جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

معجزات درمانی آجیل سویا


معجزات درمانی آجیل سویا
آجیل سویا مجموعه ای از مواد شفابخش است و سرشار از هورمون بوده و مقدار استروژن طبیعی را در زنان در دوره یائسگی تعدیل می کند، ضدسرطان بوده و به خصوص با سرطان پستان مبارزه می کند. به همین دلیل است که در مردان و زنان ژاپنی که از سویا در رژیم غذایی خود زیاد استفاده می کنند، تعداد مبتلایان به سرطان پروستات و سرطان پستان کمتر دیده می شود.
سویا دارای دسته ای از ترکیبات شیمیایی به نام استروژن گیاهی که دوایزوفلاوون مهم نظیر جنیستین و دائیدزئین بوده که از استروژنی که به طور طبیعی به بدن زن تولید می شود ضعیف تر است و به نظر می رسد که از طرق مختلف آثار منفی استروژن طبیعی جلوگیری می کند.
جنیستین به عنوان یک آنتی استروژن عمل کرده و از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند و نیز از فعالیت آنزیم های لازم برای رشد سلول های سرطانی ممانعت می نماید و در مواقعی که تولید استروژن طبیعی کاهش یابد کمبود آن را جبران می کند.
بنابراین در دوران یائسگی زنان که تولید استروژن طبیعی کاهش می یابد از عوارض یائسگی نظیر گرگرفتگی و داغ شدن و سایر عوارض ناراحت کننده جلوگیری می کند. سویا از منابع غنی مواد مهارکننده پروتئاز است که ضدسرطان و ضدویروس اند. در بررسی های زیادی مشاهده شده است که خوردن سویا مقدار کلسترول و به خصوص مقدار جز بد کلسترول(LDL) را کم کرده است.
در مردان نیز به نظر می رسد خوردن دانه های سویا و فرآورده های غذایی آن اثر منفی هورمون مردانه تستسترون را کاهش می دهد. دانشمندان معتقدند که هورمون تستسترون ممکن است در رشد سلول های سرطانی غدد پروستات اثر بگذارد، ایروفلاوون ها می توانند باعث بلوکه شدن هورمون تستسترون شوند، بنابراین سویا برای جلوگیری از سرطان پروستات موثر است.
سویا عامل سلامتی روده
فیبر فراوان موجود در سویا باعث سلامت روده ها و دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست می شود. همچنین سویا از بروز انواع هموروئید (بواسیر) و دیگر بیماری های روده ای جلوگیری می کند. علاوه بر آن استفاده از سویا برای پیشگیری از انواع سرطان ها به خصوص سرطان معده بسیار موثر و مفید است. هیچ نیازی نیست که در جست وجوی انواع فیبر به خود زحمت بدهید همین قدر که از میوه ها و سبزی ها و دانه های غلات و حبوبات مرتبا در رژیم غذایی خود استفاده کنید خود به خود عملا از هر نوع فیبر مصرف کرده اید.
● سویا جلوگیری از پوکی استخوان
استفاده بهینه از آجیل سویا خطر ابتلا به پوکی استخوان Osteo porrosis)) را کاهش می دهد. کاهش کلسیم باعث ایجاد پوکی استخوان و شکستگی استخوان ها می شود.
تحقیقات زیاد نشان داده است که مصرف آجیل سویا از پوکی استخوان جلوگیری می کند. این در حالی است که نه تنها سویا منبع غنی از کلسیم می باشد بلکه جذب آن نیز آسان صورت می گیرد که قابل مقایسه با کلسیم شیر می باشد.
● تاثیر سویا بر غده تیروئید
پارامتر دیگر که باید مورد عنایت قرار گیرد، عمل و فعالیت متعادل غده تیروئید است که به میزان پروژسترون بستگی دارد و میزان پروژسترون نیز به نوبه خود به میزان استروژن مربوط است. کم کاری تیروئید و سوخت و ساز ضعیف می تواند میزان استروژن را افزایش دهد و معمولا این اختلال و این افزایش سبب کم کاری غده تیروئید می شود که آن را با علایم پیش از عادت ماهیانه و یائسگی اشتباه می گیرند. در این حالت واکنش استروژن تمایل دارد کار غده تیروئید را مختل کند و استروژن نامتعادل و اضافه باعث می شود خوراکی ها به صورت چربی ذخیره شوند و زمینه افزایش وزن را فراهم آورد.
● درمان دیابت با سویا
مصرف سویا به افراد دیابتی به دلیل آن که میزان انسولین خون آنها را تنظیم کرده و تحت کنترل نگه می دارد توصیه می شود.
تحقیقی که روی بیماران چاق دیابتی صورت گرفت نشان داد که فیبر سویا تاثیر مثبتی بر سطح گلوکز خون دارد.
آزمایشات کلینیکی نیز نشان داده است که فیبر آجیل سویا تاثیر بسیار بیشتری در کاهش سطح گلوکز خون بیماران نسبت به سلولز داشته است. علاوه بر این، فیبر سویا باعث ایجاد احساس سیری می شود که برای بیماران دیابتی که با مشکل اضافه وزن مواجه هستند بسیار مهم است.
مترجم: سمانه نصرتی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید