جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

گیاهان آپارتمانی، زینتی طبیعی فیکوس، بنجامین و نخل مرداب


گیاهان آپارتمانی، زینتی طبیعی فیکوس، بنجامین و نخل مرداب
با سلیقه ها هر فضایی را می توانند به بهترین شکل زینت دهند خواه این فضا خانه ای به اندازه یک هکتار باشد و چه یک آپارتمان ۵۰ متری در مرکز شهر. مهم این است که فضای داخلی منزل سرشار از سبزی باشد، چرا که تاثیر مثبتی در روح و روان فرد بر جای می گذارد. گل های آپارتمانی همان اندازه که زیبا و خوش بو هستند همان اندازه نیز به مراقبت ویژه نیاز دارند.
بسیاری از گل ها در هر شرایطی پرورش می یابند و با تغییرات درجه حرارت و رطوبت و کمبود کود و آب، مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. این گیاهان را گیاهان فولادی نام نهاده اند. اما برخی بسیار حساس بوده و احتیاج به مراقبت دارند. بیشتر مردم گلدان ها را در اتاق نشیمن یا پذیرایی نگهداری می کنند. باید توجه داشت که انتخاب محل گلدان، نباید مانعی برای بازی کودکان و یا استراحت دیگران باشد. در حقیقت ، گلدان نباید یک جسم دست و پاگیر باشد.
بعضی از گیاهان به گرمای زیاد در فصل زمستان و بعضی دیگر به هوای خشک آپارتمان حساسیت دارند. بهترین راه برای نگهداری این گونه گل ها، استفاده از گلدان های شیشه ای به نام باغ شیشه است که هم رطوبت کافی دارد و هم درجه حرارت محیط آن برای پرورش گیاه کافی است.
نیمی از خانم های خانه دار گل های آپارتمانی را در آشپزخانه نگهداری می کنند در این صورت بهتر است از گیاهان کوچک کم رشد مانند پریمولا و کاکتوس استفاده شود. یک سینی شن ریزی شده که محتوی انواع گل های مناسب باشد، در نزدیک پنجره، زیبایی خاصی به محیط دلچسب آشپزخانه می دهد. از آنجایی که میزان رطوبت هوای آشپزخانه به علت وجود آب جوش یا دیگ زودپز از سایر اتاق های خانه بیشتر است، بنابراین پرورش گل های رطوبت دوست در آشپزخانه ترجیح داده می شودو عده دیگری از مردم گلدان ها را در هال و راه پله ها قرار می دهند، چنانچه چیدمان مناسب برای قرار دادن گلدان ها پیش بینی شود می توان منظره بسیار زیبایی را ایجاد کرد.
گیاهانی که در قسمت پذیرایی و نشیمن پرورش داده می شوند، بهتر است از گروه گیاهان زود رشد باشند که در برابر نور کم و سایر شرایط نامساعد مانند کوران هوا، کمبود رطوبت و غیره مقاوم اند. در غیر این صورت در مدت کوتاهی زرد و خشک می شوند.
برخی،گل های خود را در اتاق ناهارخوری نگهداری می کنند. گل هایی در اتاق ناهار خوری نگهداری می شوند که شاخ و برگ آنها زیاد رشد نکرده و فضای اتاق را اشغال نکند و در اصطلاح سایه دوست هستند گلدان ها را در محلی از اتاق قرار می دهند که دسترسی برای آب دادن به آن آسان باشد.
به طور کلی در فصل سرد بخاری و رادیاتور سبب خشک شدن هوای محیط و کم شدن رطوبت هوا می شود، به حدی که رطوبت داخل ساختمان از یک سوم میزان لازم هم پایین تر می رود. بنابراین بهتر است این کمبود رطوبت را به گونه ای مناسب تامین کرد.
فیکوس، بنجامین و نخل مرداب پنجه کلاغی از پرطرفدارترین گیاهان خانگی هستند.
فیکوس به نور کامل نیاز دارد ولی باید از تماس مستقیم با نور خورشید دور بماند. به خشکی مقاوم است و آب زیاد به آن آسیب می رساند. آبیاری هفته ای دو بار در تابستان و یک بار در زمستان برای فیکوس مناسب ترین نوع آبیاری است. بهترین خاک، نیز خاک لوم است که از مخلوط برگ پوسیده و کود حیوانی و خاک رس تهیه می شود. بنجامین به نور بیشتری نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی نیازمند است اما تابش مستقیم آفتاب را تحمل نمی کند. معمولا بهترین نور حالتی است که گلدان در زیر سایبان جنوبی طوری قرار گیرد که آفتاب به گلدان گیاه برسد اما به برگ های گیاه آفتاب نتابد و برگ ها در سایه نور کامل باشد.
آبیاری بنجامین نیاز به توجه خاصی دارد. بین دو آبیاری به خاک دست بزنید اگر خشک بود اقدام به آبیاری دوباره کنید در غیر این صورت از این کار صرف نظر کنید. معمولا درخانه ها به دلیل بی توجهی به این موضوع گیاه از بین می رود، خاک برگ یا خاک لوم مناسب ترین خاک برای بنجامین است. نخل مرداب به آفتاب کامل نیاز دارد البته در نیم سایه ای که نور داشته باشد هم رشد می کند. در بهار و تابستان بیشتر از فصول دیگر به آب نیاز دارد و باید روزی یک بار آبیاری شود. نخل مرداب حساس ترین گیاه آپارتمانی است. پس از ۳ یا ۴ بار آبیاری با کود مایع تقویت و ساقه های قهوه ای را قطع کنید . در زمستان ها ریشه ها را در خاک نگهدارید یا گیاه را به درون ساختمان ببرید.
اشرف پورمند
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید