سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

جرارد، کاپیتان تمام نشدنی لک لک ها


جرارد، کاپیتان تمام نشدنی لک لک ها
جرارد برای اولین بار در ۳۰ نوامبر ۱۹۹۸ برای لیورپول به میدان رفت. او در نیمه دوم بازی مقابل بلکبرن با «وگارد هگم» تعویض شد. اولین ۹۰ دقیقه او در جام یوفا و بازی مقابل سلتاویگو بود و با اینکه لیورپول در آن شب شکست خورد، جرارد ۱۸ ساله نام خود را مطرح کرد. استیون جورج جرارد (زاده ۳۰ می ۱۹۸۰) معروف به استیوی جی، فوتبالیستی انگلیسی است که در حال حاضر در باشگاه فوتبال لیورپول بازی می کند. او را از بهترین هافبک های حال حاضر جهان می دانند.وی پس از دیدیه دشان، جوان ترین کاپیتانی است که جام باشگاه های اروپا را بالای سر برده است (قهرمانی لیورپول در سال ۲۰۰۵).
● زندگینامه شخصی
جرارد در ویستون مرسی ساید متولد شد و در هویتون مرسی ساید بزرگ شد. او در وست دربی لیورپول به دبیرستان کاتولیک کاردینال هینان می رفت. بر خلاف بسیاری از اسطوره های لیورپول همچون رابی فاولر، مایکل اوون و جیمی کره گر، جرارد از زمان کودکی طرفدار لیورپول بود. تصادفاً یکی از اقوام کم سن و سال او به نام آنتونی جرارد فوتبالیستی حرفه ای است که کار را با اورتون (رقیب سنتی لیورپول) آغاز کرد و اکنون در لیگ دسته دوم انگلستان برای والسال بازی می کند. آنتونی در حال حاضر با الکساندرا کوران از مرسی ساید ازدواج کرده است. آنها صاحب ۲ فرزند هستند.
● زندگی ورزشی
جرارد معمولاً به عنوان هافبک میانی بازی می کند، گرچه در بازی ها بیشتر به عنوان هافبک راست به میدان می رود. او بعضاً به عنوان دفاع راست نیز بازی کرده که معروفترین مثال آن وقت های اضافه فینال جام باشگاه های اروپای ۲۰۰۵ است. جرارد تمام عمر ورزشی خود را در لیورپول گذرانده است. او از ۹ سالگی برای تیم های پایه لیورپول بازی کرد و از سال ۱۹۹۸ نیز برای تیم بزرگسالان لیورپول بازی می کند. او در حال حاضر شماره ۸ لیورپول را به تن دارد و کاپیتان آن است. از سال ۱۹۹۸ تا به حال مجموعاً در بیش از ۳۶۰ بازی لیورپول حاضر بوده و ۶۴ گل به ثمر رسانده است. (این آمار تنها آمار لیگ داخلی را دربر می گیرد و تا ۵ سپتامبر ۲۰۰۶ به روز شده است).جرارد در تیم ملی انگلستان شماره ۴ را بر تن می کند. او از سال ۲۰۰۰ در این تیم بازی کرده و تا به حال در ۴۹ بازی ملی حاضر بوده و ۱۰ گل به ثمر رسانده است.
● تاریخچه بازی
او در ۵ دسامبر ۱۹۹۹ در بازی مقابل شفیلد ونزدی اولین گل خود را بری لیورپول به ثمر رساند. در سال ۲۰۰۱ به عنوان بازیکن جوان سال در انگلستان از سوی «انجمن بازیکنان حرفه ای» انتخاب شد. در همان فصل به همراه لیورپول به فینال ۳ جام راه یافت و در همه آنها بازی کرد و در فینال جام یوفا مقابل آلاوز گل دوم را به ثمر رساند. وی در سپتامبر ۲۰۰۱ در بازی معروف انگلستان مقابل آلمان (در مسابقات راهیابی به جام جهانی) یک گل به ثمر رساند و این اولین گل او برای تیم ملی انگلستان بود. انگلستان در آن بازی در خانه حریف با نتیجه ۵ بر یک پیروز شد اما جرارد به علت مصدومیت نتوانست در جام جهانی ۲۰۰۲ حضور یابد. در تابستان ۲۰۰۴ چلسی وارد مذاکره برای خرید او شد اما نهایتاً جرارد ماندن در لیورپول را ترجیح داد. دلایل این ماندن متفاوت و قابل بحث هستند. بعضی می گویند او می خواست پیش دوستان و خانواده اش بماند، بعضی می گویند مربی جدید لیورپولی ها، رافائل بنیتز، علت این انتخاب بود و بعضی می گویند طرفداران لیورپول او را به مرگ تهدید کرده بودند.او در ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۴ مقابل منچستریونایتد مصدوم شد و این مصدومیت تا نوامبر آن سال او را از بازی محروم کرد.در آخرین بازی مرحله گروهی جام باشگاه های اروپای همان سال جرارد از فاصله ۲۵ یاردی گلی حیاتی مقابل المپیاکو یونان به ثمر رساند. لیورپول در آن بازی برای صعود نیاز به پیروزی با ۲ گل داشت و جرارد با به ثمر رساندن گل سوم صعود را تضمین کرد. خود جرارد آن گل را بهترین گلش برای لیورپول می داند.
از دیگر گل های معروف او گلی است که در فینال جام باشگاه های همان سال در ۲۵ می ۲۰۰۵ در استانبول مقابل میلان به ثمر رساند. در آن هنگام میلان ۳ بر صفر از لیورپول جلو بود و گل جرارد که با ضربه سر به ثمر رسید آغاز بازی طوفانی لیورپولی ها بود. چند دقیقه بعد ولادیمیر اسمیچر گل دوم لیورپول را زد. سپس گنارو گتوسو در یکی از حملات جرارد در محوطه جریمه روی او خطا کرد، داور اعلام پنالتی کرد و ژابی آلونسو توپ را در دوضرب به گل تبدیل کرد تا لیورپول ۳بر۳ مساوی کند و نهایتاً جام را فتح کند. فینال آن جام را کلاً می توان اوج دوره ورزشی جرارد دانست. خود او در مورد آن بازی گفته است: «چگونه می توانم پس از شبی مثل این، لیورپول را ترک کنم؟» او در آن مسابقات به عنوان باارزش ترین بازیکن فصل نیز انتخاب شد.جرارد در فینال جام حذفی مقابل وستهام نیز به عنوان کاپیتان به میدان آمد و ۲ گل به ثمر رساند. گل دوم او در وقت های تلف شده نیمه دوم به ثمر رسید و باعث به تساوی رسیدن بازی شد. جرارد از ۳۵ یاردی دروازه شاکا هیسلاپ را باز کرد. گل او از طرف برنامه مشهور «بازی روز» به عنوان گل فصل انتخاب شد و از بهترین گل های تاریخ جام حذفی انگلستان است. طبق محاسبات، توپ او در یک ثانیه ۳۵ یارد را طی کرد و این بدین معنی است که حدود ۶۸ مایل در ساعت سرعت داشته است. در ضمن با این گل، جرارد به افتخار بزرگی نائل آمد. او به عنوان یک هافبک در فینال ۴ جام بزرگ گل زده بود. یعنی جام حذفی (۲۰۰۶ مقابل وستهام)، جام اتحادیه (۲۰۰۳ مقابل منچستریونایتد)، جام یوفا (۲۰۰۱ مقابل آلاوز) و جام باشگاه های اروپا(۲۰۰۵ مقابل میلان).جرارد پس از ماجراهایی سرانجام در ۸ ژوئیه ۲۰۰۵ پیشنهاد چلسی را کنار زد و به همراه جیمی کره گر قراردادش را به مدت ۴ سال تمدید کرد.در پایان فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ او از طرف «انجمن بازیکنان حرفه ای» به عنوان بازیکن سال انگلستان انتخاب شد. از زمان جان بارنز در سال ۱۹۸۸ هیچ کس از لیورپول به چنین افتخاری نایل نیامده بود. بعدها بنیتو فلورو، مدیر رئال مادرید نیز برای خرید او وارد مذاکره شد اما جرارد با رد هرگونه پیشنهاد اعلام کرد:«تا وقتی که کسی بگوید مرا نمی خواهد، اینجا می مانم!»جرارد در نزدیکی های جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان مصدومیت کوتاهی داشت و گفته می شد شاید اولین بازی انگلستان را از دست بدهد اما او به بازی آمد و به همراه تیمش پاراگوئه را یک بر صفر شکست داد.
این اولین حضور او در جام جهانی بود که یک کارت زرد نیز برایش به ارمغان داشت. جرارد در بازی دوم انگلستان مقابل ترینیداد و توباگو نیز به میدان آمد. در آن بازی انگلستان با گل پیتر کراچ یک بر صفر جلو افتاد و سپس در دقیقه ۹۱ جرارد گل دوم را به ثمر رساند تا صعود انگلستان مسجل شود. جالب است که این گل نیز مقابل شاکا هیسلاپ به ثمر رسید، یعنی همان دروازه بانی که در فینال جام حذفی از ۳۵ یاردی از جرارد گل خورده بود.جرارد در بازی سوم مقابل سوئد استراحت داده شد تا کارت دیگری دریافت نکند و از بازی بعدی محروم نشود اما به عنوان ذخیره به میدان آمد و دروازه سوئد را باز کرد. جرارد در یک هشتم نهایی مقابل اکوادور نیز به میدان آمد و در پیروزی انگلستان نقش داشت. در یک چهارم نهایی، انگلستان مقابل پرتغال به تساوی صفر بر صفر رسید و کار به پنالتی کشیده شد. در پنالتی ها جرارد و ۲ همتیمی اش پنالتی هایشان را گل نکردند تا انگلستان از جام حذف شود.
● افتخارات
▪ قهرمانی جام یوفا، جام حذفی و جام اتحادیه در فصل۲۰۰۱-۲۰۰۰ قهرمانی جام خیریه و سوپرکاپ اروپا و نایب قهرمانی لیگ برتر در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱
▪ قهرمانی جام اتحادیه و نایب قهرمانی جام خیریه در فصل۲۰۰۳-۲۰۰۲
▪ قهرمانی جام قهرمانان اروپا و نایب قهرمانی جام اتحادیه در فصل۲۰۰۵-۲۰۰۴
▪ قهرمانی جام حذفی و سوپرکاپ اروپا و نایب قهرمانی جام باشگاه های جهان در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵
▪ قهرمانی جام خیریه ۲۰۰۶
● جوایز شخصی
▪ جوان سال انگلستان در سال ۲۰۰۱ (از سوی انجمن بازیکنان حرفه ای)
▪ باارزش ترین بازیکن فصل جام باشگاه های اروپا در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴
▪ بازیکن سال انگلستان در سال ۲۰۰۶ (از سوی انجمن بازیکنان حرفه ای).
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید