پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

روشی مستقیم و بدون واسطه


روشی مستقیم و بدون واسطه
مزوتراپی روشی نسبتا جدید است که علاوه بر مصارف درمانی و کاهش درد در بخش زیبایی هم کاربردهای فراوانی دارد.
در این شیوه که خاستگاه آن کشور فرانسه است، تقریبا مانند طب سوزنی از سوزن‌های بسیار کوچکی استفاده می‌شود با این تفاوت مهم که در مزوتراپی بر خلاف طب سوزنی تنها سوزن نیست که با تحریکات خاص در ناحیه مورد نظر باعث بهبود فرد می‌شود بلکه در مزوتراپی از این سوزن‌ها برای تزریق داروهای خاصی در لایه میانی پوست (مزودرم) استفاده می‌شود.
برای تزریق در این روش از وسیله‌ای به نام گان یا تفنگ استفاده می‌شود چون تزریقات متناوب با دست نه تنها ممکن است خیلی دقیق نباشد بلکه گاهی دست پزشک در اثر خستگی و عوامل دیگری دچار لرزش می‌شود. تعداد این تزریقات بنا‌بر صلاحدید پزشک در ناحیه مورد نظر انجام می‌شود.
داروهای مزوتراپی بر اساس هدف استفاده از‌ آنها متفاوت هستند. انواع آمینه اسیدها، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌های ضد پیری و اسید هیالورنیک‌ها از جمله داروهای تزریقی هستند که برای مصارف زیبایی از‌ آنها استفاده می‌شود و در درمان بیماری‌ها هم از داروهای درمانی بهره گرفته می‌شود.

مزوتراپی در خدمت پزشکی
علیرغم پیشرفت این رشته در جنبه‌های درمانی آن در سایر کشورها، متاسفانه در کشور ما به جز در موارد نادر شاهد استفاده از مزوتراپی در درمان بیماری‌ها نیستیم و کاربرد مزوتراپی در ایران فقط به بخش زیبایی محدود می‌شود. این در حالی است که بسیاری از کشورها از مزایای درمانی آن سود می‌برند و موفق شده‌اند با استفاده از مزوتراپی به درمان برخی از بیماری‌ها بپردازند.
دکتر فاطمه ادیبی پزشک ایرانی مقیم فرانسه که در سفرهای تفریحی چند ماهه‌اش به ایران گاه به مداوا و درمان بیماران می‌پردازد در تعریف مزوتراپی می‌گوید: «در مزوتراپی پزشک با تزریق موضعی داروها به اندام‌های بدن به درمان بیماری‌های مزمنی که گاه طب معمولی قادر به درمان‌ آنها نیست می‌پردازد.
در این شیوه درمانی نه تنها درد تسکین پیدا می‌کند بلکه بیماری و عامل آن از بین می‌رود. به طور مثال پزشک در مورد فردی که به آرتروز مبتلا است و از درد کتف رنج می‌برد، ابتدا باید علت درد و مسیر آن را تشخیص دهد و سپس با تزریقاتی در محل درد (گردن)، مسیر درد و علت درد (آرتروز گردن) در صدد مداوای بیماری برمی‌آید».
این پزشک در ادامه یادآور می‌شود: «گاهی محل دردزایی که بیمار اعلام می‌کند مرکز ضایعه نیست، پزشک باید با شناسایی کامل آناتومی ناحیه و تشخیص بیماری موضعی، محل درد، مسیر درد و مرکز آن نسبت به درمان اقدام کند».
بنابر ادعای پزشکان فعال در این حیطه با کمک مزوتراپی می‌توان بسیاری از عفونت‌ها و اختلالات مزمن مانند سینوزیت‌ها و همچنین سردرد، سرگیجه، میگرن، اختلالات چشمی یا شنوایی، آرتروز، عوارض عروقی، دردهای سیاهرگی و سرخرگی و غیره را درمان کرد.
در مزوتراپی برخلاف سایر روش‌های درمانی دارو به طور مستقیم در محل درد و ضایعه تزریق می‌شود و نیازی نیست که داروها مانند داورهای خوراکی از طریق دستگاه گوارش و یا سیستم گردش خون به بافت مورد نظر برسند.
● مزوتراپی و زیبایی
همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، در کشور ما از مزوتراپی فقط و اگر نخواهیم اغراق کنیم بیشتر در بخش زیبایی استفاده می‌شود. البته حتی در این حوزه‌ها هم هنوز مزوتراپی مانند سایر روش‌های زیبایی مانند بوتاکس، لیزر و لیفتینگ و غیره شناخته شده نیست و بسیاری از مردم چیز زیادی در مورد آن نمی‌دانند و اغلب حتی نام این روش را هم نشنیده‌اند. این در حالی است که با کمک مزوتراپی می‌توان چربی‌های زیر چانه و غبغب را از بین برد، به جنگ سلولیت و حتی چین و چروک‌های دست و صورت رفت.
چاقی موضعی یکی از دغدغه‌های بسیاری از مردم است، مردم برای رفع آن به روش‌های مختلفی رو می‌آورند.
مزوتراپی یکی از شیوه‌های درمانی چاقی موضعی است که با تزریق داروهای خاص به موضع چاق و محل تجمع چربی‌ها استفاده می‌شود. در این شیوه که می‌توان آن ‌را جایگزینی برای لیپوساکشن دانست، می‌توان چربی‌های شکم، چربی‌های موضعی در ناحیه پشت، کنار ران و پهلو را از بین برد. این روش حتی برای از بین بردن چربی‌های زیر چشم هم مفید است.
در هنگام از بین بردن چاقی موضعی در مزوتراپی از یک فرمول دارویی برای زدودن چربی و از فرمول دیگری برای از بین بردن رشته‌های فیبروزی که پوست را دچار کشیدگی کرده‌اند، به کار می‌رود.
این داروها با افزایش گردش خون در محل مورد نظر و افزایش سوخت و ساز در آن باعث از بین رفتن چربی‌ها و دفع آن می‌شود. البته باید توجه داشت که عدم مهارت و آگاهی کافی پزشک و تزریق اشتباه دارو در پوست به جای چربی می‌تواند باعث از بین رفتن بافت پوست و سیاهی آن در محل تزریق شود.
در مزوتراپی برای از بین بردن چین و چروک‌ها هم از روش تقریبا مشابهی استفاده می‌شود و با تزریق مواد خاص در سطح معینی از پوست، بدن وادار به ساخت سلول‌های جدید و ترمیم پوست آن ناحیه می‌شود.
یکی از کاربردهای پرطرفدار مزوتراپی در افرادی است که دچار ریزش مو، کم مویی و طاسی‌های لکه‌ای (به اندازه یک سکه) در سر و ابرو و حتی ریش‌های خود شده‌اند، این روش در خانم‌هایی که به دلیل مشکلات هورمونی و یا آقایانی که دچار طاسی کامل سر شده‌اند، بی نتیجه خواهد بود.
مزوتراپی با هر هدفی که انجام شود، نیاز به بستری شدن و رعایت نکات خاصی ندارد و برخلاف جراحی‌های زیبایی بدون درد است و نیازی به پانسمان‌ و ... هم ندارد.
فرد می‌تواند بلافاصله بعد از مزوتراپی به کار و زندگی عادی خود بازگردد. البته در مزوتراپی‌ ممکن است به دلیل تزریقات متعدد تا چند روز کبودی ملایم و زردرنگی در محدوده تزریق به جای بماند که اغلب خیلی محسوس نخواهد بود.
عده بسیاری از کارشناسان معتقدند مزوتراپی روشی بسیار کم خطر است. در مزوتراپی نیازی به بیهوشی نیست و روی فرد کاملا هوشیار انجام می‌شود. پزشکان مزوتراپی معتقدند اگر تزریق در محیطی کاملا استریل و ابزارهای مناسب و ضدعفونی شده انجام شود، هیچ مشکلی به دنبال نخواهد داشت.
مزوتراپی را می‌توان با موفقیت و با استفاده از داروهایی که به شدت رقیق شده‌اند انجام داد که این امر موجب محدود شدن عوارض جانبی ناشی از داروها می‌شود. اگرچه خطر حساسیت به داروهای مزوتراپی وجود دارد اما به دلیل رقیق بودن این داروها نشانه‌های آلرژی به حداقل خود می‌رسد، با این حال بهتر است، قبل از انجام مزوتراپی بیمار در صورت وجود حساسیت آن ‌را با پزشک خود مطرح کنید.
مزوتراپی هم مانند هر روش دیگری دارای ممنوعیت‌هایی است و برخی از افراد گزینه مناسبی برای انجام آن محسوب نمی‌شوند. خانم‌های باردار، افراد مبتلا به دیابت که از انسولین استفاده می‌کنند، افرادی که سابقه سکته قلبی دارند، افرادی که سابقه لخته شدن خون دارند و افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی از داروهای خاص استفاده می‌کنند و افراد مبتلا به حساسیت و آلرژی نباید از مزوتراپی استفاده کنند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید