جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

قدرت افکار عمومی و اینترنت


قدرت افکار عمومی و اینترنت
اخیرا در حیات سیاسی آمریکا پدیده جدیدی ظهور کرده است که با سرعتی بی سابقه و با استفاده از امکانات بسیار گسترده اینترنت و بهره مندی از قوانین آمریکا نقش تعیین کننده ای را در حیات سیاسی این کشور ایفا می نماید. این حرکت جدید در قالب یک پایگاه اینتر نتی بنام org.moveon شناخته می شود و اخیرا فعالیت های آن در جهت مخالف جناح حاکم بر کاخ سفید مورد توجه عموم قرار گرفته است. براساس مطالب مندرج در سایت مذکور این تشکیلات مجازی دارای دو بخش عمده است.
۱) بخش اول در مورد حقوق مدنی شهر وندان است که تاکید آن بر ارتقای آموزش و پرورش و تاکید بر معضلات اجتماعی دارد و بخش سیاسی آن در صدد بسیج مردم در سراسر آمریکا جهت تاثیرگذاری بر تصمیمات اساسی کنگره در جهت منافع عمومی و کمک به انتخاب کاندیداهایی است که در جهت منافع و خواست عمومی گام بر دارند.
این تشکیلات دارای بیش از ۳/۳ میلیون عضو رسمی و ثبت نام شده است که از طریق ارسال خبر نامه به طور مرتب در جریان وقایع کشور قرار می گیرند و برای فعالیت لازم سازماندهی می شوند. همه اعضا حق اظهارنظر و ارائه پیشنهاد عملی برای رسیدن به اهداف را دارند که برای اینکار نرم افزار مخصوصی نیز طراحی و مورد بهره برداری قرار می گیرد.
۲) در زمینه تاثیرگذاری بر انتخابات فعالیت های این کمیته بسیار جالب است. با ایجاد سیستم کاملا امن و مطمئن، اشخاص علاقمند می توانند از کاندیداهای مستقل که از حمایت مالی محافل اقتصادی پر قدرت برخوردار نیستند حمایت کنند. براساس مقررات این تشکیلات نمی تواند بیش از ۵۰۰۰ دلار کمک مالی بگیرد. از سوی دیگر اعضای این تشکیلات دارای توان مالی چندانی نیستند و معمولا بیش از ۱۰۰ دلار را به زحمت تامین می کنند و در عین حال به دنبال تغییرات مثبت در جامعه آمریکا هستند. در سال ۲۰۰۴ این سایت توانست حدود ۱۱ میلیون دلار را از ۳۰۰۰۰۰ نفر عضو خود برای کمک به فعالیت های تبلیغاتی ۸۱ کاندیدای مترقی دریافت کند. در سال ۲۰۰۵ با افزایش تعداد اعضا به ۳/۳ میلیون ۱۲۵۰۰۰ نفر در انتخابات دیگری با اهدای جمع مبلغ ۹ میلیون دلار (متوسط ۴۵ دلار) به کمک کاندیداهای خود شتافتند. در زمینه فعالیت های مدنی، این تشکیلات تلاش می کند تا مردم را از طریق اصلاح رویکرد رسانهها به شیوه دموکراتیک سیاسی و اجتماعی در زندگی سیاسیشان موثر گرداند. در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ این تشکیلات اعتراضی عمومی و سراسری را علیه جنگ عراق سازماندهی کرد. در همان حال تلاش بی امان جهت حفظ بی طرفی محاکم قضائی، حمایت از اصلاح قوانین مالی مربوط به انتخابات، اصلاح قوانین مالیاتی و کاهش وابستگی آمریکا به نفت وارداتی را ادامه داد و در این راه آگهی های تبلیغاتی و جنجال برانگیزی را در جهت کسب حمایت اجتماعی و فشار بر مراکز قدرت در رسانهها منتشر نمود.
۳) در سایت این تشکیلات موارد چندی از موفقیت های عملی آن ذکر شده است. در جریان بودجه سال ۲۰۰۷ آمریکا، پیشنهاد دولت برای قطع کمک غذایی به بیش از ۳۰۰۰۰۰ خانواده کم درآمد با عکس العمل شدید اعضای این سایت مواجه گردید که با نامه نگاری با نمایندگان و روزنامهها مخالفت خود را ابراز داشته و نهایتا دولت را مجبور به عقب نشینی کردند. با مخالفت گسترده اعضا ادامه ماموریت جان بولتون در سازمان ملل قطع گردید. هزاران نامه، تلفن و ایمیل به اعضای کنگره و دولت موجب دخالت دولت در ماجرای دارفور به نفع قربانیان این فاجعه گردید. شیوههای انتخاباتی نا درست به کرات مورد اعتراض قرار گرفته و اصلاحاتی نیز در آنها صورت گرفته است. در سال ۲۰۰۶ بیش از ۴۰۰۰۰۰ امضا در ۲۸۵ منطقه اصلی جمع آوری گردید که طی آن از دولت و کنگره خواسته شده بود برای خروج سربازان آمریکایی از عراق برنامه ریزی نمایند. با تلاش گسترده اعضا در نهایت کنگره آمریکا هر نوع شکنجه را محکوم و غیرقانونی دانست که موجب عقب نشینی «چنی» معاون بوش و سایر عناصر سر سخت «نیوکان» از تصویب این قانون گردید. با اعتراض علیه قانون موسوم به وطن پرستی که عملا حقوق اساسی شهروندان را نقض می نمود تمدید این قانون ممکن نشد. با توجه به ساختار قدرت در آمریکا تلاش های مسوولین این سایت بسیار جالب توجه و مهم بوده که حکایت از قدرت افکار عمومی و تاثیر آنها در صحنه سیاسی و اجتماعی دارد وقتی که به طور مناسب از امکانات موجود استفاده گردد. گرچه شرایط جامعه ما با دیگران فرق دارد ولی آشنائی با زندگی و شیوههای اتخاذ شده توسط شهروندان سایر ملل در جهت اصلاح اوضاع خویش برای گرفتن درس های مفید بسیار لازم است و امید که این نوشته هر چند به طور محدود به کار اهل معرفت بیاید.
ir.ayanbe.www
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید