شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

«بنزما» آینه تمام نمای زیدان


«بنزما» آینه تمام نمای زیدان
هنگامی که در ژوئن ۱۹۹۴ زین الدین زیدان پیراهن تیم ملی را به تن کرد و امه ژاکه او را به جای اریک کانتونای محروم به عنوان بازیساز در ترکیب تیم قرار داد، مطبوعات ورزشی فرانسه انتقادات شدیدی علیه او نوشتند. در آن سال همه متفق القول بودند که این هافبک بوردویی گزینه مناسبی برای جانشینی کانتونا نیست، مخصوصاً اینکه سرمربی وقت الجزایر هم با توجه به اصلیت الجزایری زیدان حاضر به دعوت وی به تیم ملی نشده و عنوان کرده بود که این هافبک به قدر کافی سرعتی نیست که بتواند در تیم ملی حضوری تاثیرگذار داشته باشد. همین مساله آتش انتقادات را تندتر کرد، اما هیچ کس تصورش را هم نمی کرد زیزو به این سرعت تبدیل به ستاره یی شود که گران قیمت ترین قرارداد تاریخ فوتبال را در انتقالش به رئال مادرید امضا کند و خیلی زود مهره تاثیرگذار فرانسه در بازی های ملی شود.
زیدان ملی پوش مسلمان الجزایری الاصل پله های موفقیت و شهرت را با سرعتی باور نکردنی طی کرد، باعث قهرمانی خروس ها در جام ۹۸ فرانسه شد و در یورو ۲۰۰۰ هم خوش درخشید. قهرمانی مادرید در فینال لیگ قهرمانان سال ۲۰۰۲ - ۲۰۰۱ را رقم زد و به اسطوره اروپا تبدیل شد. خداحافظی او از فوتبال در پایان رقابت های جام جهانی ۲۰۰۶ پایانی بود بر افسانه مردی که در فوتبال هیچ چیزی کم نداشت و الگوی بسیاری از ستارگان نو ظهور جهان فوتبال بود. طی این سال های اخیر هم برخلاف ظهور پله و مارادوناهای جدید، بازیکنی متولد نشد که لقب زیدان جدید را به خود اختصاص دهد، اما ظاهراً «کریم بنزما» مهاجم جوان فرانسوی ها مدتی است با عملکرد خیره کننده و درخشان خود می خواهد پا در جای پای زیزو بگذارد و این عنوان را تصاحب کند و انقلابی در فوتبال فرانسه به وجود آورد. بنزما آنقدر اعتماد به نفس دارد که از انتقادات و حتی این نسبت دادن ها هراسی نداشته باشد. دنیای فوتبال این روزها متاثر از حضور ستارگان جوان است. در اروپا حضور این ستارگان نو ظهور باعث به وجود آمدن چالش هایی دیدنی در مسابقات و تورنمنت ها شده که البته امری گزیرناپذیر است؛ جوانانی که می خواهند سوپراستارهای آینده فوتبال دنیا باشند، چرا که طی همین چند سال آینده روزهای اوج ستارگانی چون رونالدینیو و تیری آنری به پایان می رسد و باید با تازه نفس ها جایگزین شوند. حضور تیز پای آرژانتینی لیونل مسی، پرنس پرتغالی کریستیانو رونالدو و جنگجوی انگلیسی وین رونی تا حد زیادی امیدوارکننده است، اما نسل جدیدی از ستارگان هم در راه هستند. یکی از آنها همین بنزمای فرانسوی است که در لیگ یک فرانسه غوغایی دیدنی به پا کرده و لیون با بهره مندی از حضور او به اولین قهرمانی در لیگ قهرمانان هم می اندیشد.
در آخرین چهارشنبه ماه دسامبر بنزما ۲۰ ساله می شود و با همین سن اندک نخستین انتخاب خط حمله لیون در رقابت های حساس اروپایی تیمش است. او از نظر فیزیکی هم فوروارد قدرتمندی است.
با گام های بلندی می دود و شوت های سرکشی دارد، تا اینجای فصل هم با ۱۲ گل آقای گل رقابت های لیگ فرانسه است و به این ترتیب به نظر می رسد اسطوره دیگری در تاریخ فوتبال فرانسه در حال شکل گیری است که شباهت های فراوانی به همتای الجزایری اش دارد. بله تا اینجا او تنها بازیکنی است که به زیدان شباهت های بی شماری دارد و البته بسیار سریع تر می دود.
آرسن ونگر سرمربی فرانسوی توپچی های آرسنال که به اعتماد به جوان های مستعد و نوظهور مشهور است، انتظار دارد «بنزما» استعداد عجیب و خارق العاده اش را در رقابت های یورو ۲۰۰۸ تابستان آینده به رخ تمام رقبایش بکشد. «من فکر می کنم بنزما می تواند یک سورپرایز بزرگ و شگفتی ساز واقعی باشد. فقط ۲۰ سال سن دارد و در مقابل دروازه می تواند خارق العاده باشد، اما نکته مهم این است که او فقط یک گلزن خوب نیست و در زمین خیلی خوب با سایر بازیکنان ارتباط برقرار و در پاسکاری ها شرکت می کند.»
کریم بنزما در حال حاضر پیراهن تیم ملی کشورش را می پوشد. فرانسه سال گذشته مقابل اسپانیا به رغم حضور ستارگانی چون آنری و زیدان نتوانست به قهرمانی دست پیدا کند و همه می دانند که برای رسیدن به قهرمانی یورو ۲۰۰۸ اتریش و سوئیس چه راه سختی پیش روی تیم های مدعی است.بنزما خود درباره شرایطش می گوید؛ «می دانم که به کجا می خواهم برسم و رسیدن به آن نقطه خیلی سخت است اما می خواهم به نوک قله موفقیت برسم. نسبت به قبل من هیچ تغییری نکرده ام، شرایط شاید عوض شده ولی فکر می کنم فقط انتظارات از من ناگهان افزایش پیدا کرده و این مساله باعث فشار و استرس ذهنی ام می شود که البته با آن وفق پیدا کرده ام.»
او شاید هنوز خیلی جوان باشد، اما در لیون یکی از امیدهای اول مربی است؛ «من یک پسربچه کوچک نیستم که بخواهم برای اولین بار به زمین مسابقه بروم، همه می توانند به من اعتماد کنند. وقتی لیون یک گل می خورد، بازیکنان قدیمی تر و مسن تر مانند جونینیو یا گووو با بقیه حرف می زنند، حالا من هم می دانم که چه وظیفه یی دارم. من شاید خیلی جوان و کم تجربه باشم، اما شرایط متفاوتی دارم.» اعتمادبه نفس وی ستودنی است، با سن اندکش هیچ گاه از اینکه کانون توجهات همه در فرانسه و حتی اروپاست شگفت زده نشده و تحت تاثیر قرار نگرفته؛ «من سال هاست که فوتبال بازی می کنم. از دوران کودکی هم سخت تلاش کرده ام تا به سطوح عالی برسم. خوشحالم که اعتماد به نفس بالایی دارم و مطمئنم اگر یک فرصت را از دست بدهم، شانس دیگری خواهم داشت. خانواده ام تمام مسابقات را می بینند و آنها را ضبط می کنند و من با تماشای آنها اشتباهاتم را متوجه می شوم. این باعث می شود تا بتوانم پیشرفت کنم.»
باشگاه های قدرتمند زیادی در اروپا خواهان به خدمت گرفتن این اعجوبه فرانسوی هستند، اما او تا سال ۲۰۱۲ با لیون قرار داد دارد و گفته تا زمانی که با لیون به قهرمانی اروپا نرسد این تیم را ترک نمی کند. بنزما بازیکن قابلی است. شاید تنها گزینه مناسب برای جانشینی زین الدین زیدانی باشد که از سوی ژاک شیراک لقب مرد محبوب قلب های فرانسوی را دریافت کرده. زیدان فقط یک فوتبالیست نبود، هنرمندی قابل در زمین چمن بود که به فوتبال در طول یک دهه جذابیت و هیجانی مضاعف بخشید.
منبع؛ world game
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید