چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

تجاوزگری‌های اسرائیل پایانی ندارد


تجاوزگری‌های اسرائیل پایانی ندارد
رژیم صهیونیستی با محاصره نوار غزه و ویران نمودن خانه‌های فلسطینیان روز به روز بردامنه تجاوزگری‌های خود می‌افزاید .حقوقدانان ونظریه‌پردازان حقوقی با تدوین قوانین شناخته شده بین‌المللی در کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو ،‌پروتکل‌های الحاقی ،‌میثاق‌های مدنی ،‌اجتماعی‌،‌فرهنگی وسیاسی و نیز اعلامیه جهانی حقوق بشر سعی نمودندکه ازدامنه نقض‌ حقوق بشر جلوگیری کنند. حقوقدانان غرب گام نهایی اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی را به منظور بی‌کیفر نماندن جنایتکاران به مرحله اجرایی رساندند.رژیم صهیونیستی اززمان اشغال سرزمین‌های مسلمانان درهمان بدو امر بدون توجه به کنوانسیون ژنو با حمایت انگلیسی‌ها تمامی اقدامات اجرایی توسط حقوقدانان غربی را زیرپا نهاد وبا کوچاندن یهودی‌های ساکن در اروپا ودیگر سرزمین‌های یهودی نشین به فلسطین اشغالی دست به دواقدام مهم زد.
۱) افزایش جمعیت یهودی‌نشین در سرزمینهای اشغالی
۲) اخراج مسلمانان عرب فلسطینی از سرزمین‌های اجدادی خود. رژیم صهیونیستی با این اقدام خود عملا قواعد عرفی رعایت حقوق بشر را در این زمینه زیر پا نهاد وقواعدحقوق بشر دوستانه وحقوق بشر دراقدامات این رژیم تاثیری نداشت.
درجنگ‌های ۱۹۶۷ به طرز فجیعی مسلمانان فلسطین را مورد آزار قرار داد وبا اشغال کرانه‌های باختری و نوار غزه براشغالگری‌های خودافزود وجامعه جهانی هم بی‌خیال از این جنایات گذشت.
در سال ۱۹۸۲ رژیم صهیونیستی به کشور مستقل لبنان حمله می‌کند و جنوب این کشور را با حمایت و وتوهای پی‌درپی ایالات متحده در شورای امنیت مورد تجاوز قرار دهدوبا خلق واقعه صبرا و شتیلا وکشتارآوارگان فلسطینی این پیام را به قانونگذاران حقوق بین‌الملل می‌دهدکه :” ما از خلق وقایع ضدبشری ابایی نداریم و کشتار وبی‌رحمی را تابعی از سیاست قدرت می‌دانیم.” این رژیم نامشروع درسال‌‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۰ با مسدود کردن ایستگاه‌های بازرسی و نقض حقوق فلسطینی‌ها نشان داد از جهانی شدن ارتباطات و واکنش جهانی هراسی ندارد و با ایجاد دیوارحائل در فلسطین اشغالی عملا تبعیض نژادی را به‌عنوان یک سیاست به پیش می‌برد و با نقض حقوق اعراب ساکن در اسرائیل که در حدود ۲۰% جمعیت این رژیم را تشکیل می‌دهد سیاست استحاله و‌نابودی فیزیکی ودیگر جنایات را در پیش می‌گیرد . پس از عقب‌نشینی از نوار غزه رژیم صهیونیستی تحت تاثیر سیاست‌های حامی خود ایالات متحده آ‌مریکا تلاش برای دولت فلسطینی را در پیش می‌گیرد.
انتخابات سرزمین اشغالی و پیروزی حماس نمادی از اراده ملی فلسطینی‌ها بود. اکنون رژیم صهیونیستی در صدد توطئه‌های جدیدی است آغاز این توطئه‌ها با تحریک جریان جنبش فتح وابومازن صورت پذیرفت که مقدمات جدایی دولت وحدت ملی وبی‌توجهی به پیمان مکه را فراهم آورد وبا ایجاد جدایی بین دو دولت یکی به رهبری اسماعیل هنیه در نوار غزه و دیگری رهبری سلام فیاض استراتژی دو دولت واحد در یک کشور به منظور تفرقه فلسطینی ها درپیش گرفتند وکنوانسیون صلح آناپولیس را به منظور حمایت ازمحمودعباس و تثبیت موقعیت اسرائیل باکمک لابی صهیونیسم برگزار کردند. اسرائیل از بدو تاسیس تا زمان کنفرانس آناپولیس همواره سعی نموده است که به کنوانسیون‌های بین‌المللی به‌عنوان یک ابزار نگاه کند و استفاده ابزاری این رژیم از تعهدات شناخته شده بین‌المللی که نمادعرف‌های تدوین شده‌ای هستندکه در طی زمان به صورت مکتوب درآمده‌اند باز کاملا سرباز زده است.
رژیم صهیونیستی پس از ناکامی از کنفرانس صلح‌‌پاییزی آناپولیس وبی‌ثمر بودن این مذاکرات درحالی به تجاوزات واشغالگری‌های خودادامه می‌دهد که بحران شدید انسانی در باریکه غزه به طرز فجیعی درحال وقوع است .این رژیم با کشتن غیر نظامیان ،‌تخریب اموال مسکونی و محاصره غزه عملا به جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی مبادرت می‌ورزد. محاصره نمودن غزه که فجایع انسانی از قبیل قحطی، گرسنگی، بیماری وسایر امراض رادر پی دارد خود جنایاتی علیه بشریت محسوب می‌شود. اگر این اقدام توسط یک کشور اسلامی انجام می‌گرفت الان شاهد یک انعکاس بین‌المللی از یک بحران می‌بودیم وشورای امنیت اقداماتی اتخاد می‌کرد که برای هر محققی نیز قابل تصور می‌بود.
زمانی که کودک فلسطینی درنوار غزه تحت محاصره شدیدماموران امنیتی اسرائیل و بولدوزرهای این رژیم با چشمان خود از فضای ناامنی رنج می‌برداین کودک در آینده هم باهمین بی‌عدالتی برخورد می‌کند .تاثیرات روحی این جنایات بر کودکان فلسطینی ناشی ازاین واقعیت است که آنان قبلا شاهد رنج و آلام پدران خود بوده‌اند. بنابراین اگر در آینده اقداماتی از سوی فلسطینی‌ها انجام می‌شود این اقدامات ریشه در رادیکالیسم فلسطینی ندارد بلکه ریشه این اقدامات به جنایاتی برمی‌گردد که اسرائیل علت اصلی آن است ونهادهای بین‌المللی مثل یونیسف ، یونسکو و ... درانجام وظایف خودکوتاهی کرده‌اند کودک فلسطینی با آگاهی از این واقعیت که زندگی چرخشی را که از پدر به ارث برده است تداوم دارد، به خودحق می‌دهدکه خشونت را با خشونت پاسخ ‌دهد .در اینجاست که جنایات اسرائیل پایانی ندارد وبا فراهم آوردن مقدمات خشونت در فلسطین اقدامات تجاوزگرانه خودرا توجیه خواهد کرد. اسرائیل با آ‌گاهی ازاین واقعیت که روانشناسی کودکان فلسطینی در امروز تاثیرعمده‌ای بر شخصیت آنان درآینده دارد به این نتیجه رسیده است که فضایی که امروز یک پدر فلسطینی در آ‌ن متوسل به اقدامات تحریک آمیز می‌شود ریشه در این واقعیت دارد که زمانی کودک فلسطینی بوده است که تحت ظلم،‌تبعیض‌، جنگ و ویرانگری بزرگ شده است‌.
کنفرانس‌های صلح‌ واقدامات بین‌المللی برای حل معمای اعراب واسرائیل زمانی معنا می‌دهد که سازمان‌های بین‌المللی طرفدارحقوق بشر این واقعیت را درک کنندکه منشاء خشونت را اسرائیل فراهم می‌آورد نه فلسطینی‌ها و تا زمانی که اقدامات ساختاری برای حل مسئله فلسطین انجام نگیرد و بحران انسانی‌ در سرزمین‌های اشغالی پایان نیابد مسئله فلسطین ومعمای اعراب واسرائیل معمایی لاینحل خواهد بود.حمله اسرائیل به غزه در شرایط کنونی از این‌رو قابل بررسی است که نه تنها حمله به اراده عمومی فلسطینی‌ها است بلکه حمله به “قلب دموکراسی در خاورمیانه” تلقی می‌شود ومحاصره غزه در واقع محاصره حماس و دیگر جریان‌های اسلامی مقاومت طلب نیست بلکه درواقع محاصره دموکراسی تلقی می‌شود وتا زمانی که این موارد نقض حقوق بشر پایان نیابد، و دموکراسی آزاد نشودوجنایات اسرائیل پایان نیابد. قوانین و عرف‌های بین‌المللی قوانینی انتزاعی خواهدبود که هیچ وقت به معنای واقعی جامه عمل نخواهدپوشید.
علی شاه صیدی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید