پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

فرهنگ و سیاست و مسئله جهانی شدن


فرهنگ و سیاست و مسئله جهانی شدن
۱) رسانه های اطلاعاتی:
رسانه های اطلاعاتی مرزهای جهان امروز را به مرزهای شیشه ای تبدیل کرده اند و به عبارتی مرزها را حذف کرده اند تا دهکده جهانی محقق گردد. بدین ترتیب نقش این رسانه ها اگر به عنوان یک ابزار مورد توجه قرار گیرند، مشکلی به وجود نخواهد آمد، اما اگر این رسانه ها، خود پیام شدند قطعاً مشکلات جدی را گریبان گیر جوامع خواهند کرد.
مک لوهان۱ نظریه پرداز دهکده جهانی ارتباطات می گوید:(رسانه یک ابزار نیست، خود پیام است)
تلویزیون ابزار پیام رسانی نیست خود پیام است. بنابراین یکی از مهمترین عواملی که امروزه جهانی شدن را می سازد, رسانه های ارتباطی قدرتمند است. نمونه اینها اینترنت است. اینترنت پرچم جهانی شدن فرهنگ است.
اینترنت یک شبکه اطلاع رسانی جهانی است که به شما قدرت می دهد تا هرجا که باشید بتوانید از طریق اینترنت وارد کتابخانه کنگره آمریکا شده و از آن استفاده کنید. همچنین می توانید از طریق سایت های اینترنت از جدیدترین کشفیات مطلع شده و از آن بهره ببرید؛ از این جهت بسیار عالی است.
اما مشکل این جاست که، معمولاً تمدن‌های شرقی وقتی با یک تکنولوژی مدرن مواجه می‌شوند ذوق زده شده و آسیب شناسی نمی‌کنند. آن وقت لطمه‌هایی که بر بدنه فرهنگ این تمدن‌های می نشیند، بسیار سنگین تر از لطمه‌هایی است که بر صاحبان این صنایع وارد می‌شود.
اخیراً گزارشی از اینترنت تحت عنوان (اینترسکس)۲ دریافت کردیم. این گزارش مقدار دو سال تجارت اینترنت۳ در سال‌های ۹۸ و ۹۹ میلادی را حدود ۴۱۰ میلیارد دلار تخمین زده است. از این ۴۱۰ میلیارد دلار ۲۴۶ میلیارد آن(حدوداً ۵۹ الی ۶۰ درصد) متعلق به تجارت سکس است. این مسأله بسیار حائز اهمیت است که قدرت جهانی در عصر معاصر ۶۰ درصد از تجارت الکترونیکی خودش را صرف مسائل سکس می‌نماید. از همین آمار می‌توان روند جهانی شدن را تشخیص داد.(۱)
۲) تحول در تعاریف:
تحول در تعاریف مهمترین بعد اخلاقی و فرهنگی جهان معاصر است. در اینترنت سایتی است که آمده در اتاق‌های یک نمایشگاه(در پرو)، دوربینی جاسازی کرده که افراد بدون این که بدانند، فیلم آنها ضبط شده و به مرکز این سایت ارسال می‌گردید.۴
این سایت پس از مدتی لو می رود و با تهیه کنندگان آن برخورد شده وجریمه می شوند. اما آن‌ها با بستن قرارداد با افراد، کار خود را به صورت قانونی در آورده و به کارشان ادامه می‌دهند به صورتی که دادگاه هم نتواند به آنها چیزی بگوید.
ببینید این مهم است، مرزها درحال از بین رفتن است. در فقه اسلامی حد و حدود مطرح است.
انسان در جهان معاصر برای این که انحرافش را قانونی کند، حد و حدودها را بر می‌دارد.
پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید:
(روزی می رسد که مردم آمر به منکرند و ناهی از معروف، نه از آن جهت که معروف را معروف ومنکر را منکر می‌دانند؛ بلکه از آن جهت که تعریفشان از منکر، معروف است!)
جهان امروز این است و اینترنت این کار را می‌کند. امروزه فیلم‌هایی در غرب ساخته می شود که بدیهی ترین مفاهیم فطری را آن چه با تکنیک تصویر عوض می‌کنند که مخاطب آن را حق می‌پندارد. سایت‌هایی در اینترنت وجود دارد که با برخی از زنان و مردان قرارداد می‌بندند تا اجازه دهند در فضای خصوصی منزلشان دوربین مخفی بگذارند و این سایت‌ها به صرف داشتن قرارداد به کار خود ادامه می‌دهند و هیچ مرجعی در غرب با آنها کاری ندارد، چون استنادشان به قرارداد است و می‌گویند نمی‌توان مانع از حق شخصی افراد شد. روزانه هفت هزار و پانصد نفر از این سایت‌ها دیدن می‌کنند. غربی‌ها با جلوه دادن قانون به کار خود در واقع اعلام می‌کنند که کار خلاف در این سایت‌ها گناه نیست بلکه یک شغل است و این بدان معناست که در قلمرو جهانی شدن با انحراف روبرو نیستیم.(۲)
در ضمن بحث مناسب است نمونه‌ای دیگر از این فاجعه را بررسی کنیم و آن گروهی (گانزز رُزز) است.
گروه گانزز رُزز۵ که در جاهای مختلف پارتی دارند. یکی از گروههایی است که در تهران به تازگی روبه افزایشند. اخیراً یک گروه ۳۰ یا ۴۰ نفره که از دختر ۱۲ساله تا پسر ۱۷ را شامل می‌شود در یک منزل در تهران دستگیر شده‌اند، که بعد فهمیدیم عضو این گروهند.۶
این گروه‌ها به صورت مختلط دور هم جمع می‌شوند، ابتدا اعمال منافی عفت انجام داده و سپس روی سرشان یک پیشانی بند یا هدبند می‌بندند و زیر این هدبندها موارد مخدر جاسازی می‌کنند و نوارهای موسیقی متال، راک و ... را می‌گذارند، که تأثیر روان شناسی این نوارها فاجعه است.۷ نوارها را تا صدای ۱۳۰ با استریوهای بسیار قوی باز می‌کنند. تحرک روانی جنسی و جسمی بالا، آنها را از حالت طبیعی خود خارج کرده و در این حالت حرکت‌های غیر طبیعی از خود بروز می‌دهند. از دیوار بالا می‌روند، همدیگر را گاز می‌گیرند، خود را از بالا به پایین پرت می‌کنند و ....
این تحرک زیادمنجر به باز شدن منافذ پوستی می‌شود. انرژی بدن آزاد شده و عرق‌های بدن منافذ پوستی را باز می‌کنند. فشار هدبند، موارد مخدر را به صورت مستقیم از طریق این منافذ وارد خون می‌کند و ورود این مواد به خون، آنها را به حالت جنون در می‌آورد و در اوج جنون وارد دستشویی فرنگی شده و درب آن را باز کرده، محتویات آن را سر می‌کشند! من نشسته‌ام با اینها حرف زده‌ام اینها گفته‌اند که شما برای ما ثابت کنید اینها انحراف است تا این را نکنیم. یعنی انسان به جایی می رسد که دیگر انحراف را، انحراف محسوب نمی‌کند.(۳)
● جهانی شدن و سیاست
اگرچه فن آوری را اغلب نیروی محرکه‌ی فرآیند جهانی شدن می‌دانند ولی دراین جا با سیاست نیز سروکار داریم. زیرا واژه‌ی جهانی شدن فقط پس از سقوط کمونیسم رایج شد.
پایان دوره‌ی کمونیسم، که با تخریب دیوار برلین در اواخر سال ۱۹۸۹ آشکار و عینی شد، پایان دوره‌ای بود که در آن سیاست، جهان را به سه جهان تقسیم کرد:
الف) جهان اول یا به اصطلاح جهان آزاد؛
ب) جهان دوم یا جهان کمونیسم؛
ج) جهان سوم یا جهان کشورهای در حال توسعه
این تقسیم بندی از زمان منشور سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵ بر نقشه‌ی سیاسی جهان حکم فرما شده بود. پس از شکست قوای محور نیروهای متفق که شامل اتحاد جماهیر شوروی به رهبری راوزف استالین بود متلاشی شد. این آغاز جنگ سرد بود. تحولات مختلفی باعث شکل گیری منشور سازمان ملل متحد شد که حق خود مختاری و استقلال را به رسمیت شناخت. استعمار زدایی و آباد کردن کشورها شعار روز شد. و نتیجه‌ی آن افزایش چشمگیر تعداد اعضای سازمان ملل متحد بود.
جهان اول و دوم فشار شدیدی بر کشورهای جدید اعمال کردند تا به اردوگاه آنان بپوندند.
جزء مهم دیگر جهانی شدن سیاست، سازمان‌های بین المللی است. افزایش تماس‌های بین المللی در نتیجه‌ی تحرک و بین المللی شدن تجارت و سرمایه، نیاز شدید به تماس‌های مستمر و هیأت‌های مشورتی را به وجود آورد. نمایندگان سیاسی و سفارت خانه‌ها اولین گام در این جهت بودند.
در مرحله‌ی بعد با شدیدتر شدن نیاز به تماس‌ها، تعداد سازمان‌ها و نهادهای خاص بین دولتی افزایش یافت. این نهادها، که از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، بیان گر این حقیقت هستند که سیاست تا حد زیادی متأثر از پدیده‌ی جهانی شدن است. این امر همچنین بیانگر این حقیقت است که حل مشکلات بین المللی، غالباً، از عهده‌ی دولت‌های ملی خارج است و هماهنگی و مشورت در سطح بین المللی امری اجتناب ناپذیر است. گفت و گوها اغلب به جر و بحث و تهدید ختم می‌شد. برخی گروه بندی‌های سیاسی و مخالفت با پیشنهادات در این نهادها وجود داشت. سازمان ملل و مؤسسات آن تا حد زیادی فلج شدند. در نتیجه تعداد زیادی نهادهای بین المللی همچون ناتو، پیمان ورشو، گروه هفت و غیره، که در خدمت منافع خود بودند، به وجود آمد و ....
در مباحث دیگر از جمله در مسایل زیست محیطی، اجتماعی، تجاری و ... نیز می‌توان بحث کرد و نتایجی را به دست آورد. اما به دلیل ظرفیت تحقیق، قادر به آوردن آن بر روی کاغذ نیستیم. چون از بحث خارج است.
پی نوشت ها:
۱. M.C.Lohun
۲. Internet or Intersex
۳. تجارت اینترنتی به این شکل است که شما به دنباله‌ وسیله‌ای می‌گردید، کافی است اسم آن وسیله را در msn یا Yahooتایپ کرده و Search نمایید. پنجاه صفحه اطلاعات در ابعاد مختلف پیرامون آن وسیله مورد نظر در صفحه اینترنت ظاهر می‌گردد. شما این اطلاعات را بررسی می‌کنید و اگر کارت اعتباری داشته باشید پول واریز نموده و پس از مکاتبه، آن وسیله برای شما ارسال می‌شود. به این تجارت در جهان مدرن و پست مدرن، تجارت اینترنتی یا تجارت الکترونیکی می‌گویند.
۴. برای غرب اصل مصرف مهم نیست بلکه تنوع در مصرف مهم است. چرا؟ به علت اینکه مصرف بعد از مدتی سلامت آور خواهد بود، چیزی که ملالت را دفع می‌کند تنوع است. بنابراین مسأله که امروزه غرب گسترش فساد نیست ، کیفیت تنوع در فساد است.
۵. Gunses roses
۶. نقل قول از حسین بلخاری ، دانشجوی دکترای تاریخ و ادیان، (آفات جهانی شدن)
۷. تفاوت موسیقی سنتی شرق با موسیقی مدرن غرب در ریتم (وزن) است. ریتم در موسیقی سنتی شرق دارای ملک است اما در موسیقی مدرن غرب خطی و بدون مکث می باشد. چون موسیقی خطی مغایر نظام طبیعی گردش خون و روان ماست در انسان متحرک جنسی و جسمی ایجاد می‌کند.(روان شناسان)
منابع استنادی در متن:
۱) فصل نامه مربیان، ش۳، ص ۴۶
۲) همان،ص۴۷
۳) همان،ص۴۸
منبع : نورپرتال


همچنین مشاهده کنید