پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

واترپلو در پی مجوز المپیک


واترپلو در پی مجوز المپیک
آخرین مرحله مسابقات انتخابی واترپلوی المپیک پکن از ۱۳ تا ۲۱ اسفند امسال در شهر آراد رومانی برگزار می شود و یکی از تیم های حاضر در صحنه ایران است. آسیا نماینده ای دیگر همچون قزاقستان هم در این پیکارها دارد و بنابراین باید پرسید آیا شانسی برای راهیابی این تیم های آسیایی به المپیک متصور و موجود است یا خیر؟ آوردن توضیحاتی درباره مسابقات آراد ضمن ارایه اطلاع رسانی های لازم به خوانندگان این سطور پاسخ سوال فوق را هم تا حدی مشخص می کند و بخشی از مشکل را رفع می نماید.
در رقابت های آراد ۱۲ تیم از قاره های مختلف گرد می آیند ولی فقط سه تیم به المپیک راه خواهد یافت. یک دلیل اصلی این فرآیند این است که تا همین حالا و زمان فعلی هم ۹ تیم حضورشان را در مسابقات واترپلوی «پکن ۲۰۰۸» قطعی ساخته اند. تیم های قطعا راه یافته به المپیک پکن، کشورهای مونته نگرو، کرواسی، مجارستان، اسپانیا، صربستان، امریکا، استرالیا، مصر (یا آفریقای جنوبی) و طبعا چین هستند. اما گروه بندی رقابت های انتخابی آراد از این قرار است!
ـ گروه اول: رومانی، روسیه، برزیل، یونان، قزاقستان و نماینده ای از قاره امریکا
ـ گروه دوم: مکزیک، آلمان، ایران، ایتالیا، کانادا و مقدونیه
حتی یک بررسی ساده هم به ما می گوید که بازی با ایتالیا، مقدونیه و آلمان در آراد رومانی سخت خواهد بود و بعید است که کانادا هم مشکل ساز نباشد ولی برآورد میزان توان مکزیک در این رشته سخت می نماید و با این حل شاید نتیجه بازی ما با این نماینده امریکای شمالی و مرکزی در تعیین تکلیف نهایی تیم ملی واترپلوی کشورمان بی تاثیر یا کم تاثیر باشد و سرنوشت ما را بازی با امثال ایتالیا، آلمان و مقدونیه مشخص کند.
▪ شانسی بیشتر
گروه اول پیکارهای انتخابی «آراد» هم مشکل است ولی همان طور که اسامی و توان تیم ها نشان می دهد، تیم هایی مثل روسیه، یونان و حتی رومانی می توانند شانس بیشتری برای صعود از گروه خود و تقابل با برگزیدگان گروه مقابل داشته باشند. از هر گروه سه تیم بالا می آیند و در مرحله نهایی با هم ستیز می کنند تا در نهایت سه تیم مسافر المپیک شوند. اسامی و اعتبار برخی تیم ها از حالا به طور غیر مستقیم و مستقیم می گوید که کدام سرنوشت در انتظار بازیکنان واترپلوی ایران است و جایی که ایتالیا، یونان و روسیه نیز در آن حاضر باشند و تیم های مقدونیه (سر برآورده از داخل کشور واترپلو خیز صربستان) و کانادا و رومانی هم در پی هماوردی باشند، جایی مناسب برای اختصاص یافتن سهمیه المپیک به ما نیست. در نتیجه اگر رییس فدراسیون شنا به رسم و سیاق همیشگی خود شرایط را فوق العاده و استثنایی (!) توصیف نکند، پیکارهای آراد بیشتر محلی برای کسب تجربیات اضافی برای واترپلوی کشور خواهد بود و نه نیل به سهمیه ها.
▪ پیش به سوی لیگ جهانی
و چنین تجربه هایی بسیار هم به کار می آید زیرا طبق اعلام فدراسیون شنای ایران قرار است از سال آینده میلادی کشورمان برای اولین بار در لیگ جهانی واترپلو شرکت و در آن عرصه بسیار دشوار بخت آزمایی کند و رقابت های «آراد» محک و ملاک مناسب تری را از شرایط واترپلوی ایران برای حضور در چنان میدانی به دست می دهد. وقتی پای از عرصه آسیا فراتر می گذارید و قرار است با بزرگان جهانی مصاف بدهید ، باید آماده پذیرش شکست ها هم باشید و از این گونه امور نترسید و بجنگید و به آرامی بهتر و کامل تر شوید و این راهی است که سایر بزرگان نیز طی کرده اند و گریزی از آن نیست. واترپلوی ایران در اصل و ریشه یک واترپلوی بالنسبه قوی و قابل تکیه و در سطح سوم و حتی دوم جهان است و بیش از سه دهه است که در آسیا قدرت نمایی می کند اما برای بهتر شدن باید از تماس های بیشتر و مستمر با نیروهای درجه اول جهانی نهراسد و به آنها ببازد اما لاجرم و به آرامی بهتر و قوی تر شود.
▪ نزدیک به غیر ممکن
اینکه ما روزی از بزرگان درجه اول واترپلوی جهان شویم تقریبا نزدیک به غیرممکن است اما قرار گرفتن در کوران پیکارهای درجه اول بین المللی اعتماد به نفس ورزشکاران این رشته را بیشتر و کار ما را در درازمدت کامل تر می کند و به نقطه ای می کشاند که بتوانیم برای ده سال بعد و دهه آینده خودمان را بالاتر از چین و قزاقستان و قدرت اول این ورزش در آسیا و یا لااقل برابر با آنها بیانگاریم و این چیزی نیست که غیرقابل دستیابی باشد هر چند کار بسیار سخت است و گسترش و اشاعه واترپلو در کشور ما هیچ گاه در حد چین و قزاقستان و همچنین ژاپن نبوده است.
وصال روحانی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید