پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آن مرد آمد، آن مرد زیر باران انتقادات آمد


آن مرد آمد، آن مرد زیر باران انتقادات آمد
مربی بزرگ فوتبال ایتالیا در حالی پای به جزیره فوتبال گذاشته که خیلی ها نسبت به موفقیت او در سمت جدید تردید دارند. آیا او می تواند شیرهای سپید را هم مانند میلان، رئال مادرید، رم و یوونتوس صاحب یک یا چند جام باارزش کند؟ شاید پس از خواندن این مطلب به جواب مورد نظر پی ببرید.
ـ A نشانه کلمه (Art) به معنای هنر. اتحادیه فوتبال انگلستان ۱۰ میلیون یورو خرج نکرده تا فقط شاهد یک تیم متوسط باشد. «دن فابیو» نیز عاقلانه دعوت «بارویک» را پذیرفت و نخواست در جایی غیر از فوتبال سرمایه گذاری کند.
ـ B نشانه کلمه (Beckham) ستاره حاشیه ساز فوتبال جزیره. رابطه فابیو کاپلو و «بکس» در رئال مادرید چندان مطلوب نبود و حتی یک بار فابیو در وصف بکهام گفت: «حاضر نیستم قیافه او را تحمل کنم!» مرد ایتالیایی با مشاهده اوج گیری کاپیتان سابق تیم ملی انگلستان حرف خود را پس گرفت!
ـ C نشانه کلمه (Certain age) به معنای سن مناسب. کاپلو در ۶۱ سالگی تجربه لازم برای به دست گیری سکان هدایت این تیم را دارد؛ هرچند پیرترین مربی تاریخ جزیره نشینان محسوب می شود. اگر کوین کیگان در ۸۰ سالگی بخواهد دوباره روی نیمکت قهرمان جام جهانی ۱۹۶۶ بنشیند...
ـ D نشانه کلمه (Dicanio) بازیکن جنجالی سابق لاتزیو که اکنون در رده های پایین فوتبال ایتالیا بازی می کند. دی کانیو در تور تابستانی سال ۱۹۹۶ به
فابیو کاپلو گفت نمی خواهد برای تیم او به میدان برود چون نمی تواند قیافه هموطنش را تحمل کند!
ـ E نشانه کلمه (English) به معنای انگلیسی. فابیو چندان از زبان آنگلوساکسون ها سر در نمی آورد اما گناه او به اندازه استیو مک کلارن نابخشودنی نیست. مربی سابق تیم ملی انگلستان به آنچه می گفت، نمی اندیشید و در کنفرانس های مطبوعاتی لحظات جالبی پدید می آورد.
ـ F نشانه کلمه (Fat)به معنای چاق. اگر نتایج قابل قبول نباشد، کاپلو بهانه گیر شده و از وزن بازیکنان هم ایراد می گیرد. داستان او و رونالدو در رئال مادرید را که فراموش نکرده اید؟ جمله معروف «دن فابیو» مبنی بر اینکه «رونالدو! از وزن زیاد خود خجالت نمی کشی؟» مریخی سابق را به میلان فراری داد.
ـ G نشانه کلمه (Galacticos) به معنای کهکشانی. کاپلو در این باره گفت: «آنها سال ها قبل از تولد من زاده شده اند. آن زمان اینجا نبودم.»
مربی اسبق میلان با ستاره ها رابطه خوبی ندارد. بهتر است جان تری، استیون جرارد و بکهام از بلایی که کاپلو بر سر دل پیه رو، داویدز، توتی و کاسانو آورد، عبرت بگیرند.
ـ H نشانه کلمه (Holding role) به معنای نقش کلیدی. تبریک! کاپلو با رفع مصدومیت هارگریوز، اولین بار پس از سال ۱۹۹۴ صاحب یک بازیکن محوری در خط میانی خواهد شد و برای نخستین بار در ۱۷ سال گذشته لبخند خواهد زد.
ـ I نشانه (Intensity) به معنای جذبه. بازیکنانی که زیرنظر کاپلو کارکرده اند، می گویند این ایتالیایی بیش از حد خشک و جدی است اما او در اوقات فراغت چهره دیگری به نمایش می گذارد. می توانید از بازیکنان رئال مادرید بپرسید چگونه ۲ ساعت در روز به کارهای عجیب و غریب دن فابیو می خندیدند.
ـ J نشانه کلمه (Juventus). کاپلو با هزاران امید و آرزو به تیمی پیوست که سال ها مورد تنفر او بود. فابیو با سفید و سیاه پوشان، ۲ اسکودتو را تصاحب کرد اما به دلیل رسوایی «کالچو پولی» فرصت لذت بردن از فتوحات را به دست نیاورد.
ـ K نشانه کلمه (Kandinsky) هنرپیشه مورد علاقه کاپلو. تحرک او روی «سن» جالب توجه بود؛ مانند اصرار کاپلو به استفاده از یک مهاجم کاذب و پرتحرک.
ـ L نشانه کلمه (laliga). کاپلو به فاصله یک دهه۲ بار رئال مادرید را به مقام قهرمانی لالیگا رهنمون کرد اما بلافاصله پس از پایان اولین فصل همکاری، به دلیل آنچه «مسائل فنی» نامیده شد، نیمکت سفیدپوشان را ترک کرد.
ـ M نشانه کلمه (Midfield player) به معنای بازیکن خط میانی. کاپلو در دوران بازیگری، بازیکن متوسط خط میانی رم، یوونتوس و میلان بود و در یکی از ۳۲ بازی ملی خود با به ثمر رساندن تک گل بازی ورزشگاه ومبلی در سال ۱۹۷۳ اولین برد تاریخ لاجوردی ها مقابل آنگلوساکسون ها را رقم زد.
ـ N نشانه کلمه (Negativity) به معنای منفی گرایی. کاپلو بدون توجه به نگاه های بدبینانه دوستداران فوتبال، شیوه دفاعی را بهترین تاکتیک برای پیروزی می داند و به استفاده از سیستم تهاجمی علاقه ای نشان نمی دهد.
ـ O نشانه کلمه (obscenities) به معنای زشت و قبیح. کاپلو با توسل به یک فوتبال نه چندان زیبا، ناگهان رئال مادرید را به یک مدعی تبدیل کرد.
روند رو به رشد تیم از ماه ژانویه آغاز شد اما به چه قیمتی؟ هدف وسیله را توجیه کرد؟
ـ P نشانه کلمه (Passion) به معنای هیجان. سکاندار قوهای سپید، شور و شوق را به تیمش تزریق کرد و جمله جالبی بر زبان آورد:« حتی هنگام عصبانیت و در شرایطی که تیم ضعیف ظاهر می شود، از بازی لذت می برم.»
ـ Q نشانه کلمه (Quit) به معنای جدایی از تیم. او با ترک رم و پیوستن به یووه، موجی از نفرت را ایجاد کرد و سال ۲۰۰۲ به بهانه پایین بودن استاندارد داوری در ایتالیا از سرزمین چکمه ای جدا شد.
ـ R نشانه کلمه (Roma).او رم را پس از ۱۸ سال صاحب اسکودتو کرد اما به دلیل اختلاف با توتی راهی جز ترک پایتخت ایتالیا نیافت.
ـ S نشانه کلمه (Spectacles)به معنای تماشایی و زیبا. کاپلو یک بار در اردوی تدارکاتی کره جنوبی دیوانه شد. او با لباسی عجیب، پشت رل نشست و تا حد توان به پدال گاز فشار آورد. کاپلو هدف از انجام این کار را دیده شدن چهره تماشاگرپسند فابیو نامید.
ـ T نشانه کلمه (Trophies)به معنای جام ها و فتوحات. او طی ۱۶ سال با ۴ تیم، فاتح ۱۶ جام لیگ های مختلف شد و مسلماً بهتر از مک کلارن خواهد بود؛ هرچند فقط یک بار جام لیگ قهرمانان را بالای سر برده است.
ـ U نشانه کلمه (unbeaten) به معنای شکست ناپذیری. او همراه میلان بین سال های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ در ۵۸ بازی شکست نخورد. فقط ونگر توانست به رکورد فابیو نزدیک شود.
ـ V نشانه کلمه (Volleyball).او یکی از مدا ل آوران والیبال بود. مربی اسبق یووه در دهه ۸۰ یکی از اعضای فعال یک شرکت بازرگانی به ریاست سیلویوبرلوسکنی نامیده می شد.
ـ W نشانه کلمه (Winner)به معنای برنده. کاپلو برای پیروزی متولد شده و آمده تا افتضاحات مربیان قبلی تیم ملی انگلستان را جبران کند.
ـ X نشانه کلمه (Xenophobia) به معنای بیگانه ستیزی. انگلیسی ها چندان از غریبه ها استقبال نمی کنند. رسانه های جزیره یک تنه اسون گوران اریکسون را از پای درآوردند. اتحادیه فوتبال جزیره برای جذب مربی بومی تلاش کرد و ظاهراً از سر ناچاری کاپلو را به عنوان مربی جدید برگزید. «دن فابیو» چه خواهد کرد؟
ـ Y نشانه کلمه (Years)به معنای سال ها. کاپلو ادعا کرده سال ۲۰۰۰ مورد نظر آنگلوساکسون ها بوده اما اسلاف «بارویک» ترجیح دادند اریکسون را به عنوان اولین مربی خارجی تاریخ تیم ملی جزیره معرفی کنند.
ـ Z نشانه کلمه (Z ZZZ)که صدای زنگ تلفن است. به این مکالمه تلفنی در جولای ۲۰۱۰ توجه کنید؛ «متأسفم. آلن شیرر! کاپلو می خواهد برود. ما در جام جهانی ۲۰۱۰ هستیم اما آیا واقعاً انگلیسی بازی می کنیم؟ پیروزی های یک بر صفر کافی است؟ اکنون در اوج قدرت قرار داریم اما آیا به دوران مک کلارن و اریکسون بازنگشته ایم؟
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید