شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


تاراج ثروت های عراق به اسم دموکراسی


تاراج ثروت های عراق به اسم دموکراسی
در صورتی که بخواهیم برنامه ای آموزشی برای انجام دزدی های کلان داشته باشیم می توانیم از عراق و دزدی های میلیاردی که در آن صورت می گیرد به عنوان یک نمونه آموزشی بهره بگیریم.
اشغاگران و یاران آنها دزدان حرفه ای پنج ستاره هستند.
تا کنون تنها بخشی از دزدی ها و دستبرد آنها به ثروت های ملی عراق فاش شده است و هنگامی که به دقت عمل و تبحر آنها در دزدی می نگریم باید به ذکاوت و چیره دستی اشغال گران احسنت گفت.
در حقیقت عراق شبیه اسفنجی پر از نفت است.عراق کشوری است سرشار از منابع غنی نفت و گاز و در صورتی که منابع آن به مردم و کشور عراق می رسید وضع این کشور بسیار متفاوت با آن چه که امروز در عراق می بینیم بود.عراق هم اکنون مصداق بارز فقر، بیماری و درماندگی است.
جالب است بدانیم پس از اشغال عراق و ورود پل برمر به عنوان حاکم این کشور،۸ میلیارد دلار از بودجه کشور عراق در قراردادهایی خیالی و پوشالی به باد رفت و شرکت های آمریکایی مانند "بکتل" به سودهای رویایی دست پیدا کردند.این شرکت ها اگر در جایی ۵ هزار دلار هزینه می کردند در فاکتورهای خود هزینه ها را ۵۰ هزار دلار اعلام می کردند و با این شیوه های شیطانی سودهای سرسام آوری به دست آوردند.
کانال ماهواره ای MBC۴ در یکی از برنامه های خود که به نقل از شبکه FOX آمریکایی آن را پخش می کرد اعلام کرد:بسیاری از تجهیزاتی که به عراق صادر می شد کار نمی کردند و خراب بودند جالب است بدانیم هنگامی که مجری این شبکه از یکی از این مسئولان پرسید :چرا تجهیزات معیوب و خراب به عراق صادر می کنید ، او در جواب گفت:عراقی ها از ما تجهیزاتی را درخواست کرده بودند اما آنها شرط نکردند که باید آن تجهیزات کار کنند!
یکی از مناقصه های دولت عراق،خرید سگ های پلیس برای تامین امنیت ادارات و مناطق حساس بغداد بود. شرکتی که متعلق به یکی از مقامات دولت قبلی عراق بود این مناقصه را با مبلغ یک میلیون دلار برنده شد و جالب این که شرکت مذکور به جای خریدن سگ های پلیسی،تعدادی سگ ولگرد را از سطح شهر بغداد جمع آوری کرد و آنها را به جای سگ های پلیسی به مقامات عراقی تحویل داد.
سرقت هایی مثال زدنی ! بعد از اشغال عراق توسط آمریکایی ها ذخیره صندوق ارزی توسعه عراق ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلون دلار بود طبعا در آن زمان پل برمر حاکم عراق مسئول این صندوق بود.پل برمر ۷ میلیارد دلار از این پول را در راستای برنامه نفت در برابر غذا صرف کرد و ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون از آن را سخاوتمندانه بذل و بخشش کرد. طبق برخی از گزارش ها برمر در روزهای آخر حکومت خود مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از ثروت های عراق را به دو حزب از حزب های کرد شمال عراق بخشید و حتی گزارش ها حاکی از آن است که این مبلغ به صورت نقد و به صورت ۱۰۰ دلاری به کردها اهدا شده است. کردها برای حمل این مبلغ هنگفت که وزنی بالغ بر ۱۴ تن داشت مجبور شدند با استفاده از ۳ بالگرد این پول ها را به شمال عراق منتقل کنند و روزنامه فایننشیال تایمز اخیرا فاش کرد این مبلغ هم اکنون در یکی از بانک های سوئیس ذخیره شده است.
از دیگر چپاول های حرفه ای آمریکایی ها می توان به طلاهای دولت عراق در بانک های سوئیس اشاره کرد.
طلاهای دولت عراق که در سوئیس به امانت گذاشته شده صدها میلیارد دلار ارزش داشت که از آن به عنوان پشتوانه ای برای واحد پول عراق استفاده می شد اما پس از اعمال تحریم ها علیه عراق، طلاهای این کشور در سوئیس بلوکه شد و به یکباره ارزش پولی عراق به شدت کاهش یافت از آن زمان در شمال عراق که تحت قیمومیت کردها بود دینار سوئیسی متداول بود و در بقیه نواحی عراق دیناری که دولت عراق آن را چاپ می کرد متداول گشت.
بعد از حمله آمریکا به عراق و منحل شدن ارتش و پارلمان عراق و نابود شدن بسیاری از مدارک رسمی وزارت خارجه عراق، به یکباره آمریکایی ها تصمیم گرفتند شکل و سیاق واحد پولی عراق را عوض کنند و حرفی نیز از طلاهای انبار شده این کشور در سوئیس به میان نیاوردند.
سازمان انگلیسی "Christian Aid" چندی پیش فاش کرد پل برمر دست کم ۴ میلیارد دلار از خزانه عراق دزدی کرده است. همچنین این موسسه در بخش دیگری اظهار کرد ۲۰ میلیارد دلار از اموال خزانه عراق به یکباره ناپدید شده است و تا کنون هم سرنوشت این ۲۰ میلیارد دلار مشخص نشده است و هیچ کس نیز پاسخگوی این مسئله نیست.
شرکت محاسباتی "KBMG" که مسئول حسابرسی اموال صندوق ذخیره توسعه عراق بود اعلام کرد:در دوران حکومت موقت، آمریکایی ها اعلام کردند ۲۰ میلیارد دلار برای بازسازی عراق صرف کرده اند اما اشغال گران تا کنون هیچ مدرکی برای انجام بازسازی در آن دوران ارائه نداده اند.
کولونل چارلز کرون،سخنگوی رسمی نیروهای اشغالگر در عراق گفت:نیروهای چند ملیتی پس از شکست صدام به قصرها و ادارات رسمی عراق رفتند و در آنجا به مقادیر هنگفتی پول و طلا و جواهرات دست پیدا کردند اما هنوز سرنوشت آنها مشخص نشده است و احتمال می رود آن پول ها به خارج عراق منتقل شده باشند.
در مدتی که آمریکایی ها حکومت عراق را در دست داشتند آنقدر رشوه،اختلاس و فساد مالی رخ داده است که به هیچ وجه نمی توان از آنها به سادگی گذشت.
استیوارت باون،یکی از حقوقدانانی که پیگیر مسئله فسادهای مالی در عراق است اعلام کرد:در زمان حکومت پل برمر برای باز سازی عراق، ۹ میلیارد دلار پول به ۸۲۰۶ نفر پرداخته شده است که تا کنون هویت حقیقی و حقوقی این افراد مشخص نشده است.
در واقع شعار آمریکایی ها برای بازسازی عراق همانند افیونی ثروت های عراقی ها را بلعید و نه تنها این کشور را آباد نکرد بلکه به آنها هدیه ای به نام تروریست و جنگ های سنی و شیعی و اختلافات طائفه ای را به ارمغان آورد.
شرکت هالیبرتون آمریکا که "دیک چنی"معاون رییس جمهور آمریکا، یکی از مسئولان اصلی آن است موفق شد در یکی از مناقصه های بازسازی عراق برنده شود این شرکت مدت ها قبل از شروع عملیات بازسازی ۵/۱ میلیارد دلار دریافت کرد و هنوز نتایج ملموسی از کارهای این شرکت ارائه نشده است.
یکی دیگر از مناقصه های جالب آن بود که شرکتی با دریافت ۸۰۰ میلیون دلار متعهد شد پس از خروج آمریکایی ها از عراق عملیات بازسازی را شروع کند.(آمریکایی ها اعلام کرده اند برای مدتی طولانی در عراق باقی خواهند ماند)
یکی از عراقی های مقیم آمریکا نیز در زمان حکومت پل برمر با دریافت ۱۰ میلیون دلار متعهد شد تا موزه ای از جنایات جنگی صدام در شهر بغداد برپا کند.
این شخص پس از دریافت پول به آمریکا بازگشت و تا کنون از آن موزه خبری نشده است.
دوران حکمرانی نیروهای چند ملیتی بر عراق از ماه می ۲۰۰۳ آغاز شد و تا ۲۸ ژوئن ۲۰۰۴ ادامه داشت در این مدت تمام درآمدهای نفتی و غیر نفتی عراق تحت سیطره آن حکومت بود.
دولت پل برمر که ادعا می کرد برای بازسازی عراق میلیاردها دلار صرف کرده است تنها توانست برای ۸۴۷ میلیون دلار آن مدرکی واقعی ارائه کند این در حالیست که درآمد نفتی عراق در مدت حکومت پل برمر ۱۱ میلیارد دلار بود و صندوق توسعه عراق نیز ۲۰ میلیارد دلار ذخیره داشت اما پس از رفتن پل برمر تقریبا چیزی از پول ها باقی نمانده بود.
ولی واقعا این پایان فسادهای مالی نبود.
اخیرا فساد مالی دیگر فاش شده است که ابعاد این فسادها را به داخل دولت کنونی نیز کشیده است.
یکی از وزیران کنونی عراق با کمک پسر یکی از مقامات این کشور ساختمان ها و ابنیه ی عراق را که خارج از این کشور قرار دارند را به مزایده گذاشته اند و اعلام داشته اند این اموال متعلق به وزارت دارایی است. یکی از مهمترین ساختمان ها ساختمان بانک رافدین عراق در لندن است.
این ساختمان در قلب شهر لندن و در منطقه سیتی واقع است و برآوردهای قیمت حاکی از آن است که قیمت این ساختمان چندین میلیون پوند است.
عراق،سرزمین تمدن های کهن،سرزمین بین النهرین،سرزمین ادیان آسمانی هم اکنون مورد تاخت و تاز کشوری است که پیشینه مشخص تاریخی ندارد.
آمریکا که خود را مهد دموکراسی و آزاد اندیشی می پندارد و داعیه دار گسترش دموکراسی در کل جهان است هم اکنون دموکراسی خود را به صورت انواع عملیات تروریستی به مردم عراق نمایان ساخته است.
آمریکا که مدعی بود عراق را به نمونه بارز دموکراسی در خاورمیانه تبدیل خواهد کرد معنای دموکراسی خود را به وضوح به مردم جهان فهماند اما گویا آمریکایی ها از یک نکته غافل مانده اند که تاریخ هرگز جنایات این کشور را فراموش نخواهد کرد و عراقی ها نام منفور آمریکا را تا ابد از ذهن نخواهند برد.
مهدی النک
منبع : خبرگزاری موج


همچنین مشاهده کنید