چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ / Wednesday, 17 October, 2018

نگاهی به آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی


نگاهی به آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی
پنج ، شش ساله به نظر می رسید، دستهای کوچکش هیچ شباهتی به دستهای ظریف همسالانش نداشت ، لباسهای بزرگتر از اندازه ای که به تن کرده و بسته آدامسی که به دست داشت، معصومیت صورتش را چند برابر کرده بود . جلوی رهگذران را می گرفت و تا آدامسی به او نمی فروخت رهایشان نمی کرد. آخرین بسته آدامس را هم که فروخت همان وسط خیابان بسته خالی را روی سرش گرفت و بی توجه به نگاه های اطرافیان از ته دل خندید.
چهار پنج ساله است، تا آدامسی از او نخری رهایت نمی کند. پنج شش ، ساله است فال می فروشد. شش هفت ساله است دعا می فروشد . هفت هشت ساله است شیشه خودرو را پاک می کند. دعواهایشان مثل تمام کودکان هم سن و سال خود بر سر یک دانه شکلات و با یک اسباب بازی زیبا که در ویترین مغازه دیده اند ، نیست . دعواهایشان سر مسئله مهمتری مثل پول است. سر یک لقمه نان ، سرمعاش!
عده ای معتقدند که برای تمیزی و زیبایی چهره شهر باید این نان آوران کوچک را از سطح شهر جمع کرده و در مراکز مخصوص نگهداری کرد غافل از اینکه بر اساس بررسی های کارشناسان بیش از ۸۰ درصد این کودکان دارای خانواده هستند. خانواده هایی که برای امرار معاش و گذران زندگی ، کودکان خود را به کار در خیابان ها وادار می کنند. کودکان کار خیابانی ، کسانی هستند که بیشترین ساعات زندگی و گاه تمام آن را در کوچه و خیابان می گذرانند و علیرغم داشتن خانه و خانواده از کوچکترین و ابتدائی ترین حقوق انسانی خود که همان حق آموزش و تحصیل است محروم مانده اند و به جای آن والدین این کودکان هر روز صبح به جای روانه کردن آنها به مدرسه ، بسته آدامس و یا کاسه تکدی را به دستشان می دهند و در دامن خطرات بی انتهای خیابان رهایشان می کنند.
بیش از ۱۰۰ میلیون کودک خیابان و کار در جهان وجود دارد که درصد قابل توجهی از آنها متعلق به کشورهای عقب مانده و یا در حال توسعه هستند اما اینکه سهم کشور ما از این ارتش چند میلیونی چقدر است به درستی مشخص نیست. حتی سازمان بهزیستی که خود را متولی جمع آوری این کودکان می داند ، ارائه هر گونه آمار دقیق در این زمینه را به دلیل شناور بودن این اطلاعات غیر ممکن دانسته و می گوید: نه تنها بهزیستی بلکه هیچ ارگان و نهادی در کشور نمی تواند ادعا کند که از آمار دقیق کودکان کار و خیابانی اطلاع دارد.
علیرغم اینکه سازمان بهداشت جهانی تمام افراد زیر ۱۸ سال را کودک به شمار آورده و هرگونه کار این کودکان را ممنوع دانسته است اما با این حال فقر مالی و نیاز مهمترین دلیل وارد بازار کار شدن این کودکان است ، از سوی دیگر نیز تقاضای برای نیروی کار ارزان ، بدون بیمه و مالیات و ... بازار کار کودکان را رونق بخشیده و سبب جذب روزافزون آنها از سوی کار فرمایان شده است.
یک قاضی دیوان عالی کشور و عضو هیات علمی دانشگاه در این زمینه می گوید:" اگر قرار است کودک خیابانی نداشته باشیم باید همانطور که به کارگران در ازای کار ، دستمزد داده می شود به کودکان مستمند نیز که به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده شان مجبور می شود که نیمکت مدرسه را رها کرده و در پی کسب لقمه ای نان به خیابان ها و کارگاه ها بردند ، مستمری پرداخت شود در اینصورت است که شاید بتوانیم درصدی از آنها را از خیابان ها جمع آوری کنیم.
دکتر بهرام بهرامی سو استفاده از کودکان در تکدی گری را جرم دانسته و معتقدند است: بر اساس قوانین مدنی اگر والدین به قصد کسب درآمد کودک را به خیابان بفرستند و اجازه ندهند درس بخواند ، مرتکب جرم شده اند. وی اجرایی شدن چنین قوانین را منوط به میزان امکانات جامعه و خانواده دانسته و می گوید: زمانیکه خانواده ای زیر خط فقر زندگی می کنند چگونه می توان انتظار داشت که حتما همه کودکان خود را به مدرسه بفرستند. اگر چه از سوی سازمان بهداشت جهانی به طور کلی کار کودکان زیر ۱۸ سال ممنوع شده است اما در بسیاری از کشور های در حال توسعه به دلیل نیازمندی خانواده ها به کار کودکان این سازمان به طور تلویحی حد ۱۴ سال را ملاک و معیار ممنوعیت قرار داده است. در کشور ما نیز ملاک ممنوعیت کار کودکان تا سن ۱۵ سال بوده و برای سنین ۱۵ تا ۱۸ سال نیز بر اساس مصوبه وزارت کار ۲۳ مورد از کارهای سخت برای کودکان این سنین ممنوع شده است.
وی ادامه می دهد: کشور ما با وجود اینکه معیار سازمان بهداشت جهانی را پذیرفته اما همچنان قادر به رعایت این قوانین نیستیم و به طور کلی از آنجا که با حذف کار این کودکان بسیاری از خانواده های آنها در معرض آسیب قرار خواهند گرفت لذا به طور غیر مستقیم کار این قشر از کودکان به رسمیت شناخته شده است و چه بسیار کودکان هشت ،نه ساله ای که با اطلاع خانواده به کار در خیابان ها می پردازند.
دکتر فاطمه قاسم زاده ، عضو هیات علمی دانشگاه تهران ، تحقیقی در مورد کودکان کار و خیابانی انجام داده است . اودر مورد نتایج این تحقیق می گوید: ۹۲ درصد کودکان خیابانی بین ۱۴ تا ۱۸ سال ، در هر چهار زمینه رشد جسمی ، ذهنی، عاطفی و اجتماعی دچار مشکلات فراوان هستند. ۸۹ درصد آنان از نظر رشد عاطفی و روانی دچار احساس کم ارزشی ، ۴۰ درصد دچار حسادت ، ۵۸ درصد بدبینی و منفی گرایی ، ۴۵ درصد افسردگی ، ۵۴ درصد اضطراب ، ۸۴ درصد احساس نا امنی و ترس و ۷۷ درصد دارای بحران هویت هستند.
بر اساس این تحقیق در زمینه رشد اجتماعی ۸۰ درصد این کودکان دچار پرخاشگری و خشونت، ۳۷ درصد دچار اعتیاد ، ۵۰ درصد آنان به سرقت ، ۴۱ درصد خرید وفروش مواد مخدر ، ۸۵ درصد تخریب اموال عمومی مبادرت کرده و این در حالی است که ۵۰ درصد آنان مورد سو استفاده جنسی قرار گرفته اند، ۵۴ درصد آنان به حقوق دیگران بی توجه بوده و در برقراری ارتباط با دیگران مشکل داشته و ۵۵ درصد آنان تمایل به بزه کاری داشته اند.
این عضو انجمن حمایت از کودکان ادامه می دهد: در بخش رشد جسمی نیز ۸۴ درصد دچار کم خونی ، ۸۰ درصد کاهش قد ، ۸۶ درصد کاهش وزن، ۷۷ درصد بیماریهای دهان ودندان ، ۳۷ درصد بیماری های چشم، ۶۱ درصد بیماری های تنفسی ، ۶۴ درصد بیماری های قلب ، ۶۹ درصد بیماری های گوش و حلق و بینی ، ۸۲ درصد بیماری های پوست و ۶۰ درصد دارای بیماری های گوارشی بوده اند.
قاسم زاده با بیان اینکه ۵۶ درصد این کودکان بی سواد بوده اند اظهار می دارد: ۳۲ درصد با کمبود حافظه، ۳۰ درصدبا مشکلات یادگیری ، ۶۱ درصد با کمبود خفیف ذهنی، ۲۱ درصد کمبود کنجکاوی، ۶۴ درصد کمبود شناخت محیط و ۶۱ درصد مشکلات گفتاری مواجه بوده اند و ۸۶ درصد نیز هیچگونه مهارت شغلی نداشته اند.
وی به سطح درآمد آنها اشاره کرده و می گوید: ۲۱ درصد کودکان مورد مطالعه مشغول گدایی و ۸۷ درصد به سایر کارها مشغول بوده اند و میزان درآمد ماهانه ۱۱ درصد آنها تا ۳۰ هزار تومان و کمتر از ۲۸ درصد انها ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان ، ۲۳ درصد ۵۰ تا۸۰ هزار تومان ، ۱۶ درصد ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان و ۹درصد بالای ۱۰۰ تومان عنوان شده است. ۲۵ درصد آنان بین ۴ تا۶ ساعت ، ۳۵ درصد بین ۶تا۱۰ ساعت و ۲۴ درصد ۱۰ ساعت به بالا در روز کار می کنند.۸۳ درصد آنان با خانواده بوده و ۵۴ درصد انها درآمد خود را صرف خانواده می کنند.۵۶ درصد انها پدر و مادر داشته و اعضای خانواده آنها بین ۵ تا ۸ نفر عنوان شده است.
کودکان خیابانی حاصل فقر و محرومیت اند و اغلب تولیدات استان های فقیر و محروم هستند که به تهران صادر شده اند!
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه به دلیل شناور بودن وضعیت کودکان خیابانی هیچ سازمانی نمی تواند ادعا کند که آمار دقیقی از تعداد این کودکان دارد و بهزیستی نیز تنها آمار افراد ساماندهی شده را در اختیار دارد، اما تخمین زده می شود که با تعداد کودکانی که هنوز شناسایی نشده اند ۲۰ هزار کودک خیابانی در کشور داشته باشیم.
دکتر سید حسن علم الهدایی با بیان اینکه آمار کودکان خیابانی نیز مانند سایر آسیب ها هر سال با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی مواجه است اظهار می دارد: وقتی در حدود ۱۰ میلیون فقیر مطلق و نسبی در کشور داشته باشیم یعنی ۱۵ تا۱۷ درصد جامعه فقیرترند و در این صورت طبیعی است که معضل کودکان خیابانی وجود داشته باشد.به اندازه کافی قانون ممنوعیت کار کودکان وجود دارد اما آنچه این قوانین را ناکارآمد کرده است عدم ضمانت اجرایی آن است .
علم الهدایی در ادامه از طرح توانمند سازی خانواده های کودکان کار خیابانی نام می برد که با اعتبار ۲ میلیارد تومان در کشور به اجرا درآمده است. این طرح بر مبنای حمایت از خانواده های کودکان کار خیابانی از طریق حرفه آموزی و اشتغال اعضای خانواده این کودکان ، سوادآموزی ، آموزش های بهداشتی و تربیتی به منظور ارتقای سطح آگاهی والدین ، حمایت های مالی مستمر و غیرمستمر شامل کمک های موردی بلاعوض جهت خرید وسایل ضروری زندگی ، پرداخت هزینه های درمانی و تحصیل ، وام اشتغال، پرداخت مستمری ۶ ماهه و پوشش بیمه ای کودک و اعضای خانواده اجرا می شود. از آنجا که ساماندهی خانواده های کودکان کار خیابانی نقش موثری در جلوگیری از سرگردانی این کودکان در خیابان ها خواهد داشت این طرح را با جدیت تمام دنبال می کنیم.
مسعود مشایخ ، رئیس انجمن حمایت از کودکان نیز با بیان اینکه هنوز نتوانسته ایم آمار مشخصی از کودکان خیابانی و کار بدست آوریم اظهار می دارد: اغلب این کودکان از روستاهای شمالی کشور به تهران مهاجرت می کنند و در فصل تابستان به هنگام برداشت محصولاتی مانند گندم و برنج دوباره به روستای زادگاه خود باز می گردند تا خانواده را در برداشت محصول یاری دهند.
وی با بیان اینکه تنها ۳ سال برای ریشه کنی معضل کودکان خیابانی و کار فرصت داریم ، می گوید: بسیاری از کودکان کار و خیابانی در سن ۱۶ سالگی هستند و اغلب نیز در این سنین ازدواج می کنند و پس از یکسال صاحب فرزند می شوند و اگر چنانچه نتوانیم جلوی این وضعیت را بگیریم ظرف چند سال آینده با بحران عظیم کودکان خیابانی مواجه خواهیم شد.
در همین راستا و شاید به دلیل جدی گرفتن این بحران ، هیات وزیران به بنا به پیشنهاد وزارت رفاه و تامین اجتماعی و بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ، آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی را تصویب کرد.
در این آیین نامه آمده است: تعریف کودکان خیابانی ، ساماندهی ، شناسایی ، جذب ، اقامت ، تاسیس مراکز کودکان خیابانی، پذیرش ، ترخیص، پیگیری وضعیت کودکان پس از ترخیص ، توانمند سازی ، تشکیل تیم تخصصی و حضور فعال نهادهای حامی، از اصول مهم این آیین نامه است.
سازمان بهزیستی موظف است با همکاری شهرداری، انجمن های خیریه ، تشکل های غیر دولتی و نیروی انتظامی و با استفاده از مددکار اجتماعی نسبت به شناسایی ، جذب ، پذیرش و توانمند سازی کودکان خیابانی در کلیه مراکز استان ها اقدام کند.
همچنین نیروی انتظامی موظف است: در مواردی که سلامت جسمانی و روانی کودک در معرض خطر جدی قرار می گیرد در امر جذب با سازمان بهزیستی کشور همکاری کند.
در این آیین نامه تصریح شده است: در صورت تحویل کودک خیابانی به خانواده ، اداره کل بهزیستی استان ها و سایر نهادهای حامی موظف هستند در زمینه حمایت مادی و معنوی خانواده اقدامات لازم را به عمل آورد و هر شش ماه یکبار گزارش اقدامات خود را به سازمان بهزیستی کشور و کار گروه اجتماعی استان اعلام کند.
نیروی انتظامی موظف است در برقراری امنیت در کلیه مراحل اجرایی و تعیین تکلیف کودکان خیابانی بزهکار، وزارت دادگستری در صدور مجوزها و احکام قضایی لازم در مراحل مختلف ساماندهی و ارائه مشاوره حقوقی لازم برای تسهیل ساماندهی و تامین امکانات مورد نیاز ساماندهی یا اجرای تصمیمات کارگروه اجتماعی استان با بهزیستی همکاری کنند.
همچنین بر اساس این آیین نامه وزارت کار و امور اجتماعی در ارائه تسهیلات اعتباری اشتغال بع خانواده های جویای کار کودکان خیابانی و کودکان بالای ۱۵ سال ، آموزش رایگان مهارت های شغلی به خانواده توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای ، وزارت بهداشت در تامین نیازهای بهداشتی و درمانی کودکان خیابانی و خانواده درجه اول آنها و تامین پزشک و پرستار مورد نیاز مراکز ساماندهی کودکان خیابانی و ارائه خدمات بهداشتی و درمان در مراکز اجرای آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی همکاری خواهند کرد.
در این آیین نامه خاطر نشان شده است : بیمه خدمات درمانی یا تامین و صدور بیمه نامه خدمات سازمان تامین اجتماعی با پوشش درمانی و خدماتی مورد نیاز کودکان و خانواده ها، صدا و سیما با انجام اقدامات فرهنگی و تبلیغاتی لازم ، تهیه برنامه ها و تیزر های لازم برای آگاه سازی اقشار مختلف جامعه و همکاری رسانه ها با سازمان های مسئول ، هلال احمر با تامین خدمات حمایتی انسان مورد نیاز، آموزش و پرورش ، با هشدار و آگاه سازی اولیای دانش آموزان از طریق انحمن های اولیا، شناسایی و راهنمایی دانش آموزان در معرض آسیب از آموزش های لازم و کمیته امداد با اعمال حمایت های مداوم به وظایف خود عمل کند.

سولماز شریف

منبع : کلوب

مطالب مرتبط

مشروطه، سرآغاز دگرگونی در مفهوم و نهاد کودکی

مشروطه، سرآغاز دگرگونی در مفهوم و نهاد کودکی
محمد هادی محمدی از سال ۱۳۷۵ همراه با زهره قائینی در موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان روی مجموعه کتاب‌های مرجع «تاریخ ادبیات کودکان ایران» کار می‌کند که تا به حال هفت جلد از آن منتشر شده است.
او با تاکید بر این که در چهار دهه اخیر و با انتشار کتابی به نام «سده‌های کودکی»، مفهوم کودکی در جهان مورد توجه بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است، آن را در دوران «پیش از مدرن» (از دوران باستان تا دوره مشروطه) و «دوران مدرن» (از مشروطه تا امروز) در ایران مورد بررسی قرار داد و گفت: "مفهوم پیش‌مدرن از کودکی، هم‌سان همان نگاه انسان به خویش است. موجودی که زندگی و سرنوشت خود را بخشی از یک روایت بزرگ می‌بیند که در داستان‌های اسطوره‌ای بازتاب می‌یابد."
به عقیده وی در اسطوره‌های ایرانی، نخستین نمونه‌های طرح زندگی و سرنوشت کودک، «زال» رانده شده از خانواده و سپرده شده به طبیعت است. زال، نخستین کودک استثتایی در فرهنگ ماست که بنا بر یک سنت پیچیده در زندگی انسان چادرنشین و دوره‌گرد، که همه ناتوان‌ها و استثنایی‌ها را به طبیعت می‌سپرد تا سرنوشت آن‌ها را رقم بزند، به طبیعت سپرده می‌شود اما «سیمرغ» که نماد طبیعت پای‌دارنده یا نگهدارنده است او را در کنار جوجه‌هایش پرورش می‌دهد.
● کودک در دنیای ;پیش مدرن; و ;مدرن
این پژوهشگر، کودک عادی را که در دوران پیش‌مدرن در دامان خانواده بزرگ می‌شد، و خویش‌کاری ویژه ‌ای نداشت، بخشی از نهاد خانواده دانست و ادامه داد: "در سده‌های میانه، کودک، مینیاتور بزرگسال است. عضو خانواده است و مسئولیت او را بزرگ‌ترها بر عهده دارند. در تمام دوره‌ های پیش‌ مدرن، فیلسوفان برجسته‌ ای چون افلاطون، ابن‌سینا و ارسطو در مورد موضوع کودک نظریه‌پردازی کرده‌اند اما بحث در مورد ماهیت کودکی به طور گسترده و تخصصی، حاصل جهان مدرن است.
در آن دوره، مثلاً ارسطو کودک را به عنوان مایملک پدر می‌شناخت. این اندیشه حدود دو هزار سال بر جوامع مختلف حاکم بود. ما حتی در نقاشی‌های به جا مانده از سده‌های میانه، کمتر تصویر چهره‌ای از کودک به جز تصویر عیسی‌ در کنار مادرش و تصویر فرشته‌ها می‌یابیم. از سویی دیگر نیز می‌بینیم هنوز هم در برخی از کشورها اگر پدری فرزند خود را بکشد مجازاتی شامل حالش نمی‌شود."
این نویسنده که در زمینه پژوهشی، آثاری چون روش‌شناسی نقد ادبیات کودکان و فانتزی در ادبیات کودکان ایران منتشر کرده است، تفاوت عمده دوران پیش‌ مدرن و مدرن را در مورد کودک چنین خلاصه کرد: "برخلاف دوران پیش ‌مدرن که کودک را در سنجش با بزرگسال مورد قضاوت قرار می‌دهند و او را کودکی نادان با ظرفیت‌های فکری اندک مطرح می‌کردند در دوران مدرن، کودک را به عنوان کودک نگاه می‌کنند."
آقای محمدی سپس توضیح داد: "جریان شکل‌گیری نهاد کودکی در اروپا با نظریه‌پردازانی چون جان لاک، فیلسوف بریتانیایی، و ژان ژاک روسو، فیلسوف فرانسوی، آغاز شد که به ماهیت کودکی می ‌اندیشیدند و از جنبه شناخت‌شناسی با طرح پرسش‌ هایی چون طبیعت کودکی چیست، کودک چه ویژگی‌هایی دارد، فرایند شکل ‌گیری نهاد کودکی را در دنیای مدرن پایه‌گذاری کردند."
● فرهنگ ;دیگری; در برابر ;خودی;
این نویسنده که در زمینه آموزش خلاقِ کودک‌ محور نیز کتاب‌ های فارسی‌آموز ادبی در دو جلد و واژه‌ نامه چیستانی را منتشر کرده است سرآغاز و سرمنشاء روند دگرگونی در مفهوم و نهاد کودکی در دوره مشروطه را کوشش ‌های میرزاتقی ‌خان امیرکبیر دانست و کسانی که در کنار او موضوع تاسیس دارالفنون را شروع کردند.
آقای محمدی سپس چنین توضیح داد: "در این دوره است که فرهنگ;دیگری; درگیر با فرهنگ ;خودی; می ‌شود که البته آن فرهنگ ;دیگری; بسیار پویاست و همواره می ‌خواهد هر چیزی را که در دسترس دارد دگرگون کند؛ حتی ذهن آدمی را."
وی افزود: "ایرانیان چون در کرانه‌ های ذهنی این پدیده قرار گرفتند خواسته‌ هایشان دگرگون شد و زندگی کودک ایرانی نیز تحت تاثیر این تحول قرار گرفت. این دگرگونی در ابتدا یک فرایند ذهنی بود. در این فرایند ایرانیان از طریق سفرنامه ‌ها، سفرهای بازرگانی و تحصیلی و کاری، گردشگری، روزنامه‌های فارسی ‌زبان منتشر شده در خارج از کشور، ترجمه آثار غربی، و آشنایی با زندگی دیپلمات‌ ها فهمیدند که شیوه‌های زیست کودک ایرانی و اروپایی متفاوت است. پس از خود درباره ریشه این تفاوت پرسیدند."
آقای محمدی سپس به نقل از میرزا مصطفی افشار توضیح داد که امیرکبیر در سفری به روسیه، تحت تاثیر دستاوردهای آموزشی این کشور، از جمله آموزشگاه ‌های نو، دوره‌ های آموزشی گوناگون، مدرسه‌ های علمی و صنعتی، بهره‌ گیری از آموزگاران مرد و آموزش دختران بر امیرکبیر قرار گرفت.
به باور این نویسنده در دوران مشروطه، نهاد کودکی بر چهار محور عمده بهداشت، آموزش و پرورش، پوشاک و اسباب بازی، و کار و حقوق کودکان شکل ‌گرفت و از درون آن نهادهای ثانویه ‌ای مانند ادبیات کودکان پدید آمد که خود گویای پویایی، زایش و تحول نهادهای ثانویه در جامعه است.
● تحول در بهداشت کودکان
محمدی با اشاره به این که در دوران مشروطه، تحول در حوزه‌ی کودکان ابتدا در محور بهداشت اتفاق افتاد با این اولویت که نگذاریم کودکان به دلیل بیماری‌های واگیردار بمیرند، گفت: «پیش از آن امیرکبیر از شیو‌ه‌های جلوگیری از بیماری‌های واگیردار در اروپا اخباری شنیده بود. در همین دوره آبله، جان بسیاری از کودکان را در ایران می‌گرفت. او که نگران جان کودکان بود، قانون آبله‌کوبی را به تصویب رساند.»
به گزارش این پژوهشگر، در اسناد بهداشتی اسنادی وجود دارد که مشخص می‌کند مایع آبله‌کوبی از فرانسه وارد ایران شده است که حاصل گسترش مراودات علمی و فرهنگی با اروپا بود. وی ادامه داد که این روند با تشکیل مجلس حفظ‌الصحه در زمان میرزاحسین‌خان سپهسالار معروف به مشیرالدوله ادامه یافت و موضوع مرگ و میرهای همگانی از جمله مرگ و میر کودکان و جلوگیری از آن شکل سازمان یافته‌تری پیدا کرد.
پس از این دوره بود که این پرسش مطرح شد: چه کنیم تا کودک کمتر بیمار شود؟ در این دوره چندین کتاب آموزش بهداشت به کودکان دبستانی منتشر می‌شود؛ از جمله کتاب «حفظ الصحه» به قلم سیدحسین‌خان نصر که در سال ۱۲۹۰ شمسی برای سال‌های سوم و چهارم منتشر شد.
● کودکان کار و حقوق کودکان
«مشروطه، اساس تحول در حقوق و وضعیت کاری کودکان است. در سندهای این دوره، روی کودکان قالیباف تاکید فراوان شده است. تعداد زیادی از کودکان روستایی و شهری به دلیل تجارت پر سود قالی نقش ویژه‌ای در تولید قالی ایرانی، بخصوص در بافت قالی ابریشمی داشتند. نازک بودن بند انگشتان کودکان که برای بافت این نوع از قالی ضروری بود آن‌ها را به عنصر بدون جانشین این هنر تبدیل کرده بود.»
آقای محمدی با اشاره به نقش انتقادی نخبه‌گان دوره مشروطه نسبت به وضعیت کودکان کار، درباره یحیی دولت‌آبادی، مولف کتاب «دوره زندگی» یا «غصب حق الاطفال» که در تاریخ ۱۳۳۳ قمری منتشر شده است، گفت: «نقش وی در چنین دوره‌ای در زمینه شکل‌گیری اندیشه حقوق کودک و پایه‌گذاری نهادهای حقوقی و کیفری کودک در دوره‌های بعد قابل توجه است. او بیش و پیش از دیگران به حقوق کودکان که هسته اصلی تحول در جایگاه کودک را نشان می‌دهد اهمیت می‌دهد.»
او با اشاره به تحقیق میرزا یوسف‌خان مستشار الدوله در قانون اساسی فرانسه و آموزش کودکان تهیدست در کشورهای اروپایی و تلاش وی برای پیوند حقوق کودکان با حق آموزش همگانی، گفت: «آموزش همگانی هنوز و با گذشت یک قرن از دوره مشروطه، در جامعه ما جا نیفتاده است ولی ضرورتش در آن دوره توسط برخی از نخبه‌گان دیده شد."
وی افزود: "در کشور ما مشروطه به عنوان یک جنبش فرهنگی و فکری و در پی آن یک جنبش سیاسی، در پی فهم مناسباتِ فرهنگ دیگری است. برای فهم این مناسبات نیاز به درک فلسفه و فرهنگ دیگران است. در مسیر این کوشش‌ها جریانی نیز در پی فهم مناسبات حاکم بر کودکی در فرهنگ دیگری است."
● آغاز دگرگونی در پوشاک کودکان
یکی از موضوعات بنیادینی که در تحول تاریخی و فرهنگی مفهوم و نهاد کودکی همواره درباره آن گفت و گو شده است، موضوع پوشاک، وسایل زیستی، بازیچه‌ها و ایجاد سرگرمی برای کودک بوده است.
آقای محمدی با تاکید بر این که در دوران پیش‌مدرن، پوشاک کودک عین پوشاک بزرگسالان بود، گفت: «از دوره مشروطه به بعد و با آغاز درک مفهوم کودکی، رنگ و شکل و طرح، ابتدا در طبقه اشراف، دو عنصر اساسی ویژه پوشاک کودکان می‌شود. پوشیدن لباس اروپایی به سبک اروپایی ابتدا در خانواده درباریان و وزیران، و بازرگانان دیده شد که به دلیل رفت و آمد به قفقاز پوشاک کودکانه متداول در آن‌جا را با خود به سوغات می‌آوردند.»
این نویسنده با طرح این که آموزش همگانی و طرح استفاده از یونیفورم نیز موجب تحول در چگونگی پوشاک کودکان شد توضیح داد که طالبوف از جمله کسانی بود که در زمینه پوشاک کودکان در دو کتاب «احمد» و «مسالک المحسنین» درباره نقش و ضرورت بازی در زندکی کودکان و ضرورت دگرگونی در پوشاک کودکان و یکسان سازی پوشاک در آموزش سخن گفته است.
● آغاز دگرگونی در آموزش و پرورش
به عقیده‌ی آقای محمدی، تحول در آموزش و پرورش ایران با تاسیس «دارالفنون آغاز شد و هسته اصلی تحول در مورد نهاد و تعریف کودکی در دوران مشروطه، آموزش و پرورش است.
وی گفت: «برخی از آزادی‌خواهان و نخبه‌گان دوره مشروطه، مانند میرزافتحعلی‌خان آخوندزاده، ملکم‌خان، عبدالرحیم طالبوف، حاج‌زین‌العابدین مراغه‌ای، یوسف‌خان مستشارالدوله، میرزا تقی‌خان کاشانی، میرزا حسن رشدیه، و یحیی دولت آبادی با طرح نیازهای آموزشی در چهارچوب بنیادگذاری آموزشگاه‌های نو، بهسازی خط، آموزش الفبا با روش نو و فراهم آوردن خواندنی‌های فراخور درک کودکان به رویارویی با روش‌های کهنه آموزش برخاستند.»
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد که نقش دارالفنون در تربیت گروهی نخبه که چند دهه بعد بنیاد آموزش و پرورش نو در ایران را می‌گذارند، هیچگاه به طور پررنگ دیده نشده است.

وبگردی
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟
فیلم | رسوایی جدید در رسانه ملی؛ مقصر فریب مردم کیست؟ - فیلم - پدری که در برنامه «فرمول یک» علی ضیا ادعا کرد به خاطر تامین هزینه‌های درمان فرزندش اقدام به فروش کلیه‌اش کرده، مردم را فریب داده است.
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه!
«بیان واضحات و تکرار مکررات» ؛ نتیجه 7 سال بودجه و تشکیلات و همایش و جلسه! - مثلاً سنت های الهی که در این سند آمده، در کتاب های درس بینش اسلامی دوره دبیرستان هم وجود دارد... واقعاً هزاران جلسه تشکیل داده اند که بدیهیاتی مانند خانواده بنیادی ترین واحد تشکیل دهنده جامعه است، انسان دارای اختیار است، جهان دارای نظام علّی - معلولی است، خداوند رحمان و رحیم است و ... را در سند بازنویسی کنند؟!
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت
گلایه های جنجالی یک بازرگان با وزیر صنعت - صحبتهای کنایه آمیز یک بازرگان با وزیر صنعت
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد
ادامه داستان لُنگ و خانه سعدآباد - ۱- خب چی میشه ولایتی بجای توصیه به لُنگ پوشی، بملت توصیه کنه تو سعدآباد مالک خونه بشن ویک سومشو وقف کنن؟ ۲- اینجور واینجا صاحبخونه شدن و بعد توجیه وقف، آدمو یادحافظ میندازه: فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد که می‌حرام، ولی بِه زمالِ اوقاف است
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند
عبدی : آقای ولایتی با خانه هزارمتری کنار کاخ سعدآباد حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند - حالا مردم رابه نان خشک خوردن دعوت می‌کنند؟مردم نیازی به این توصیه‌هاندارند اگرلازم باشد آن‌قدر شرف دارندکه از خودشان دفاع کنند ولی این دفاع،منحصربه دفاع دربرابر دشمنان خارجی نمی‌شود که باید وضعیت خیلی‌ها رادر داخل هم بررسی کرد.
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید!
فیلم | حمله به پلیس در اهواز به درگیری مرگ‌بار انجامید! - فیلم - حمله فرد متهم در بازار پرنده فروشان اهواز به پلیس آگاهی منجر به درگیری مرگبار شد.
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد
ماجرای عجیب منزل های مسکونی در همسایگی کاخ سعد آباد - ماجرای عجیب دو منزل مسکونی در همسایگی کاخ سعدآباد و حسین فریدون و نهاد ریاست جمهوری
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+)
فیلم | لحظه حمله جن‌ها به یک مرد در کرج! (۱۶+) - فیلم - به تازگی شخصی در فضای مجازی فیلمی منتشر کرده که مردی ادعا می کند در پارکینگ خانه اش مورد حمله جن ها قرار گرفته است.
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد!
فیلم | درس خجالت‌آوری که یک توریست به ایرانی‌ها می‌دهد! - فیلم - پاول یک توریست اهل چک است که با موتورسیکلتش دنیا را می گردد و یک هفته در ایران اقامت داشته است. ویدئوی سلفی که او در طبیعت ایران از خود و اقدام پسندیده اش منتشر کرده برای همه ایرانیان جای تامل دارد.
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+)
فیلم | جنازه غرق در خون ملکه زیبایی عراق (۱۶+) - فیلم - قتل مدل و ملکه زیبایی عراق از روز گذشته سوژه رسانه ها شده و پلیس تحقیقات ویژه ای را برای دستگیر قاتل وی انجام داده است. تصاویر منتشر شده از جنازه غرق در خون وی را در ویدئوی زیر می بینید.
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز
جنجال بنر سربازان اسرائیلی در شیراز - عکس این بنرکه گفته می‌شود نمایشگر تصویری از سربازان رژیم صهیونیستی است طی روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شد و واکنش‌هایی به همراه داشت.
عکسی آموزنده از سفر نیویورک
عکسی آموزنده از سفر نیویورک - پوشه‌های پُر از برنامه فرانسوی‌ها در برابر دستان خالی تیم ایرانی. به کاغذ ها و پرونده های موجود روبه روی تیم فرانسه دقت کنید!
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی