پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا


بروید با هم بسازید


بروید با هم بسازید
همسران باید زینت و لباس یکدیگر باشند و با رعایت اعتدال و میانه روی و نیز به کارگیری عقل و آینده نگری در مراحل سخت زندگی حامی یکدیگر باشند.
حجة الاسلام محمد جواد نظافت، استاد دانشگاه که در دومین همایش فرهنگی، آموزشی «خانه های آسمانی» سخن می گفت، با اشاره به آیات قرآن کریم یادآور شد: در این کتاب الهی به سه نفس اماره، لوامه و مطمئنه اشاره شده است که از این سه، کنترل نفس اماره از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، چون دوری از آن سبب پیشگیری از خطا و گناه خواهد شد.
وی شکرگزاری از نعمتهای خداوند و ذکر مداوم را ضامن بقای زندگی دانست.
● پرهیز از تندروی و کندروی در زندگی مشترک
در این همایش یک ماهه که تا ۲۱ دی ماه در مشهد و با حضور ۳۰۰۰ نفر ادامه دارد، مسؤول دبیرخانه هماهنگی و نظارت بر کانونهای مساجد تهران نیز متذکر شد: به زوجهای جوان باید آموخت که زندگی زن سالاری یا مرد سالاری نیست، بلکه خدا سالاری است که اگر این طرز فکر بر زندگی آنها حاکم شد، موفقیت با آنهاست.
حجة الاسلام پروانه با بیان این که زوجهای جوان شرکت کننده در دوره های قبل همایش کشوری خانه های آسمانی، خواستار تداوم این آموزشها هستند، اظهار کرد: ما در تهران این دوره آموزشی را به مدت یک روز با حضور ۶۰ زوج برگزار کردیم و پیش بینی شده است که طی هماهنگیهای انجام شده با وزارت بهداشت و درمان، با تربیت مربی سلامت و به کارگیری آنها در کانونها؛ آموزشهای مهارتی زندگی را برای همه اعضای کانون برگزار کنیم.
وی یادآور شد: زوجهای جوان بدانند که زندگی مشترک محل آرامش، آسایش و صلح است نه میدان آشوب و جنگ و بلوا.
بنابراین، برای جلوگیری از تصادمهای پیش رو در جاده زندگی و عدم پرداخت جریمه های سنگینی همچون طلاق، نباید بدون داشتن گواهینامه مهارتهای زندگی در این جاده قدم گذاشت و از تند روی و کندروی در گردنه های آن پرهیز کرد.
● آموزشهای کاربردی متناسب با نیازهای روز لازم است
مسؤول دبیرخانه کانون فرهنگی مساجد کهگیلویه و بویراحمد نیز با تأکید بر نقش آموزه های دینی به عنوان یکی از کاربردی ترین وسیله ها در پیشگیری از دغدغه خاطر در خانواده افزود:
استادان خبره و آگاه و شرکت کننده در این همایش باید سرفصلهای ویژه ای را در ابعاد روان شناختی و متناسب با نیاز روز به زوجهای جوان ارایه کنند.
قاسمی اضافه کرد: در گذشته، دیدگاه جامعه نسبت به مسجد تنها به بعد عبادی آن محدود می شد، اما امروز این دیدگاه تغییر یافته و در ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مساجد می توانند فعالیتهای سازنده ای داشته باشند که یکی ازاین فعالیتها، در زمینه آموزش زوجهای جوان است.
● سفارش امام راحل(ره) سازش در زندگی بود
در زمینه ضرورت تبیین جایگاه خانواده نزد زوجهای جوان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهارداشت: برگزاری کلاسهای آموزشی در چارچوب کارگاههای کاربردی، اردوهای زیارتی و تعامل با انسانهای موفق، بهترین راهکار عملی است.
جعفری بهترین پیام را برای زوجهای جوان، سخن امام راحل(ره) عنوان کرد که پس از خواندن خطبه عقد برای برخی از زوجهای جوان می فرمودند: «بروید با هم بسازید» که به مفهوم با هم ساختن در زندگی از یک سو و ساختن زندگی مشترک توسط طرفین از سوی دیگر می باشد.
● برخی آموزشها بازخورد کافی ندارد
شهاب الدین میهن سرپرست و مسؤول دبیرخانه کانون فرهنگی و هنری مساجد ایلام نیز با اشاره به این نکته که آموزش زوجهای جوان باید با محوریت مسایل خانواده انجام گیرد نه مسایل جانبی، به ستاد خبری دومین همایش خانه های آسمانی گفت: جلسات مشاوره ای که قبل از ازدواج توسط مراکز بهداشت، برگزار می شود بازخورد کافی ندارد، چرا که در آنها محوریت بحثها بر مسایل جانبی است، حال آن که زوجها با مطالعه چند کتاب هم می توانند به این دانستنیها دست پیدا کنند. آنچه مهم است تداوم و تخصصی کردن همایش خانه های آسمانی است که با معنویت بخشی به مسایل خانواده تأثیرگذاری مثبت در این زمینه خواهد داشت.
حجت زاده
منبع : روزنامه قدس