جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سرسخت و همیشه پیروز


سرسخت و همیشه پیروز
کار فابیو کاپه لو مربی نامدار و جدید ایتالیایی تیم ملی فوتبال انگلیس در این تیم، از جمعه گذشته شروع شده است. قرارداد او با انگلیسی ها چهارساله و نیمه و به بهای تقریبی ۶‎/۵ میلیون پوند در هر سال است و او که ۶۲ سال دارد، در این سمت جای استیو مک لارن را می گیرد که اواخر آبان ماه با شکست ۲ـ۳ انگلیس در برابر کرواسی در شب آخر از مرحله مقدماتی فوتبال جام ملت های اروپا ۲۰۰۸ و حذف پر سر وصدای این تیم از سمت هدایت این تیم خلع شد.
کاپه لو که مربی موفق پیشین تیم های میلان، رم، یوونتوس و رئال مادرید است، همراه با خود ۴ کمک مربی هموطنش را نیز به لندن آورده است. آنها فرانکو بالدینی، ایتالو گالبیاتی، فرانکو تانکردی (مربی دروازه بان ها) و ماسیمونری (مربی بدنسازی) هستند. او دو مربی انگلیسی را نیز به این کادر می افزاید تا دستیار به اندازه کافی در امر احیای تیم ملی یکی از مهدهای اصلی فوتبال جهان داشته باشد.
● از ۱۷ دی
با این که چند روز از شروع مسئولیت کاپه لو در انگلیس می گذرد و مراسم معارفه او نیز امروز (دوشنبه ۲۶ آذر) برگزار می شود، ولی استقرار همیشگی و کار جدی او در پایتخت انگلیس زودتر از ۱۷ دی شروع نمی شود زیرا تا آن تاریخ تبعات سال نو (میلادی) و تعطیلات آن استمرار خواهد داشت و معمولاً در این موقع از سال تیم های ملی در سطح کشورهای مختلف اروپا و آمریکا و حتی آسیا فعالیتی ندارند و تعطیل هستند. اولین بازی تیم ملی انگلیس با مربیگری «دن فابیو» (که از این به بعد باید مستر فابیو نامیده شود!) دیداری دوستانه با سوئیس در ۱۷ بهمن خواهد بود ولی این تیم تا شهریور ۸۷ که مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ در قاره اروپا شروع می شود، هیچ دیدار رسمی ای را تجربه نخواهد کرد و طبعاً کاپه لو تا آن تاریخ باید صبر پیشه کند. انگلیس امیدوار است با هدایت کاپه لو در دور مقدماتی این جام پیروز باشد و به مرحله نهایی برسد و اگر به اظهارات بریتانیایی ها رجوع و استناد کنیم، آنها حتی امیدوارند که در مرحله نهایی این جام نیز پیروز و قهرمان باشند.
● یک فرد طراز اول
برایان بارویک مدیر اجرایی اتحادیه فوتبال انگلیس می گوید: «ما بسیار خوشحالیم که کاپه لو پذیرفت نزد ما باشد و برای انگلیس کار کند. از آغاز تلاش و جست وجوی ما برای یافتن مربی جدید تیم ملی این کشور، تأکید کردیم که یک فرد طراز اول برای این پست می خواهیم و کاپه لو کاملاً در این توصیف و تعریف می گنجد. او یک آدم سرسخت و همیشه پیروز است و نگاهی به کارنامه اش همین را می گوید. او در دو دهه اخیر عناوین زیادی را برده و آمار حاصله و کارنامه وی سرشار از موفقیت است. او در هر باشگاهی که کار کرده، عنوان قهرمانی لیگ را برای آن تیم به ارمغان آورده است و وقتی هم که من و تره ور بروکینگ (مدیر بخش توسعه و ترقی اتحادیه فوتبال انگلیس) با او صحبت کردیم، دیدیم اشتیاق او مثل گذشته پا برجاست و با همان شور و خواست همیشگی درصدد کسب بردهای تازه برای تیم جدید خود (انگلیس) است و مصمم است تیم ملی انگلیس را به گذشته درخشانش بازگرداند و موفقیت های خاص خودش را به این تیم نیز ببخشد.»
● برخلاف موری نیو
فرق کاپه لو با خوزه موری نیو دیگر گزینه نخست و جدی انگلیسی ها برای هدایت تیم ملی شان این بود که او بشدت مایل به تصاحب این پست نشان می داد ولی مربی سابق چلسی این سمت را نمی خواست و فقط بدش نمی آمد از موج خبری انتصاب احتمالی اش به این سمت برای تبلیغات پیرامون خود و تسریع الحاقش به یکی از باشگاه های بزرگ سود جوید. به واقع راه کاپه لو برای احراز پست مربیگری انگلیس زمانی مساعد و هموار شد که موری نیو پس از ابراز تمایل رسمی اتحادیه فوتبال انگلیس به استخدام وی اعلام عدم رغبت کرد و گفت که در حال حاضر این پست را (به رغم مهم شمردن آن) نخواهد پذیرفت و تأکید کرد که با وجود علاقه مند بودن به انگلیس، شرایط برای احراز این سمت برای او مناسب نیست.
● بازگشت به موج خارجی
پس از کنار کشیدن موری نیو که دوره ۳ ساله بسیار موفقی را در جمع آبی پوش های لندن گذراند، انگلیسی ها توجه خود را به دیگر نام بزرگ حاضر در کورس که همانا کاپه لو بود، معطوف داشتند و وی را برگزیدند. پس از اتمام دوران ۵‎/۵ ساله حضور اسون گوران اریکسون سوئدی در تیم ملی انگلیس با استناد به ناکامی وی در آن دوران، موج علاقه و رویکرد به مربیان وطنی جاری و این امر تبلیغ و توصیه شد، اما استیو مک لارن نیز یک دوره مربیگری ناموفق ۱۶ ماهه را در اردوی ملی انگلیس سپری کرد که منجر به حذف این کشور از دور مقدماتی جام ملت های اروپا ۲۰۰۸ شد و نخستین مرتبه دور ماندن این کشور از مرحله نهایی جام های بزرگ در ۱۲ سال اخیر را به تصویر کشید و همین مسأله مجدداً لزوم استفاده از مربیان خارجی را به بریتانیایی ها گوشزد کرد و این چنین بود که حتی به رغم کناره گیری موری نیو گزینه محبوب انگلیسی ها از کورس تصاحب این پست، باز یک خارجی معتبر و نامدار دیگر (کاپه لو) عهده دار این سمت شد.
● حمایت کامل
بروکینگ در طلیعه فصل زمستان و شروع سال ۲۰۰۸ می گوید: «همه معترف اند که کاپه لو از بهترین مربیان دنیای فوتبال در سال های اخیر بوده و به هرجا که رفته ، توفیق های زیادی را به بار آورده است و در دنیای فوتبال پیوسته به او احترام گذاشته شده است. ما نیز از او و اعضای کادر فنی اش به طور کامل حمایت خواهیم کرد. کار کردن با او تا امتداد سال ۲۰۱۰ و جام جهانی آن سال، راه و گزینه و احتمال جالب و با ارزشی برای ما است و بدیهی می نماید که هدف کوتاه مدت ما کسب مجوز حضور در دور پایانی مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰ باشد و به مرحله نهایی این رقابت ها هم خوش بینانه نگاه می کنیم.»
● مهر تأیید
کاپه لو میلان را ۴ بار، رم را یک بار و یوونتوس را دو بار قهرمان فوتبال باشگاه های ایتالیا کرد (اسکودتوهای او و یوونتوس در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ به اتهام تبانی یووه با حریفانش از وی و باشگاه سلب واخذ شد) و رئال مادرید را هم در دو نوبت در سال های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۷ فاتح لالیگا ساخت و همین مسائل سبب شده که الکس فرگوسن، ارسن وانژه و اسون گوران اریکسون مربیان مشهور شاغل در انگلیس بر استفاده از وی مهر تأیید بزنند و از اقدام و انتصاب فوق حمایت کنند و با این وجود شمار زیادی هم در انگلیس اتحادیه فوتبال این کشور را به خاطر عدم به کارگیری مجدد یک مربی داخلی و تجدید موج رویکرد به خارجی ها مورد سرزنش قرار داده اند. کاپه لو باید به گونه ای باشد که جواب این دسته را با نحوه و نتایج کارش در انگلیس بدهد. هرچند پیشینه اش می گوید او معمولاً منتقدانش را سر جای خود خواهد نشاند و استحکام و موفقیت های او چیزی نیست که بتوان نادیده گرفت.
وصال روحانی‎/ منبع: C.B.B
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید