پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مورینیو ، میلان و تغییر سبک


مورینیو ، میلان و تغییر سبک
شکی وجود ندارد که «خوزه مورینیو» یکی از بهترین مربیان حال حاضر در فوتبال است. افتخارات خوبی که او کسب کرده به درستی نشانگر آن است. او ۲ فصل در پورتو حضور داشت و توانست ۲ بار به عنوان قهرمانی دست یابد. یک بار قهرمان جام حذفی پرتغال شد، یک قهرمانی در جام یوفا به دست آورد و در لیگ قهرمانان اروپا قهرمان شد. او در چلسی نیز نتایج خوبی کسب کرد . وی طی ۲ سال حضور در استمفوردبریج به همه جام ها و افتخارات در جزیره دست یافت.
کسانی که می گویند آقای خاص تنها به دلیل وجود سرمایه هنگفت آبراموویچ توانست آن موفقیت های درخشان را در چلسی کسب کند بسیار تنگ نظر هستند. اکثر هواداران تیم های رقیب نظیر آرسنال، لیورپول و منچستریونایتد به موفقیت های خوب او تأکید دارند. نمونه های زیادی از مربیان وجود داشته اند که با وجود سرمایه زیاد نتوانسته اند موفق عمل کنند. در مورد بهترین نمونه از این دست باشگاه ها و مربیان می توان به اینتر و مانچینی اشاره کرد. اینتر جزو باشگاه های ثروتمند است اما شاگردان مانچینی به غیر از قهرمانی در سری A که آن هم با کسر امتیاز از میلان و یوونتوس به دلیل مسائل کالچو پولی بود، به افتخار دیگری طی چند سال اخیر دست نیافته اند. هرچند پول و سرمایه جزئی از فوتبال است اما نمی توان همه موفقیت ها را به آن مربوط دانست. مورینیو مربی بود که از نظر تاکتیکی یک نابغه بود. بسیاری او را از این نظر شبیه فابیو کاپلو مربی پرافتخار ایتالیایی می دانند. لیپی نیز جزو مربیانی است که توانسته نتایج خوبی با تیم های مختلف و از جمله با تیم ملی ایتالیا بگیرد و در جام جهانی ۲۰۰۶ قهرمان جهان شود.
مورینیو در بسیاری از بازی ها با تعویض های خوب و به موقعی که انجام داده توانسته نتیجه را به سود خود تغییر دهد که این نشان دهنده درک و شناخت بالای او از بازی حریف و به کار بردن شیوه مقابله با آن است. مورینیو مربی است که بیش از آنکه انفعالی باشد، پویایی و تحرک را دوست دارد. او اتفاقات را پیش از آنکه به وقوع بپیوندد می بیند و می تواند بهترین تصمیم را اتخاذ کند. مورینیو مربی است که روش بازی را برای رسیدن به بهترین نتیجه تغییر می دهد و از این نظر او بهترین گزینه برای هدایت تیم های ایتالیایی است. در ایتالیا این تفکر حاکم است که برای رسیدن به هدف و پیروزی باید به هر روش ممکن دست زد و این موردی است که مورینیو آن را به خوبی انجام می دهد. مورینیو معتقد است که هدف وسیله را توجیه می کند، با این حال آیا مورینیو گزینه مناسبی برای مربیگری میلان است؟ مشکی و قرمزهای میلان به عنوان باشگاهی شناخته می شوند که در تاریخ آنها قهرمانی های متعدد در سطح اروپا و ایتالیا موج می زند. با این حال در چند سال اخیر میلان بیش از پیش به رقابت های اروپایی و فراتر از ایتالیا چشم دوخته است. بسیاری از اینکه مورینیو به خود لقب آقای خاص را داده است او را انسانی مغرور می دانند اما برخی دیگر معقتدند که او حرفی به غیر از واقعیت نگفته است.
چیزی که تقریباً روی آن اتفاق نظر دارند این است که حضور مورینیو همیشه بحث برانگیز بوده است. وی پس از آنکه اعلام کرد «آندرس فریسک» داور بازی چلسی - بارسلونا در مرحله حذفی لیگ قهرمانان در سال ۲۰۰۵ بین ۲ نیمه با «فرانک ریکارد» سرمربی کاتالان ها صحبت کرده است، ۲ جلسه از سوی یوفا محروم شد. چنین اظهار نظرهای تند و جنجال برانگیزی باعث شد که «ولکرروت» رئیس کمیته داوران اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) آقای خاص را دشمن فوتبال لقب دهد. چنین حرکات و اظهار نظرهایی چیزی از ارزش بالای تکنیکی مرد پرتغالی کم نمی کند؛ هنگامی که در بازی با بایرن مونیخ با کمک کادرفنی با بازیکنان در ارتباط بود. این نشان از آن دارد که او از هر فرصت ممکن برای ارتباط با بازیکنان استفاده می کند. هیچ یک از مربیان میلان هرگز دست به چنین حرکاتی نزده اند و انجام این چنین رفتارهایی موردپسند هواداران و سران باشگاه نیست. از این نظر باید گفت که مورینیو در صورتی که هدایت میلان را برعهده بگیرد با مشکل مواجه خواهد شد.
در اکثر کنفرانس های مطبوعاتی که خوزه مورینیو در آن حضور داشته، صحنه هایی جالب و تماشایی برای مطبوعات درست کرده است. برای سران میلان چنین حرکاتی اصلاً قابل تحمل نیست. مسلم است که در صورت حضور خوزه در میلان، وی مدت زمان زیادی نمی تواند در تیم باشد. مسأله بعدی آن است که با حضور مورینیو سبک بازی میلان تغییر خواهد کرد. مورینیو علاقه فراوانی دارد که از بازی تاکتیکی، فیزیکی و بهتر بگوییم دفاعی استفاده کند. میلان فوتبال را زیبا و تکنیکی بازی می کند چنین شیوه ای باعث شده که میلان بتواند ۲ بار به عنوان قهرمانی در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا دست یابد. به علاوه در ۵ سال گذشته یک بار حضور در فینال، یک حضور در نیمه نهایی و یک حضور در یک چهارم نهایی را کسب کرده است.
مسلماً این افتخارات اتفاقی نبوده است و تکنیک میلان باعث شده که بتوانند چنین موفقیت هایی کسب کنند. با حضور مورینیو در میلان بازیکنانی نظیر آندره آ پیرلو و کلارنس سیدورف به مشکل بر خواهند خورد. مورینیو و کاپلو سیستم مشابهی دارند و هر ۲ قهرمان بوده اند اما هیچ یک از آنها با شیوه خوب به قهرمانی دست نیافته اند. فصل گذشته کاپلو توانست با رئال مادرید در لالیگا به قهرمانی دست یابد. او پس از این قهرمانی به دلیل ارائه بازی دفاعی و فوتبال تاکتیکی از کار برکنار شد. با این همه آیا مورینیو با حضور در میلان موفق عمل خواهد کرد؟ اگر او به میلان بیاید مسلماً می تواند به افتخارات زیادی دست پیدا کند. وی در نخستین فصل حضورش میلان را قهرمان سری A خواهد کرد اما با این حال یک سؤال همچنان وجود دارد که آیا حضور در میلان به تغییر رویه این تیم خواهد انجامید و یا آقای خاص تغییر رویه می دهد؟
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید