جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

لیون قهرمان نیم فصل شد


لیون قهرمان نیم فصل شد
در دیدارهای هفته هجدهم لیگ فرانسه، ۳ تیم بالای جدول، لیون، نانسی و بوردو هر ۳ به تساوی رضایت دادند که در این میان شاگردان رولان بلان مانند دیدار قبلی خود با تولوز، شکست ۲ بر صفر مقابل مارسی را با به ثمر رساندن ۲ گل جبران کردند تا مشخص شود برعکس پاری سن ژرمن که در پارک دوپرنس بد نتیجه می گیرد بوردو در ورزشگاه «شابان دلماس» از خاکستر، گاه جواهر می سازد. لوشامپیونه در آستانه تعطیلات نیم فصل خسته و بی حوصله به نظر می رسد. جدا از لیون که ۴ روز پس از دیدار بزرگ با گلاسکورنجرز در بازی هفته هجدهم خود مقابل نیس، نمادی از چنین مشخصه ای را به روشنی نمایان ساخت. در بسیاری دیگر از مسابقات لیگ فرانسه، بی تابی بازیکنان برای فرا رسیدن تعطیلات به چشم می خورد. پس از پایان دیدارهای این هفته، درصدر جدول جایی که مثلث لیون، نانسی، بوردو قرار داشت تغییری حاصل نشد، همچنان که در انتهای جدول تیم های حاضر در منطقه سقوط از جای خود تکان نخوردند. از سوی دیگر، آن چه که از ابتدای فصل در ارتباط با عملکرد تیم های کوچک و متوسط لیگ فرانسه، تیم هایی چون نانسی، لومان، والنسین، استراسبورگ و لوریان ظهور کرده بود اینک که به پایان نیم فصل رسیده ایم درستی خود را به تأیید رسانده است. نکته دیگر این که شرایط بد و گاه بحرانی ای که دامن گیر برخی از تیم های بزرگ فرانسه را گرفته است پس از پایان دیدارهای هفته هجدهم نیز همچنان خودنمایی می کند.
● پاری سن ژرمن و شکستی دیگر در خانه
این روزها، اوضاع بحرانی و نابسامان ۲ تیم بزرگ فرانسه، پاری سن ژرمن و مارسی، به حرف روز فوتبال باشگاهی این کشور بدل شده است. تیم محبوب پایتخت که به طور جدی مورد خشم و اعتراض طرفداران خود قرار گرفته پس از پیروزی خارج از خانه مقابل اوسر در هفته هفدهم بار دیگر در دام عنکبوتی و نحس حضور در پارک دو پرنس گیر افتاد و در دیدار با تولوز با نتیجه ۳ بر یک مغلوب شد. الماندر مهاجم سوئدی تولوز که به باور کارشناسان اگر نبود چه بر سر این تیم می آمد با گل های خود آتش به جان پل لوگوئن و شاگردانش انداخت. اگرچه گل نخست میزبان روی اشتباه وحشتناک دفاع وسط میزبان، ترائوره که با ضربه سر در حالی که لاندرو از محوطه جریمه خارج شده بود لقمه آماده را برای الماندر مقابل دروازه خالی فراهم کرد اما بازیکنان پاری سن ژرمن هرگز نتوانستند از گرداب بی اعتمادی و از پیش باختگی، خود را نجات دهند تا جایی که گل دقایق پایانی پائولتا برای فرار از شکست کافی نشان نداد.
پس از پایان بازی «کایزاک» رئیس باشگاه پاری سن ژرمن که همواره با لحنی امیدوارکننده از کادر فنی و بازیکنان حرف می زد، برای نخستین بار به تشکیل فوری جلسه هیأت مدیره و اتخاذ تصمیمات قاطع در تمام زمینه ها اشاره کرد. به هر حال در یک بازی مانده به پایان نیم فصل اول پاری سن ژرمن بیش از پیش در بحران غوطه ور شده است هر چند که با توجه به فشردگی جدول،پر کردن فاصله ۳ امتیازی میان این تیم با رده های میانی جدول ناشدنی جلوه نمی کند اما مسأله مهم این است که پاریسی ها اگر بتوانند زنجیر خرافه گری و بی اعتمادی را از دست و پای خود باز کنند.
● مارسی، عادت های ویرانگر خود را ترک نمی کند
از سوی دیگر مارسی، پس از شکست سنگین ۴ بر صفر خانگی مقابل لیورپول که هنوز از سوی دست اندرکاران و طرفدارانش به درستی هضم نشده است در دیدار با بوردو و در ورزشگاه شابان دلماس در ۳۰ دقیقه نخست به عنوان تیم برتر میدان عرصه را بر میزبان رده سومی تنگ کرد و با گل های «نیانگ» و «چیرو» نتیجه را به سود خود رقم زد اما به نظر می رسد بازیکنان مارسی دو دستی به عیب های ویران کننده خود که از آغاز فصل تاکنون ادامه دارد چسبیده و قصد ندارند حتی یک سر سوزن هم از آن عدول نمایند! در این رهگذر و از دقیقه سی ام بازی در حالی که با ۲ گل از حریف جلو بودند به یک باره همه چیز عوض شد و بوردو که تا آن زمان دست و پا بسته در اختیار حریف قرار داشت آن روی سکه خود را رو کرد و قبل از پایان ۴۵ دقیقه نخست اختلاف را به یک گل رساند اما نیمه دوم باز همان حکایت تکراری گذشته همان. «وا» دادن مقابل پورتو، همان گل خوردن از بشیکتاش و همان نزول و ریزش روحی و تاکتیکی به طوری که در تمام طول ۴۵ دقیقه دوم تنها یک بار به وسیله سیسه، مارسی توانست برای دروازه بوردو ایجاد خطر کند در حالی که جدا از گل تساوی اگر واکنش عالی مانداندا نبود بوردو در وقت های اضافه نیمه دوم صاحب گل سوم می شد تا پیش از آن که دقیقه ۸۴ اگر تیر دروازه به کمک مارسی نیامده بود، بوردو مانند بازی با تولوز به یک ۳ امتیاز حساس دست می یافت. شکل گیری این نتیجه اگر برای مارسی به عنوان میهمان از ارزش بالقوه برخوردار باشد برای بوردو که این روزها در خانه شکست را برنمی تابد و از مقام سومی خود در جدول رده بندی جانانه دفاع می کند، معنا و مفهوم خاصی دارد. در این رهگذر روزنامه اکیپ به رئیس باشگاه بوردو پیشنهاد کرده از نیم فصل دوم به بعد طرحی برای افزایش آبونمان در ورزشگاه شابان دلماس ارائه نماید تا طرفداران بیشتری در ورزشگاه از عملکرد بوردو احساس رضایت کنند.
● سوشو در تکاپوی فرار از سقوط
هفته هجدهم جدا از تولوز که در پاریس صاحب ۳ امتیاز با ارزش شد والنسین، موناکو و لیل هم در تقابل با اوسر، لانس و سنت اتی ین نیز عملکرد خوبی بر جای نهادند. در این رهگذر والنسین در ادامه نتایج فوق العاده خود، اوسر را که برای گریز از سقوط تلاش می کند با برتری کامل از میان برداشت تا نام خود را به عنوان یکی از مدعیان مکان های اروپایی مطرح کند. از سوی دیگر موناکو که فصل را با فراز و نشیب آغاز کرده و ادامه می دهد، روز هفته هجدهم فرصتی بود تا در تقابل با لانس، روی خوب سکه خود را نشان دهد ضمن اینکه لانس نیز برخلاف آرزوی مربی خود «پاپن» برای رسیدن به رده دهم جدول، دومین شکست خود را تجربه کرد. از سوی دیگر لومان که در رقابت با بوردو برای کسب مقام سوم پا به پای این تیم جلو می رود در دیدار با لومان به تساوی بدون گل رسید تا همچنان به خاطر تفاضل گل برتر در رده چهارم جا خوش کند. در جدال ته جدولی ها بهترین نتیجه عاید سوشو شد که توانست با نتیجه ۳ بر یک متز را از میان بردارد با وجود این پیروزی سوشو همچنان در رده ماقبل آخر است اما درست مانند پاری سن ژرمن این امید را دارد که به خاطر فشردگی جدول با یک پیروزی دیگر سر و سامان بگیرد.
● نانسی از توقف لیون استفاده نکرد
در جدال بالای جدول باتوجه به تساوی لیون مقابل نیس در ورزشگاه ژرلان بهترین فرصت برای نانسی به دست آمد تا درصورت پیروزی در دربی شرق کشور با استراسبورگ فاصله خود را با صدر جدول به عدد یک برساند که در نهایت این گونه نشد و نانسی سومین تساوی پی در پی را در کارنامه خود به ثبت رساند با وجود اینکه در ۴ بازی اخیر خود نانسی تنها به ۳ امتیاز رسیده است. «کوره آ» سرمربی تیم، عملکرد شاگردانش را تا این جا با واژه «فوق العاده» ترسیم می کند در حالی که به باور بسیاری از کارشناسان، نانسی سیر نزولی طی می کند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید