جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


سازمان و کرامت انسان


سازمان و کرامت انسان
« سازمان و کرامت انسان » کتابی است از عادل ‌نژادسلیم، مدیر عامل پتروشیمی بندر امام ومشاور این کتاب محمدحسن امامی، رییس بنیاد توانمندسازی منابع انسانی است.
ناشر این کتاب مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، « سازمان و کرامت انسان» را با تیراژ ۲۰۰۰ نسخه برای نخستین کنفرانس توانمندسازی منابع انسانی آماده‌سازی می‌کند.
نخستین کنفرانس توانمندسازی منابع انسانی روزهای ۲۷ و ۲۸ آذر ماه امسال در تهران برگزار می‌شود. ازجمله ویژگی‌های این کنفرانس آن است که برای نخستین بار مدل عملیاتی صیانت از کرامت انسان در این کنفرانس ارایه خواهد شد.
مولف و مشاور این کتاب برای مهیاسازی پشتوانه‌های علمی قابل دسترس، کتاب مزبور را تدوین کردند تا در زمان برپایی کنفرانس و پس از آن، صاحب‌نظران به ویژه مدیران منابع انسانی سازمان‌ها با مراجعه به آن، بهتر بتوانند این مدل را در سازمان پیاده‌سازی کنند.
شایسته است از تلاش فکورانهء مولف و مشاور کتاب قدردانی شود که با مهیاسازی، تمهیدات مناسب می‌کوشند افکار و اندیشه‌های خود را در زمان برپایی یک کنفرانس ارایه دهند. چنین اتفاقی را باید در ایران به فال نیک گرفت. چه کنفرانس‌هایی موثرند که بتوانند با ارایهء پشتوانه‌های علمی قابل دسترس، مدل‌های عملیاتی را با توضیحات مناسب و فراتر از زمان کوتاه سخنرانی در سمینار تشریح کنند.
به نظر می‌رسد با استفاده از این الگو، مجریان برگزاری کنفرانس‌ها باید تجدیدنظر اساسی را در برپایی کنفرانس‌ها در دستور کار خود قرار دهند. زیرا کنفرانس‌هایی که صرفا با مجموعه‌ای از مقالات به پیش می‌رود، بهره‌مندی مخاطبان آن نیز عمدتا در همان فضای کنفرانس باقی خواهد ماند.
درست به عکس، کنفرانس‌هایی که بتوانند از پیش تمهیدات لازم را فراهم کنند تا در زمان برپایی کنفرانس و پس از آن، کتاب و مستندات مورد نیاز را فراهم آورند، می‌توانند اثربخشی خود را برای مخاطبان تامین کنند. مخاطبان نیز با بروز پرسش و یا در برخورد با چالش‌ها، می‌توانند با مراجعه به منابع مشخص، راهنمایی و راهیابی شوند.
کتاب « سازمان و کرامت انسان » برای معرفی هر چه بهتر مدل عملیاتی صیانت از کرامت انسان تدوین شده است تا در زمان برپایی این کنفرانس، مدل عملیاتی مزبور بهتر تشریح شود.
● معرفی کتاب
« سازمان و کرامت انسان » نتیجهء کار تحقیقی سه ساله است. مولف با پشتوانه‌ای از سوابق مدیریتی در سازمان‌های بزرگ، تمامی معیارها و ارزش‌های شناسایی شده در بستر سازمان و برای منابع انسانی را مورد بازخوانی مجدد قرار می‌دهد.
در نهایت مدلی برای اندازه‌گیری و بهبود شاخص‌های کرامت انسانی در چهار متغیر:
۱) متغیرهای ذهنی و روانی ۲) متغیرهای رفتاری، ۳) متغیرهای عملکردی، ۴-متغیرهای جسمی طراحی می‌شود.
▪ این مدل دارای مفروضاتی است که برخی از آن‌ها معرفی می‌شوند:
الف) مفروضات مدل عملیاتی صیانت از کرامت انسان
ـ ‌در این مدل تمرکز بر انسان سازمانی است، انسانی که در سازمان فعال است و براساس یک برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری در سازمان حاضر است.
ـ در این مدل فرض بر این است که انسان سازمانی برای تولید ارزش افزوده وارد سازمان می‌شود.
سازمان‌ها محور تولید ارزش افزوده در جامعه محسوب می‌شوند و انسان کانون این ارزش افزوده، در سازمان است. بنابراین صیانت از کرامت انسان در راستای ارزش افزوده‌ای است که برای سازمان ایجاد می‌شود.
ـ در این مدل فرض بر این است که کرامت انسانی یک چالش سازمانی است، سازمان برای موفقیت پایدار خود نیازمند صیانت از کرامت انسان است. اهمیت این مساله به حدی است که صیانت از کرامت انسان توانسته است به عنوان یک مزیت رقابتی مطرح شود. نگاه درخشان مولف دربارهء این مفهوم آن‌جا آشکار می‌شود که یک مفهوم کاملا دینی، انسانی، بشری می‌تواند در حیطهء «مزیت رقابتی» نقش انحصاری ایفا کند. به علاوه، این مفهوم به صورت عملیاتی تعریف می‌شود. به همین دلیل نیز این مفهوم عملیاتی شده، امکان‌سنجش و اندازه‌گیری می‌یابد.
دربارهء ابعاد دقیق‌تر این مدل بهتر است به کتاب مراجعه کنید و یا در کنفرانس توانمندسازی منابع انسانی حضور یابید تا همگام با طراحان این مدل دریابید تا چه اندازه صیانت از کرامت انسان قادر است سازمان را به درجه‌ای ویژه از مزیت رقابتی برساند و در نهایت تعالی سازمانی را پدید آورد.
ب) سودمندی مدل عملیاتی صیانت از کرامت انسان
کوتاه سخن آن که بنا بر دیدگاه مولف این کتاب، صیانت از کرامت انسانی، یکی از شرایط اولیهء مهم برای انجام وظایف سازمانی است. سازمان‌هایی که به صیانت از کرامت انسانی توجه می‌کنند، باعث جلب اعتماد ذی‌نفعان به خود می‌شوند و همکاری آنان را پدید می‌آورند. جایی که کارکنان و مدیران با یکدیگر مبتنی بر شاخص‌های کرامت انسانی رفتار کنند، رفاه، کارآیی و وفاداری شکوفا می‌شود.نهادینه‌سازی صیانت از کرامت انسانی در سطح سازمان راهی برای ارتقای کمیت و کیفیت محصولات تولیدی، امنیت و ایمنی کارکنان و جامعه، مبارزه با فساد مالی و اخلاقی کارکنان، رعایت منصفانهء قوانین و مقررات، جذب و انتخاب افراد به دور از تبعیض و... است.صیانت از کرامت انسانی یک رویکرد مدرن برای ماندگاری در فضای کسب و کار امروزی است.کتاب « سازمان و کرامت انسان » تلاش می‌کند تا خوانندگان را با مدل کرامت انسانی آشنا کند تا آنان با بهره‌گیری از شاخص‌های معرفی شده، مسیر تعالی را در سازمان خود با صیانت از کرامت انسانی دنبال کنند.
محسن احمدی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید