پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

ژانویه انتخاباتی همراه با موضوع ایران آرام آرام از راه می رسد


ژانویه انتخاباتی همراه با موضوع ایران آرام آرام از راه می رسد
حدود ۱۰ روز دیگر اولین آزمون نامزدهای دور مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا در حالی در ایالات آیووا و نیوهمپشایر آغاز خواهد شد که طی چند روز گذشته اختلاف این نامزدها بر سر موضوعات داخلی و مباحث خارجی از جمله ایران به اوج خود رسیده است.
اولین مرحله از انتخابات ایالتی در آیووا از آن جهت دارای اهمیت است که در صورت پیروزی هر یک از رقبای دموکرات و جمهوریخواه، شانس آنها برای انتخاب شدن به عنوان نامزد نهایی از سوی انجمن های حزبی برای حضور در انتخابات نهایی چهارم نوامبر ۲۰۰۸ بیشتر خواهد شد. البته انتخاباتی مشابه نیز در سایر ایالات با دعوت از اعضای هر یک از احزاب صورت خواهد گرفت، اما به دلیل حساسیت مراحل اول دور مقدماتی رقابت های ریاست جمهوری آمریکا، رای گیری میان این اعضا برای نامزدهای اولیه بسیار تعیین کننده خواهند بود.
این حساسیت باعث شده است که لفاظی های انتخاباتی در حالی که مردم آمریکا خود را برای برگزاری جشن کریسمس و ژانویه آماده می کنند، شدیدتر شده و نامزدهای مواضع جدید و بعضا متفاوتی را نسبت به یکدیگر و مباحث مورد اختلاف داخلی و خارجی اتخاذ کنند.
● جولیانی و موضوع ایران
رودی جولیان، پیشتازترین نامزد جمهوریخواهان هفته گذشته دو بار تیتر یک بسیاری از مطبوعات آمریکا را به خود اختصاص داد. اول به دلیل حضور نابهنگام وی در یک بیمارستان به منظور انجام امور درمانی بود. نشریات نوشتند که ظاهرا علائم ابتلا به بیماری آنفولانزا در جولیانی ظاهر شده و این موضوع باعث شد که پای مهمترین امید جمهوریخواهان برای پیروزی در رقابت های انتخاباتی ۲۰۰۸ آمریکا به بیمارستان کشیده شود.
اما دلیل دیگر که موجب شد شهردار سابق نیویورک خبرساز شود، اظهارات او در مورد رابطه با ایران بود. وی در حالی که پیشتر به یکی از نامزدهای انتخاباتی مخالف گفت و گو با ایران معروف شده بود در مصاحبه با شبکه سی ان ان آمریا گفت که برای گفت‌وگوهای دیپلماتیک با ایران آمادگی دارد، اما تنها به شرطی که پیششرط‌های خاصی منظور شوند.
کاندیدای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزود: من مایل هستم مطمئن شوم فرصتی برای موفقیت این اقدام وجود دارد.مایلم مطمئن شوم فرصتی برای راستی آزمایی هر آنچه می‌خواهیم انجام دهیم وجود دارد.
وی ضمن تاکید در این مورد که بامحمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران به صورت مشروط گفت‌وگو می‌کند، تصریح کرد که با این وجود گزینه حمله آمریکا به ایران از روی میز برداشته نخواهد شد.
جولیانی با اشاره به ملاقات رونالد ریگان با سران برخی از کشورهای متخاصم آمریکا در دوران جنگ سرد گفت: او با روس ها و چینی ها صحبت کرد و این گفت و گوها حتی در زمان اوج جنگ سرد ادامه داشت. گفت و گوهایی بود، اما بدون پیش شرط انجام نمی پذیرفت.
برخی از ناظران معتقدند این اظهارات در حالی که اخیرا گزارش NIE در مورد ایران منتشر شده است، به نوعی تلاش جولیانی برای محبوبیت بیشتر را نشان می دهد. انتشار این گزارش در مورد فعالیت های هسته ای ایران مخالفت های جدیدی را از سوی محافل سیاسی آمریکا متوجه دولت بوش کرده و این موضوع باعث شده است تا جولیانی در مورد موضوع ایران محتاطانه عمل کند.
رودی جولیان همچنان پیشتازی خود را نسبت به رقبای هم حزبی اش حفظ کرده و حتی در نظرسنجی های اخیر فاصله او با این رقبا بیشتر هم شده است. در نظر سنجی های برگزار شده در تاریخ ۱۰ تا ۱۷ دسامبر، ۲۵ درصد ازجمهوریخواهان ایالت کالیفرنیا به نفع جولیانی رای دادند. در حالی که مایک هاکابی، فرماندار سابق ایالت آرکانزاس با ۱۷ درصد آراء در رده دوم قرار گرفت. میترامنی فرماندار سابق ماساچوست نیز با ۱۵ در صد و سناتور جان ‌مک‌کین با ۱۲ درصد دررده‌های بعدی قرار گرفتند. در عین حال فرد تامپسون، سناتور و هنرپیشه سابقهالیوود با سقوطی ناگهانی به پایین جدول نزول کرد.
● جدال در جبهه دموکرات ها
هیلاری کلینتون، برجسته ترین نامزد دموکرات در رقابت های مقدماتی انتخابات ۲۰۰۸ آمریکا در اظهارات که به گفته آگاهان سیاسی اصلی ترین رقیب هم حزبی خود یعنی باراک اوباما را هدف گرفته بود، خطاب به رای دهندگاه حزبی در ایالت آیووا هشدار داد که به فردی بدون تجربه سیاست خارجی رای ندهند.
کلینتون گفت که تجربه در امور خارجی برای پایان دادن به جنگ در عراق، جلوگیری از بروز جنگ علیه ایران، به سرانجام رساند مذاکرات صلح خاورمیانه و همچنین مواجه با کره شمالی، بسیار حیاتی است.
از طرفی جان ادواردز، دیگر نامزد دموکرات ها که در نظر سنجی ها جایگاه سوم را پس از کلینتون و اوباما به خود اختصاص داده است، اردوگاه هیلاری کلینتون را به انتشار شب نامه هایی علیه اوباما متهم کرد و تاکید نمود که رای دهندگان آیووا ترفندهای کثیف و مبارزات انتخاباتی منفی را دوست ندارند.
در یک نظر سنجی که توسط روزنامه واشنگتن پست و شبکه خبری ای.بی.سی انجام شده،۳۳درصد دمکراتها در آیووا به اوباما، ‪ ۲۹درصد به کلینتون و ‪ ۲۰درصد به جانادواردز رای می‌دهند ‪ ۳۰درصد، در مقابل اوباما با ‪ ۲۶درصد، قرار داشت.
نکته جالب توجه در این نظرسنجی، این است که ‪ ۷۰درصد از حامیان اوباما گفته‌اند در انتخابات حتما شرکت خواهند کرد، اما تنها ‪ ۵۹درصد طرفداران کلینتون گفته‌اندکه روز انتخابات حتما به صندوقهای رای خواهند رفت.
از طرف دیگر، طرفداران کلینتون احتمال کمتری می‌دهند که نظر خود را تغییر دهند،در حالی که طرفداران اوباما و ادواردز ممکن است نظر خود را عوض کنند. از طرفی این نظرسنجی که بین روزهای ‪ ۱۳تا ‪ ۱۷دسامبر با شرکت ‪ ۶۵۲نفر از اعضایانجمنهای حزب دمکرات صورت گرفته است، نشان داد که ۵۹ درصد شرکت کنندگانی که به کلینتون رای می‌دهند، در مقایسه با ‪۴۹درصدآنهایی که به اوباما رای می‌دهند، با اشتیاق فراوان از نامزدهای خود پشتیبانیمی‌کنند.
اوباما چندی پیش رسما اعلام کرد که هر کس در ایالت آیووا برنده شود، به احتمال زیاد از طرفحزب دمکرات نامزد انتخابات می‌شود و برنده کل انتخابات خواهد شد.
● ۱۵ نامزد در قابت آیووا
طبقه آخرین اخبار یکی از نامزدهای جمهوریخواه از ادامه رقابت های استعفا داده و عرصه را به دیگر هم حزبی های خود واگذار کرده است، بدین ترتیب دور مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال جدید میلادی با ۱۵ نامزد ادامه خواهد یافت.
هنوز هییچ یک از نامزدهای حزب دمکرات حاضر به کناره‌گیری نشده‌اند اما پیش بینیمی‌شود بعد از انتخابات آیووا در سوم ژانویه، وزن سیاسی هر نامزد مشخص و درنهایتنامزدها به نفع نامزد برتر کناره‌گیری کنند.
انتخابات ریاست جمهوری‌در آمریکا هر ‪ ۴سال یک بار در روز سهشنبه بعد از نخستین دوشنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود. با این فرمول، انتخابات آتی آمریکا، چهارم نوامبر سال ‪۱۴) ۲۰۰۸آبانماه‪ (۱۳۸۷برگزار خواهد شد.
رای‌دهندگان واجد شرایط در ایالتهای خود به پای صندوقهای رای می‌روند و نامزدیکه در هر ایالت بیشترین آراء را کسب کند تمامی آرای انتخابی آن ایالت یا همان کارتالکترال را از آن خود می‌کند. البته براساس یک سری قوانین خاص، افراد و یا ایالتی پیش از این تاریخ رای خودرا داده‌اند.
شمار آرای انتخابی هر ایالت با تعداد نواحی انتخابی مجلس نمایندگان به اضافه دوکرسی مجلس سنای آن ایالت برابر است. براین اساس برخی ایالتها ممکن است ‪۶ و برخی ممکن است تا ‪ ۵۵ آرای انتخابی نیزداشته باشند. در حال حاضر ایالت وایومینگ تنها ‪ ۳عدد آراء انتخابی دارد.
برای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری حداقل ‪ ۲۷۰رای انتخابی یا همان کارتالکترال لازم است.
نویسنده : حسن بنانج
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید