جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

جنگ تبلیغاتی آمریکا در عراق


جنگ تبلیغاتی آمریکا در عراق
تا به امروز آمریکا سخت‌ترین دوران خود را در جنگ و اشغال عراق سپری کرده است. این مشکلات در عملیات‌های ضد شورش، راهبردها و تاکتیک‌ها به وضوح مشاهده می‌شود.
آمریکا از یک طرف مجبور به ادامه مبارزه با شورشی‌ها است و از طرف دیگر باید مورد اعتماد مردمی باشد که در کشمکش فراموش کردن دوران سخت حکومت دیکتاتوری صدام حسین هستند.
همچنین باید مردم را تشویق کند که به دولت، ارتش و پلیس خود که در گذشته از هم پاشیده بود، اطمینان داشته باشند. این به معنای سازگاری و هماهنگی پایدار در یک منطقه با شرایطی ناپایدار است که اصلا کار آسانی نیست.
آن هم در منطقه‌ای که نه جنگ به معنای واقعی در آن مشاهده می‌شود و نه صلح کامل در آن وجود دارد.
استیسی کلاردی، فرمانده تکاوران و سرپرست عملیات‌های ارتش در غرب استان الانبار در این باره می‌گوید: من به سربازان خود می‌گویم ما در یک شرایط جنگی خاص به سر می‌بریم. ما باید به عراقی‌ها در امور جاری کمک کنیم و نباید اجازه دهیم که اثرات منفی جنگ اول، در ذهن مردم عراق باقی بماند. اگر این‌گونه نباشیم، شکست خورده و باید به عقب برگردیم.
جیسون اسکرگر، فرمانده ارتش آمریکا و مسئول سربازان مستقر در داخل و اطراف شهر رتبا می‌گوید: نظرسنجی از جمعیت ۱۰-۵ هزار نفری یا ۳۰-۳۵ هزار نفری (بر اساس تخمین های آمریکا یا گفته‌های افراد بومی منطقه) ارزیابی ای است از میزان دستیابی به اهداف در عملیات‌های ضد شورش با به کار گیری گسترده تاکتیک‌های نظامی که بر این اساس ۱۰ درصد موافق، ۱۰ درصد نظر مخالف و ۸۰ درصد مردم نیز بی‌طرف هستند. چیزی که من مشاهده می‌کنم این است که آنها می‌خواهند ما به مبارزه با شورشی‌ها ادامه دهیم. شورشی‌ها تهدید بزرگی محسوب می‌شوند که از ما به مردم نزدیک‌تر هستند.
بخش زیادی از عملیات های ارتش آمریکا در شهر رتبا و در بزرگراه شهر در طول جاده اصلی که از اردن و سوریه تا بغداد امتداد دارد، اجرا می‌شود. شورشی‌ها و تروریست‌ها از این مسیر برای دستیابی به اهداف خود یعنی تبلیغ کردن، ارعاب و تجهیز خود استفاده می‌کنند. زمانی مائو رهبر انقلابی چین نوشت، انقلابی‌ها باید مانند ماهی در دریا باشند. این جمله در مورد شورشی‌ها و تروریست‌ها نیز صادق است. نیروی ائتلاف درصدد خشکاندن این دریا هستند.
علاوه بر این، آمریکایی‌ها به کمک خاکریز مسیرهایی را در رتبا محصور کرده بودند و خودروها در این مسیر مجبور می‌شدند که از ۲ یا ۳ پست بازرسی عبور کنند. مدارک و هویت آنان کنترل و به این ترتیب در خارج از شهر خلع سلاح می‌شدند. این اقدام، ریسک حساب شده‌ای محسوب می‌شد.
اسکرگر در این باره می‌گوید: مردم رتبا از این اقدام آمریکایی‌ها استقبال کردند زیرا به کاهش خشونت و درگیری در منطقه کمک می‌کرد.
همچنین گشت‌های نظامی در خیابان‌های کثیف رتبا قدم می‌زدند و با مردمی که در شهر تردد داشتند، گفت‌وگو می‌کردند و به شکایت‌ها و مشکلاتشان گوش می‌دادند. آنها درصدد بودند که خواسته‌های اصلی مردم، نظیر حفر چاه آب را برطرف کنند. این اقدام‌ها نیز به پلیس محلی جدید کمک می‌کند. برای روشن شدن تصویری که اکنون در عراق جریان دارد ۳ اتفاق و تصویر را مرور می‌کنیم.
در طول گشت شبانه سربازان، صدای کشمکش‌های۲ خانواده شنیده می‌شد. به سرعت پلیس در منطقه حاضر شد. سربازان آمریکایی نیز برای حفظ امنیت در آنجا حضور داشتند.
داستان از این قرار بود که جاسم ترکی زایتر به همراه همسر و۵ فرزند خود در خانه‌ای که از سنگ ساخته شده بود، بدون پنجره و وسایل گرمایشی زندگی می‌کردند. پس از درگیری سال گذشته در فلوجه، آنها پتو، شکر، روغن و پوشاک از سربازان آمریکایی دریافت کرده بودند.
مورد دیگر، اواد مرقاب فایمی و خانواده اش بودکه به خاطر خشکسالی، گوسفندانش - که تنها راه کسب درآمد او بود - را از دست داده بود.به موازات کمک به خانواده‌های فوق، ۲ هدف دیگر مد نظر قرار گرفته می‌شود.
۱ ) کمک به ایجاد احساس خوب از پلیس عراق که روز به روز مسئولیت اش برای برقراری امنیت و آرامش بیشتر می‌شود.
۲) کمک به پلیس عراق که مسائلی فراتر از برقراری نظم و قانون را در نظر بگیرد.
شورای شهر رتبا نشست هفتگی با مردم برگزار می‌کند. اسکرگر نیز به همراه۶ تن از سربازان خود در این جلسه حضور دارد و به بحث درخصوص مشکلات مشترک می‌پردازد. به سؤال‌ها پاسخ داده و پیشنهاد‌های خود را نیز ارائه می‌دهد.
او در یکی از جلسات اخیر به حفر چاه آب به علت کیفیت نامناسب آب شهری اشاره کرد. اسکرگر برای گسترش روابط و اعمال نفوذ پیشنهاد کرد که نماینده‌ای از شورای رتبا در شورای استانی منصوب شود.
و اما مورد آخر؛ در روز جمعه موذن در یکی از ۵ مسجد شهر رتبا مردم را به نماز دعوت کرد. زمانی که مردم برای اقامه نماز به مسجد می‌روند، در طول مسیر با سربازان آمریکایی برخورد می‌کنند که به آنها لبخند می‌زنند و احوال پرسی می‌کنند. اما حضور این سربازان اتفاقی نیست.
هر هفته سربازان دقیقا در جلوی یکی از این ۵ مسجد مستقر می‌شوند که قرار است نماز جمعه در آن اقامه شود. آنان در راستای اهداف دیگری غیراز دیدن و احوال پرسی در این مکان‌ها حضور می‌یابند.
سربازان آمریکایی کاملا به خطبه‌های امام جماعت گوش می‌دهند. در میان آنان سربازی با ضبط صوت کوچک وجود دارد که کلیه خطبه‌ها را که از بلندگوها پخش می‌شود، ضبط می‌کند.
یک مترجم عراقی نیز آنان را همراهی می‌کند. درصورتی که خطبه‌های امام جماعت در طرفداری از جهاد و بر ضد ائتلاف باشد، سربازان اقدام به دستگیری او می‌کنند.
این‌ها تنها گوشه‌ای از مسائل دو پهلوی حضور اشغالگران در عراق است. در حال حاضر این دخالت‌ها در رتبا و غرب الانبار مشاهده می‌شود. اما آمریکا به بهانه برقراری ثبات و جلوگیری از عملیات‌های شورشی‌ها درصدد گسترش این رویکرد خود است.
کاخ سفید اخیرا اعلام کرده که آمریکا به‌دنبال ایجاد پایگاه دائمی در عراق نیست. دانا پرینو سخنگوی کاخ سفید در این باره به خبرنگاران گفت: کاخ سفید تکذیب می‌کند که آمریکا به‌دنبال ایجاد پایگاه دائمی در عراق است.
داگلاس لوت از فرماندهان نظامی آمریکا در عراق هم گفته بود: حساس‌ترین بخش از مذاکرات ما در مورد تصمیم‌گیری درخصوص وضعیت آینده سربازان آمریکایی در عراق است.
لوت درباره تأسیسات به خبرنگاران گفت: این مسئله در مرحله بعدی حمایت‌های آمریکا از عراق جای دارد که قطعا یک موضوع مهم در مذاکرات آتی ما خواهد بود.
www.Spacewar.com
ترجمه زهرا صدری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید