سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

لیکرز مربی بزرگ خود را حفظ می کند


لیکرز مربی بزرگ خود را حفظ می کند
فیل جکسون مربی مشهور تیم بسکتبال لس آنجلس لیکرز با تمدید قراردادش به مدت دو سال دیگر موافقت کرده است و با این حساب تا تابستان ۲۰۱۰ در «استیپلز سنتر» خواهد ماند و گمان می رود بهای تمدید قرارداد او حدود ۲۴ میلیون دلار باشد.
جکسون که به خاطر ۹ بار کسب مقام قهرمانی لیگ بسکتبال حرفه ای آمریکا (A.B.N) به تالار مشاهیر این ورزش (Hall of fame) راه یافته و ۳ مورد قهرمانی را با لیکرز تجربه کرده و ۶ مورد دیگر را با شیکاگو بولز، قبل از اتخاذ تصمیم نهایی خود در خصوص ماندن در لس آنجلس، به طور مفصل با سران این باشگاه گفت وگو کرد و با این وجود حاضر نیست که حتی متذکر شود آیا قرارداد جدید با لیکرز، تفاهم نامه آخر او با این باشگاه است و یا قرارداد دیگری هم در راه خواهد بود. وقتی خبرنگاران از جکسون پرسیدند تکلیف آینده او چه می شود و آیا پس از ۲۰۱۰ نیز در لیکرز می ماند یا خیر، گفت: «ببینید من اینک ۶۳ سال دارم، ولی باز به کار مشغول هستم و بنابراین روزی که به ۷۰ سالگی برسم، باز چنین احتمالی حتی به طور ضعیف مطرح و ممکن خواهد بود. وقتی ۵۰ سال سن داشتم، نزد خود فکر می کردم که ادامه کارم پس از ۶۰ سالگی امکان پذیر نیست، ولی دیدیم که میسر نشد.برهمین اساس هر تصویری راجع به این که حتماً در صحنه می مانم یا می روم، تصور فاقد تضمینی است و شاید آن چه اینک فکر می کنم، در نهایت اصلاً امکان پذیر نباشد و یا فکر کنم که حتماً می روم و این هم بدون ضمانت باشد.»
● قهرمانی ها
فیل جکسون در سال ۱۹۹۹ قراردادی ۵ ساله به بهای ۳۰ میلون دلار با لیکرز بست و با هدایت وی و درخشش زوج شکیل اونیل و کوبی برایانت بود که این تیم در ۳ نوبت متوالی و در سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ به عنوان قهرمانی لیگ رسید. این تیم در سال ۲۰۰۴ نیز فینالیست لیگ شد، اما در این مرحله به دیترویت پیستونز دفاعی ترین تیم لیگ باخت و به نایب قهرمانی اکتفا کرد. پس از آن رویداد، جکسون از باشگاه تقاضای مرخصی یک ساله کرد و به آن نائل شد، ولی پس از بازگشت به استیپلز سنتر با تیمی مواجه شد که «شک» را از دست داده (وی راهی میامی هیت شده) بود و به تبع آن کارایی گذشته را نداشت.
● فاقد نشاط
خود جکسون نیز براثر عوارض برخاسته از پیری و عوارض عمل جراحی بر روی پا و کمرش قدری کند و فاقد نشاط شده بود و همین مسأله سبب گشت که لیکرز از ۲۰۰۵ به بعد دیگر مدعی قهرمانی نباشد و به نتایجی ضعیف برسد و البته ضعف نسبی بازیکنان تیم و تصرف آنان و تغییر و تعویض برخی مهره ها نیز در این امر بسیار نقش و دست داشت. با این وجود همگان معترف اند که اگر قرار است لیکرز دوباره بپاخیزد، باز باید با هنرمندی و طراحی این مربی بسیار بلندقامت و مدبر باشد. به همین خاطر است که کوبی برایانت تک سلاح بزرگ ۴ سال اخیر لیکرز و مردی که پیوسته از برترین گلزنان «A.B.N» بوده است، در برخورد با موضوع تمدید حضور جکسون در لس آنجلس می گوید: «واقعاً فکر خوبی کردند (اشاره به ابقای جکسون در لس آنجلس) از نظر من او برترین مربی تاریخ بسکتبال است و بنابراین باید او را نزد خودمان زندانی کنیم و هر چقدر که بیشتر بماند، بهره های آن فزون تر به ما خواهد رسید.»
● بیشترین مبلغ
وقتی از قرارداد سال ۱۹۹۹ جکسون با لیکرز گفتیم، لازم است از قرارداد دیگری که وی در ژوئن ۲۰۰۵ با باشگاه لیکرز بست و سه ساله و به بهای ۳۰ میلیون دلار بود، نیز یاد کنیم و این بیشترین مبلغی است که برای چنین مدتی به یک مربی شاغل در لیگ پرداخت شده است. وقتی درسال ۲۰۰۴ جکسون به مرخصی یک ساله مورد نظرش رفت، رودی تومیانوویچ معروف قراردادی ۵ ساله با لیکرز بست زیرا باور او و سران این باشگاه این بود که غیبت جکسون بیش از اینها طول خواهد کشید، اما چنین نشد. ضمن این که نتایج بد تیم در آن فصل (۲۰۰۵ ـ ۲۰۰۴) سبب شد تومیانوویچ پس از گذشت فقط یک نیم فصل تیم را ترک کند و سر از جای دیگری درآورد و راه برای بازگشت جکسون هموار شود.اما در بازگشت به لیکرز هم جکسون به خاطر کسالت های متعدد و لنگ زدن و عصا به دست گرفتن در اواخر سال ۲۰۰۶ و اوایل سال ،۲۰۰۷ وضع پرثبات گذشته را نداشت و حتی شایع بود که در این فصل به میدان نخواهد آمد و بالا سر تیمش نخواهد ایستاد. او در همین ارتباط گفت وگویی مفصل هم با جری باس مالک باشگاه لیکرز داشت و فقط پس از آن بود که تصمیم به حضور در رقابت های فصل جاری گرفت.
منبع: Times.A. L
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید