چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ / Wednesday, 17 January, 2018

ایرانی ها اپرا را نمی شناسند


ایرانی ها اپرا را نمی شناسند
شهلا میلانی سرپرست گروه کر دختران در بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر است. او به همراه نسرین ناصحی گروه آواز ملل را هم سرپرستی می‌کند. میلانی تحصیل در زمینه موسیقی را از هنرستان موسیقی دختران و با ساز تخصصی سنتور آغاز کرده و تحصیلاتش را با آموزش آواز کلاسیک با همراهی پیانو در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ادامه داده است. او یک دوره آواز را در جمهوری آذربایجان و یک دوره مستر کلاس را هم در ایتالیا گذرانده است. این خواننده کلاسیک سال‌هاست که مشغول تدریس است; در حال حاضر به طور تخصصی در هنرستان موسیقی دختران آواز کلاسیک را تدریس می‌کند و سرپرست گروه آواز دانشگاه هنر تهران، واحد کرج است. میلانی نشان درجه یک هنری را از شورای عالی ارزشیابی هنری دارد و رئیس کانون خوانندگان کلاسیک است.
با او درباره اجراهایش در بخش بانوان جشنواره موسیقی فجر گفت‌وگو کرده‌ایم که در پی می‌آید: میلانی درباره سابقه حضورش در جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: از اولین سالی که بخش بانوان به جشنواره اضافه شد در آن حضور داشتم. یعنی حدود ۱۳- ۱۴ سال پیش. البته پیش از آن اجراهای بسیاری خارج از جشنواره داشتیم.این هنرمند ادامه داد: از همان ابتدای اضافه شدن این بخش به جشنواره، با گروه «آواز ملل» و به همراهی نسرین ناصحی در جشنواره شرکت کردیم. در ابتدا با یک گروه سه نفره من، خانم ناصحی و خانم بدرکوهی که پیانیستمان بودند اجرای برنامه می‌کردیم. بعدها افرادی به اعضا این گروه اضافه شدند و در حال حاضر با یک گروه بزرگ تر در جشنواره حضور داریم.او درباره سابقه کار موسیقایی‌اش در زمینه آواز و همکاری‌اش با نسرین ناصحی گفت: تحصیل در زمینه موسیقی و آواز را از همان کودکی با خانم ناصحی آغاز کردیم. از همان ابتدا همکاری ما در زمینه اجرا هم ادامه پیدا کرد. میلانی با اشاره به اینکه تخصص هر دوی ما در زمینه آواز کلاسیک است; گفت: سال‌هاست که با همکاری هم برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کنیم. در گروه کر مرکز سرود سابق (دفتر شعر و موسیقی فعلی)، با هم دوئت‌های زیادی را اجرا کردیم.
او درباره نحوه حضورشان در جشنواره موسیقی فجر گفت: وقتی اجازه دادند که در جشنواره، بخشی هم مختص بانوان گنجانده شود، من و خانم ناصحی هم دعوت شدیم. همانطور که گفتم از همان ابتدا سه نفری با همراهی نیلوفر بدکوهی (پیانیست) و نسرین ناصحی کار را آغاز کردیم. در جشنواره یزد هم که سال گذشته برگزار شد به همراه گروه آواز ملل حضور داشتیم و اجراهای خارج از جشنواره زیادی هم داشته‌ایم.
او درباره تشکیل گروه کر دختران که سرپرستی‌اش را به عهده دارد گفت: از ده سال پیش کار با هنرستان موسیقی دختران را آغاز کردم. گروهی که قرار است برای اجرا در بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه بیاید، حدود ۲ سال و نیم است که مشغول تمرین است.
اکثر اعضا گروه نوازنده هستند و انصافا نوازنده‌های خوبی هم هستند. تعدادی از اعضا هم آواز کلاسیک را به طور تخصصی کار می‌کنند.او با بیان این توضیح که گروه کر از چهار نوع صدا تشکیل شده است و در اصل باید از دو گروه صدای آقا و دو گروه صدای خانم تشکیل شود; گفت: به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد، من مجبور بودم فقط با خانم‌ها کار کنم. قطعات را خودم برای گروه می‌نویسم و خود خانم‌ها ۴ صدایی می‌خوانند و گاهی هم ۶ صدایی. میلانی اعضا گروه را ۳۲ نفر اعلام کرد و ادامه داد: با همین گروه، در جشنواره بین‌المللی یزد شرکت کردیم، که مقام اول را هم کسب کردیم. در همایش بین‌المللی سفیران کشورهای خارجی هم اجرای برنامه کرده‌ایم و همینطور در بسیاری از جشنواره‌هایی که در این مدت برگزار شده است.
این هنرمند موزیسین درباره امکان اجرای گروهش برای مخاطبانی غیر از بانوان گفت: چون در گروه; همخوانی داریم، می‌توانیم برای مخاطبانی که صرفا بانوان هم نباشند اجرا کنیم. البته در جشنواره فجر اجرا‌هایمان فقط مختص خانم‌هاست.او درباره دلایل عدم حضور گروه، در بخش رقابتی گفت: اعلام شده بود که در بخش رقابتی حداکثر اعضا گروه باید ۱۲ نفر باشند. ما ۳۲ نفر هستیم. برای همین تصمیم گرفتیم در بخش رقابتی شرکت نکنیم و در بخش بانوان حضور پیدا کردیم.
میلانی با بیان اینکه دوازده نفر، برای یک گروه کر تعداد خیلی کمی‌است; گفت: امیدوارم مسئولان برای سال‌های آتی به این نکته درباره گروه‌های کر توجه نشان دهند. باید در ایجاد این محدودیت تعداد نفرات، برای گروه‌های کر تجدید نظر کنند.او در ادامه درباره وضعیت جشنواره امسال به نسبت سال‌های گذشته گفت: لیست برنامه‌ها را که نگاه می‌کردم به نظرم رسید امسال در زمینه گروه‌های کر و همخوانی فعالیت بیشتری انجام شده است. شهرستان‌ها هم توجه خوبی به این قضیه نشان داده‌اند. این باعث خوشحالی است. این مسئله باعث افزایش رقابت در عرصه خوانندگی کلاسیک می‌شود.
او همچنین با اشاره به اینکه باید شرایطی را برای خوانندگان زن فراهم کنیم که بتوانند کارهایشان را ارائه کنند و کنسرت‌های آموزشی داشته باشند; گفت: باید برای اشاعه موسیقی بانوان تلاش بیشتری انجام بدهیم. باید موسیقی بانوان نقد شود و نقد‌های سازنده‌ای باشد که به ارتقا آن بینجامد.
میلانی افزود: در جشنواره سال گذشته، بعد از اجرای گروه آواز ملل، یکی از نشریات نوشته بود که لباس اعضا بسیار زیبا بود. دوست داشتم به آن روزنامه‌نگار پاسخ می‌دادم که فقط لباس‌ها جالب توجه نبودند. ما اگر لباسی را برای یک اجرا انتخاب می‌کنیم به خاطر ایجاد هماهنگی با آن موسیقی است که اجرا می‌کنیم. آنچه برایمان بیشترین اهمیت را دارد اجراهایمان است و نه لباس‌هایی که می‌پوشیم. لباس‌ها برایمان ابزاری است که بتوانیم کارمان را بهتر و بهتر اجرا کنیم.
میلانی معتقد است مردم ما شناختی درباره اپرا ندارند. باید تلاش کنیم تا اپراهایی اجرا شود که مردم با این سبک خواندن هم آشنایی پیدا کنند. چون تا به حال جایی نبوده که اپرا پخش و یا اجرا شود مردم هم آن را نمی‌شناسند.او با اشاره به اینکه خوانندگی کلاسیک در حال فراموشی بود گفت: نیازمند این هستیم که به این نوع خواندن تخصصی تر نگاه کنیم. ممکن است خیلی‌ها که صدای خوبی هم دارند فکر کنند که خوانندگی کار راحتی است. اما باید بدانیم که خوانندگی کلاسیک یک کار علمی ‌بوده و اصلا آسان نیست. به شکل یک فن مطرح است.
این خواننده کلاسیک با تاکید بر اینکه حنجره ابزار کار یک خواننده است; گفت: یک خواننده کلاسیک باید سال‌ها کار کند. باید این تفکر و ذهنیت را پاک کنیم; این نوع خوانندگی یک علم است و برای کسب علم باید تلاش کرد.او در خصوص استقبال هنرجویان از این نوع موسیقی گفت: برخلاف ذهنیتی که مردم دارند فکر می‌کنند این نوع موسیقی سنگین است. اما بارها از کسانی که مراجعه می‌کنند شنیده‌ام که می‌گویند ما این نوع موسیقی را نمی‌شناختیم می‌گویند بسیار باشکوه است.


منبع : روزنامه حیات نو

مطالب مرتبط

"حبیب سماعی"، سنتور را از انزوا خارج کرد


"حبیب سماعی"، سنتور را از انزوا خارج کرد
این سازداری صدایی خوش، پرطنین و گیرا است و در صورت كوك بودن نواختن مضراب، صدای خوشی از آن برمی‌خیزد. سازی اغواكننده اما درعین حال خیلی‌ها آن راسازی ساده می‌پندارند در حالی كه طریقه صحیح مضراب زدن و بویژه كوك‌های مختلف با دارا بودن ‪ ۷۲‬سیم كاری بسیار مشكل است به طوری كه برخی بعد از ‪ ۱۰‬سال نواختن این ساز هنوز قادر به كوك كردن آن نیستند. سازهای زهی داری یك خرك بوده كه ثابت است و سیم‌ها روی آن قرار می‌گیرند و برای كوك تنهااز شل و سفت كردن (بالا و پایین) بردن سیم‌ها این كار انجام می‌شود درحالی كه سنتور به طور استاندارد دارای ‪ ۱۸‬خرك است كه هركدام زیر چهار سیم قرار گرفته و كوك كردن آن نه تنها با بالا و پایین بردن سیم‌ها بلكه با جابحایی خرك‌ها نیز صورت می‌گیرد. این‌ساز از حساسیت زیادی برخورداراست بطوری كه تغییرآب و هوا و حتی درجه حرارت روی آن اثر گذاشته و "فالش" می‌كند. از نوازندگان صاحب‌نام این ساز می‌توان از "محمدصادق خان رییس"، "محمد حسن خان (سنتورخان)، "علی اكبرشاهی"، "حسن سنتوری"، "سماع حضور"، "حبیب سماعی"،"نورعلی برومند"، "منصور یاحقی"، "منصور صارمی"، "ابوالحسن صبا"، "حسین صبا"،"رضا ورزنده"، "فرامرز پایور"، "منوچهرجهانبگلو"، "فضل‌الله توكل"، "مجید نجاهی"، "حسین ملك"، "رضا شفیعیان"، "پروی زمشكاتیان"، "عبدالمجید كیانی"، "محمد حیدری"،"اسماعیل تهرانی"،"ارفع اطرایی"، "میلاد كیایی" و "پشنگ كامكار" نام برد. بیستم تیر مصادف با پنجاه و نهمین سالگرد خاموشی استاد حبیب سماعی نوازنده برجسته و صاحب‌نام سنتور است. سماعی سال ‪ ۱۲۸۰‬در خانواده‌ای هنرمند متولد شد،پدرش‌سماع حضور از استادان و نوازندگان چیره‌دست و پرآوازه زمان ناصری و ازشاگردان محمد صادق‌خان رییس (سرورالملك) بود كه گذشته از موسیقی در كشتی نیز سرآمد زمان خود بود. سماع حضور مردی مومن و با تقوا بود و موسیقی را وسیله‌ای برای تقرب به خداوند می‌دانست، حتی در خلوت خود ابتدا وضو می‌گرفت، سپس به نواختن ساز مبادرت می‌كرد. وی حبیب را از خردسالی به وسیله نواختن ضرب با موسیقی آشنا كرد به طوری كه در چهار سالگی همراه ساز پدر ضرب می‌گرفت و به دلیل جثه كوچكش مجبور بود ضرب را روی بالش گذاشته و بنوازد. حبیب پس از این‌كه به وسیله این ساز به ضرب‌های موسیقی آشنایی پیدا كرد در شش سالگی نواختن سنتور را نزد پدر فرا گرفت. پشت‌كار و نبوغ حبیب در یادگیری سنتور به حدی بود كه در ده سالگی سازش شنیدنی و مورد تایید بزرگان موسیقی آن زمان چون "میرزا حسینقلی"، "میرزا عبدالله" و "نایب اسدالله نی زن" بود. حبیب پس از چندی به مدرسه موزیك راه یافت و به مقدمات نت آشنایی پیدا كرد ولی دانستن خط موسیقی در نوازندگی و ثبت آثارش تاثیری نگذاشت و به روش سینه به سینه هنرش را ادامه داد. سماع حضور در اواخر عمر به اتفاق خانواده به مشهد رفت و در جوار مرقد مطهر حضرت امام رضا(ع) معتكف شد. حبیب نیز همچنان به نواختن سنتور می‌پرداخت به طوری كه پس از چندی آوازه سازش در این شهر پیچید. وی به دلیل علاقه‌اش به لباس نظام به خدمت ارتش درآمد و تا پایان عمرخدمت نظام را رها نكرد. او پس از فوت پدر به تهران بازگشت و مورد استقبال هنرمندان آن زمان به ویژه استاد"ابوالحسن صبا" قرار گرفت و به پیشنهاد او كلاس آموزش سنتور را افتتاح كرد. از آن‌جا كه سنتور در آن زمان ساز مهجوری بود استقبال شایان توجه‌ای از كلاس وی نشد و كسانی هم كه برای فراگیری به مراجعه می‌كردند پس از مدتی از ادامه آن سرباز می‌زدند. تنها "نورعلی برومند"، مهندس "قباد ظفر"و"مرتضی عبدالرسولی"از شاگردانی بودند كه تا پایان عمر حبیب، وی را رها نكرده و از او استفاده می‌كردند. سماعی از نخستین نوازندگانی بود كه پس از آغاز به كار مركز فرستنده تهران در رادیو به نوازندگی پرداخت واز شهرت خاصی برخوردار شد و هنرمندان و صاحب‌نظران ساز او را مجموعه‌ای از استعداد، لطف، مهارت، تبحر و زیبایی تعبیر كردند. وی به درخواست مسوولان فرهنگی، به‌اداره فرهنگ منتقل شد و به تعلیم سنتور پرداخت اما پس از چندی به خدمت نظام بازگشت. "هانری ماسه" از شرق شناسان برجسته كه در مراسم هزاره حكیم ابوالقاسم فردوسی ساز جبیب را شنید، ضمن تشویق و تحسین، وی را یكی از افتخارات هنر ایران زمین برشمرد و گفت: موسیقی ایرانی با داشتن هنرمندی چون حبیب سماعی می‌تواند در دنیا حضور چشمگیری داشته باشد و این نغمات روح‌انگیز را به گوش جهانیان برساند. زنده یاد نورعلی برومند از شاگردان حبیب سماعی، تنوع در نوازندگی را از خصوصیات وی دانسته بود و گفت : قطعات تكراری هیچگاه در نوازندگی حبیب شنیده نمی‌شد. ه گفته وی، سماعی هربار حداقل سه ربع ساعت ساز می‌زد و در هربار تازگی، نوآوری و خلاقیت جدیدی در سازش شنیده می‌شد. برومند درخاطراتش می‌نویسد:"محمد علی فروغی" نخست وزیر وقت به علت بیماری و عارضه فشارخون در منزل بستری شده بود،طوری كه رییس دفترش كارهای مربوطه را به خانه وی می‌آورد. فروغی به ساز سماعی علاقه‌مند بود، پس از چندی كه درخانه بستری بود، هوس شنیدن ساز او را كرده و چندین بار وی را دعوت می‌كند ولی سماعی كه از این كار اكراه داشت به بهانه‌های مختلف امتناع كرد. زمانی كه سماعی به اتفاق برومند وارد منزل فروغی شد،پزشك در حال معاینه وی بود و از فشار خون بالایش اظهار نگرانی می‌كرد، حبیب برای یك ساعت قطعات مختلفی را در دستگاه همایون نواخت پس از پایان فروغی احساس بهبودی كرده و پزشك نیز پس از معاینه مجدد، ملاحظه كرد كه فشارخون وی طبیعی شده است. فروغی زبان به‌تمجید و ستایش موسیقی ایرانی و ساز سماعی گشودواظهار داشت این نوع موسیقی آن‌هم با مضراب‌های روح نواز جبیب سماعی در روحیه و بهبود بیماری تاثیر فراوانی دارد. برومند از فرصت استفاده كرد و خطاب به فروغی گفت : ولی موسیقی ایرانی چند روزی است كه از برنامه‌های هنرستان عالی موسیقی حذف شده، نخست وزیر از این ماجرا ناراحت شده و پس از رفتن آنها حكم عزل رییس و معاون هنرستان و انتصاب "علینقی وزیری" و "روح‌الله خالقی" را به عنوان رییس و معاون هنرستان عالی موسیقی صادر كرد. سماعی از روح لطیف و حساسی برخوردار بود و تحمل نابسامانی، مطرب پروری و اشغال وطن توسط بیگانگان برایش دشوار و غیرممكن بود، بنابراین‌گوشه نشینی اختیار كرد. این هنرمند در بهمن ماه ‪ ۱۳۲۴‬دراثر سرما خوردگی مبتلا به ذات‌الریه شد و برغم كوشش پزشكان بهبود نیافت و سرانجام در بیست تیرماه ‪ ۱۳۲۵‬درسن ‪۴۵‬ سالگی درگذشت.

وبگردی
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز - این اتفاق بیشتر از هر موضوع دیگری سبب شد تا مردم یاد خاطرات سال ۸۸ بیفتند؛ آن زمانی که یک فرد با به زبان آوردن سخنانی ناشایست و بدون تفکر، مردمی را که برای بیان خواسته‌های‌شان به خیابان‌ها آمده‌ بودند، خس و خاشاک خواند و سبب شعله‌ور شدن آتش شد.
عدالت با  6 دلار در سال!
عدالت با 6 دلار در سال! - فیلم - رضا رشیدپور در برنامه حالا خورشید با کنایه به واریز سود سهام عدالت گفت: به خارجی ها نگوییم این سود سهام عدالت ماست، بگوییم ما روز شش دلاری مزگان داریم.
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما - اگر از همه این ابهامات در خصوص مالکیت این کشتی که بگذریم، مهم‌ترین سوالی که این روز‌ها مطرح است، به آتشی باز می‌گردد که ظاهرا قرار نیست خاموش شود و یک هفته است که می‌سوزد. حریقی که اگر نبود حادثه پلاسکو، ممکن بود آن را ناشی از بزرگ بودن سانچی و حجم زیاد بارش بدانیم یا برعکس، از ناتوانی اطفاکنندگان در این ماجرا گلایه سردهیم، اما حالا به شکل گیری ابهامی بزرگ‌تر منجر شده...
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است - خانم مسئول انتظامات جلوی درمانگاه بیمارستان بقیه‌الله ایستاده، جلوی زنان مانتویی را می‌گیرد و با گرفتن کارت شناسایی به آنها چادر می‌دهد. خیلی از زنان اینجا قبل از ورود به بیمارستان مانتویی هستند اما با گذشتن از در ورودی چادری می‌شوند.
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد - ممکن است دود وارد محیط ایزوله ای شود که احتمالا دریانوردان در آنجا حضور دارند، پرسیده ایم چرا نجاتشان تا این حد طولانی شده است؟ گفته می شود چینی ها کم کاری می کنند ناراحتم از اینکه وقتی کشتی چینی تصادف کرد همه سرنشینان آن سالم هستند اما کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس)
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس) - سرانجام بعد از مدت ها سکوت درباره این که آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی برای درمان به کدام کشور رفته است، خبرگزاری اهل بیت(ع) از درمان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آلمان خبر داد و نوشت:
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها