جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

وحدت در رأس هرم


وحدت در رأس هرم
انتخابات مجلس هشتم را پیش رو داریم و از مقام معظم رهبری گرفته تا بزرگان و صاحبنظران و آحاد مردم و فعالا‌ن سیاسی برای آن اهمیت ویژه قائل هستند؛ خصوصا در شرایط فعلی و مسائل فراوان پیچیده داخلی و خارجی و اوضاع پرآشوب و فتنه جهانی و خطرهای جدی منطقه‌ای و گرفتاری‌ها و مشکلا‌ت داخلی و در فضایی که عده‌ای از صاحبنظران بزرگ اوضاع را بحرانی می‌دانند و در مقابل، عده‌ای هم اوضاع را بر وفق مراد و همه چیز را در امن و امان می‌بینند. پیچیدگی‌شرایط روز تا جایی است که احیانا مسوولا‌ن بلندپایه کشور در برخورد با حوادث و رویدادها دچار تفسیر و تحلیل‌های متضاد صفر و صدی می‌گردند و هرکسی از سر خود یار آن گشته و از نمد منافع ملی دنبال کلا‌هی شعاری و تبلیغی برای خود است.
امروز جهان و منطقه و کشور با فتنه‌هایی سخت مواجه هستند و عبور از آن با تأکید بر حراست از مبانی اعتقادی و حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق مردم و مجد و کیان و تاریخ کشور نیازمند عزم ملی و نهایت هوش و درایت است. ملا‌حظه می‌کنیم آمریکایی‌ها اخیرا حدود ۹ صفحه از گزارشی ۱۵۰ صفحه‌ای درباره مسائل هسته‌ای ایران را مستند نموده‌اند که به طور قطع و یقین تهیه کلمه به کلمه و زمان‌بندی انتشار قسمت‌های مختلف آن نمی‌تواند دور از چشم ‌ ( CIAسیا) و مراکز پرقدرت آمریکا و هم‌پیمانانش از جمله صهیونیسم‌بین‌الملل باشد، افکار عمومی را در جهان و ایران به خود جلب کرده و مسلم است که این اقدامات در راستای مصالح و منافع ملی ما و برای دفاع از حقوق حقه ما تنظیم نشده و فرقی نمی‌کند که آن را بزرگ‌ترین پیروزی یک صد سال اخیر و حتی بزرگ‌ترین پیروزی تاریخ ایران و بشر بدانیم یا آن را در راستای فریب افکار عمومی و آرامش قبل از توفان ارزیابی کنیم خصوصا که در یک حساب سرانگشتی و در همین ۹ صفحه منتشرشده به عنوان گام اول، زیرکانه و شیطنت‌آمیز، جمهوری اسلا‌می تا سال ۲۰۰۳ به حرکت در جهت ساخت و تولید سلا‌ح هسته‌ای متهم گردیده و نظام، رندانه در سال ۲۰۱۵ به عنوان خطری برای صلح و آرامش معرفی می‌شود و تاریخ‌ها هم به گونه‌ای تنظیم شده است که از طرفی به دنیا القا شود توقف برنامه‌های تسلیحاتی به وسیله آمریکا و شخص بوش به جهانیان اهدا شده و از طرف دیگر از هم‌اکنون باید مواظب ایران ۲۰۱۵ باشیم. مسلم است که دقت نظر و شناخت صحیح و واقع‌بینانه ما از اینگونه مسائل و موضعگیری و برخورد حکیمانه و به‌موقع با آن می‌تواند موج‌شکن‌هایی محکم و اطمینان‌بخش بر سر راه امواج خصمانه دشمن خلق کند و خطرات و تهدیدها را مهار نموده یا به حداقل برساند و می‌بینیم که به علت وجود پیچیدگی‌ها و ضرورت حکومت عقل و اندیشه، رهبر عظیم‌الشأن انقلا‌ب اسلا‌می هشیارانه و حکیمانه سال جاری را به عنوان سال اتحاد ملی و انسجام اسلا‌می اعلا‌م می‌کنند و همگان را به همدلی فرا‌می‌خوانند که ان‌‌شاءا... مراجع ذیربط در هر بخش و مسوولا‌ن مربوط در تمهید مقدمات و نیل به اتحاد مطلوب در نهایت آگاهی و هشیاری اقدام نموده و بهانه به دست فرصت‌طلبان سودجو ندهند که روز، روز دفاع از اسلا‌م است و حفظ ایران و دفاع از حقوق عمومی، نه وقت تسویه‌حساب و گروکشی و تنگ‌نظری و خودبینی، چراکه در دفاع از ارزش‌ها باید این روحیه حاکم باشد.
ماییم و کهنه دلقی / که آتش در آن توان زد
درباره انتخابات پیش‌ رو از زوایای مختلفی می‌شود صحبت کرد و مسائل فراوانی وجود دارد؛ هم نقاط ضعف و هم نقاط قوت، هم فرصت‌ها و هم تهدیدها، هم سختی‌ها و هم امیدها ولی من بر آنم که در این عرصه سخت پیش‌ رو و با هدف حضور حداکثری یا اقدام برای تبلور عزم ملی در انتخابات چند نکته را یادآوری نمایم.
ـ اعتماد: مردم می‌خواهند قانون در نهایت صداقت و سلا‌مت و با قدرت و قاطعیت اجرا شود و میزان، رأی ملت باشد. در این میان اگر باورها و اعتقادات مردم که سرمایه‌های اصلی نظام هستند بیش از این خدشه‌دار شود بازسازی آن اگر شدنی هم باشد، بسیار دشوار است.
ـ وحدت: ما موانع بسیاری در پیش داریم و شرایط متعددی را هم باید فراهم کنیم. در خصوص رفع موانع، همت ما، تصمیم ما و اقدامات ما غالبا به‌تنهایی نتیجه‌بخش نیست و شاید بتوانیم ادعا کنیم در این مورد سهم عمده تصمیم و اقدام در اختیار حریف و رقیب است. ولی در خصوص شرایط نگاه درست ما، شناخت صحیح ما، حرکت‌های حساب‌شده ما و بالا‌خره سعه صدر و گذشت ما غالبا تعیین‌کننده است. از جمله این شرایط، وحدت است آن هم در رأس هرم و بزرگان قوم خصوصا هماهنگی و همخوانی چهار ضلع مربع روحانی زیبا و نورانی و امیدبخشی که در ذهن جامعه شکل گرفته و حقیقتا، هم از آنان توقع دارند و هم به آنان امیدوارند، اینان چهره‌های شناخته‌شده و محبوبی هستند که مردم با بیش از یک ربع قرن تجربه اکنون برای چندمین بار به آنان رسیده‌اند؛ مردمی که از آزمون و خطا به ستوه آمده‌اند، مردمی که اسلا‌م، ایران، امام، رهبری و زندگی را دوست دارند و به سربلندی و عزت ایران می‌اندیشند.
ـ تضمین: مردم بعد از آزمون و خطاهای فراوان این بار در انتخابات مجلس هشتم برای حضور خواهان تضمین لا‌زم و چک‌ سفید‌امضا و معتبر هستند.
رازی که بر غیر نگفتیم و نگوییم/ با دوست بگوییم که او محرم راز است
بنابراین ساده و بی‌پیرایه می‌گویم بعد از اعتمادسازی و اتحاد، شرط سوم برای موفقیت حضور چهره‌ای است که هم یادآور عزم و اراده امام و امت اسلا‌می در جریان انقلا‌ب اسلا‌می و هم بیانگر صداقت، سلا‌مت و صلا‌بت در خدمتگزاری مردم باشد؛ کسی که قادر به حضور در میدان‌های سخت داخلی و خارجی برای حل مشکلا‌ت جامعه باشد. ‌ اما به نظر می‌رسد در شرایط فعلی سرداران قصد آن دارند که میدان مبارزه را به سربازان بسپارند در حالی که گفته‌اند: با سلیمان چون برانم من که مورم مرکب است
خلا‌صه من معتقدم انتخابات آینده احتیاج به یک شخصیت‌محوری و ممتاز دارد و آنقدر این مساله را مهم و جدی می‌دانم که فرقی نمی‌کند آن فرد از چه جناح و جریانی باشد زیرا این واقعیت انکارناپذیر است که در عرصه‌های سخت و میدان‌های بزرگ سربازان همراه سرداران بزرگ می‌درخشند.
و به بزرگان قوم از هر جناح و به همه آنانی که در اندیشه قوت و قدرت و استحکام خانه ملت هستند می‌گویم که دوستان و ارادتمندان و در حقیقت آحاد فراوانی از مردم را در میدان معرکه رها نکنید که از شما سوال خواهد شد: ‌
گوی توفیق و کرامت در میان افکنده‌اند
کس به میدان در‌نمی‌آید سواران را چه شد؟
و فکر می‌کنم باید موانع حضور را هرچه هست از میان برداشت که از امام راحل آموخته‌ایم، ما مامور به نتیجه نیستیم بلکه مامور به وظیفه هستیم و آخر کلا‌م: ‌
گر مرید راه عشقی فکر بدنامی مکن ‌
شیخ صنعان خرقه رهن خانه خمار داشت ‌
محمدرضا عباسی‌فر
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید