یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ / Sunday, 25 February, 2018

موسیقی ما ریشه در معنویات دارد


موسیقی ما ریشه در معنویات دارد
مسعود نجفی سرپرست گروه (نوای مخالف) است این گروه شامل ۱۲ نفر می‌شود ودر بخش رقابتی بیست و سومین جشنواره موسیقی شرکت کرده‌اند. نجفی کلا با موسیقی تلفیقی مسئله دارد و معتقد است موسیقی سنتی و غربی به هیچ‌وجه نمی‌تواند با هم هم‌آوا شود به دلیل اینکه از نظر فرهنگی و ... هیچ ربطی به هم ندارند.وی معتقد است حضور بزرگان موسیقی درجشنواره باعث تحت‌الشعاع قرار گرفتن بخش‌های دیگر جشنواره می‌شود. نجفی هدف ازجشنواره فیلم فجر را معرفی چهره‌های جوان به دنیای موسیقی می‌داند با او به گفت‌وگویی نشستیم که در زیر می‌آید:
▪ کیفیت بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر چگونه است؟
ـ از نظر حضور جوان‌ها و کارشان خوب است. اما مثل سال‌های پیش از اساتید بزرگ خبری نیست و با توجه به اینکه برای حضور در این جشنواره گروه‌ها باید از فیلترینگ حساسی رد می‌شدند مطمئن باشید گروه‌های که در جشنواره حضور دارند حتما گروه‌هایی خوبی هستند و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. من مطمئنم بعد از این جشنواره چهره‌های شاخص و لایقی به موسیقی کشور معرفی می‌شوند.
فکر نمی‌کنید حضور شجریان، علیزاده و بزرگان موسیقی ولو در قسمت خارج از مسابقه می‌توانست دلگرمی برای جوان‌ها و رونق برای این جشنواره باشد.
البته حتما باید این استادان خارج از مسابقه باشند مگر کسی بهتر از استاد شجریان وجود دارد؟ اما به عقیده من حضور این اساتید در جشنواره باعث می‌شد که قسمت‌های دیگر تحت‌الشعاع قرار بگیرد و قسمت‌های دیگر و جوان‌ها هرگز به چشم نمی‌آیند ولی از یک سو خوبی شرکت اساتید در این جشنواره باعث می‌شود جو موسیقیایی جامعه رشد پیدا کند و حتما در نشاط شهر تاثیر می‌گذارد.
▪ اعضای گروه شما چند نفر هستند؟
ـ ۱۲ نفر. خودم نوازنده سنتور و سرپرست گروه هستم. رامین وحیرایی (خواننده)، پیام امیر باهنر (نوازنده تار)، وحید طارمی (نوازنده تار)، سجاد محرابی (تار)، اسماعیل وحیرایی (ونتار)، حمید رفیعیان (ونتار)، علیرضا دریایی (کمانچه)، بهزاد حسن‌زاده (کمانچه)، اسماعیل شافعی (نی)، ابوالفضل حیاتی (تنبک) و فرهاد جواهر نیا (دف).
▪ آیا گروه شما موسیقی (سنتی- تلفیقی) کار می‌کند؟
ـ خیر ما سنتی هستیم.
▪ سنتی- تلفیقی یعنی چه؟
ـ یعنی اینکه بیائیم آهنگی را بسازیم که تلفیقی باشد از سازهای ایرانی و غربی مثلا سه تار و تار در کنار گیتار به ما یک موسیقی جدید می‌دهد.
▪ شما موافق با این کار هستید؟
ـ خیر من حتی با این نام مسئله دارم. به دلیل اینکه دو ساز از دو فرهنگ و موسیقی مختلف از نظر من قابلیت تلفیق ندارد. حتی این دو ساز دو لهجه متفاوت دارند که نمی‌توان در آنها هیچ نقطه اشتراکی را پیدا کرد.
آیا به دلیل تعصب به موسیقی سنتی تلفیق آن با موسیقی غربی را درست نمی‌دانید یا به لحاظ علمی؟
به عقیده من به لحاظ علمی غلط است. ساز آنها واقعا با ما فرق دارد. ساز ما کامل نیست. وقتی یک نوازنده گیتار را کوک می‌کند تا پایان کنسرت می‌تواند بدون اینکه احتیاج دوباره به کوک باشد کارش را انجام دهد. ولی ساز ما هنگام روشن شدن پروژکتور شل می‌شود و احتیاج به کوک مجدد پیدا می‌کند. نکته دیگر اینکه من فکر می‌کنم اساسا لهجه‌های سازها هم با یکدیگر متفاوت است.
▪ علت گرایش جامعه ما در سال‌های اخیر به موسیقی پاپ چیست؟
ـ مشکل چند جا است. اولین و بزرگ‌ترین مشکل روش شنیداری اجتماعی غلط است و نکته دیگر اینکه استاد روح‌الله خالقی فرمودند: موسیقی در هر دورانی بازتاب مردمان گذشته است. اگر مردمان ما در گذشته خوشحال و شاد بودند موسیقی هم به همان گونه در جامعه بازتاب داشت ولی جامعه ما در تمام دوران سرشار از غم و اندوه، جنگ‌ها و خونریزی‌ها بوده و موسیقی هم به همین منوال مسیر را طی کرده است و به علت اینکه بازتاب همان موقع است حالا ما شاهد موسیقی غمگین هستیم ولی اگر جامعه با نشاطی داشته باشیم می‌توانیم به این واسطه موسیقی شادی هم داشته باشیم و مردم بار دیگر به طرف موسیقی سنتی خودمان جذب شوند. من سعی کردم از قطعات شادی در جشنواره استفاده کنم. امیدوارم بتوانم آنچه در ذهنم دارم را اجرا کنم.
▪ یعنی این پتانسیل در موسیقی سنتی ما وجود دارد که مردم از شنیدن آن شاد شوند؟
ـ حتما. می‌شود موسیقی سنتی ما شاد باشد به نظر من مشکل از ضعف آهنگساز است. موسیقی ما سرشار از نغمه‌ها و ملودی‌هاست. همه نوع موسیقی را می‌توان در موسیقی سنتی ساخت ولی به دلیل اینکه غم ماندگار است و شادی زودگذر، آهنگ‌هایی هم که به یاد مردم می‌ماند و زمزمه می‌کنند اکثرا غمگین است (تو ای پری کجایی)
▪ نظرتان راجع به داوری در این جشنواره چیست؟
ـ البته هنوز زود است .باید دید در نهایت داوران چگونه تصمیم خواهند گرفت اما یکی از داورانی که بسیار مسلط بود (آقای پیرنیاکان) انصراف دادند که دلیلش را نمی‌دانم ولی آقای کیوان ساکت هم از مسلط‌ترین استادان هستند که امیدوارم در نهایت حق همه ضایع نشود و هرکه به میزان شایستگی‌اش به حقش برسد.
▪ چرا شرکت در جشنواره‌ها برای جوان‌ها آنقدر حائز اهمیت است؟
ـ البته ما کنسرت هم می‌دهیم .ولی گذاشتن کنسرت آنقدر دردسر دارد که شرکت در جشنواره هیچکدام از این دردسرها را برای گروه ندارد و اینکه جشنواره فجر یک جشنواره بین‌المللی است و وجودش اعتباری است برای جوان‌ها و به قول آقای روشن‌روان جشنواره باید به گونه‌ای باشد که همه دوست داشته باشند از کشورهای مختلف در این جشنواره شرکت کنند.
▪ حالا واقعا همه کشورها دوست دارند در این جشنواره شرکت کنند؟
ـ تا حدودی و باید ما کاری کنیم که این اتفاق بیفتد و واقعا همه از خدایشان باشد دراین جشنواره حضور داشته باشند.
▪ فکر نمی‌کنید با توجه به اینکه هیئت داوری چند نفر هستند با سلایق خود عدم موفقیت جوان‌ها را دچار سرخوردگی می‌کند؟
ـ البته این جشنواره امسال رقابتی شده است. ولی همین حضور در جشنواره اعتبار است. مردم برای ما بسیار حائز اهمیت هستند.
▪ در مورد شرکت گروه‌های شهرستانی در این جشنواره بگوئید؟
ـ امسال شهرستانی‌ها از این جشنواره بسیار استقبال کرده‌اند ولی آنها در شرایط سخت شهرستان واقعا زحمت می‌کشند و امیدوارم حداقل نظر هیئت داوران را جلب کنند وگرنه سرخورده خواهند شد.
▪ فکر نمی‌کنید گذاشتن کنسرت هم برای گروه‌های گمنام کار سختی است؟
ـ نه درکشور ما هیچ ربطی به گروه ندارد کلا کنسرت گذاشتن کار سختی است. حتی می‌توانم بگویم مشکلاتی که بر سر راه کنسرت استاد شجریان است به مراتب از مشکلات گروه‌های گمنام هم بیشتر است. اصلی‌ترین مشکل‌در گذاشتن کنسرت، گرفتن مجوز است. برای اینکه مجوز هم بگیرید باید ارشاد موسیقی، اماکن، کلانتری برای یک سالن ۲۰۰ نفره مجوز صادر کنند. سالن هم مشکلات خاص خودش را دارد. در همه جای دنیا درصدی حساب می‌کنند. ولی اینجا سالن اول پولش را می‌خواهد و مشکلات از این است که اصلا هم کم نیست.
▪ با توجه به غمگین بودن موسیقی ما چرا در سطح دنیا حرفی برای گفتن دارد؟ مگر مردم کشورهای دیگر هم دچار جنگ و خونریزی هستند که از موسیقی ما لذت می‌برند؟
ـ موسیقی ما به ذات زیباست و ریشه در معنویات دارد. اخلاقیات برای همه دنیا مطلق است هر کس وقتی یک چیز خوب می‌بیند دوست دارد. موسیقی ما در ذات زیباست و برای همه هم جالب است.
▪ حرف آخر؟
ـ همه گروه‌ها به خصوص جوان‌ترها برای شرکت در این جشنواره تمرینات بسیاری کرده‌اند و با امید در این جشنواره شرکت کرده‌اند امیدوارم تمام حاضرین دراین جشنواره به آنچه حق طبیعیشان است برسند و جشنواره ما روز به روز پرمحتواتر باشد و حرف‌های زیادی در سطح بین‌المللی برای گفتن داشته باشد و از تمام کشورها تمایل برای حضور در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر وجود داشته باشد. و امیدوارم شرایط کنسرت گذاشتن در کشور ما آسان‌تر شود تا اینکه گروه‌های موسیقی بتوانند با مردم ارتباط نزدیک‌تری داشته باشند و از نقطه‌نظرهای مردم برای بهتر شدن موسیقی و بالاتر رفتن سطح موسیقی کشورمان مثمرثمر واقع شود.

سعیده خدابخش

منبع : روزنامه حیات نو

مطالب مرتبط

مهمانی بتهوون در پایتخت


۱- بنابر شواهد قرار شده است در آذرماه سال جاری، مجموعه كنسرت هایی تحت عنوان «هفته موتسارت» در تهران برگزار شود. اما چرا موتسارت. دلیل این امر از سویی می تواند بسیار بدیهی و منطقی جلوه كند. به هر حال بزرگداشت دویست و پنجاهمین سالروز تولد موتسارت در تمام كشورهای متمدن جهان در حال تدارك شدن است و همین امر بهانه ای است تا ما هم به نحوی در این حركت فكری جهانی سهمی داشته باشیم. اگرچه تصور بر آن است كه در حال حاضر استانداردهای كیفی موسیقی در كشور هنوز به حدی نرسیده كه بتوان در این حركت جهانی نقشی برجسته ایفا كرد اما حركت هایی از این دست تنها موجب می شوند به آینده ای بهتر دلخوش باشیم.
۲- «ولفگانگ آمادئوس موتسارت» بیست و هفتم ژانویه ۱۷۵۶ در شهر سالزبورگ چشم به جهان گشود. پدر او موسیقیدان، نوازنده و آهنگساز صاحب قریحه ای بود كه تمایل داشت فرزندان خود را نیز از هنر خویش بی بهره نگذارد. بنابراین تمایل داشت كودكان خود را در محیطی سرشار از موسیقی پرورش دهد و آموزشهای مربوطه را از سنین خردسالی به آنان آموزش دهد. شاید نتوان تصور كرد كه او در خانه اش یكی از بی بدیل ترین استعدادهای تاریخ موسیقی را پرورش داد. البته دریافت و باور كردن این موضوع برای پدر موتسارت به همین راحتی كه ما در موردش صحبت می كنیم، نبود ولی به هر حال لئوپولد پدر ولفگانگ به توانایی های وی و نیز دخترش «نانرل» پی برده بود وتلاش داشت آنان را از همان دوران كودكی به دنیای موسیقی معرفی كند. همین امر سبب می شد دیسیپلین حاكم بر خانواده موتسارت بیش از حد متعارف توسط پدر خانواده اعمال شود و این موضوع گاهی سبب رنج كودكان نابغه را فراهم می ساخت. نانرل نیز مانند ولفگانگ از هوش و استعدادی فوق العاده نصیب داشت اما شاید تنها یك درجه كمتر از برادرش. همین امر موجب شد درخشش او در سایه نبوغ غیرقابل باور برادرش كم شود. كسی چه می داند، شاید اگر ولفگانگ هیچگاه متولد نشده بود، امروز همگان «نانرل موتسارت» را به عنوان مستعدترین موسیقیدان جهان قلمداد می كردند.
ولفگانگ و نانرل از همان دوران مشق های آهنگسازی را تحت نظارت پدر دنبال می كردند. حاصل كارشان تقریباً غیرقابل باور بود، تا جایی كه در همان دوران گروهی آنان را متهم می كردند آثارشان متعلق به خودشان نیست بلكه پدر آنها این قطعات را به آنها دیكته می كند. البته این مدعا به هیچ وجه صحت نداشت اما به هر حال اسنادی كه امروزه به دست آمده، نشان می دهد گهگاه پدر لئوپولد، آثار فرزندانش را اصلاح و غلط گیری می كرده است. اما اندكی بعد كار به جایی رسید كه از بی نقص ترین نمونه های آهنگسازی توسط ولفگانگ آمادئوس موتسارت در سراسر اروپا به مورد اجرا گذارده شد.
موتسارت در دوران نوجوانی در نواختن پیانو و ویولن تسلطی استادانه كسب كرده بود وعلاوه بر این ساز ویولا را ساز محبوب خود می دانست. تصور اینكه مصنفی اولین سمفونی خود را در سن هشت سالگی ساخته باشد به راستی دشوار است. اما این امر حقیقت داشت و حتی حیرت انگیزتر از این: او در یازده سالگی نخستین اپرای كامل خودرا تصنیف كرد.
آثار موتسارت از حیث تنوع ژانر بی نظیراند. او در هرفرمی كه می شد تصور كرد، آهنگ ساخت. ساخته های او بی شمارند و این زمانی شكل عجیب تری به خود می گیرد كه بدانیم او به همراه فرانتس شوبرت در میان تمام كسانی كه در تاریخ موسیقی جاودان گشته اند، كوتاه ترین عمر را داشته است. اگر او مدت زمان عمر طبیعی را می گذراند، یحتمل كمیث آثارش به دوبرابر همین میزانی كه امروزه در اختیار ماست می رسید.
اخیراً كمپانی فیلیپس مجموعه ای از اجراهای منتخب كلیه آثار موتسارت را منتشر كرده است كه حاوی قریب به یكصد وهشتاد عدد سی دی در یك بسته بزرگ منتشر شده و البته بدیهی است كه قیمت بالایی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. گرچه می توان ادعا كرد اجراهای موجود دراین مجموعه بهترین های مطلق نیستند اما دست كم ، وسعت و تعداد بی حد آثار موتسارت را نشان می دهند.
شاید نتوان هیچ سازی یافت كه موتسارت برای آن موسیقی مستقلی تصنیف نكرده باشد. جدا از فرمهای پراكنده و قطعات كوتاه بی شمار وی ، می توان به وضوح تعدد این آثار را در فرمهای اصلی موسیقی دوره كلاسیك مشاهده كرد: چهل و یك سمفونی (البته اسناد موجود به تعداد بیشتری اشاره می كنند كه متأسفانه امروزه جزو آثار مفقوده محسوب می شوند)، بیست و هفت كنسرتو پیانو، بیست و سه كوارتت زهی ، حدود بیست سونات برای پیانو، كنسرتوهای متعدد برای سازهای بادی ، هفت كنسرتو ویولن، دست كم پانزده اپرا و قطعات بی شمار دیگر در فرمهای واریاسیون ، مس ، اوراتوریو، تریو، كوئیتت ، سرناد ، دیور تیمنتو و غیره كه براستی ذكر تمامی آنها تنها در یك كاتالوگ چندصدصفحه ای امكان پذیر می شود. البته تا بدین جا تنها از كمیت بی شمار آثار موتسارت سخن به میان رفت. می توان مدعی شد موتسارت یكی از شخصی ترین و به لحاظی یكی از بكرترین ایده های موسیقایی را در آثار خود به یادگار گذاشته است. همین امر موجب می شود، شنوندگان موسیقی كلاسیك به محض اولین برخورد با یكی از آثار ناشناخته وی، سریعاً هویت آهنگساز را شناسایی كنند.
۳- به لحاظ وجود یكسری محدودیت های موجود، برخی از آثار موتسارت تاكنون در ایران امكان اجرا نیافته اند. از این میان می توان به اپراهای موتسارت اشاره ای داشت. از سویی بعضی دیگر از آثار موتسارت به لحاظ نبود امكانات لازم قابل اجرا نیستند. برای مثال كنسرتو پیانو شماره هفت او درواقع كنسرتویی است برای سه پیانو و یك اركستر مجلسی و این درحالی است كه جدا از كمبود تالارهای كنسرت، وجود چنین امكاناتی را نمی توان در آنها متصور شد. حتی به عقیده برخی از عقلا چنین تصوری نه تنها مضحك بلكه اسراف كارانه است. حتی با فرض وجود تمامی این امكانات، در ایران تعداد نوازندگانی كه به یكسری از استانداردهای بین المللی موسیقی دست یافته باشند و صلاحیت اجرای چنین آثاری را كسب كرده باشند، بسیار بسیار معدود است؛ حتی كمتر از تعداد انگشتان یك دست.
در هر صورت هفته موتسارت در تهران برگزار می شود. به راستی هم آدمی نمی داند كه باید آن را به فال نیك بگیرد یا خیر. به هر حال فرصتی مهیا می شود تا پس از مدتها در كنسرتی زنده نوای معدود آثاری از اقیانوس بی انتهای نبوغ موتسارت را تجربه كنیم. قضاوت در باب كیفیت اجرا را نیز بهتر است به خود اجراكنندگان واگذار كنیم.

وبگردی
"دختر خیابان انقلاب" و 4 نکته درباره پاسخ پلیس
"دختر خیابان انقلاب" و 4 نکته درباره پاسخ پلیس - این ماده نه درباره بدحجابی یا تشویق به بدحجابی که مشخصاً درباره دایر کردن مرکز فحشا است و رکن مادی جرم ماده مذکور، دایر کردن مرکز فساد و فحشاست.
امروزجلوی ماایستاد،درآینده جلوی آقای خامنه ای می ایستد
امروزجلوی ماایستاد،درآینده جلوی آقای خامنه ای می ایستد - خاطره فرزند آیت الله فاضل لنکرانی: " پدر خطاب به آیت الله جنتی در خصوص احمدی نژاد گفت: من نیستم، شما هستید، امروز جلوی ما ایستاد، در آینده جلوی آقای خامنه ای می ایستد و تمام زحمات آقای خمینی را بر باد خواهد داد"
حیدری هم جرات انتقاد پیدا کرد !
حیدری هم جرات انتقاد پیدا کرد ! - صراحت مرتضی حیدری، مجری برنامه پایش درباره پشت پرده طولانی بودن مراحل صدور مجوزهای کسب و کار
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری - دگرديسي‌هاي فراواني در ايران صورت گرفته‌است؛ اصولگرايان اصلاح‌طلب شده‌اند، تحول‌طلبان محافظه‌كار شده‌اند، مسئولان پاسخ ناكارآمدي‌هاي خود را از مردم مي‌خواهند و در تازه‌ترين نوع اين استحاله‌ها فردي كه بسياري مدعي هستند او برآمده از مهندسي انتخابات است با ارسال نامه به رهبرمعظم انقلاب درخواست برگزاري انتخاباتي آزاد، زودهنگام و به دور از مهندسي كرده‌است! محموداحمدي‌نژاد همان پديده خانمان براندازي كه براي…
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز - فیلم - زهرا خوش نواز در گفتوگو با یورونیوز از مراحلی که برای آماده سازی ظاهرش طی کرد تا با چهره‌ای متفاوت وارد استادیوم شود گفت. او می‌گوید: «زمانی که از تونل گذر کردم و وارد ورزشگاه شدم و چشمانم به چمن ورزشگاه افتاد گریه‌ام گرفت.»
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    ما و قصه مرد یخ فروش!
    آدم اگر برای زندگی اش مقصد مشخص نکند، مثل آب راکد در برکه به مرداب تبدیل می شود و لحظه هایش هم بوی مردار می گیرد این درست که هر رفتنی به معنای نرسیدن نیست، اما برای رسیدن ناگزیر …