پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مقاله اثر حجامت تر بر چربی سرم روی مردان جوان و سالم از نظر کلینیکی


مقاله اثر حجامت تر بر چربی سرم روی مردان جوان و سالم از نظر کلینیکی
مقاله اثر حجامت تر بر چربی سرم روی مردان جوان و سالم از نظر کلینیکی در سیزدهمین شماره مجله طب الترناتیو تاریخ اول نوامبر ۲۰۰۷ در امریکا به چاپ رسیده است .
اثر حجامت تر بر چربی سرم روی مردان جوان و سالم از نظر کلینیکی
هدف از این مطالعه تعیین کاهش احتمالی لیپو پروتئین سرم بخصوص کلسترول LDL درپیشگیری بیماری آترو اسکلروز است.
خون گیری یک روش توصیه شده است که برای کاهش سطح لیپو پروتئین سرم مورد مطالعه قرار گرفته شده است. نتایج ارائه شده ما را به تحقیق بیشتردر باره اثرات حجامت تر بر روی لیپو پروتئن سرم هدایت میکند.
● موضوع و روش :
در این امتحان کنترل اتفاقی مردان ۱۸ تا ۲۵ ساله بدون هیچکونه بیماری مزمن ویا تاریخچه افزایش چربی خون و بدون مصرف داروهای ضد چربی.کنترل ۲۴ نفر درمان شده با حجامت تر ۲۳ نفر بدون درمان با حجامت تر
اندازه گیری چربی خون از ورید براکیال در زمان حجامت در هر هفته یکبار تا سه هفته انجام گرفت.
● نتایج ازمایشات :
کاهش قابل توجهی در کلسترول LDLوکاهش نسبت LDL/HDLدر افرادی که با حجامت درمان شده اند دیده شده ..و هیچکونه تغیر و اثار قابل ملاحظه ای در تری گلیسیرید و یا کلسترول توتال(تام) و HDL دیده نشده مگر در ۷% افرادکه کاهش کلسترول توتال داشته اند و ۳% افراد هم افزایش کلسترول HDL، که ممکن است از نظر کلینیکی مهم باشد.
● نتیجه :
حجامت ممکن است یک روش موثر برای کاهش کاسترول LDLدر افرادی باشد که به این بیماری دچار هستند و شاید نتیجه اثرات آن عاملی برای پیشگیری از اتروسکلروز باشد.
● معرفی :
حجامت تر عملی است برای خارج کردن خون از بدن ،که با خراش های پوستی پس از بادکش انجام میگیرد.
خون گیری و بادکش در طبابت از زمانهای کهن برای درمان تب و بیماری التهاب موضعی بکار کرفته میشده ، این خون گیری بوسیله تیغ های خراش دهنده یا زالو انجام می شد.خون گیری در اروپا بین سالهای ۳۵-۱۸۲۵ به اوج خود رسید.هر چند در روش های جدید علمی، خون گیری را بعنوان روشی درمانی که در اواسط قرن ۱۹ متداول بوده از سیستم درمان خارج کرده اند. ولی امروزه در بیماریهایی که رو به افزایش است مانند پلی سیتمی و همو کرو ماتوز و پوروفیری پوستی تاردا که بعلت تجمع آهن در بدن میباشد به حال اول برگشته و مورد استفاده قرار میگیرد.
اثر کاهش چربی خون با تکرار خون دادن تحت بررسی قرار گرفته است.بیمارانی که خون میدهند و جم فیبروزیل دریافت میکنند اثر کاهش کلسترول توتال(تام) خون آنها نسبت به بیمارانی که بدون خون دادن فقط با جیم فیبروزیل به تنهایی درمان میشدند دوبرابر بیشتر است. به زبانی دیگر تکرار خون دادن به مدت طولانی باعث کاهش بیماریهای قلب و عروق میگردد. زیرا کاهش لیپو پروتئن، از پیشرفت اترو سکلروز جلو گیری میکند.
این مطالعه ما را هدایت میکند که حجامت روش موثری برای کنترل چربی سرم خون است
عباس غلامی برمی
http://www.islamicmedicine.ir/article۱.html


همچنین مشاهده کنید