چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

کنار هم شام بخورید حتی اگر پیتزا سفارش داده اید


کنار هم شام بخورید حتی اگر پیتزا سفارش داده اید
شام خوردن در کنار اعضای خانواده، کار ساده ای به نظر می رسد اما همین کار ساده، شیوه ای است که می تواند به استحکام خانواده کمک کند آن هم در شرایطی که صنعتی شدن جوامع و مشکلات روزمره زندگی مفهوم خانواده را تحت الشعاع قرار می دهد. شام خوردن در کنار خانواده مزایای زیادی به همراه دارد آنقدر که از جمله نکاتی است که در توصیه اغلب جامعه شناسان و روانشناسان برای حل بسیاری از مشکلات خانوادگی از جمله نبود ارتباط مناسب بین اعضای خانواده توصیه می شود. پس در حد امکان فعالیت های روزانه خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید که بتوانید شام را در کنار اعضای خانواده خود باشید. برخی از مزایای این کار ساده اما بسیار مفید از این قرار است.
● تغذیه بهتر و سالم تر
مطالعات نشان می دهد، افرادی که در کنار خانواده پشت یک میز می نشینند و غذا می خورند از تغذیه بهتری برخوردارند و احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها، چاقی و افزایش وزن در آنها کمتر است.
براساس تحقیقات انجام شده، خانواده هایی که هر روز یا دست کم پنج روز در هفته کنار هم غذا می خورند، مواد مغذی سالم تری از جمله کلسیم، فیبر، آهن و ویتامین های ب۶ ، ب،۱۲ ای و ث مصرف می کنند. زیرا در غذاهای خانگی سبزیجات نیز وجود دارد و اغلب خانواده ها از میوه نیز استفاده می کنند. بنابراین احتمال مصرف غذاهای آماده در آنها کمتر است.
● عملکرد بهتر کودکان در مدرسه و کاهش احتمال بروز بیماری در آنها
مطالعات نشان می دهد، کودکانی که همراه خانواده شان غذا می خورند، نمرات بهتری در مدرسه می گیرند و برنامه ریزی بهتری دارند. علاوه بر این خطر ابتلا به انواع بیماری ها در آنها کمتر است. گرایش آنان به رفتارهایی مثل کشیدن سیگار هم کمتر است. تحقیقات دانشگاه کلمبیا نشان می دهد، نوجوانانی که در هفته دوبار یا کمتر در کنار خانواده خود غذا می خورند، سه برابر بیش از بقیه در معرض خطر مصرف به موادمخدر و دو و نیم برابر بیشتر در معرض خطر کشیدن سیگار قرار دارند.
● کنترل ناخودآگاه والدین
شاید شما به این نکته توجه نکرده باشید. اما اگر این قانون در خانه حکمفرما باشد که همه باید در کنار هم شام بخورند، ناخودآگاه والدین روی ساعت ورود فرزندان خود نیز کنترل خواهند داشت. معمولاً خانواده هایی که به این مسأله اهمیت می دهند بیش از بقیه خانواده ها با فرزندانشان ارتباط دارند و درگیر مسائل آنها هستند، زیرا هنگامی که کنار هم نشسته اند این امکان برایشان فراهم می شود که در مورد مسائل روزمره و افکار و عقاید خود صحبت کنند و با هم تصمیمات بهتری بگیرند.
● تقویت و پرورش مهارت های زبانی کودکان
اگر کودکان در کنار خانواده بنشینند و با آنها شام بخورند، مهارت های زبانی و صحبت کردنشان نیز رشد بیشتری خواهد کرد. زیرا اگر یک یا دو فرد مسن یا جوان خوش صحبت، سرشام موضوعی مورد علاقه همه انتخاب و درباره آن صحبت کنند، این امکان برای کودکان فراهم می شود که چیزهای بیشتری بیاموزند و طرز صحبت کردن را بهتر و زودتر یاد بگیرند.
● گذراندن اوقاتی به عنوان خانواده در کنار هم
با یادآوری زمان کودکی خود، حتماً به خاطر می آورید که گردهمایی شبانه و شام هایی که در کنار خانواده بودید، یکی از بهترین اوقات زندگی تان بوده است. ثابت نگه داشتن این عادت و بودن در کنار خانواده به شما این امکان را می دهد که عضو خانواده بودن را با تمام وجود لمس کنید.
● مشکلات را برطرف کنید
ممکن است باورکردنش کمی مشکل باشد. اما شام خوردن یک خانواده در کنار هم ممکن است مشکلاتی نیز به دنبال داشته باشد. نشستن در کنار خانواده و شام خوردن باید برای فرزندان، همسر یا خود شما لذتبخش باشد. اگر فردی استرس داشته باشد یا ناراحت و عصبی و زودرنج باشد، نمی تواند ارتباطی با دیگران برقرار کند و همین موضوع می تواند جو خانواده را کمی متشنج کند.
موضوع مورد بحث و صحبت نیز بسیار مهم است. باید سعی داشته باشید در مورد چیزهایی صحبت کنید که مورد علاقه کودکان است و به آنها این فرصت را می دهد که در بحث شرکت کنند.
هرگز کودکان خود را مجبور نکنید که غذای خود را تا ته بخورند. زیرا این موضوع از لحاظ روانی درست نیست. وادار کردن کودک به خوردن تمام محتویات داخل بشقابش به او یاد می دهد که سیر شدن را نادیده بگیرد و هیچ وقت متوجه نشود که به میزان مورد نیاز غذا خورده است.
حتی اگر بیرون از منزل غذا خورده اید یا برای خود پیتزا سفارش داده اید همراه خانواده تان سر میز حاضر شوید و با آنها همراهی کنید.
هلیا خرم
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید