعضای ناتو برای تصویب پیمان نیروهای متعارف در اروپا عنوان شده بی اساس خواند که هیچ ارتباطی با اجرای آن ندارد. «ویاچسلاو نیکونف» رئیس بنیاد «سیاست» روسیه نیز گفت: کشورهای غربی از زمانی که رئیس جمهوری روسیه در مورد تعلیق پیمان نیروهای متعارف در اروپا هشدار داد چند ماه فرصت داشتند در مورد آن تصمیم گیری کنند. وی افزود: اما روسیه از سوی شرکای غربی خود تمایلی برای بحث در مورد این مسأله ندید. این کارشناس سیاسی روس معتقد است وضعیتی که در آن روسیه بطور یکجانبه پیمان را اجرا می کرد نمی توانست تا ابد ادامه بیابد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید