پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


شاخص قیمت بورس اوراق بهادار ایران در وضعیت رو به جلو قرار دارد...


شاخص قیمت بورس اوراق بهادار ایران در وضعیت رو به جلو قرار دارد...
● سهام شرکتهای اصل ۴۴ در نیمه نخست سال ۸۶ موتور حرکت بازار شدند...
با سرازیر شدن جریان نقدینگی بازار به سوی سهام واگذار شده اصل ۴۴ در تابستان سال جاری شاخص قیمت بورس اوراق بهادار از کف ۹۱۰۰ تا سقف ۱۰۳۶۰ واحد پیش رفت. این روند در فصل سوم سال با کاهش قیمت عمومی اکثر سهام متوقف گردید و شاخص به زیر سطح روانی ۱۰۰۰۰ واحد کشیده شد. چرا بازار چنین رفتاری را نشان داده است؟
یک بررسی ساده بازگوکننده آن است که در برخی مقاطع زمانی کمبود نقدینگی برای خریداری سهام عرضه شده طی سال جاری مانع جدی برای رونق بازار بوده است. در واقع هر زمان تمایل چندانی برای خریداری سهام عرضه شده از سوی مشارکت کنندگان وجود نداشته بازار در رکود به سر برده است. بدین ترتیب با تصور گذرا بودن بحرانها و عوامل غیر اقتصادی می­توان چنین انتظار داشت که دامنه رکود کنونی بازار در آینده نزدیک از بین برود و حرکت جدیدی در بورس اوراق بهادار ایران ایجاد گردد. در این میان برخی از ناظران بازار معتقدند رکود کنونی بازار ناشی از مسائل مربوط به پرونده هسته ای ایران است.
● شاخص قیمت بورس اوراق بهادار ایران در وضعیت رو به جلو قرار دارد...
بررسی نمودار شاخص قیمت در دوره های بلندمدت نشان می دهد که پس از سقوط شاخص کل از ۱۳۸۰۰ تا نزدیک ۹۰۰۰ واحد وضعیت روبه جلو یا خنثی شکل گرفته است. اکنون سقف ۱۰۴۰۰ و کف ۹۱۰۰ واحد می توانند در شرایطی جهت و گرایش بلندمدت بازار را نشان دهند. با توجه به آنکه شاخص نتوانست در بالای سطح ۱۰۰۰۰ واحد تثبیت شود، همچنان پیش­بینی می­شود روند روبه جلو در میان مدت ادامه یابد.
● چه سطوحی می توانند شانسی برای بازگشت شاخص قیمت (کل) به شمار آیند؟
اگر وضعیت افزایشی در آینده برای شاخص قیمت قابل تصور باشد احتمال بازگشت و ایجاد روند انگیزشی در منطقه حمایتی ۹۵۵۰ تا ۹۶۵۰ واحد وجود دارد. همچنین سطح ۹۸۰۰ واحد نیز می­تواند مانعی در برابر کاهش شاخص به حساب آید. از نقطه نظر نموداری تا زمانی که شاخص قیمت در زیر سطح ۹۹۷۰ واحد قرار داشته باشد روند شاخص کاهشی باقی خواهد ماند. چنانچه شاخص کل بتواند بار دیگر بر بالای سطح ۱۰۰۰۰ واحد ظاهر شود، احتمال بالایی برای ایجاد یک حرکت افزایشی تا سطح ۱۰۸۰۰ واحد و یا بیشتر وجود دارد.
‌● صنعت فولاد، سنگ آهن و پتروشیمی شانس صعود مجدد دارند...
شاخص فلزات اساسی در سال جاری با شیب تندی به سطح ۷۰۰۰ واحد دست یافت. این در حالی است که شیب بسیار تند آن از انتظارات بالا در مورد سهام شرکتهای درون این صنعت حکایت دارد. از پاییز ۸۶ در کنار فولاد مبارکه و ملی مس اکثر شرکتهای این صنعت با کاهش قیمت مواجه شدند و سرانجام اصلاحی در جریان حرکت شاخص فلزات اساسی ایجاد گردید. با وجود سیر نزولی شاخص فلزات اساسی در کوتاه مدت، انتظار بر آن است که پس از پایان یافتن تصحیح جاری بار دیگر گروه فولاد حرکت رو به رشدی داشته باشند. در این میان با توجه به شرایط گروه سنگ آهن و پتروشیمی احتمال توجه بازار به این دسته دور از انتظار نخواهد بود.
● جمع بندی
بازدهی بورس اوراق بهادار ایران بر پایه تغییرات شاخص بازده نقدی و قیمت تاکنون به صورت جدول زیر بوده است:
چنانچه شاخص قیمت بورس اوراق بهادار بتواند در منطقه حمایتی در سطح ۹۸۰۰ و یا ۹۶۰۰ بازگشت نماید و بر بالای سطح ۱۰۰۰۰ واحد قرار گیرد، روند افزایشی می­تواند در میان ادامه یابد. با این وجود شاخصهای کلان بازار نظیر شاخص بازده نقدی و قیمت در جهت نزولی قرار گرفته­اند و انتظار نمی­رود در کوتاه مدت سهام شرکتها به طور عمومی با افزایش قیمت روبرو باشند. با توجه به دوره های رونق و رکود بازار این احتمال وجود دارد که بازار بتواند در فصل آینده با بازدهی مثبت همراه باشد. ادامه روند خصوصی سازی و ایجاد جریان نقدینگی به سوی بورس می­تواند زمینه مناسبی را برای سرمایه­گذاری و رونق بازار سهام ایران فراهم آورد.
نویسنده: محمد مساح
منبع : رهنمون سرمایه


همچنین مشاهده کنید