سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


زن ذلیلی نوین


زن ذلیلی نوین
به ظاهر غلط اندازش نروید این آقای آراسته اگر چه درس خوانده و چیز بلد است امادر عوضش از آن مارمولک های هفت خط است که دومی ندارد چشم از او برداری فتنه ای به پا می کند که نگو و نپرس هر آتشی که تا شعاع هزار کیلومتری روشن باشد شک نکنید که از گور او بلند شده است در ولا یت هم که بودیم یک روز نگذاشت آب خوش از گلوی هم ولا یتی ها پایین برود شکاف بین آدم ها محل زندگی همیشگی او بود آن قدر میآورد و می برد تا بالا خره بخت برگشته ها را به جان هم می انداخت و همین که دست به یقه می شدند و بزن بزن می شد فلنگش را می بست و دیگر هم آن طرف ها پیداش نمی شد.
حالا هم که به شهر آمده باز دست بردار نیست که هیچ تازه ناشیانه ادای روشنفکرها را هم در میآورد و به کمک فناوری پیشرفته ارتباطات ترفندهایش را مدرنتر هم کرده چند باری است که تا به ما دو نفر (گلچین و سویرستان) که می رسد سلا م و احوالپرسیش را نکرده بی مقدمه می گوید: آقایان چرا بی تفاوت نشسته اید و خودتان را به آن راه زده اید همه چیز دارد از دستمان می رود تا دیر نشده باید کاری کرد آمدیم و در به همان پاشنه قبلی چرخید مگر می شود همین طوری دست روی دست گذاشت و منتظر ماند تا در همه عرصه ها بازنده شویم.
نخیر تا پای شمع تاریک نشده باید فکری به حال زارمان بکنیم راستش را بخواهید اصلا این روند خیلی غیر طبیعی است حالا اگریکه تاز میدان ما مردها بودیم باز حرفی، ولی چون آنها دارند با اسبشان چهار نعل می تازند و آب همچنان دارد سربالا یی می رود باید یک جوری چوب لا ی چرخشان گذاشت و اجازه نداد همین طوری موش بدوانند.
اگر غلط نکنم با این اوضاعی که پیشآمده دوران زن ذلیلی نوینی در حال آغاز شدن است و عنقریب بیرون خانه را از دست می دهیم و سر از پستوی آشپزخانه در میآوریم. آن وقت است که از اقتدار تاریخی مرد چیزی باقی نخواهد ماند. خوانندگان گرامی عرض نکردم وجود این آدم همه اش شیشه خورده است و این بار آرامش خانواده ها را هدف گرفته ومی خواهد ما را با دختران کوشا و همسران زحمتکشان بد کند چیزی از زیر زبانمان بیرون بکشد و در بوق و کرنایش کند دیگر نمی داند کور خوانده ما آن طرف فرمایشاتش حضور فعال داریم و به این سادگی ها رودستش را نمی خوریم وقتی می بیند نمی تواند چیزی از ما بیرون بکشد ماهرانه مسیرش را عوض می کند و دوباره می گوید: حسابش را بکنید بحث یک روز و دو روز که نیست بحث یک عمر زندگی است بدون شک دمار از روزگارمان در میآید و گفتمان خاله زنکی بر خانواده وجامعه حکمفرما می شود تازه فردا پس فردا کشورهای همسایه برایمان پاپوش درست می کنند و به ریشمان می خندند و می گویند: همه چیزشان عین نام کشورشان زنانه شده است. رتبه های ممتاز کنکور سراسری را قاپیدند جیکمان در نیامد در کارشناسی ارشد و دکتری هم آن بالا بالا ها را قرق کردند بی خیال شدیم مدال های رنگارنگ مسابقات ورزشی و المپیادهای علمی کشوری و جهانی را دور کردند باز انگار نه انگار حالا هم دارند مدیریت های کلا ن کشور را یکی یکی از چنگمان در می آورند باز هنوز خواب تشریف داریم لا بد به زودی ما می مانیم و برخی مشاغل دون پایه که شان مردانگی مان را حسابی لوث می کنند این که نمی شود عین کبک سرمان را بکنیم زیر برف و بگوییم به ما چه؟
ملا حظه بفرمایید چگونه می خواهد نان ما را آجر کندوما را از آن شندر غاز حقوق عیال که تا حالا کمک خرجمان بوده بیندازد و اورا خانه نشین کند خوب لا بد استعدادش را دارند که بی وقفه پیشرفت می کنند ما چرا حسودیمان بشود. باز سکوت ما آراسته را ناامید نمی کند و کاغذی را از جیبش در می آورد و می گوید: من بعد از کلی فکر و تجزیه و تحلیل و سبک سنگین کردن عاقبت به این نتیجه رسیدم اگر بیاییم و از راهش وارد شویم و این ترفندهایی که من دارم را بکار ببندیم شاید افاقه کند و بتوانیم خودمان را از این مخمصه نجات داده و قال قضیه را بکنیم:
۱) از طریق رسانه ها و هر چه دم دست داریم داد و بیداد راه بیندازیم و جوسازی کنیم که ای مردان چه نشسته اید عدالت جنسیتی وجود ندارد و حقوقمان دارد عین آب خوردن توسط زنان گرامی پایمال می شود شک نکنید که در این صورت بهانه لازم برای ایجاد قید و بند و محدودیت به وجود خواهد آمد و می توانیم ذهنیت جامعه را برای کارهای بعدی به نفع خودمان تغییر دهیم.
۲) هر یک از ما که توانش را داریم تجدید فراش کنیم تا جنگ هووها راه بیفتد و با این ترفند آنها را به جان هم بیندازیم و در خانه به یکدیگر مشغولشان کنیم تا از ادامه پیشرفت غافل شوند و فرصت تکرار موفقیت ها از آنها گرفته شود.
۳) آنهایی هم که وسعشان نمی رسد زن دیگری بگیرند زبان که دارند می توانند مردان چند زنه را به رخ عیال بکشند تا حساب کار دستش بیاید و بچسبد به زندگی داخل خانه و خانه داریش را بکند و عطای فعالیت خارج از خانه را به لقایش ببخشد.
۴) با دعوت از کارشناسان و صاحب نظران حتی اگر بشود روزی یک همایش برگزار کنیم و علل و عوامل بروز این پدیده غیرطبیعی و موفقیت های چشمگیرشان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم و راهکارهای مناسب برای سد کردن این پیشروی های بی حساب و کتاب را استخراج کنیم.
۵) موشکافانه بگردیم و خلاهای قانونی را پیدا کنیم و در قالب آیین نامه و مصوبه و... برایشان تور قانون درست کنیم تا نتوانند بدون محدودیت در اجتماع آفتابی شوند و نقش آفرینی کنند.
۶) برای کوتاه مدت عاقلانه ترین کار این است که در عرصه هایی که بین آقایان و خانم ها رقابت وجود دارد سهمیه بندی جنسیتی را بگذاریم تا نتوانند به راحتی هر جا که دلشان خواست پذیرفته شوند و امکان عرض اندام آقایان هم وجود داشته باشد.
۷) چاره حفظ مادم العمر مدیریت ها در دست آقایان هم این است که برای زنان محدودیت بگذاریم و حدود مدیریتشان را تعیین کنیم و خط قرمز حد بالا رفتنشان را تنگ تر نماییم تا فکر رسیدن به آن بالا بالاها به سرشان نزند این را هم بگویم نظر من را بخواهید همان مناصب تشریفاتی که تا حالا داشته اند خیلی هم از سرشان زیاد است.
□□□
می بینید این آدم چقدر تنگ نظر است و از پیشرفت بانوان گرامی هراس دارد و برای رسیدن به نیات پلیدش چگونه راهکار ارائه می کند و برنامه می دهد غلط نکنم عیالش تازگی ها نقره داغش کرده که این چنین خصمانه توطئه می چیند و مذبوحانه برای رسیدن به اهدافش تلاش می کند. اما زهی خیال باطل که ما هوشیاریم و آراسته باید بداند آن خرمایی که او خورده سالهاست که ما با هسته اش بازی کرده ایم این بارش را به زمین سفت رسیده و ما دستش را خوانده ایم لام تا کام چیزی نگفته و نمی گوییم پس این آقا برود کشکش را بساید بهتر است.
نویسنده : حیدر ملکی نژاد
منبع : آرش رضائی


همچنین مشاهده کنید