پنج شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ / Thursday, 11 February, 2016

QFD چیست؟


QFD چیست؟در این مقاله، خواهیم دید که مباحث مهم مطرح در حوزه QFD با توجه به گذشته آن چیستند. برای تحقیق در این مورد، از روش پیمایشی با استفاده از ابزار بررسی اسناد و مدارک موجود استفاده کرده‌ایم. کار جدید و جالب توجه در این تحقیق، این است که با توجه به صعوبت انتخاب و تشخیص مقاله‌های معتبرتر، برخی مقاله‌ها براساس اینکه چقدر در جهان و یا توسط مجلات معتبر تخصصی به آنها ارجاع شده است، انتخاب شده‌اند و این یعنی جمعی از منابع این تحقیق از پرارجاع‌ترین متون این حیطه تخصصی هستند. QFD ابزار تبدیل نیاز مشتری به ظهور آن نیاز در محصول است، اما برای تجزیه و تحلیل در حیطه‌های غیر از کیفیت نیز مفید خواهد بود.
QFD چیست؟ انواع مختلف تکنیک‌های آن که در گوشه و کنار مطرح شده‌اند، چیستند؟ مهمترین تکنیک در میان این تکنیک‌های دوگانه کدام است؟
با توجه به اهداف و سوالات مطرح شده، ابتدا به تاریخچه QFD و سپس به موضوع QFD می‌پردازیم و درباره انواع تکنیک‌های آن توضیحاتی ارائه می‌دهیم و بعد با تفصیل بیشتری «روش جدول اولویت‌بندی» و «روش فرایند سلسله مراتبی تحلیلی» را توضیح داده و این دو روش مشهورتر را با هم مقایسه می‌کنیم. گفتنی است که این مقاله در صدد تبیین تمامی اجزا و ریز موارد مربوط به QFD نیست.
● تاریخچه
Yoji Akao مبدع اولیه QFD و کسی است که از بعد علمی و گسترش عمومی این شیوه تلاش کرد. ابداع ابتدایی QFD، هنگامی رخ داد که در ذهن آکائو سوالی به این مضمون ایجاد شد: «ما در بحث کیفیت، به برخی اجزای محصول یا فرایند بسیار توجه می‌کنیم و درصدد آنیم که بدانیم کیفیت در مورد آنها رعایت شده است یا خیر. چرا این نقاط و نکات مهم کیفیت را که «نقاط تضمین کیفیتی» نام دارند، به عنوان نقاط کنترل و بازرسی در طراحی اولیه محصول و فرایند خود قرار ندهیم؟ در این صورت، از ابتدای طراحی محصول در راستای اولویت‌های خود گام برداشته‌ایم.» (Akao ص۱).
اولین کتاب در این مورد توسط «آکائو» و «میزونو» نوشته شده است. این دو دانشمند ژاپنی هنگامی اقدام به این کار کردند که ژاپن تازه به استقلال اقتصادی- صنعتی در برابر امریکا رسیده بود. در آن روزگار، کنترل آماری کیفیت به ژاپن معرفی شده و علاوه بر درک اهمیت کیفیت طراحی، به نقص چارت فرایند کنترل کیفیت به دلیل ایجاد آن پس از تولید کالا، پی برده شده بود.
QFD در آغاز تکامل خود با نام «نقطه نظرات طراحی» [۱] مطرح شد. سپس در ادامه تکامل خود توسط جداول «کوبه» کشتی سازی صنایع سنگین میتسوبیشی، جنبه عمومی یافت. این جداول نه تنها نیازهای مشتری را با وظایفی که باید انجام می‌شد، تعادل‌سازی می‌کردند بلکه روابط بین این وظایف را مشخص می‌ساختند. باید به این نکته توجه کرد که همین امر باعث اشتباه کسانی شده است که منشاء پیدایش QFD را میتسوبیشی می‌دانند. در حالی که دو سال قبل از آن، خود آکائو مقاله‌ای با همین عنوان نوشته بود.
با تکامل ایده‌های مرتبط با QFD و یکپارچگی آنها نام Quality Deployment بر آنها نهاده شد. هدف از QD تبدیل خواسته‌های مشتریان به شاخص‌های کیفیت بود.
در ادامه، از مهندسی ارزش مفهومی دیگر به QD افزوده شد و راهی گشوده شد تا بتوانیم کارکردهای کالا را بشناسیم.
در ادامه روند تکامل، کارکردهای فرایند کسب و کار [۲] به‌وجود آمد و سپس QFD ایجاد شد. از این رو تعریف QFD عبارت است از: «استقرار و به‌کارگیری گام‌به‌گام یک شغل و عملی که کیفیت را با جزئیاتش در راستای سیستم‌های اهداف و ابزار در بر دارد».
از این‌رو QFD مفهومی مشتق شده از برخی مفاهیم شناخته دیگر است که عبارتند از:
▪ جریان اولیه نمایش نقاط کنترل تضمین کیفیت (استفاده از جدول فعالیت تضمین کیفیت نیز در آن وجود دارد که جزیی از استنادات سیستمی گسترش کیفیت است).
▪ مفاهیمی از QD و مهندسی ارزش
▪ جدول کیفیت
با معرفی QFD به امریکا و اروپا، این ابزار در جهان توسعه و شهرت یافت (مقاله آکائو ۱۹۸۳). در ۱۹۹۶ موسسه و جایزه کیفیت آکائو توسط «گلن ماژور» تاسیس شد.
در مورد معادل فارسی Quality Function Deployment این نکته قابل ذکر است که خود عبارت انگلیسی برگرفته از معادلی ژاپنی است که در آن بویژه در واژه Deployment اختلاف نظر وجود داشت. تا مدتی بجای این واژه از واژه‌های Development یا Evolution استفاده می‌شد. هدف، استفاده از لفظی بود که واجد مفاهیم توسعه، تغییر و خلاقیت باشد. در هر صورت، آن چه هم‌اکنون به عنوان معادل فارسی برگزیده شده «گسترش» ناقص به‌نظر می‌رسد و شاید واژه «ارتقا» برای آن بهتر باشد.
● QFD چیست؟
به زبانی ساده، هدف QFD تبدیل خواسته‌های ارزیابی شده مشتری به مشخصات فنی معادل در محصول است. یعنی ببینیم مشتری چه می‌خواهد و آن را از طریق نظم و جامعیتی که QFD به فرایند طراحی محصول می‌دهد، در محصول بروز می‌دهیم. در صنایع مختلف برای QFD فواید بسیاری را ذکر کرده‌اند. مقالات بسیاری در زمینه توسعه محصول براساس نیازهای بازار با کمک QFD نوشته شده است. بیشترین کاربرد این روش در صنایع ماشینی و الکترونیکی بوده و حتی در صنعت هوا- فضا نیز از آن استفاده می‌شود. در حال حاضر، استفاده از آن به حدی گسترش یافته که ۵/۶۸ درصد از شرکت‌های امریکایی و ۵/۳۱درصد از شرکت‌های ژاپنی فقط در ۱۹۹۷ از این تکنیک استفاده می‌کردند.
● فواید QFD از دیدگاه‌های مختلف:
▪ سادگی و دقت در تصمیم‌گیری‌های چند معیاره
▪ با توجه به لزوم تامین رضایت مشتری در کیفیت بهتر کالا و هزینه کمتر آن، با QFD می‌توان صدای مشتری را به شاخص‌های فیزیکی ترجمه کرد و سود بیشتری به‌دست آورد.
▪ شناسایی عناصر متعارض و متضاد در طراحی انجام شده. این امر منجر به کاهش طراحی مجدد، تغییر در روش‌های سنتی و کاهش لزوم آموزش نیروی کار می‌شود.
▪ کنترل بهتر از مرحله طراحی تا تولید. جمع‌آوری و دسته‌بندی تجربیات مختلف سازمان در ساختاری قابل فهم (این ویژگی زمانی فایده خود را بروز می‌دهد که فردی بخواهد با کوله‌باری از تجربه از سازمان خارج شود).
▪ جمع‌آوری اطلاعات از واحدهای مختلف سازمانی با رویکرد مشتری‌مداری و اولویت‌دهی به انتظارات مشتری. این امر به‌نوبه خود موجب وحدت افقی درون سازمانی و افزایش کارایی و بهره‌وری سازمانی می‌شود.
▪ کاهش زمان موردنیاز برخلاف ظاهر وقت‌گیر. QFD از بسیاری از دوباره‌کاری‌ها، نقصان‌ها و... پیش‏گیری می‌کند.
▪ کاهش هزینه‌های راه‌اندازی یا ایجاد محصولی جدید
▪ کاهش بازه زمانی از طراحی تا عرضه به بازار
▪ کاهش تغییرات گران‌قیمت و ناگهانی مهندسی
▪ ایجاد اهداف کمی برای سازمان
▪ درک نقطه‌نظرات مشتری
▪ ابزاری برای مهندسی همزمان
▪ فروش بیشتر کالا
▪ شناخت نحوه جایگذاری منابع
▪ تاثیر مثبت بر روابط افراد از طریق: لزوم شرکت جمع زیادی از افراد در آن، لزوم ثبت نتایج تعاملات، نمایش آنچه افراد آن را مهم می‌پندارند، نمایش آنچه که بر عوامل موردنظر ما اثر می‌گذارد.
▪ استراتژی واضح در مورد کالا
▪ شناخت خواست مشتری
▪ عدم تغییر نظر مشتری در مورد کالا
▪ ارضای نیازهای اصلی مشتریان
▪ جذب مشتری‌های جدید
▪ فقدان نقص کیفی یا عملکردی کالایی که بموقع تولید شده است
▪ ابزاری هوشمند
▪ وسیله‌ای برای هماهنگی و ارتباط میان تضارب عملکردها
آکائو در تحقیقی از ۸۰ شرکت ژاپنی، دلایل آنها را در استفاده از QFD چنین گزارش داده است:
- الگوبرداری از کالاهای رقابتی
- ایجاد کالایی جدید که فاصله شرکت را از رقبا افزایش می‌دهد
- گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی بازار
- وجود اهداف طراحی در تولید
- سهم بیشتری از بازار
- کاهش مشکلات اولیه کیفیت
توجه داریم که شرایط جهانی بازار تغییر کرده است. امروزه دیگر خریدار، مسئول دقت در وجود نقص درکالا نبوده و فروشنده مسئول است. باید به نیازهای ناگفته مشتریان توجه کرد. تولیدکننده باید مسئولیت‌های زیست‌محیطی را بپذیرد. باید پاسخ‌هایی سریع به تغییرات (بازار، فناوری، اقتصاد) داد، تولید و طراحی چابک اهمیت دارند. هم‌اکنون رویکرد جهانی بهای زیادی به آموزش، حق انتخاب و شکوفایی مشتری می‌دهد. همواره باید توجه خود را به گسترش انعطاف (در مقابل خشکی)، تفکر سیستم‌ها (در مقابل محلی)، بازده در بلندمدت (بجای کوتاه‌مدت) معطوف کنیم. تمامی این موارد در حالتی تأثیرگذارند که رقبای ما نیز در جست‌وجوی هزینه کمتر بوده و ممکن است سریع‌تر عمل کنند. در این جاست که لزوم حضور QFD واضح‌تر می‌شود. باید دقت کنیم که QFD فقط در زمینه تبدیل خواسته مشتری به مشخصات فنی محصول، کاربرد ندارد و در تمام تجزیه و تحلیل‌های دیگری که چندین عامل وابسته به هم را می‌بایستی همزمان در تصمیم گیری مدنظر قرار داد، مفید فایده است. QFD هر جا که مجموعه ای از مسائل و راه حل ها را می‌بایستی بررسی کرد، کاربرد دارد. مثلا می‌دانیم که هزینه‌ها (به تفصیل مکان و زمان) می‌بایستی با نیازهای اهداف متناسب باشند. وقتی می‌خواهیم پروژه یا برنامه‌ای را در سازمان ایجاد کنیم. هزینه‌ها می‌بایستی از ابعاد مختلف حیطه، بودجه و زوایای دیگر یک برنامه، در هر بخش سازمان بررسی شوند. زیرا هر سازمان از بخش‌هایی متعدد تشکیل شده و هر بخشی ملاحظات خاص خود را دارد. در این جا می‌توان از QFD کمک گرفت.
موضوع QFD نیازها و انتظارات مشتری و فراتر از انتظارات اوست. این مسائل شامل موارد زیر است:
- مشتری واقعا چه می‌خواهد؟
- انتظارات مشتری چیست؟
- آیا از انتظارات مشتری برای تعیین نحوه فرایند استفاده می‌شود؟
- تیم طراح، برای جلب رضایت مشتری چه کاری می‌تواند بکند؟
● مراحل QFD
QFD در مراحل مختلف و تکنیک‌های متفاوت، کمابیش به این موارد توجه دارد:
۱) Who (درک مشتری)
۲) What (خواسته مشتری)
که در این جا مباحث زیر مطرح می‌شود؛
لزوم جمع‌آوری اطلاعات از طرق مشاهده، پیمایش، گروه متمرکز، شکایت‌ها، آئین‌نامه‌های دولتی (همگی برای تشریح واقعیت خواسته مشتری)
۳) (Who-What) تعیین وابستگی‌های موجود بین اهمیت خواسته‌های مشتریان
۴) (now) مقدار کنونی ارضای مشتری در کالای موجود (اصلا، کمی، کاملا)
۵) (How) نحوه پاسخ به مشتری (قابل سنجش و کمی باشد،...)
۶) (How to What) روابط خواسته‌ها و پاسخ‌ها
۷) توجه به موارد و اهداف مهندسی
۸) (How on Hows) روابط بین پاسخ فنی
● انواع خواسته‌های مشتریان
خواسته‌های مشتریان که می‌بایستی در محصول بروز یابند در ۸ حیطه اصلی طبقه‌بندی شده‌اند تابتوان براساس آنها تجزیه و تحلیل کرد. به این نکته توجه کنید که با دقت در ۸ حیطه یاد شده می‌توان دریافت که کاربرد QFD صرفا به سطح ظاهری محصول محدود نمی‌شود و می‌تواند شامل موارد درون سازمانی نیز شود.
▪ عملکرد وظیفه‌ای
۱) جریان انرژی
۲) جریان اطلاعات
۳) گام‌های عملیاتی
۴) توالی سلسله عملیات
▪ عوامل انسانی
۱) ظاهری
۲) کنترل اجباری و انگیزشی
۳) تسهیل کنترل و درک موقعیت
ـ خواسته‌های فیزیکی (خصوصیات فیزیکی)
ـ قابلیت اعتماد (امنیت کالا و دیر خراب شدن آن)
▪ موارد مربوط به چرخه عمر
۱) حمل و نقل کالا
۲) قابلیت نگهداری
۳) توانایی درک آن
۴) قابلیت امتحان آن
۵) قابلیت تعمیر آن
۶) قابلیت تنظیف آن
▪ موارد مربوط به منابع
۱) زمان
۲) هزینه
۳) سرمایه
۴) واحد
۵) تجهیزات
▪ ملزومات تولیدی
۱) مواد استفاده شده
۲) کمیت و مقدار آنها
▪ ظرفیت‌های سازمان و شرکت
از میان رویکردها و روش‌های اجرای QFD، روش‌های زیر معروف‌ترند.:
- تحلیل مشترک
- TRIZ
- مدیریت تعارض
- روش‌های تاگوشی
- آزمایش شده
- CFD بر مبنای گسترش موازی چند چرخه عمر «طرح‌ریزی‌های ارزش» استوار بوده و به طرح کیفیتی که قبلا در QFD استفاده می‌شده، اضافه می‌شود. سپس، سعی می‌کند یکپارچگی خود را در خانه‌ای به نام «خانه ارزش‌ها» جلوه دهد.
فرموله شده: همزمان با توجه به نیاز مشتری به هزینه‌های سازمان نیز توجه می‌کند و سعی دارد با حداقل کردن ممکن هزینه‌ها، راه‌حلی بهینه از طریق محاسبات ریاضی پیدا کند. دغدغه این روش آن است که با توجه به اهداف فنی تعیین شده، تخصیص منابع را چگونه انجام دهیم. در این روش، برای مدل‌کردن روابط بین نیازهای مشتری و شاخصه‌های فنی و همچنین روابط بین رابطه‌های فنی با خودشان، ابتدا از رگرسیون خطی فازی با ضریب سه گوش متقارن استفاده می‌شود. سپس، ضریب فازی سه‌گوش متقارن به ضرایب فازی سه‌گوش غیرمتقارن بسط داده می‌شود. اولین بار «کیم و مسکوویتز» نمونه‌ای اولیه از تلفیق فرمول برنامه‌ریزی ریاضی و رویکرد حل مسئله ایجاد کردند. «فونگ و دیگران» مدلی استنباطی را برای تسهیل طراحی تصمیم‌گیری براساس ارزش اهداف مشخصات فنی با استفاده از قوانین فازی را پیشنهاد دادند. در سال ۲۰۰۲، فرمولی فازی براساس رویکرد تعامل ژنتیکی برای برنامه‌ریزی QFD ساخته شد. (چن، تانگ و رن).
● روش جدول اولویت‌بندی (HOQ)
این روش یکی از معروفترین و قدیمی‌ترین روش‌های اجرای QFD بوده و وظیفه آن ایجاد اهمیت‌های مربوط به مشتری است. در این روش، اولویت‌بندی خواسته‌های مشتری از طریق بازاریابی و توسط خود او انجام می‌گیرد. برخی‌ها، HOQ را مبنای QFD می‌دانند و گاهی به آن بهترین تکنیک مدیریت کیفیت جامع و گسترش کارکردهای کیفیت اطلاق می‌کنند. این روش، طرح تکامل‌یافته QFD است و در اغلب موارد QFD را معادل آن در نظر می‌گیرند. برنامه ریزی کالا، گسترش و توسعه عناصر، برنامه‌ریزی فرایند و عملیات تولید، عناصر اصلی آن تلقی می‌شود.
خانه کیفیت، هنگامی مؤثر است که بین چند هدف و چند وسیله دستیابی به اهداف، تجزیه و تحلیل می‌کنیم (وزن دهی و...). برای سادگی کار از خانه هدف استفاده می‌شود که ظرفیت نمایشی زیادی دارد. در HOQ تیم پروژه می‌فهمد که از ظرفیت بالقوه خود تا چه میزان استفاده می‌کند. همچنین، پتانسیل‌های حل مسئله که هنوز با پاسخی فنی به آن پرداخته نشده، روشن می‌شود و پاسخ‌های فنی اضافی و کم کاربرد آشکار می‌شوند. شکل ظاهری این روش مشابه خانه است.
هدف این روش ایجاد اهمیت‌های مربوط به مشتری در محصول است.
▪ نحوه ساختن خانه کیفیت
۱) نیازمندی/خواسته‌های مشتری
۲) اهمیت نیازمندی‌های مشتری
۳) تحلیل‌های قابل مقایسه
۴) هدف نهایی
۵) نسبت بهبود
۶) نقاط فروش
۷) امتیاز
۸) خواص محصول/ ویژگی‌های مهندسی
۹) رابطه ویژگی‌های محصول- نیازمندی‌های مشتری
۱۰) امتیاز رابطه خواص محصول/ ویژگی‌های مهندسی
۱۱) ارتباطات
▪ ایجاد ماتریس‌های پایه QFD
۱) ماتریس طرح‌ریزی محصول
۲) ماتریس طرح‌ریزی قطعه
۳) ماتریس طرح‌ریزی فرایند
۴) ماتریس طرح‌ریزی تولید
الف) ماتریس ۱. خانه کیفیت
▪ هدف:
ـ تعریف/ ارزیابی نیازمندی‌های مشتری
ـ تعریف رابطه نیازمندی‌های مشتری با نیازمندی‌های فنی محصول (PTR)
ـ ارزیابی نیازهای فنی محصول (PTR)
▪ خروجی ها:
ـ نیازمندی‌های مستند شده مشتری
ـ اندازه گیری هدف و نیازمندی‌های فنی
ـ نیازهای بازار
ـ ویژگی‌های محصول
ـ تحلیل‌های مقایسه‌ای
ب) ماتریس ۲. گسترش قطعات
▪ هدف:
ـ تعیین قطعات بحرانی
ـ تعیین مقادیر ویژگی‌های قطعه
ـ شناسایی موارد دارای اهمیت ویژه
▪ خروجی‌ها:
ـ مستندات مربوط به قطعات و اجزای بحرانی
ج) ماتریس ۳. طرح‌ریزی فرایند
▪ هدف:
ـ عملیات ساخت/ فرایند (PMO) را تعیین کرده و ارزیابی کنید
ـ PMOها را برای بهترین تطبیق ارزیابی نمایید
ـ به منظور ایجاد مفهوم قابل ساخت، آنچه را که در ترتیب فرایند نیاز به بهبود یا طراحی مجدد دارد، تعیین کنید
ـ مناسب بودن فرایند را تشخیص دهید
ـ عملیات دارای بیشترین اهمیت را معین سازید
▪ خروجی‌ها:
ـ عملیات ساخت/ فرایند کلیدی
ـ اجزای فرایند بحرانی
د) ماتریس۴. طرح‌ریزی تولید
▪ هدف:
ـ عملیات فرایند را با ویژگی‌های فیزیکی محصول مقایسه کنید
ـ اطمینان یابید که اهمیت هرچیز با یک مشتری بررسی می‌شود
ـ معین سازید کدام‌یک از بازرسی‌های کیفیت، زائد بوده و کدام یک از آنها نیاز به توجه بیشتری دارد
ـ مقادیر هدف را برای ویژگی‌ها تعیین کنید
ـ بررسی‌های داخلی را برای فهم این نکته که آیا فرایند به‌صورت صحیح عمل می‌کند، تعریف نمایید
▪ خروجی‌ها:
ـ ویژگی‌های فیزیکی محصول کلیدی
ـ مقادیر هدف ویژگی‌های محصول کلیدی
ـ بررسی‌های کلیدی داخلی به‌منظور تضمین کیفیت
ـ بسط بیشتر خانه کیفیت و سایر ماتریس‌ها
ـ پایه (ستون‌های) HOQ
▪ هزینه
ـ شاخص ارزش هرینه هدف (%V=I%/C) که در آن I% برابر با درصد اهمیت نسبی و C% برابر با درصد هزینه نسبی است.
ـ گراف (نمودار) ارزش
ـ درجه مشکل بودن
● روش فرایند سلسله مراتبی تحلیلی
این روش، جدیدتر و مبنای آن بسیار ساده است. در این روش، از نمودار درختی و نظمی که در آن وجود دارد استفاده می‌شود. با این روش، از طریق خردکردن کلیات به جزئیات، می‌توان قضاوت تطبیقی بهتری انجام داد و نفوذ و اثر هر عنصر را بهتر نمایش داد. این روش که به AHP [۳] مشهورتر است، تجزیه و تحلیل جزئیات را آسان‌تر ساخته و از این طریق می‌توان درباره کلیات نظر داد. با توجه به خواص AHP هر سطح از جزئیات که قبلا به‌طور مقایسه‌ای وزنی موقتی داده شده‌اند با توجه به معیار سطوح بالاتر (کلیات) و وزن آنها، وزن دهی نهایی می‌شوند. با توجه به مطالب ذکر شده، سه شاخص اصلی وزن‌دهی AHP عبارتند از:
۱) قضاوت تصمیم‌گیران و متخصصین
۲) اهمیت براساس معیارها (توجه مشتری و...)
۳) موازنه‌ای یکپارچه بین تمام موارد در تمام سطوح
با توجه به مزایای AHP، کاربرد و استفاده آن در برخی حوزه‌ها افزایش یافته است. مثلاً سیستم‌های تولید، مدیریت کیفیت، تحلیل‌های سرمایه‌گذاری و... .
▪ گام‌های AHP
۱) تعریف مشکل
۲) بررسی مشکلات به‌صورت سلسله مراتبی از کلیات به جزئیات
۳) قضاوتی تطبیقی با مدنظر داشتن هدف در مورد خواسته‌های مشتریان
۴) قضاوتی تطبیقی با مدنظر داشتن هدف در مورد پاسخ‌های فنی
۵) وزن‌دهی به خواسته‌های مشتریان و پاسخ‌های فنی
۶) بررسی و بازبینی قسمت‌های موردنیاز
● جمع بندی
QFD ابزاری مفید برای تبدیل خواسته‌های مشتری به مشخصات موجود در محصول و نیز تصمیم‌گیری در زمانی است که باید مجموعه‌ای از مسائل را با ملزومات آنها به‌طور همزمان در تصمیم‌گیری مدنظر قرار داد. QFD فرایند گروهی منظم برای برنامه‌ریزی و طراحی محصولات جدید یا بهبود محصولات/ خدمات از طریق زیراست: تمرکز بر نیازمندی‌های مشتریان، به کاربردن محیط‌های قابل رقابت و نیازمندی‌های بازار برای بالابردن اهداف طراحی، ایجاد کار گروهی و استفاده از فواید آن، تهیه مستنداتی برای تسهیل یکسان‌سازی، تبدیل نیازمندی‌های کیفی مشتری به اهداف قابل‌اندازه‌گیری، به گونه‌ای که محصولات و سرویس‌های مناسب به‌صورت صحیح و در اولین فرصت به بازار معرفی شوند.
روش QFD، فرایند ساختار یافته‌ای است که از ماتریس چندگانه‌ای تشکیل یافته و اهداف زیر را دربرمی‌گیرد: تبدیل نیازهای مشتری به نیازمندی‌های طراحی یا مهندسی، تبدیل نیازمندی‌های طراحی یا مهندسی به ویژگی‌های قطعه یا محصول، تبدیل ویژگی‌های قطعه یا محصول به عملیات ساخت و تولید و تبدیل عملیات ساخت و تولید به عملیات خاص و کنترل‌های آن.
مزایای استفاده از QFD عبارتند از: مشتری مداری، بهبود کیفیت مطابق آنچه که خواسته مشتری است، تشویق و گسترش کار گروهی، کاهش قابل ملاحظه در هزینه‌های راه‌اندازی، کاهش تغییرات در حین فرایند طراحی، افزایش بهره وری، کیفیت و دانش مهندسی و تغییرات کمتر مهندسی.
گرچه تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی برای QFD وجود دارد، اما یکی از بهترین و قدیمی‌ترین روش‌ها QFD است. تنها کاری که HOQ انجام می‏دهد، نظم‌دهی به ذهن افراد درگیر با پروژه تصمیم‌گیری است که با نوعی انسجام گروهی همراه می‌شود. عناصر تشکیل‌دهنده خانه کیفیت (HOQ) عبارتند از: نیازمندی‌های مشتریان، ویژگی‌های محصول، اهمیت نیازمندی‌های مشتری، ماتریس طرح‌ریزی، ارتباط بین نیازمندی‌های فروش و ویژگی‌های محصول و ارتباط ویژگی با ویژگی، اهداف یا تشریحات فنی اولویت‌بندی شده.

نویسنده : محمدشیخ زاده - علی عبداللهی
منابع:
۱. Yoji Akao, QFD: Past, Present, and future, International Symposium on QFD’ ۹۷-Linkoping, Asahi University
۲. Selimzaim & Mehmet Sevkli, The Methodology of Quality Function
۳. دیگر منابع و مآخذ در دفتر نشریه صنعت خودرو موجود است.
[۱] . Design View Points
[۲] . Business Process Functions
[۳] .Ananlytic Hierarchy Process

منبع : ماهنامه صنعت خودرو

مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
زرکوه , دستگاههای اطلاعاتی , پس گرفتن شکایت , ارائه وام , سیداحمد خاتمی , خودروتریلر , وب 2 , ارزش فرهنگی , سوءظن , ادعای شبکه العربی الجدید , ثبات نرخ ارز , پیشکسوتان وزنه‌برداری , ده هزار , اتومبیلرانان , افسرافشار نادری , نیک اندیشان , شریک مصر , میزان آلاینده ها , فدراسیون دوچرخه سواری , مسئولیت هنرمندان , گزارش بان کی مون درباره سوریه , گوشت الاغ , سدان متوسط , محمد خوش بین , کوچ دسته جمعی , رضاخان , مینا قاسمی زواره , حق به جانب , لوتی , شکار و صید , مجله نیچر , بازی های اروپایی , آیت الله مسعودی خمینی , مدیران ارشاد , شرکتهای دارویی , دلشدگان , زورگیر جوان , آزادی‌خواه , کارگاه غیر بهداشتی , دریافت‌کننده , استقبال از مسافران , نشاط آور , سن کابینه , شیخ نعیم , بین خطوط , ناشنوایی کودکان , قاب گرفتن عکس , تولد شکیرا و پیکه , نمادهای شهری , زنان خشن ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
حالات مختلف صدا , نه از چینم حکایت کن نه از روم , کوتوباتو , قیمت‌گذاری فوب مبدأ , زین وجودت به جان خلاص دهند , بازی‌های تخیّلی (Projection) , ارائه نظریهٔ جدید , بازرگانی خارجی , تهران در دوره تسلط افغان‌ها , مصاف کردن نوفل بار دوم , خرداد , الکترواکولوگرافی (EOG) , صدمات مغزی , گر بدین گونه سر زلف تو افشان ماند , درمان , بند سرلنگ , اپی‌نفرین بیتارات یا هیدروکلراید (چشمی) - EPHINEPHRINE BITARTRATE OR HCL (Ophthalmic) , سؤالات وزنی , ماده اول , مجموعهٔ‌ تالابی سراندون و بالندون، روستای سیدمحله، ساری ,

برخی منابع مهم خبری
seratnews.ir صراط نیوز , shahidnews.com شهیدنیوز , aftabir.com آفتاب , 1pezeshk.com یک پزشک , bashgah.net باشگاه اندیشه , alamto.com آلامتو , shariyan.com شریان , farsnews.ir فارس نیوز , tadbirvaomid.ir تدبیر و امید , khabaronline.ir خبر آنلاین , 55online.ir 55 آنلاین , tamashagar.net تماشاگر , pcparsi.com پی سی پارسی , kaenat.ir روزنامه کائنات , sarihnews.com صریح , bimehnews.ir بیمه , freezones.ir مرکز امور مناطق آزاد , cinemapress.ir سینما پرس , ghanoondaily.ir روزنامه قانون , beytoote.com بیتوته , jahaneghtesad.com روزنامه جهان اقتصاد , tarikhirani.ir تاریخ ایرانی , jamaran.ir جماران , sharghdaily.ir روزنامه شرق , omidnews.com امیدنیوز , piroozionline.ir روزنامه پیروزی , parsapress.ir پارسا , khordadnews.ir خرداد نیوز , hooshnews.com هوش نیوز , niksalehi.com نیک صالحی ,

وبگردی
شب مهمانی خصوصی ستاره های سینما در هتل مشهور پایتخت - در شب مهمانی خصوصی ستاره های سینمای ایران در هتل مشهور پایتخت، بغض بازیگر زن روی فرش قرمز ترکید/تصاویری داغ از پشت صحنه مراسم پر اتفاق تجلیل از کاندیدهای سیمرغ جشنواره فیلم فجر
کیمیا : تاوان اعتقادم را دادم ! - کافه آپارات پاتوق هنرمندان در راهروی کاخ جشنواره فیلم فجر (برج میلاد)
مراسم تجلیل از نامزدهای جشنواره فیلم فجر - مراسم تجلیل از نامزدهای سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شامگاه سه شنبه با حضور حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی و اهالی سینما در هتل لاله برگزار شد.
آزاده صمدی در کافه آپارات - ویدیو از آپارات
گفتگو با آزاده نامداری متفاوت ! - کافه آپارات پاتوق هنرمندان در راهروی کاخ جشنواره فیلم فجر (برج میلاد)
سارا منجزی و گشت ارشاد در کاخ جشنواره - برنامه از شما چه پنهون ویژه حواشی جشنواره فیلم فجر را در صفحه جشنواره فیلم فجر آپارات دنبال کنید
بهترین و بدترین لباس جشنواره فیلم فجر - برنامه از شما چه پنهون ویژه حواشی جشنواره فیلم فجر را در صفحه جشنواره فیلم فجر آپارات دنبال کنید
ادعای «شینا شیرانی» علیه یکی از مدیران پرس‌تی‌وی! - در روزهای اخیر فایل صوتی تحت عنوان مکالمه "شینا شیرانی" یکی از مجریان شبکه پرس تی وی با یکی از مدیران این شبکه و طرح مسائل غیراخلاقی در حین این مکالمه، به سرعت در فضای مجازی و مخصوصا کانال های تلگرامی منتشر شده است.
گلوریا هاردی: عاشق شدم و به ایران آمدم - گفتگوی جالب با بازیگر نقش آزاده یا رها در سریال کیمیا در کاخ جشنواره
کشف حجاب مشاور سرافراز / عکس - تصویر زیر در فضای مجازی منتشر شده است. شهرزاد میرقلی خان مشاور سرافراز چندروز پیش از کشور خارج شد و همزمان با آن اخوان بهابادی معاون فنی صداوسیما برکنار شد.
فیلم جدیدی از لحظات کشته شدن قذافی - فیلم جدیدی از لحظات حمله انقلابیون لیبی به معمر قذافی که در نهایت منجر به مرگ او در شد در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.
ابرو گوندش در تبریز ! - گفتنی است این خواننده ترکیه ای همسر رضا ضراب، تاجر تبریزی الاصل ساکن ترکیه است که به اتهام همکاری با بابک زنجانی برای دور زدن تحریم های ایران و رشوه دادن به مقامات دولت اردوغان مدتی بازداشت شده بود.
کتایون ریاحی و دهکده رویایی اش در جزیره کیش - کتایون ریاحی برای اولین بار از دهکده رویایی اش در جزیره کیش رونمایی کرد/من و آنجلینا جولی فقط در یک مورد با هم فرق داریم/چهره معروف سینما 2سیمرغش را به حراج گذاشت
فیلم/ تعرض در بفرمایید شام به یک کودک و دو زن - به دنبال افشاگری‌های ۲ تن از شرکت‌کنندگان مسابقات موسیقی شبکه «من و تو» درباره پشت پرده‌های این شبکه، معین سعیدی از کارمندان اخراجی آن با انتشار ویدئویی به افشای تجاوز تهیه‌کننده برنامه «بفرمایید شام» این شبکه به یک کودک و ۲ زن شرکت‌کننده در این برنامه از زبان آنان پرداخت.
بهاره افشاری: احمدی نژاد ۳بار دعوتم کرد و نرفتم - بهاره افشاری بیستمین مهمان دید در شب از زندگی شخصی، شبکه جم و کار حرفه ای بازیگری در سینما می گوید - پخش اختصاصی از آپارات
کلیپ پلیس پس از کلیپ ارازل ! - ویدیوی دیدنی از اعتراف مقامات امنیتی آمریکا در کنگره به نقش محوری عربستان در تروریسم / تلاش برای تبرئه برباددهندگان سرمایه ملت ایران با نفت 65 دلاری! / ویدیوی نجات معجزه آسای یک دختر در مترو / فیلم پوشاندن مجسمه‌های برهنه ایتالیا برای استقبال از روحانی از دیگر ویدیوهای این بسته خبری است.
لاشه نهنگ های عنبر در ساحل انگلیس - گزارش تصویری / امواج آب لاشه دو نهنگ غول پیکر را به ساحل شهر اسکگنس در انگلیس و مردم شهر را برای گرفتن عکس یادگاری به سمت ساحل کشانده است.
اراذل و اوباش کلیپ ساز ! / عکس و فیلم - جست‌وجوی نام شرور تحت تعقیب کافی است تا به نام دیگر هم مسلکان وی در آن خطه برسیم، از درگیری های سابقه دار و قدیمی این اراذل خبردار شویم، به صفحات، وبلاگ ها و مطالب منتشر شده درباره درگیری این اشرار با یکدیگر راهنمایی شویم و از همه عجیب تر، به فیلم هایی دست پیدا کنیم که نشان می‌دهد چه رقابتی در کسب نام(!) میان این اراذل جاری است.
رونمایی از همسر جدید آزاده نامداری / عکس - آزاده نامداری مجری تلویزیون شب گذشته عکسی با همسرش به نام سجاد عبادی را در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشت و نوشت:«خاطرات پاييزي.»
دخترانی که با دیدن گلزار گریه میکنند! / فیلم - در شبی که گریه امان چند دختر را بُریده بود، رضا گلزار رکورد سلفی یک ستاره را شکست!/این تنها ویدئوی منتشر شده از شب شام خصوصی آقای سوپراستار و طرفدارانش در یک رستوران مجلل است.
پربازدیدها