پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

استکبار جهانی و دانشگاه آزاد


استکبار جهانی و دانشگاه آزاد
یکی از موضوعاتی که از زمان به روی کار آمدن دولت نهم ظرف قریب به ۳۰ ماه پیش تا به امروز در صدر لیست دستور رسیدگی قرار داشته، <دانشگاه آزاد> بوده است. در همان روزهای نخست دولت نهم، یک رشته حملا‌ت شدید نسبت به مدیریت و عملکرد آن از سوی جناب احمدی‌نژاد و سایر مسوولا‌ن ارشد دولت صورت گرفت.
شدت حمله به این دانشگاه به گونه‌ای بود که همگان بر این تصور شدند که رئیس‌جمهور عنقریب مسوولا‌ن آن را همانند سایر مدیران اجرایی کشور کنار گذارده و افراد جدیدی را منصوب خواهند نمود. ظرف این ۳۰ ماه موضوع <تغییرات در دانشگاه آزاد> و رسیدگی به آن همچنان در دستور کار دولت باقی ماند و هر از گاهی این آتش فوران می‌کرد. آخرین باری که باز <پرونده رسیدگی به دانشگاه آزاد> مطرح گردید، در جریان مصاحبه مطبوعاتی آقای احمدی‌نژاد در پایان جلسه چند روز قبل هیات محترم دولت بود. خبرنگاری دو موضوع پرونده حسین موسویان و دانشگاه آزاد را طی یک سوال از جناب احمدی‌نژاد جویا می‌شود و رئیس‌جمهور نیز در پاسخ <این مسائل (یعنی از جمله دانشگاه آزاد) را در راستای مقابله دولت با استکبار جهانی> توصیف می‌کنند.
در همان مصاحبه و در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون دانشگاه آزاد و اینکه <توقف فعالیت‌های ایشان پیرامون دانشگاه آزاد، باعث ناامید شدن دانشجویان شده>، می‌فرمایند: <بحث دانشگاه آزاد در دستورکار شورای‌عالی انقلا‌ب فرهنگی قرار گرفته> و ادامه می‌دهند <رسیدگی به دانشگاه آزاد به هیچ روی خاتمه نیافته و این موضوع پیگیری می‌شود.> طی این دو سال و اندی، البته حملا‌ت و انتقادات زیادی از سوی دولت نهم به دانشگاه آزاد صورت گرفته بود اما این نخستین بار بود که سطح این دانشگاه به مرحله هم‌ردیف شدن با استکبار جهانی ارتقا می‌یافت. یقینا دانشگاه آزاد فعالیت‌هایی دارد که مصداق اهداف و امیال استکبار جهانی است و ملت از آن بی‌خبرند.
هم‌سنگری با استکبار جهانی به جای خود، ای کاش اعضای دولت نهم برای یک بار هم که شده ظرف این ۳۰ ماه برای مردم روشن می‌کردند که آن خبط و خطاها، آن پلیدی‌ها و پلشتی‌ها، آن انحرافات و کژی‌ها که در دانشگاه آزاد صورت می‌گیرد، یا روسا و مسوولا‌ن آن مرتکب شده‌اند کدامند؟ چه چیزی، کدام مساله، کدام امر خطا و فاحش در دانشگاه آزاد وجود دارد که <مردم بی‌صبرانه از دولت اصولگرا می‌خواهند آن را اصلا‌ح نماید>؟ آن امور خلا‌ف، ناشایست و هولناکی که در این دانشگاه جریان دارد و رئیس‌جمهور قبلا‌ وعده مبارزه با آنها را داده بودند <اما اکنون به دلیل توقف فعالیت‌هایشان در این راستا مردم یا دانشجویان این دانشگاه (از رئیس‌جمهور) ناامید شده‌اند> کدام است؟ آن موضوعاتی که باید در دانشگاه آزاد رسیدگی می‌شده (اما نشده) و آقای احمدی‌نژاد اظهار می‌دارند که <مساله از نظر ما خاتمه نیافته> کدام مسائل بوده‌اند؟
حسب اعلا‌م رئیس‌جمهور، قرار شده شورای‌عالی انقلا‌ب فرهنگی چه چیزی را در مورد دانشگاه آزاد مورد رسیدگی قرار دهد؟ در همان هفته‌های نخست آغاز به کار دولت نهم که موج نخست حملا‌ت علیه دانشگاه آزاد به راه افتاد، بنده در یادداشتی نوشتم، با عدد و رقم نشان دادم اگر مساله شهریه است که دانشگاه آزاد نه‌تنها شهریه بالا‌یی دریافت نمی‌کند بلکه میزان شهریه دریافتی آن بعضا یک‌سوم دانشگاه‌های دولتی یا حتی کمتر می‌باشد. بنابراین اگر قرار است شهریه دانشگاه آزاد کاهش یابد و این کار شدنی است، به مصداق چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، چرا دولت نهم از شهریه دانشگاه‌های دولتی که دست خودش است شروع نمی‌کند؟ اگر مسوولا‌ن دولت نهم معتقدند دانشگاه آزاد شهریه گزافی از دانشجویانش دریافت می‌کند، روشن شدن این امر پیچیدگی ندارد.
حداقل تشکیلا‌ت بازرسی و نظارتی در کشور وجود دارد که خیلی راحت می‌توانند میزان شهریه‌های دریافتی این دانشگاه را در برابر هزینه‌های آن قرار دهند. چرا به جای طرح موضوعاتی به این صورت که دانشگاه آزاد را به مثابه یک باند مافیا، یا بخشی از عقبه مفسدین اقتصادی، ستون پنجم دشمن یا استکبار جهانی جلوه می‌دهد، درآمدهای این دانشگاه را به همراه هزینه‌های آن به اطلا‌ع مردم نمی‌رسانیم؟ کدام دفعه مسوولا‌ن دولت نهم یا دستگاه‌های ذیربط محاسباتی کشور از جمله مجلس اصولگرا خواستار رسیدگی به حساب کتاب‌های دانشگاه آزاد شدند و مسوولا‌ن این دانشگاه تن به این کار ندادند؟ کدام اسناد مالی، ذیحسابی، حساب‌های بانکی، پرداخت‌ها و دریافت‌ها، دفاتر یا هر علم و اطلا‌ع دیگری از دانشگاه آزاد خواسته شد و آن دانشگاه آنها را ارائه نداد؟
این همه پر و بال دادن به دانشگاه پیام‌نور و اینکه ماه‌ها است عده‌ای بر سر هر کوچه و برزنی دارند بروشورهای رنگی و سیاه و سفید این دانشگاه را به زور به مردم می‌دهند چه هدفی دارد؟ روییدن قارچ‌گونه دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی، نوبت دوم، شبانه و... در هر شهر و شهرستانی از سوی وزارت علوم، چه هدفی جز تخریب دانشگاه آزاد در سر دارد؟ منتها اشکال آن است که از قضا <سرکنگبین صفرا فزوده.> رشد قارچ‌گونه این موسسات به همراه دانشگاه پیام نور، بدون تامین کادر مجرب و تحصیلکرده هیات علمی، آنچنان باعث افت علمی این موسسات شده که دانشگاه آزاد در مقایسه با آنها حکایت دانشگاه صنعتی شریف و دانشکده مهندسی دانشگاه آزاد فلان شهر دورافتاده را پیدا کرده. کدام آدم منصف و مملکت‌دوستی می‌تواند منکر نقش بنیادی دانشگاه آزاد در توسعه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور ظرف دو دهه گذشته شود؟ هیچکس نمی‌گوید دانشگاه آزاد <فرشته> است، اما اگر تربیت افراد تحصیلکرده و متخصص را یکی از ملزومات توسعه کشوری بدانیم، آیا کسی می‌تواند منکر نقش دانشگاه آزاد در فرآیند توسعه کشور بعد از انقلا‌ب شود؟ در این صورت چرا این همه اصرار بر تخریب آن؟
صادق زیباکلام
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید