جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


بی گدار به آب نزنید


بی گدار به آب نزنید
گاه ساده ترین اتفاقات یک سفر خوب را به تلخ ترین روزهای زندگی تبدیل می کند اما با تاملی اندک پیش از سفر و آگاهی داشتن نسبت به چند نکته می توان سفری خوب را در دفتر خاطرات زندگی ثبت کرد.
● چک لیست تهیه کنید
مدتی قبل از سفر چک لیستی از تمامی کارهایی که باید قبل از سفر به انجام برسانید و تمامی وسایل و تجهیزاتی که باید به همراه ببرید، تهیه کنید.
تاریخی برای انجام هر یک ذکر کنید تا در ساعات پایانی دچار مشکل نشوید. تمامی مطالبی که در ادامه می آید، بسته به نوع سفر و نیازهای شما می تواند در قالب چک لیستی که تهیه می کنید گنجانده شود. اگر با چند خودرو سفر می کنید، می توانید با سرنشینان دیگر خودروها چک لیست خود را مقایسه کرده و نسبت به کفایت آمادگی خود و دیگران برای سفر اطمینان حاصل کنید.
در مورد مسیری که انتخاب کرده اید، شرایط فصلی و امکان پذیر بودن سفر، با راهنمای خبره مشورت و به توصیه های او عمل کنید.
بدون او جاده را ترک نکنید. لزوم بهره گیری از راهنما و نقشه های دقیق با بزرگنمایی مناسب برای سفر به کویر ضروری است.
● تجهیزات سنگین را ثابت کنید
تجهیزات سنگین مثل جعبه آچار، جک و دیگر وسایل را در صورتی که درون خودرو یا روی باربند قرار دارند، محکم کنید. برای چنین کاری می توانید از جعبه های فلزی و مستعمل استفاده کنید. کافی است که در فضای زیر صندلی یا محل قرار دادن بار، جعبه های فلزی را توسط پیچ و مهره به بدنه ثابت کنید.
حال می توانید از جعبه های فوق برای حمل تجهیزات سنگین یا برنده درون خودرو بهره ببرید. در صورتی که از چنین روشی بهره نمی برید، به هر نحو ممکن از بازی و لق زدن وسایل سنگین درون خودرو جلوگیری کنید.
در صورت استفاده از باربند، سعی کنید تجهیزات را کاملاً توسط طناب یا کش هایی که برای بستن بار روی موتورسیکلت استفاده می شود ثابت کنید.
به این ترتیب از میزان صدمه دیدن سرنشینان و تجهیزات در تکان های شدید کاسته می شود.
● تجهیزاتی که برای سفرهای خارج از جاده به همراه می برید
هنگامی که فرسنگ ها از راه های اصلی، پمپ بنزین و مکانیک دور هستید و از زمین هایی دشوار عبور می کنید، باید تنها روی خود و امکانات خود حساب کنید. در چنین شرایطی ضرب المثل «هرچه خوار آید، روزی به کار آید» صادق است.
شاید سفرهای زیادی را بدون نیاز به تجهیزات زیر پشت سر گذاشته باشید، ولی حادثه رخ می دهد. برخی از وسایل زیر بسته به نوع خودرو اختصاصی هستند، ولی برخی دیگر می توانند مورد استفاده دیگر وسایل نقلیه نیز واقع شوند.
● فهرست لوازم سفر
روغن ترمز و کلاچ، روغن موتور، روغن گیربکس، روغن کمک و واسکازین، دیفرانسیل ها و تمامی گریس خورهای گاردان و فرمان را کنترل و در صورت لزوم روانکاری کنید. در زمستان از دارا بودن ضدیخ اطمینان حاصل کنید.
ـ نکته؛ رینگ های آلومینیومی برای سفرهای خارج از جاده مناسب نیستند و احتمال شکستن آنها وجود دارد. رینگ های فابریک خودرو در چنین سفرهایی بهترین انتخاب است. همچنین لاستیک هایی که دارای گل های جهت دار هستند و برای سرعت های بالا طراحی شده اند، برای خارج از جاده مناسب نبوده و علاوه بر اینکه به سرعت صدمه می بینند از کارایی مطلوبی برخوردار نیستند.
● مواردی که باید هنگام رانندگی رعایت کنید
▪ چهارچرخ؛ سفر خارج از جاده با خودروی سواری یا تک دیفرانسیل اشتباه است. از سوی دیگر دودیفرانسیل هم معجزه نمی کند. همواره به قابلیت های خود و خودروی خود آگاه باشید و از ماجراجویی و ریسک محاسبه نشده بپرهیزید. با این حال به کسانی که تجربه کمتری از سفر به کویر دارند پیشنهاد می شود اگر نمی خواهند با تور به مسافرت بروند حداقل گروهی به کویر مسافرت کنند.
▪ چیدمان خودروها
درصورتی که گروهی سفر می کنید، تمامی افراد گروه به ویژه رانندگان باید از روحیه همراهی و همکاری تیمی برخوردار باشند. تکروی و سرکشی همواره حادثه ساز است. اولین و آخرین خودرو باید همواره مشخص بوده و دیگران نباید بدون هماهنگی از اولین و آخرین خودرو عبور کنند. خودرویی که پیشاپیش حرکت می کند باید با همراهی راهنما یا فردی محلی که با ناحیه آشنایی دارد، حرکت کند.
خودروهای دیگر به دنبال خودروی اول و حتی الامکان دقیقاً از روی مسیر خودروی جلویی به حرکت ادامه دهند. حرکت خودروها در کنار یکدیگر می تواند حادثه ساز باشد. آخرین خودرو از وضعیت خودروهای جلو گزارش دهد. درصورت توقف هریک از خودروها، کاروان متوقف می شود. هر راننده باید از تعداد سرنشینان خود آگاهی داشته باشد و همواره قبل از حرکت از حضور همه سرنشینان اطمینان حاصل کند.
▪ امن ترین را انتخاب کنید
با انتخاب مسیرهای امن و آسان خود را با کمترین هزینه به مقصد برسانید. چه بسا مسیرهای مشکل شما را از رسیدن به هدف بازداشته یا با مشکلات جدی مواجه کند. این موضوع که برای رانندگی خارج از جاده اقدام کرده اید دلیلی برای خودکشی نیست.
برای سلامت خود و همراهان خود و وسیله نقلیه احترام قائل باشید و از ماجراجویی بپرهیزید. قبل از انتخاب مسیر به عملی بودن و قابل بازگشت بودن آن فکر کنید. حتی الامکان از جاده ها برای طی مسیر استفاده کنید. همواره کوره راه بهتر از بی راهه است.
درصورتی که ناچار به خروج از راه هستید، نسبت به کیفیت زمین از نظر رطوبت، سنگلاخ یا ماسه یی بودن و شیب و عوارض آن تحقیق کنید. گاه لایه یی نازک و خشک روی خاک تشکیل می شود که برای پیاده رفتن کاملاً استوار و قابل اعتماد به نظر می رسد ولی هنگام عبور خودرو لایه خشک شکسته و خودرو در گل یا ماسه گرفتار می شود. در کشور ما بسیاری از مسیرهای خارج از جاده پوشیده از گدازه های آتشفشانی است. در این نواحی سنگ هایی تیره رنگ با لبه هایی تیز مشاهده می شود. عبور از چنین مسیرهایی احتمال پنچری را افزایش می دهد.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید