پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مسی: هنوز جا برای پیشرفت دارم


مسی: هنوز جا برای پیشرفت دارم
همه بازیکنان حرفه ای و معمولا به جز دروازه بانان حداقل یک بار در زندگی حرفه ای شان یک گل فوق العاده به ثمر می رسانند.
مهاجمان خوب، اگر خوش شانس باشند، یک گل می زنند که در تاریخ ثبت شود.
تفاوت میان این مهاجمان و لیونل مسی ۲۰ ساله این است که او تازه اول را ه فوتبالش است و تنها در سال ۲۰۰۷ سه گل هنرمندانه ثبت کرده است که می تواند مثل آثار هنری لئوناردو داوینچی در تاریخ ثبت شود.
اولین گل او در بازی حساس لالیگا میان بارسلونا و رئال مادرید رقم خورد. دقیقه پایانی بازی بود و بارسا با یک بازیکن کمتر نتیجه را ۳ بر ۲ واگذار کرده بود. توپ به مسی رسید و تنها هدف مهاجمان و مدافعان رئال متوقف کردن او بود. یک دریبل برق آسیا و دو بازیکن که جا ماندند مسی را به سرجیو راموس، بهترین مدافع اسپانیا و ایکر کاسیاس بهترین دروازه بان جهان رساند ولی هیچ کدام نتوانستند مانع او شوند.
گل تساوی بخش مسی در یک چشم به هم زدن رخ داد. یک ماه بعد گل به ختافه در جام دل ری را دیدم که لحظه به لحظه مشابه مشهورترین گل تاریخ بود؛ دومین گل مارادونا مقابل انگلستان در جام جهانی ۱۹۸۶ در مکزیک. مسی توپ را در میانه میدان دریافت کرد. از تمام مدافعان ختافه و دروازه بان گذشت و دومین گل خاطره انگیزش را ثبت کرد.
سومین گل او برای آرژانتین مقابل مکزیک در نیمه نهایی کوپا آمریکا در ماه جولای به ثمر رسید و تنها دو حرکت نیاز داشت. مسی توپ را با داخل پا کنترل کرد و با یک حرکت چیپ توپ وارد دروازه شد در حالی که همه انتظار یک شوت کوتاه یا پاس به تو را داشتند. این گل نشان هوش و ذات پراستعداد او بود.
خارج از زمین و جایی که هیچ توپی دیده نمی شد مسی کاملا مثل یک انسان عادی و معمولی است و حتی ظاهری مشابه دیگر فوتبالیست ها ندارد و از این لحاظ کاملا ضد بکام است. او یک مدل فوتبال است. در زمین او یک قهرمان است و خارج از زمین پسری از از روساریو، شهری صنعتی در ۱۸۰ مایلی بوینس آیرس.
چطور یک نفر می تواند چنین در فوتبال خوب باشد؟ او با لهجه آرژانتینی که هنوز هم پس از ۷ سال حضور در بارسا عوض نشده است جواب می دهد: خب، اول باید فوتبال را دوست داشته باشید.
▪ چقدر؟
ـ وقتی سه ساله بودم صبح و ظهر و شب فوتبال بازی می کردم حتی در داخل خانه هم پا به توپ بودم. وسایل خانه را می شکستم و مادرم را عصبانی می کردم.
▪ هنوز هم در خانه بازی می کنی؟
ـ بله، هنوز مثل آن زمان هستم. در خانه و هر جای دیگری توپ باید در نزدیکی من باشد و بتوانم آن را لمس کنم.
▪ و در کنار بازی؟
ـ علاوه بر عشق به فوتبال باید حسابی کار می کردم و از خودگذشتگی داشتم و این در حالی است که باید با کاری که دوست دارم زندگی بگذرانم. وقتی ۱۳ ساله بودم مجبور به ترک آرژانتین شدم. قسمت خوب یعنی دوستان و خانواده ام را پشت سر گذاشتم و به بارسلونا آمدم. هرچند پدر و مادرم همراه من بودند ولی به هر حال در آن سن مشکل بود.
وقتی مسی اواخر سال ۲۰۰۰ به باشگاه کاتالونیا رفت تنها ۵ دقیقه زمان لازم بود تا کارلزروکساچ، مربی و بازیکن سابق، بازی او را بپسندد و یک جمله بگوید: او را نگه می دارم. مسی فیزیک یک بچه ۱۰ ساله را داشت ولی استعدادش عامل پیشرفت او بود. مسی در این باره می گوید: سیستم جوانان بارسلونا در دنیا بهترین است. آنها برای پیروز شدن نکات زیادی به شما یاد نمی دهند بلکه به شما می آموزند یک بازیکن شوید. به همین دلیل، برخلاف تجربه ای که در آرژانتین داشتم ـ جایی که فوتبال فیزیکی تر است ـ که هر روز با توپ تمرین کنم. به ندرت ـ بدون توپ دویده ام و این یک تمرین فوق العاده فنی بود.
سرمایه گذاری بارسلونا روی مسی در پیش فصل ۲۰۰۵جواب داد وقتی او که ۱۸ ساله بود اولین بار در نیوکمپ در یک مسابقه دوستانه مقابل تیم قدرتمند ایتالیایی، یوونتوس، قرار گرفت. لیونل درباره آن روز می گوید: در آن روز مردم اسم مرا شنیدند.
هر کس بازی این دو تیم پرستاره را دید می دانست که مسی بازیکن خاص است. او بهترین بازیکن مسابقه لقب گرفت. فابیو کاپلو که در آن زمان مربی یووه بود او را ستود. هنرمندی او در دریبل زنی بود که در نهایت مسی را به شهرت رساند شهرتی که برخلاف دیگر بازیکنان مثل بکام صرفا به خاطر استعداد فوتبال بود. مسی برخلاف رونالدینیو، هم تیمی بی نظیرش درباره بازی می گوید: هیچ وقت پس از مسابقه فیلم آن را نمی بینم. می گویند به اصلاح کردن اشتباهات کمک می کند ولی برای من مفید نیست.
مسی برخلاف ضعف پابلوآیمار دیگر آرژانتینی تیم اظهار می کند: سعی نمی کنم از کسی تقلید کنم. شیوه بازی خودم را دارم. گابریل میلیتو، هم تیمی مسی در بارسا و ملی پوش آرژانتینی درباره قدرت بازی او با پای چپ توضیح می دهد: در پایان هر بازی از خود می پرسم او چگونه می تواند این چنین بازی کند؟ در اولین جلسه تمرین تیم ملی می دانستم که او با همه فرق دارد. من با بازیکنان بزرگ بازی کرده ام ولی هیچ کدام مثل لیو نیست.
در تیم ملی آرژانتین، میلیتو در کنار بازیکنانی مثل توز و خوان رومن ریکلمه بازی می کند و در بارسا او زمین را با چهار شگفت انگیز تقسیم می کند که یکی از آنها مسی و سه تای بقیه رونالدینیو، تیری آنری و ساموئل اتوئو هستند. ولی حتی آنها هم تحت تاثیر استعداد هم تیمی خود قرار می گیرند. اتوئو می گوید مسی مثل یک شخصیت کارتونی است.
آنری قبول می کند که وقتی مسی بازی می کند احتمال این می رود که به یک تماشاچی تبدیل شود. می گوید: باید مواظب باشم که نایستم و بازی او را تماشا نکنم. رونالدینیو با شناختی که از هم وطنش کاکا دارد معتقد است که هیچ کس به اندازه او لیاقت دریافت جایزه بهترین بازیکن اروپا را ندارد و ادامه می دهد: من تکامل مسی را دیده ام و در مورد جایزه توپ طلایی حتما به لیو رای می دهم.
البته همین طور هم هست اول این که مسی پس از هت تریک در بازی مقابل رئال مادرید تقریبا در هر بازی یک گل به ثمر رسانده و دوم این که از لحاظ قدرت دریبل کردن بسیار برای رونالدینیو مفید عمل می کند به همین دلیل مسی امروز از طرف هم تیمی هایش به عنوان رهبر تیم شناخته می شود.
البته مسی تا رسیدن به جایگاه یوهان کرایف بازیکن سابق باشگاه کاتالونیا و حتی رسیدن به مقام پله، مارادونا و آلفردو دی استفانو راه زیادی در پیش دارد و باید تلاش کند تا بتواند تمام توان و استعدادش را به عمل برساند.
خودش در این باره معتقد است: هنوز باید پیشرفت کنم به طور مثال باید بتوانم با هر دو پایم شوت بزنم.
هنوز باید روی شوت کردن با پای راستم کار کنم و باید بتوانم مثل رونی ضربات آزاد را خوب بزنم.
▪ امیدواری که روزی بهترین بازیکن دنیا لقب بگیری؟
ـ عالی است ولی چیزی نیست که من فقط به آن فکر کنم. من به خاطر همه آن چه که خدا به من داده است او را شکر می کنم و از این که در کنار چنین هم تیمی های خوبی در بارسلونا و تیم ملی بازی می کنم از خدا سپاسگزارم.
مونا گل نبی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید