پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

نوستالژی برتری


نوستالژی برتری
مارکو فان باستن در سال ۱۹۹۲ مرد سال فوتبال دنیا نام گرفت. او یک سال بعد زخم ضربات ناجوانمردانه «ویر کیود» و «دزایی» را با عمق وجود حس کرد و برای همیشه از فوتبال، یگانه محبوبش خداحافظی کرد. مربی فعلی تیم ملی هلند برای تصاحب این عنوان باشکوه کار چندان دشواری در پیش نداشت؛ هرچند رقبای بزرگی ماند هریستو استویچکوف و حتی توماس هسلر آلمانی را کنار خود می دید. مرد بلغاری قبل از رقم زدن شاهکار جام جهانی ۱۹۹۴ در بارسا، کولاک به پا کرد و شاید واقعاً بعد از فان باستن، دومین بازیکن برتر سال ۱۹۹۲ دنیا بود. هریستو مانند مارکو به عرصه مربیگری روی آورد و حتی سکاندار تیم ملی کشورش هم نام گرفت، با این حال مانند دوران بازی ندرخشید و آن خلق و خوی تند، این بار هیچ کسی را نترساند. اهدای جایزه بهترین بازیکن جهان به کاکا، بهانه ای برای زنده شدن یاد برندگان سابق این عنوان بود. از لوتار ماتیوس افسانه ای که اولین مرد سال فوتبال دنیا نام گرفت تا زیدان و رونالدو( رکوردداران تصاحب جایزه پرارزش) و رونالدینیو، کاناوارو و اکنون کاکا، مردان برتر ضیافت پایان سال فیفا سرگذشت خاص خود را داشته اند. اگر باور نمی کنید سیاهه پیش رو را بخوانید.
● آقای قصاب ، آقای فوتبال
همان طور که اشاره شد،لوتار ماتیوس نخستین مرد سال فوتبال دنیا نام گرفت. فیفا در سال ۱۹۹۱ تصمیم گرفت به تقلید از اروپا که تقریباً ۴ دهه قبل تر با انتخاب فرانس فوتبال بهترین بازیکن قاره سبز را معرفی کرد، طی مراسمی باشکوه اوایل دسامبر هرسال صاحب باشکوه ترین جایزه فوتبال را معرفی کند. عملکرد اسطوره فوتبال آلمان و رکورددار حضور در جام جهانی بهتر از ژان پی یر پاپن و گری لینه کر انگلیسی بود و به همین خاطر بهترین بازیکن سال دنیا نام گرفت. پسر محبوب کوچه و بازار مونیخ، بخشی از وجهه مثبت خود را در دکان قصابی به دست آورده بود؛ جایی که فقط برای به دست آوردن پولی برای تأمین مخارج لباس های ورزشی از صبح تا شب تلاش می کرد. مسلماً وقتی آقای قابل اعتماد خط دفاع آلمان روی سن رفت تا جایزه خود را از دست «هاوه لانژ» و سران فیفا دریافت کند، هواداران فوتبال هنوز به آن گل استثنایی او در دقیقه ۹۰ بازی مرحله گروهی جام جهانی ۱۹۹۰ مقابل کلمبیا می اندیشیدند. ستاره فناناپذیر دنیا با وجود زندگی پرحاشیه تا ۴۰ سالگی در سطح اول فوتبال دنیا باقی ماند . پایبندی او به فوتبال مثال زدنی بود؛ برخلاف سر به هوایی هایش در امور روزمره. نمی توان شایعه سومین ازدواج لوتار را باور کرد اما دیگر همه آلمانی ها می دانند باسابقه ترین ملی پوش آنها چگونه حاضر شد لوتینا، فرزند عزیزش را ترک کرده و به یک ازدواج دیگر تن دردهد.مردی که سال ۱۹۹۱ به عنوان دومین بازیکن برتر جهان کنار ماتیوس ایستاد، آنقدرها حاشیه نداشت. «ژان پی یر پاپن» فقط در میدان خلاصه می شد و آنچه وی را متمایز می کرد، نه عینک آفتابی یا کفش مدل نایک که اخلاق حرفه ای و گل هایش بود. «ژان» پس از تجربه مربیگری در استراسبورگ اکنون روی نیمکت تیم دسته اولی لانس نشسته است. او اخیراً در گفت وگو با سایت فیفا به آرزوهای بزرگ خود در این عرصه اشاره کرده اما حتی اگر مربی فوق العاده موفقی هم نام بگیرد، بازهم همگان او را با دوران درخشان بازی در لباس مارسی به یاد می آورند. گری لینه کر، دومین گلزن برتر تاریخ فوتبال ملی انگلستان شاید اکنون خوشبخت تر از ماتیوس و پاپن باشد چون علاوه بر آنکه هرگز مربی نشد، ارتقای درجه هم پیدا کرد و اکنون کارشناس معتبر بی بی سی محسوب می شود!
● فان باستن بیچاره
مارکو فان باستن در سال ۱۹۹۲ مرد سال فوتبال دنیا نام گرفت. او یک سال بعد زخم ضربات ناجوانمردانه «ویر کیود» و «دزایی» را با عمق وجود حس کرد و برای همیشه از فوتبال، یگانه محبوبش خداحافظی کرد. مربی فعلی تیم ملی هلند برای تصاحب این عنوان باشکوه کار چندان دشواری در پیش نداشت؛ هرچند رقبای بزرگی ماند هریستو استویچکوف و حتی توماس هسلر آلمانی را کنار خود می دید. مرد بلغاری قبل از رقم زدن شاهکار جام جهانی ۱۹۹۴ در بارسا، کولاک به پا کرد و شاید واقعاً بعد از فان باستن، دومین بازیکن برتر سال ۱۹۹۲ دنیا بود. هریستو مانند مارکو به عرصه مربیگری روی آورد و حتی سکاندار تیم ملی کشورش هم نام گرفت، با این حال مانند دوران بازی ندرخشید و آن خلق و خوی تند، این بار هیچ کسی را نترساند. توماس هسلر را با آن ضربات آزاد مرگبارش شناختیم. گلی که او در یورو ۹۲ درون دروازه کشورهای مشترک المنافع ( شوروی سابق و روسیه فعلی) جای داد، هنوز در برخی از برنامه های تلویزیونی به نمایش درآورده می شود. هسلر همراه تیم طلایی آلمان محو شد و شاید اکنون در خانه ای مجلل در مونیخ به هرچیزی غیر از فوتبال فکر می کند.
● موبسته مقدس
هنوز سرو کله دل پیه رو پیدا نشده بود و باجو می توانست بدون ترس از داشتن یک «هوو» برای اثبات حقانیت خود بجنگد. او در این راستا با ارائه زیباترین بازی ها در لباس یووه بهترین بازیکن سال ۱۹۹۳ دنیا نام گرفت. روماریو بزرگ که برای درخشش در جام جهانی ۱۹۹۴ آماده می شد، رتبه دوم را به خود اختصاص داد و دنیس برکمپ، این هلندی بدون پر در جای سوم قرار گرفت. سرگذشت آنها چه شد؟ باجو پس از گرویدن به «بودیسم» مشاور رونالدو نام گرفت و با دعاهای خاص خود طلسم مصدومیت های متوالی مریخی را شکست. او دوران پرفراز و نشیبی را سپری کرد و تقریباً همه مربیان خود را زیر تازیانه انتقادات گرفت. آخرین شاهکار او طی کردن تخت بیمارستان تا فتح دروازه در عرض کمتر از ۴۸ ساعت بود؛ هرچند حتی اشک های برادر او هم تراپاتونی سنگدل را مجاب نکرد «موبسته مقدس» را به تیم ملی ایتالیا دعوت کند. روماریو در همان شبی که باجو پنالتی آرزوهای لاجوردی پوشان را به هوا فرستاد، تاج پادشاهی فوتبال را بر سر گذاشت. مرد برزیلی که هنوز از فوتبال سیر نشده، سرانجام تعداد گل های خود را ۳رقمی کرد. هسلر، برخلاف او به ماندن تحت هر شرایطی عادت نداشت. او رفت اما معلوم نشد به کجا.
● جادوی سیاه
همه از پائولو مالدینی می گفتند اما «ژرژ وه آ» لیبریایی اولین غیر اروپایی صاحب عنوان مرد سال دنیا نام گرفت. ستاره وقت میلان، در پاری سن ژرمن به اوج شهرت رسید اما خیلی زود هم محو شد و فقط هنگامی از او خبری شنیدیم که مشغول شعار دادن برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری لیبریا بود. مالدینی بزرگ نفر دوم نام گرفت. درباره او که همه افتخارات فوتبال دنیا را تصاحب کرده، چه ناگفته های دیگری باقی مانده است. یورگن کلینزمن به عنوان سومین بازیکن برتر آن سال مانند ماتیوس (دشمن خونی اش) زندگی حرفه ای پر فراز و نشیبی را پشت سرگذاشت و حتی روی نیمکت مربیگری تیم ملی آلمان هم آرام و قرار نداشت! او که در آمریکا حمام آفتاب می گیرد، روزگاری یکه تاز عرصه شادی های پس از گل محسوب می شد.
● داستان مریخی
عصر رونالدو آغاز شده بود. ستاره وقت بارسلونا با کنار زدن ژرژ وه آ و آلن شیرر «برگزیده سال۱۹۹۶» نام گرفت. حرکات جادویی او، گلزنی در تک تک بازی و ... فقط باید حرکات او را می دیدند وگرنه با زیباترین توصیف ها هم نمی توان در این مورد حق مطلب را ادا کرد. مریخی سابق پس از بارسلونا راهی اینتر شد اما آنجا «فرناندو کوتو» او را یک سال و اندی خانه نشین کرد. مصدومیت های متوالی رونالدو ادامه دارد؛ حتی اکنون در میلان. آلن شیرر، چمن خوار بزرگ که در یورو ۹۶ آقای گل شد، پس از خداحافظی در لباس نیوکاسل محبوبش، کارشناس شبکه های تلویزیونی نام گرفت و گفته می شد قرار است به جای مک کلارن مربی تیم ملی انگلستان شود اما فعلاً در آب نمک خوابانده شده تا زیر پای یک نفر خالی شود... او هم که استاد توطئه ( ماجرای اخراج مشکوک رابسون، مربی نیوکاسل را به یاد می آورید؟) است!
● خاطره سازان
رونالدو، کارلوس، برکمپ و زیدان (به طور مشترک) بازیکنان برتر سال ۱۹۹۷ نام گرفتند. یک سال بعد نوبت به زیدان جادویی رسید. «رونالدو» و «داورسوکر» در رتبه های بعدی جای گرفتند. ریوالدو، کودک بستنی فروش ریودوژانیرو آقای سال ۱۹۹۹ دنیای فوتبال نام گرفت. سال ۲۰۰۰ و بار دیگر زیدان. دیوید بکهام بزرگ و گابریل باتیستوتا در رتبه های بعدی جای گرفتند. رقابت مرد برزیلی و بلوند انگلیسی و اظهارات آنها علیه یکدیگر در خاطره ها باقی ماند. بکهام، سال بعد بار دیگر نفر دوم نام گرفت؛ پایین تر از فیگو و بالاتر از رائول. رونالدو با درخشش در جام جهانی ۲۰۰۲ مرد برتر دومین سال قرن جدید نام گرفت و کان، بهترین بازیکن جام جهانی ۲۰۰۲ او زیدان را جا گذاشت. زیزو سال ۲۰۰۳ برای سومین بار این عنوان را تصاحب کرد و سپس فصل رونالدینیو فرا رسید. او ۲ سال پیاپی جلوتر از شوچنکو، لمپارد، اتوئو و آنری ایستاد. سال پیش عنوان برترین بازیکن جهان به کاناوارو، کاپیتان قهرمان جهان رسید و حکایت امسال را هم که می دانید...
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید