سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

رنگ مو (Hair color)


رنگ مو (Hair color)
رنگهای مو دو کاربرد عمده دارند:
۱) مخفی نمودن موهای سفید شده
۲) تغییر رنگ ظاهری موها
● رنگ های مو به دو دسته طبیعی و شیمیایی تقسیم بندی می گردند:
الف) رنگ موهای طبیعی یا گیاهی(Vegetable dyes)
رنگ موهای طبیعی از برگ گیاهان حاوی رنگدانه مانند حنا، روناس، خضاب، بابونه، ایدیگو و موارد دیگر به دست می آیند. به این صورت که مثلا در مورد حنا (Henna) برگ های این گیاه ابتدا خشک سپس پودرشده و به صورت خمیر در آمده و روی مو گذاشته می شود. البته حنا را می توان به صورت منفرد یا در ترکیب با گیاهان دیگری مثل ایندیگو(Indigo) و بابونه (Camomile) هم استفاده نمود. مزیت رنگ موهای گیاهی، طبیعی بودن و ایمنی نسبی آنهاست.
▪ محدودیت رنگ موهای طبیعی:
۱) تنوع لازم را ندارند.
۲) نتایج غیر قابل پیش بینی است.
۳) دریچه های مویی که با اینگونه مواد رنگ شده مسدود می گردد بنابراین دکلره و بی رنگ کردن مو بسیار مشکل و گاهی نشدنی خواهد شد. از این رو دسترسی به رنگهای با پایه روشن در آینده امکانپذیر نخواهد بود.
ب) رنگ موهای شیمیایی
این گونه رنگها از مواد شیمیایی ساخته می شوند. بزرگترین مزیت رنگ موهای شیمیایی تنوع رنگ ها و عیبشان ایمنی کمتر خصوصا در فرمولاسیونهای غیر استاندارد است.
همچنین به علت فعل و انفعالات شیمیایی که در فرایند رنگ کردن مو رخ می دهد - خصوصا اگر رنگ کردن مو با مهارت انجام نشود. آسیب هایی مانند خشک شدن مو وهمچنین تحریک و سوزش پوست سر بوجود می آید.
تحقیقات اخیر نشان داده رنگ موهای شیمیایی می توانند در دراز مدت حتی باعث بروز بیماریهایی مانند سرطان شوند که برای نمونه می توان به خبری که به تازگی در مورد ارتباط رنگ مو با سرطان منتشر شده اشاره نمود:
خلاصه خبر آن است که که طی پژوهشی ثابت شده خانمهایی که به مدت بیش از بیست سال از رنگ موهای شیمیایی استفاده کرده اند بیشتر از خانمهایی که از رنگ مو استفاده نکرده اند در معرض بیماری سرطان سیستم لنفاوی(NHL) قرار دارند برای دیدن متن کامل این خبر اینجا یا اینجا را کلیک کنید.
البته این مساله چندان نگران کننده نیست زیرا در دو دهه اخیر بسیاری از مواد شیمیایی خطرناک ازفرمولاسیون برخی مواد مصرفی برای رنگ کردن مو حذف شده که این مواد شیمیایی خطرناک بیشتر در فرمولاسیونهای قدیمی یافت وجود داشته اند.
▪ رنگ موهای شیمیایی خود به سه رده موقتی، نیمه دائمی و دائمی تقسیم بندی می شوند:
۱) رنگ موهای موقتی (Temporary)
در این نوع رنگ مو رنگدانه ها فقط روی سطح موها را می پوشانند ولی به علت بزرگ بودن اندازه ملکولشان به داخل پولک های مو نفوذ نمی کنند.
دراین نوع رنگ مو از رنگدانه های قابل حل در آب استفاده می شود از این رو این رنگ با یک بار شستن زدوده می شود.
۲) رنگ موهای نیمه دائمی (Semi-permanent)
در این نوع رنگ مو رنگدانه ها به داخل پولک مو نفوذ می کنند ولی با رنگدانه های طبیعی مو امتزاج پیدا نمی کنند، از این رو این رنگ پس از چند هفته و چندین بار شستن زدوده (remove) خواهند شد
۳) رنگ موهای دائمی (Permanent)
این رنگدانه ها نیز همانند رنگدانه های نوع دوم، اندازه کوچکی دارند از این رو به داخل پولک مو نفوذ می کنند. با این تفاوت که با رنگدانه های طبیعی مو ترکیب شیمیایی تشکیل داده در اثر این ترکیب ملکولهای ریز تبدیل به ملکولهای درشت تری می شوند بنابراین در داخل مو محبوس گردیده و لذا اثرشان دائمی است.
یکی از اشتباهات رایجی که مرتبا توسط کاربران بی تجربه رنگ مو تکرار می شود آن است که رنگ روشن را بدون انجام عمل دکلره روی مو استفاده می نمایند.
برای به کار بردن رنگهای روشن برروی موی تیره طبیعی، ابتدا باید رنگدانه های طبیعی مو را خارج نمود، به این عمل دکلره کردن می گویند. فراورده هایی که به این منظور استفاده می شوند مواد دکلره (Bleach) نام دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات عمل دکلره اینجا را کلیک نمایید.
● پاسخ به سوالات متداول شما در مورد رنگ مو:
▪ در پروسه رنگ شدن موها چه فعل و انفعالات شیمیایی رخ می دهد؟
ـ در رنگ موهای موقتی و نیمه دائمی مولکولهای رنگ با رنگدانه های طبیعی خود موها امتزاجی حاصل نمی کنند و در واقع یک پوشش معمولی از رنگ هستند که روی سطح مو را می پوشانند (موقتی) و یا به داخل محور مو نفوذ می کنند(نیمه دائمی) مولکولهای رنگ موهای نیمه دائمی از همان راهی که به داخل محور مو رفتند بعد از چند بار شستشو از محور موها خارج می شوند
اما در رنگ موهای دائمی نقش واکنشهای اکسیداسیونی به حدی است که این رنگ موها را رنگهای اکسیداسیونی هم نام برده اند
جزء اصلی رنگ موهای دائمی یک ترکیب آروماتیک است که حداقل دو گروه الکترون دهنده در موقعیت ۱و۴ دارد. مانند پارافنیلن دی آمین که در واقع اولین رنگ موی مصنوعی ساخته شده توسط بشر بوده.
این جور ملکولها وقتی در مجاورت یک ترکیب اکسیدکننده مثل هیدروژن پراکسید، اکسید می شوند ترکیب واسطه ای ایجاد می کنند که در ترکیب با ملکولهای دیگر از جمله رنگدانه های طبیعی خود موها ملکولهای بزرگتری ایجاد می نمایند و به همین دلیل در محور موها به دام می افتند و از آن خارج نمی شود به همین جهت اثر آنها دائمی می شود
▪ یک رنگ مو از چه قسمتهایی تشکیل شده؟
رنگ موهای دائمی شامل ۳ قسمت هستند:
۱) مولکولهای واسطه اولیه مانند پارا فنیلن دی آمین
۲) عامل جفت کننده
۳) عامل اکسید کننده که تقریبا همیشه از هیدروژن پراکسید(H۲O۲) به این منظور استفاده می شود
▪ چه نوع رنگ مویی مناسب چه نوع پوستی است؟
ـ به طور خلاصه می توان گفت رنگهای روشن مناسب پوست روشن و رنگهای تیره مناسب پوستهای تیره می باشند.
▪ مارکهای معروف رنگ مو چیست؟
در حال حاضر معروفترین مارکهای رنگ مو ایگورارویال شوارتسکف کشور آلمان ، ایمیدیا سلکسیون اورآل کشور فرانسه و کلستون شرکت ولا آلمان است که طرز مصرف آنها در آموزشگاه های آرایشی معمولا تدریس می شود.
منبع : سایت‌زیباایران


همچنین مشاهده کنید